Grand Scénic 2015; lege accu

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Corneille
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2017 16:42
Actief als: particulier

Grand Scénic 2015; lege accu

Bericht door Corneille »

voor de zoveelste keer hebben we tijdens onze kampeervakantie met een lege (= onvoldoende accuspanning om de electronica nog goed te laten werken) accu gestaan van onze Grand Scénic 2015. Het gebeurt alleen na het veelvuldig openen en sluiten van de deuren ( zonder dat er in de tussentijd wordt gereden) en dat gebeurt nogal eens tijdens een kampeervakantie als de auto in- of uitgeladen wordt.
Wie herkent dit probleem en heeft er een remedie tegen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Grand Scénic 2015; lege accu

Bericht door mil soluciones »

Bij moderne autos wordt de akku vaak knap berekend, minder gewicht = betere prestaties en goedkopere productie.
Het probleem kan ook liggen bij geoxideerde klemmen, ik zie steeds minder het gebruik van akkuvet aan de klemmen. Met een stukje schuurpapier proper maken aan de binnenkant (er bestaan ook speciale gereedschapjes daarvoor, is echter niet nodig).
Het kan nooit kwaad, een iets grotere akku te monteren, als er genoeg plaats voorhanden is. Heb ik vroeger ook gedaan bij de voorloper van de Grand Scénic, de Estafette :-D , liet de lichten 24h branden (per ongeluk) en kon nog steeds probleemloos starten...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Corneille
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2017 16:42
Actief als: particulier

Re: Grand Scénic 2015; lege accu

Bericht door Corneille »

Helaas, was het probleem maar zo eenvoudig op te lossen. Het ligt aan de eigenschap dat bij elke keer dat een deur wordt geopend c.q. gesloten, er gedurende 4 minuten een accustroom van 4 Amp gaat lopen. En als je twee deuren na elkaar opent, worden de tijden opgeteld zodat er maximaal 8 minuten deze stroom gaat lopen. Bij het in- resp. uitladen van de auto tijdens een kampeervakantie gaan deuren nogal eens open en dicht. En rekening houdend dat de minimum werkspanning voor de electronica in de buurt van 11,2 V ligt, verklaart dat volgens mij de "lege" accu. Mijn remedie is om bij aanvang van het in- c.q. uitpakken alle deuren te openen en niet verder te sluiten dan tot de eerste vergrendeling totdat je klaar bent met in-/uitpakken. Daarmee voorkom je dat bovengenoemde stromen gaan lopen. Het heeft in elk geval tijdens mijn recente kampeervakantie geen "lege" accu tot gevolg gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JKoo
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 jan 2014 10:57
Actief als: particulier

Re: Grand Scénic 2015; lege accu

Bericht door JKoo »

Zou dit bij mij dit ook het geval geweest kunnen zijn?
Zie onderstaand verhaal van mij

Kangoo 2018, 1.2 TCe.
Het volgende eergisteren meegemaakt.
Sta op een camping in Spanje met caravan, wil een boodschap doen en start de Kangoo. Doet niets!!!!
Buurman met caravan heeft zijn auto erbij gezet en gestart. Hij loopt weer. De week daarvoor ook al een keer gebeurt!
Ben een stukje wezen rijden, in Malgrat de Mar en zag een Renault dealer. Ik er naar binnen en probleem voorgelegd, voor zover ik Spaans praat. Hij pakt een test apparaat en gaat de accu tMeten en testen. Meter zegt accu defect.
Klopt dus met wat ik in korte tijd heb meegemaakt.
De man vraagt of ik garantie heb, ik zei , weet ik niet.De man pakt een nieuwe accu en plaatst deze in mijn auto.
Daarna zit hij een kwartier achter zijn PC en komt [pb] er een papier waarop ik mijn krabbel moest zetten.
Dat was het, hij zei dat ik garantie had. Kon dus zo vertrekken met een nieuw geplaatste accu.
Ik stond perplex, een nieuwe accu koste mij niets.
Wat ik daarna vreemd vond was , dat alles werkte, radio ,navigatie, alles. Ik heb steeds begrepen dat heel veel dingen dan weer ingesteld moeten worden, ra ra hoe kan dat?
Maar een ding is zeker: HULDE VOOR DE RENAULT DEALER IN MALGRAT DE MAR
Kangoo II , 1.2 TCe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Grand Scénic 2015; lege accu

Bericht door WillemS »

Een goede accu heeft ongeveer een spanning van 12.6 volt, als tijdens het starten de spanning daalt tot onder de 9@10 volt zal de electronica niet werken.Tijdens het starten worden er veel Ampere's gevraagd van de accu
Het is dus belangrijk dat de start capaciteit van de accu voldoende is, dit staat min of meer los van de accuspanning. Op de accu staat de startcapaciteit vermeld bv. 460 CCA(Cold Cranking Amperage). Nu gaat bij het verouderen die startcap. achteruit, voor verlichting en radio enzo heb je die niet zo nodig maar wel voor het starten, en daar gaat het dan mis. Achterin het instruktieboekje vind je vaak de gegevens van de accu vermeld.
Ik vervang als dat nodig is de accu door een die een hogere CCA heeft dan de gemonteerde accu.
De dealer heeft de juiste apparatuur gebruikt om die CCA te meten en daaruit bleek dat de accu defekt was.
Nu heeft Renault enige tijd accu's van Varta Spanje gemonteerd en daar heb ik al een aantal slechte van mee gemaakt, dus goede actie en service van die dealer hij heeft alles weer ingelezen en idd top service.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Corneille
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2017 16:42
Actief als: particulier

Re: Grand Scénic 2015; lege accu

Bericht door Corneille »

Renault Nederland heeft mijn visie bevestigd maar beweert er verder niets aan te kunnen (volgens mij: willen) doen. "De elektronica van de auto is nu eenmaal zo ontworpen", aldus Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht