Can-bus codes ICE bediening?

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
robertoal
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:51
Actief als: particulier

Can-bus codes ICE bediening?

Bericht door robertoal »

Model/uitvoering : Laguna 2 ph 2
Bouwjaar : 2007
Brandstof : Diesel (1.9dci)

Beste mensen van dit forum.
Nu ik in het bezit ben van een zwarte hatchback laguna 2 ph 2 maar eens even hier aangemeld :-)

Ik zat met het volgende idee te spelen:
Android box -> HDMI -> RGB converter -> inboard scherm
Geluid via de AUX ingang van de versterker.
Bediening... via het ICE paneel met de joystick (tussen de stoelen, geen idee hoe je dat noemt :oops: )

Meestal gaan panelen met veel knopjes over een can-bus netwerk (vanwege het gemak met bekabelen), zodoende vermoed ik dat het in dit geval ook zo is.
Kent iemand deze codes? Zo nee: heeft iemand voor mij draadschema's? Eventueel foto's van de stekker aansluiting van dit paneel?

Uiteindelijk wil ik het als volgt maken:
ICE paneel can bus ->arduino met HID emulator (toetsenbord) -> Android box.
Met een schakelaar stel je dan de arduino in, in 2 verschillende modi:
1. Standaard modus, can bus signaal wordt direct doorgestuurd, en dus normale bediening.
2. Android modus, can bus signaal wordt afgevangen en NIET doorgestuurd zodat alleen android aangestuurd wordt.

Eerste plan was simpelweg een tablet monteren, maar vind standaard eigenlijk veel mooier (ondanks de matige kwaliteit van het scherm..)
Kom ik meteen bij de volgende vraag: is dit scherm te upgraden? misschien eentje uit een laguna 3?

Samenvattend:
1. Weet iemand de can-bus codes of heeft iemand stroom schema's?
2. Als de ice bedieningspaneel wordt aangestuurd can-bus: heeft iemand er eentje los liggen die ik kan gebruiken om de codes te mappen?
3. Is het scherm te upgraden?

Dank bij voorbaat!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
robertoal
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:51
Actief als: particulier

Re: Can-bus codes ICE bediening?

Bericht door robertoal »

Enigzins voortgang..
Allereerst ISO aux kabel gemaakt, vrij eenvoudig!
Kabel besteld bij conrad zoekterm: 'MiniIso'
De stekkertjes zijn erg makkelijk te krimpen op de betreffende kabeltjes, dus laat je hierdoor niet tegenhouden!
Kabeltje..
Ik heb deze pinout gebruikt: engelse site

Vervolgens kwam ik erachter dat de media controls op een verschillend can netwerk zitten, op respectievelijk pin 12 en 13 ipv 6 en 14.
Heb dus mijn ELM327 bluetooth dongle open geslepen en de pinout veranderd, en voila! can ID 601 is voor de toetsen op het middenconsole!
Echter.. ik krijg nogal wat data error's dus moet hier nog even mee aan de slag.

Vervolgens heb ik een APP gevonden voor android die de canbus signalen kan opvangen en omzetten naar acties voor je android/tablet/telefoon :dance:

Vanwege de data error's krijg ik het helaas nog niet aan de praat. Volgende stap is een MCP canbus interpreter te gebruiken voor de arduino, kijken of ik door al mijn slijp werkzaamheden niet elm327 chip verkloot heb..

Daarnaast nog een 12v -> 5v usb converter uit china geinstalleerd:
Aansluiting bij de asbak

En het (alpha versie..) resultaat van de tablet in de auto:
Foto..

Voor wat betreft informatie over de canbus waar ik ben achter gekomen:
- 11 bit Can id (Renault Laguna 2 ph 2)
- Protocol 6 (niet 8) elm327 (ATSP6)
- Snelheid 9600 baud
- Op internet staat overal dat je het beste kan luisteren met filter met een specifiek AT command (weet ff niet meer welke) deze werkt regelmatig niet goed met 11 bit ID. in dit geval het beste ATCRA xxx gebruiken (xxx = hex can id) Op deze manier kan je feilloos een specifieke module 'beluisteren'.

Als laatste nog wat interesante documentatie:
CANBUS basis informatie Deze eerst lezen! Dan snap je de commando's beter in de PDF van de ELM
ELM327 specsheet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Can-bus codes ICE bediening?

Bericht door RichTrip »

Interessante materie. Heb een werkend testnetwerk van het Cabasse systeem van de Laguna II (en Scenic II/Espace IV) alsmede ook van de Laguna III. Maar die laatste krijg ik niet aan de praat omdat dat alleen werkt via CANbus aansturing. De aan/uitknop schijnt zelfs d.m.v. CANbus het signaal te geven dat het systeem aan moet. Dat lukt dus niet met een 'standalone' systeem (niet in de auto).
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
robertoal
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:51
Actief als: particulier

Re: Can-bus codes ICE bediening?

Bericht door robertoal »

Misschien een idee om (kan via linux heb ik begrepen) al je signalen in de auto 'op te nemen' en dan weer af te spelen op je test netwerk? Op deze manier kan je de auto simuleren.

In linux kan je specifieke OBD interpreters gebruiken als zijnde netwerk apparaat, hier kan je dus alle standaard netwerk commando's op los laten.

Mij is het overigens NIET gelukt met een elm327 BT interrface..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wortel55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 jan 2013 01:10
Actief als: particulier

Re: Can-bus codes ICE bediening?

Bericht door wortel55 »

Beste lezers,

Gezien de eerdere berichten in dit topic lijkt mijn vraag hier op de goede plek.
Zal in het kort uitleggen waar ik mee bezig was.
Ik he been Espace 2.0T van 2006 en is net geen ph2. Ik heb ere en dashboard van een ph2 ingezet ( pin out veranderd) en een radio, navigatie (tomtomlive), multimedia module en c box met aux/usb interface van een auto uit 2011. Nu had ik alles aan het werk behalve dat de radio geblokeerd was. Ik dacht uit mijn hoofd foutcode Def 046. Bij deze code staat dat je de vin van radio en dashboard gelijk moet zijn. Dus radio en nav beide de vin van het dashboard gegeven. Met reono link. Daarna een harde reset van de multimedia module en daar ging het fout. Alles zwart. Geen radio meer op display en geen verlichting in alles ook niet in de nav bediening. Nu geeft renolink aan dat de display activation twee foute waarden heft op de canbus M. als ik ze uitlees dan zijn dat allemaal en. Wie weet de waarden die ik moet inlezen om het display weer aan de praat te krijgen zodat ik weer terugkom waar ik was gebleven met mijn experiment.
IMG_4174.JPG
IMG_4172.JPG
IMG_4175.JPG
IMG_4176.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wortel55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 jan 2013 01:10
Actief als: particulier

Re: Can-bus codes ICE bediening?

Bericht door wortel55 »

Probleem opgelost.Met de clip configuratie opnieuw ingelezen en het werkte weer. Nu de radio nog aan de praat krijgen.
iemand. nog tips? Wil proberen het canbus signaal uit de uch van een espace van 2011 op te nemen. Heeft iemand dit toevallig of kan iemand dat?. Dan een simulator bouwen die deze boodschap verzend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht