Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door Thaboypollo »

Goedemorgen leden,

Mijn naam is Mark en ben nieuw op dit forum. Helaas klap ik er wel direct in met een voor mij lastig euvel.

Mijn vrouw en ik hebben sinds 2 weken ongeveer een Occasion Clio, bij een locale handelaar gekocht. Staat overigens wel goed bekend maar verkoopt zonder garantie en duidelijk aangegeven zonder enige vorm van aansprakelijkheid.

Het gaat om de Renault Clio 3 ph2, Bj:2009, 1.2 TCE Dynamic (100pk) 119.500 km.

Als wij accelereren naar bijv. 100kmu gebeurt het volgende. Opschakelen naar 3e of 4e versnelling toeren op ca. 2000 rpm vervolgens accelereren. Dan schiet de toeren van de motor heel even door vanaf 2300 naar 2600 en weer terug dit alles in laat zeggen 1 seconde. Niet altijd, sporadisch, rechte weg. Daarna geen last meer (boven de 2800 rpm). Geen voet nabij de koppeling. Koppeling pakt goed (tests). In lagere versnelling geen last.

Wat zou dit kunnen zijn? Dealer (VKV Renault) had het over mogelijk (te hoge) turbodruk. Voor zover ons bekend is de auto niet gechipt.

Iemand ervaring? Een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jans01
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door jans01 »

Waarom dan niet verder onderzoek / afstelling uit laten voeren door genoemde dealer ? Indien het inderdaad een te hoge turbodruk is, zou ik geen riscico op schade willen lopen.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door Thaboypollo »

jans01 schreef:Waarom dan niet verder onderzoek / afstelling uit laten voeren door genoemde dealer ? Indien het inderdaad een te hoge turbodruk is, zou ik geen riscico op schade willen lopen.
Dank voor uw reactie. Door tijdgebrek en aard en locatie van mijn werk kan ik niet op korte termijn naar de dealer. En wil inderdaad weten of 1 doorrijden schadelijk is & 2 wat zouden de oorzaken kunnen zijn.

We rijden nu maar extra rustig en proberen in iedergeval de turbo niet te laten loeien.

Gr. Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door nikk »

Als de toeren oplopen en de auto staat in een versnelling en de koppeling slipt niet dan neem ik aan dat de auto ook versnelt. Versnelt de auto niet dan zou ik gebaseerd op deze theorie zeggen dat de koppeling slip.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door Thaboypollo »

nikk schreef:Als de toeren oplopen en de auto staat in een versnelling en de koppeling slipt niet dan neem ik aan dat de auto ook versnelt. Versnelt de auto niet dan zou ik gebaseerd op deze theorie zeggen dat de koppeling slip.
Bedankt voor het meedenken! Zelf ben ik ook bang dat de koppeling aan het einde van zn Latijn zit. Best raar vind ik zelf want het net een cmax weg gezet met 186.000 erop, niks aan het handje. Clio heeft 119.500 en nu al??

De auto is pas 2 weken van ons. En balen was dat tijdens de proefrit niks van dit zich openbaarde. Helaas bij een handelaar gekocht met de noot: Zoals gezien, Zoals gereden. Geen poot om op te staan dus. Zal wel een hele dure grap worden :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door mil soluciones »

Vraag maar eens voorzichtig aan de advokaat van de verzekering of zo een uitsluitsel van garantie wettelijk is, zeker in geval van een dure reparatie. M.i. is deze uitsluiting volgens Europees recht onwettelijk voor handelaren, best is in elk geval grote uitgaven met een overschrijving te doen, als deze op de rekening van zijn zaak gebeurd is, en niet op zijn privaatrekening dan heeft hij slechte papieren om eronderuit te komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door nikk »

Wel apart dat het zich in lagere versnellingen en bij hogere toeren niet voordoet. Uiteindelijk zal er door een partij toch naar gekeken moeten worden.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door Thaboypollo »

nikk schreef:Wel apart dat het zich in lagere versnellingen en bij hogere toeren niet voordoet. Uiteindelijk zal er door een partij toch naar gekeken moeten worden.
Ja dat is hoe dan ook de bedoeling. Volgende week even kijken of er een monteur mee wil rijden. 1 en 2 merk je niks. En bij plankgas boven 3000 rpm ook niks. Plankgas met 50 in 5 niks <—- opnieuw koppelen ook niks. Overigens geen gekke geluiden ook als t wel gebeurt.

Druklager hoor je niet tot nauwelijks. Die lag er in een andere auto wel uit en is onder Bovag verholpen.

Al met al twijfel ik dus nog. Laat de monteur wel een uitspraak doen. Zo doorrijden kan ook niet. We willen wel op vakantie aankomend jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 koppeling? Turbo? Idee?

Bericht door Thaboypollo »

Leden... Bedankt voor het meedenken. Renault garage bezocht. Monteur en chef erbij. Uitgebreide controle van de motor en bak. Niks aan t handje. Koppelingsplaat ruim dik genoeg. Waarschijnlijk wat viezigheid op de platen gezeten. Want nu gebeurt t niet meer. Zowel de monteur als ikzelf konden het niet weer simuleren en rijd de auto zoals het hoort.

De monteur rijd zelf in een identieke auto en gaf aan het nog nooit gehoord te hebben. Ook zei hij dat vervangen van de koppeling niet nodig is en pure afzetterij zou zijn. Wellicht schoon gebrand tijdens de test.

Die test kende ik overigens nog niet. 3e versnelling 2200/2500 rpm koppeling omhoog. Motor slaat af. Prima plaat. Als de motor niet afslaat: einde oefening.

update 23:00 uur zelfde avond

Wederom meegemaakt 3e versnelling toeren lopen door en weer terug.... Mensen bestaat het dat er lucht in de hydrauliek zit en dat dit zoiets doet?? Ik verzin ook maar wat. Als het de koppeling was zou het iedere keer zijn en zoals ik hierboven beschrijf. Vanmiddag met het kind naar de dokter en dan is er ineens niks aan t handje?!?!? Ik word er een beetje moedeloos van.

Gr. Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door de mon »

Is dat met kabel, uitgerafeld & automatische stelinrichting, juist andere versnelling gepakt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door Thaboypollo »

Hydraulisch en al gekoppeld.

Uitgerafeld?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door nikk »

Als het weer gebeurt trap de koppeling dan eens in en laat hem schieten. Wellicht hangt er iets. Is waarschijnlijk ook waarom de mon " gerafeld ' noemt. Gerafelde kabel die niet soepel loopt.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door Thaboypollo »

nikk schreef:Als het weer gebeurt trap de koppeling dan eens in en laat hem schieten. Wellicht hangt er iets. Is waarschijnlijk ook waarom de mon " gerafeld ' noemt. Gerafelde kabel die niet soepel loopt.
Bedankt! Ja als ik dat doe klapt ie gelijk terug op normale omwentelingen. Het gekke blijft nogsteeds dat het niet altijd is, slechts sporadisch. Altijd binnen dit toeren gebied. En de dealer herhaaldelijk heeft aangegeven dat de koppeling zeker niet versleten is. Hij kon ook niet hetzelfde euvel doen ontstaan of simuleren.

Dealer was al wel zo vriendelijk geweest geraamde kosten op te geven voor het vervangen van de koppeling set... Vanaf ca. €1000. Mischien zelfs €1200 als ze wat gekke dingen zouden tegenkomen. Officiële Renault merkdealer/garage.

Ben blij dat hij eerlijk is en zegt dat de koppeling niet versleten is. Blijft alleen nog wel raar waardoor het wel komt. Heb me nu weer laten vertellen dat de remolie (die ook de koppeling aanstuurt) vervangen moet worden. Mogelijk lucht of vocht in de leiding waardoor de stuurcylinder niet terug komt?????

Nogmaals dank voor t meedenken!

Gr. Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door de mon »

Bij gegoogle zie ik dat het een hydraulisch druklager is, dus pompje zit in druklager verwerkt.
Tenslotte heb je nog scheve drukplaat, soms wel/niet slippen.
Mits je't laat maken vinden ze denkelijk de fout wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door nikk »

Dat de koppeling wordt gelicht door de bediening lijkt dan op dit moment de meest waarschijnlijke
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door mechanic »

Een redelijke test om een slippende koppeling te controleren is stevig acceleren en doortrekken in bijv de 2e versnelling en dan in een keer doorschakelen naar de 5e/6e.
Zoals al gezegd door andere,gaat het toerental omhoog en de snelheid niet,is een slippende koppeling een waarschijnlijke kandidaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thaboypollo
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2018 11:05
Actief als: particulier

Re: Help! Clio 3 Ph.2 - Springende toeren 2300-3000 rpm - koppeling ok...

Bericht door Thaboypollo »

Geen last meer gehad. Raar maar waar en gelukkig. Bedankt voor het advies! Slotje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht