Megane 1.5 dci 2005 inspuiting controleren en geen turbodruk

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Gebruikersavatar

Topic author
Patrick 1.5 dci
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2018 14:49
Actief als: particulier

Megane 1.5 dci 2005 inspuiting controleren en geen turbodruk

Bericht door Patrick 1.5 dci »

Beste Technische mensen,

Ik heb een lastig probleem met mijn auto dat volgens mij voor de technici onder jullie volgens mij een uitdaging is.
Ik heb een Megane 1.5 dci uit 2005 met ca. 340.000 km op de teller.
Sinds kort krijg ik regelmatig de melding "inspuiting controleren" op mijn dashboard. Na een tijdje verdwijnt deze melding weer. De melding komt te voorschijn bij accelereren rondom 2000 toeren. Omdat de melding na een tijdje weer verdwijnt, kan ik deze niet laten uitlezen.
In combinatie hiermee is dat sinds ik deze melding regelmatig krijg, ik geen turbodruk meer heb.
Bij ca. 3000 toeren trekt de motor als vanouds. Boven 3000 toeren geen probleem dus. Ook als de melding in mijn dashboard staat, springt de motor niet in de 'veilige modus'. Ik kan dus gewoon doortrekken tot boven 3000 toeren.

De eerste keer dat ik de melding "inspuiting controleren" kreeg was afgelopen zomer, toen ik op vakantie met een volgepakte auto en fietsen achterop de Westerscheldetunnel uitreed. Een stijgingspercentage van 4 of 4.5 % was te veel van het goede. Eenmaal uit de tunnel verdween de melding en was er verder niets aan de hand.
Circa 2000 km later kreeg ik de melding "verontreiniging" in mijn dashboard. Uitlezen bij de garage leerde mij dat de regelklep even vast heeft gezeten. De garage heeft de melding verwijderd en daarna geen problemen meer.

En nu dus dit probleem. Het vreemde is dat ik op twee verschillende momenten bij een half afgekoelde motor heel even de turbo gevoeld heb. Nadat ik de turbo twee keer voelde trekken was ie daarna weer verdwenen. Ik weet zeker dat ik dit zo gevoeld heb. Ik heb de auto nieuw gekocht en ken hem dus door en door.
Bijkomend is dat de motor sinds die tijd olie zuipt. Voorheen begon de motor een beetje olie te gebruiken tegen de tijd dat het na 30.000 km weer tijd was voor de onderhoudsbeurt. Nu heeft ie de afgelopen 5000 km ongeveer 3 liter olie verbruikt.

Volgens mijn garage kan de turbo defect zijn, de regelklep kan defect zijn of de injectoren kunnen het probleem veroorzaken. Om deze alle drie te vervangen wordt een te kostbare aangelegenheid. Wat is volgens jullie de oorzaak?
Ik verneem het graag.

Overigens is de melding "inspuiting controleren" mij niet geheel vreemd. Sinds 2 jaar krijg ik deze melding zodra ik met een koude motor een vlotte bocht naar links maak (de oprit de snelweg op na 1.5 km van mijn huis). Maar deze melding krijg ik alleen op een vochtige koude ochtend. In de zomer of droog winterweer is er niets aan de hand. Als ik deze melding kreeg, schoot de motor dan wel in de veilige modus. De eerste keer verdween de melding na 2 kilometer en kon ik weer normaal doorrijden. De afstand dat de melding verdween werd wel steeds langer. De laatste keer vorig jaar verdween deze pas na 15 km. Ook dit was weer te weinig om naar de garage te rijden.
Ik weet niet of dit laatste met de huidige problemen te maken heeft, maar ik wilde het toch graag vermelden.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Patrick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht