Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag
Plaats reactie

Topic author
ChielVo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:04
Actief als: particulier

Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door ChielVo »

Allen,

zoals bekend en ergernis heeft de Captur geen extra 12 volt aansluiting in de kofferbak.
Al eerder heb ik in dit Forum info gevraagd over de trekhaak kabelboom die ergens onder de bekleding zou liggen.
In deze kabelboom zou een iets dikkere rode draad zitten die direct naar zekering 38 loopt voor Caravans met een koelkast e.d.
Ik heb hem gevonden en daarop de extra aansluiting gezet met een kabeldief.

We moeten hem zoeken achter het service klepje LINKS in de kofferbak.
Je ziet daar al een kabelboom met een witte stekker, die mag je NIET gebruiken. NIET loshalen dus.
Als je voor het gat zit met je hand (klinkt vreemd OK) dan achter het metalen schot rechts kan je de andere kabelboom voelen.
Deze is herkenbaar met een WITTE plakker eromheen.
Heel voorzichtig kan je deze kabelboom naar je toe trekken en voorzichtig met een mesje de zwarte omwikkeling weg snijden.
Bij het uitpluizen van de draden zie je vanzelf een dikkere rode kabel van 2.20mm dikte.
IMG_1669.jpg

Op deze foto zie je de kabelboom van achter het metalen dwars schot komen, ik heb er al een kabeldief op gezet.
De draad die ik gebruikte voor de aansluiting is een 2 kwadraads. (3mm)
IMG_1668.jpg

Hier zie je dat wat beter.

Achter de service klepje zie je ook de moer zitten van de schokbrekers, dit is geen massa punt helaas.
In de kabelboom zit ook een dikkere zwarte kabel, waarschijnlijk ook massa maar ik was te lui om dat te checken.
Ik heb op het dwars schot links een gaatje geboord en met een parker de massa aan gekoppeld.
IMG_1670.jpg
Vervolgens met een Speedboor nr26 een gat geboord voor de aansteker houder op een punt waar achter het plastic schot veel ruimte was.
Doe het wel met een stuk hout erachter, je wil niet doorschieten met de punt van de Speedboor.
Er zit een dikke viltlaag aan de binnenkant, deze met een mesje wegsnijden.
IMG_1671.jpg
En klaar, de koelbox kan weer mee.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik wel.

M.vr.gr.
Chiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Marguerite
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 589
Lid geworden op: 10 jul 2014 10:41
Actief als: particulier
Locatie: Delft

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door Marguerite »

Super uitgelegd Chiel! :clap:

Wanneer schikt het dat ik langskom? :lol:
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ChielVo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:04
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door ChielVo »

Zooooo Marguerite, helemaal vanuit Delluf naar Baarn.

Op zich is het allemaal geen raket wetenschap, de meeste tijd zat in het vinden van die kabelboom.
Ook de kosten zijn minimaal, de aanstekerhouder 6 eu (Brezan) met twee kabels (3mm dikte) van 50cm en wat kabel schoentjes, massapunt en snel connector (kabeldiefje).
Met 12 euries ben je er wel.
En de tijd die je ermee bezig bent , half uurtje.....drie kwatier!!!

Ik denk dat je het zelf sneller doet dan naar Baarn te rijden.

Maar mocht je echt twee linker handen hebben, nou ja....dan kan ik erover nadenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mhemmes
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2019 21:44
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door mhemmes »

Hoi Chiel,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, hiermee is het mij gelukt om het zelf ook in te bouwen in mijn Captur, ben er blij mee! :D Nu kunnen we als we op vakantie gaan de koelbox achterin aansluiten.
Alleen staat er nu wel altijd stroom op, ook als de auto uitgeschakeld is. Ik ga vast een keer vergeten om de koelbox uit het stopcontact te halen en dan met een lege accu te staan... hoe lang zou het duren voordat de accu leeg is, denk je?

Groet, Marco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 31508

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door Verwijderd 31508 »

mhemmes schreef:Hoi Chiel,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, hiermee is het mij gelukt om het zelf ook in te bouwen in mijn Captur, ben er blij mee! :D Nu kunnen we als we op vakantie gaan de koelbox achterin aansluiten.
Alleen staat er nu wel altijd stroom op, ook als de auto uitgeschakeld is. Ik ga vast een keer vergeten om de koelbox uit het stopcontact te halen en dan met een lege accu te staan... hoe lang zou het duren voordat de accu leeg is, denk je?

Groet, Marco
Stel dat je accu 70Ah is x 12V = 840Watt,
als de koelbox 200Watt is (voorbeeld) is hij dus binnen 840:200= ruim 4 uur leeg zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BusdriverTheo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 nov 2018 12:53
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door BusdriverTheo »

Mooie en duidelijke uitleg, bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mhemmes
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2019 21:44
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door mhemmes »

Capturbo schreef:Stel dat je accu 70Ah is x 12V = 840Watt,
als de koelbox 200Watt is (voorbeeld) is hij dus binnen 840:200= ruim 4 uur leeg zijn.
Bedankt, dat is makkelijk rekenen zo. Mijn koelbox in eco mode gebruikt maar 7,5W dus dan is het niet erg als hij een nachtje aan blijft staan. Kan ik met een gerust hart op vakantie :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ChielVo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:04
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door ChielVo »

Allen,

Ik heb maar zelf even getest en inderdaad het is een constante 12 volt.
Waarom ik dat teste ? Omdat in de garage werd gezegd dat een constante vanaf de accu moest komen en deze gezekerd op het contact zit. Dat is bij de Megane waarschijnlijk zo maar niet op de Captur.
Goed om te weten want ik ga hem voor het eerst eind deze maand gebruiken. En heb alleen vluchtig even een gsm oplader erop gezet.

Ik ben blij dat ik mede forum liefhebbers kon helpen hiermee. Bij mij was het echt een doorn in het oog.
Nu nog twee USB poorten op het console achter voor de passagiers en dan zijn we wel klaar.

Gr.
Chiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ChielVo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:04
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door ChielVo »

Door schade en schande word je wijzer.
Mijn koelbox is in eco 48 watt en mijn accu 60ah.
Midden in het bos van Vilcey-sur-Trey mijn Captur geparkeerd en samen een wandeling van 4 uur gemaakt met de koelbox en de rosé heeerelijk aanngehouden. En wat wil ......tja een telefoontje naar de ANWB voor hulp buitenland .Ook dat was niet erg grappig omdat de behulpzame Franse ANWB man weigerde het bos in te gaan en mij een twee kilometer loop met een snel oplader van 20 kg liet sjouwen. Maar gelukkig de Captur starte weer. Iedereen blij.
Wat is de moraal van dit verhaal .....
60ah x 12v = 720watt , de koelbox 48 watt was genoeg om in 4 uur 2.7 volt uit de accuvoeding te krijgen waardoor de Captur dus niet meer start.
Een kleine waarschuwing dus dat onder een bepaald aantal volts de Captur weigert te starten.
Deed pijn dit....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BusdriverTheo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 nov 2018 12:53
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door BusdriverTheo »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door FrankV »

48 W is vergelijkbaar met een redelijk sterke gloeilamp (halogeenlamp voor de koplampen is ongeveer 50W), dus was te voorspellen dat de auto na 4 uur niet meer start. De accu is dan wel 60 Ah, maar het nuttig vermogen voordat de spanning inzakt is veel minder.
De koelbox heeft in 4 uur 16 Ah verbruikt, dat is 25% van de totale capaciteit en dat is voor een loodaccu erg veel!
ChielVo schreef:Een kleine waarschuwing dus dat onder een bepaald aantal volts de Captur weigert te starten.
Dit geldt voor iedere auto! Zeker onder de 12V (maar waarschijnlijk al eerder), zal de startmotor niet zo heel veel meer doen.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ChielVo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:04
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door ChielVo »

Hi Frank,

Daar was ik dus al achter. Maar ik ben nog een oude autorijder en dan probeert de startmotor nog op zijn minds te draaien, dat bekende hoestende geluid dat op een gegeven moment smoort. De Captur geeft bij 9.3 volt slechts een klik. Oh.... en de computer gaat ook vreemd doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door FrankV »

Ja, het is zeker niet meer een simpele contactpuntjes/bobine ontsteking!
De moderne auto zit vol met elektronica, de voeding daarvan kan wel wat variatie aan maar onder een zekere spanning geeft die niet meer thuis.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door maestro12 »

Als je een trekhaak onder de auto hebt met Multicon of Jaeger stekker kun je draad 10 gebruiken om af te takken, die zou geschakeld moeten zijn
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

danmirjor
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2016 07:51
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door danmirjor »

die zijn ook niet altijd aangesloten ik heb van de week een originele 13 polige kabelboom aangesloten toen ik mijn trekhaak eronder heb gezet echter alles is plug and play behalve een constante plus en een geschakelde plus die twee draden blijven achter het rechtse achterlicht unit over en zul je zelf rechtstreeks naar de accu en bij contact aan moeten sluiten ik heb dit ook bij mijn dealer nagevragen en hij zei wij vragen altijd of mensen de constante plus nodig hebben voor n caravan en heel veel hebben die niet nodig zeker bij n captur 0.9 tce en dan sluiten ze hem ook niet aan want dan moet de halve auto binnen uit elkaar :D :D :D en die rode pluskabel rechts is om de module van de kabelboom aan te sturen sluit je die niet aan gaat er geen lamp branden op je aanhanger of drager :D :D :D
captur x-mod phase 1
captur edition one phase 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ChielVo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:04
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door ChielVo »

Hi,

Ik lees rechts?? Zit die kabelboom bij elke Captur of type op een andere plaats?
Bij mij zit hij aan de bestuurders kant links achter het service plaatje.
De rode kabel die ik heb afgetapt zit op zekering 38 en vol stroom erop, hoeft niets aangesloten te wordennop de accu.

Gr
Chiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

danmirjor
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2016 07:51
Actief als: particulier

Re: Extra 12 Volt aansluiting Captur in kofferbak handleiding.

Bericht door danmirjor »

Klopt links zit de plus daar moet je normaal de rode kabel van de trekhaak kabelboom op aansluiten en een 20 A zekering in kastje steken voor een constante plus voor in je caravan raden ze een veel dikkere draad aan en zwaardere zekering dacht 30 A en moet rechtstreeks op je accu die rode draad links is echt voor trekhaak module niet voor zware apparaten draad is daar te dun voor wordt warm en kan smelten zo zei mijn dealer het en in beschrijving van de kabelboom ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
captur x-mod phase 1
captur edition one phase 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht