Garantie Megane IV Estate GT 2017

Plaats reactie

Topic author
tijnie1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:25
Actief als: particulier

Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door tijnie1978 »

Ik sta op het punt om een prachtig complete Renault Megane Estate GT uit 2017 in Luxemburg te kopen.
De auto heeft circa 31.000 km gelopen en komt uit Oktober (30-10) 2017. De auto staat nu bij een Mercedes dealer en heeft 1 vorige eigenaar gehad welke hem uiteraard bij een Renault dealer in Luxemburg heeft gekocht en heeft ingeruild voor een AMG A klasse.

Nu heb ik een aantal vragen inzake fabrieksgarantie en onderhoudsinterval.

Volgens de Mercedes dealer heeft de Renault sowieso nog 2 maanden fabrieksgarantie en kan ik dit naar 4 of 5 jaar zetten via GarantiePlus. Ik heb dit nagekeken en inderdaad kan ik via GarantiePlus bij Renault de garantie uitbreiden. Echter heb ik de voorwaarden gelezen en hier loop ik dus een beetje klem. Er staat dat er een service boekje moet zijn waar afleveringsstempel in staat en eerste aankoopnota? En tevens mag er geen onderhoud zijn gedaan door een andere garage (dan renault) en moet er aan de intervalvoorwaarden worden gehouden. Ik ga er echter vanuit dat deze auto een automatische interval melding geeft, en die geeft hij nu nog niet. De Mercedes dealer is echter verplicht (Luxemburgse regels) hem een servicebeurt te laten geven en laat dit bij officiële Renault dealer doen.

Mijn vragen:

- Wat is er nou precies nodig aan documenten/boekjes of de fabrieksgarantie te houden/verlengen?
- Er wordt nu een servicebeurt gedaan (de eerste), is dit niet te laat ivm de intervallen?

Heel veel dank voor de reacties inzake deze vragen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door Renault47 »

in zijn algemeenheid is het zo dat als je een (extra) verzekering wilt afsluiten je openheid van zaken moet geven. Dit geldt voor praktisch alle verzekeringen. In dit geval zou je dus de papieren kunnen verstrekken die er zijn inclusief de gegevens van de servicebeurt door de Mercedesdealer. Is dit genoeg voor acceptatie dan zit je goed en kan de verzekering zich later niet beroepen op gebrekkige info.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tijnie1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:25
Actief als: particulier

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door tijnie1978 »

Dank voor je reactie. Echter de vraag over de onderhouds intervallen is nog niet beantwoord.
Ik kan deze ook niet op internet vinden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door adinsx »

In ieder geval een goede keuze! Ik rij een 2018 Mégane IV Estate GT205 en die bevalt erg goed. Ik kan al je vragen dus ook wel beantwoorden denk ik.

1) De onderhoudsinterval is 30.000 km of 2 jaar.Het onderhoudsboekje zit in het instructieboekje en kan je als e-guide vinden op renault.nl:
https://www.renault.nl/instructieboekjes.html

Algemene informatie vind je hier: https://www.renault.nl/onderhoud/onderhoudsbeurt.html


Met 31.000 km op de klok zou de auto al wel een melding gegeven moeten hebben, maar... je mag iets over de termijn heen hoor. Geen 5000 km, maar 1000 km valt binnen de marge. Goed ook dat de Mercedes-dealer de beurt bij een Renault-dealer laat doen. Dan ben je al wat meer 'gedekt'. Het is een van de vereisten van Renault m.b.t. de garantie. Maar... dat houdt geen stand bij de rechter / geschillencommissie. Ook een universeel bedrijf / ander merk kan volgens fabrieksspecificaties onderhoud uitvoeren en aantonen.

Tot slot die verlengde garantie. Ik dacht dat alleen de eerste eigenaar dit kon doen. De garantie is Europees geldig, dus dat klopt allemaal.
Mijn broertje kocht onlangs een hele volle Talisman Estate TCe200 (2016, 15.500 km) en die bleek origineel uit Zweden te komen met 5 jaar fabrieksgarantie. Mooi meegenomen die garantie tot 11-2021!

Tot slot kan je met het chassisnummer bij de dealer in ICM laten kijken hoe de auto geregistreerd staat. Zowel qua opties, hoe hij uit de fabriek kwam, maar ook hoe het met de fabrieksgarantie zit.

Om het alvast wat op te fleuren, mijn IV Estate GT ;)
Afbeelding

Afbeelding
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tijnie1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:25
Actief als: particulier

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door tijnie1978 »

Super voor deze info! En prachtige wagen heb je. Die van mij is in het zwart, maar in deze kleur ook heel mooi.Ik heb alleen die haaienvin nog niet, maar ik begreep dat deze later ook geplaatst kan worden. Ik rij nu in een (echte) GT (dus geen GT Line) (megane 3 estate) uit 2011. Deze heb ik gister verkocht, maar hier was ik ook erg tevreden over. Ik merkte wel met het openen en sluiten van de deuren bijvoorbeeld dat de kwaliteit aanzienlijk omhoog lijkt gegaan. Ook het dashboard en de stoelen hebben meer uitstraling en ziet er mooi afgewerkt uit. De wegligging van mijn huidige GT is ook erg goed, ik ben benieuwd naar het wennen met de 4 control, want hier lees ik verschillende reacties over!? Ben

De Mercedes dealer heeft mij inmiddels bevestigd dat ook de originele factuur en het onderhoudsboekje er keurig bij zitten. En inderdaad moet de auto zijn eerste beurt nog hebben, dit wordt nu dus gedaan bij een Renault dealer om de hoek. De verlengde garantie mag inderdaad alleen bij de eerste eigenaar, dus dat gaat helaas niet meer. Maar ik heb nog circa 2 maanden fabrieksgarantie , dus ik neem aan dat ik echte problemen dan wel moet tegen komen.

Weet jij toevallig ook wanneer de distributie vervangen moet worden? Is dat weer 6 jaar of 120.000 km?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door adinsx »

De motor heeft een ketting, volgens mij is die 'levenslang'. Ik ga het even opzoeken.

De haaienvin heb ik ook achteraf gemonteerd. Of nouja, als accessoire. Ten tijde van het afleveringsklaar maken heb ik bij de dealer geholpen met de afneembare trekhaak, haaienvin, led-kentekenverlichting, luxe kentekenplaten, silvervision knipperlichtlampjes, en nog wat kleine dingen.
De haaienvin kun je in ieder geval gemakkelijk zelf monteren. Als je wil zoek ik even het juiste bestelnummer op.

Ik reed hiervoor een III GTline (dus wel het onderstel, niet de motor ;) ). En dat reed qua onderstel prima, de motor (1.2TCe130) kon ik nooit aan wennen gezien ik ervoor een Mégane II RS R26 reed met het dubbele vermogen haha.

De IV GT rijdt geweldig en 4Control is echt wel een belevenis. Nadeeltje: Hij is ook vrij zwaar, en dat merk je wel in stevig bochtenwerk. De aandrijflijn is dan weer wel heerlijk. En gelukkig, de GT heeft schakelflippers bij het stuur, soms kiest de EDC nog wel eens voor gekke schakelwisselingen.

Belangrijk overigens om ook even te vragen of de EDC de laatste software heeft. Dat heeft bij mij veel geholpen, met name voor het schokvrij terugschakelen. En tevens of je RLink up-to-date is. Wat is de bouwmaand? Als die ná 05-2017 is heb je Rlink2 met 3.3.* software en dus ook Carplay en AndroidAuto.



Wellicht leuk om te zien / lezen is mijn fotoverslag op het AW-forum van het afleveringsklaar maken:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php? ... sg-5774322
Op verdere pagina's lees je het detailen (prof. poetsen) van de auto vlak voor de aflevering februari 2018.


Als je nog meer wil weten hoor ik het wel ;)
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tijnie1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:25
Actief als: particulier

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door tijnie1978 »

Wederom dank voor de nuttige info! Die R link moet me zelf wel gaan lukken, mocht dat niet bijgewerkt zijn.De auto is afgeleverd aan klant op 31-10-2017, ik ga er dan vanuit dat de Rlink 3.3.x al op staat.
Ik wil wellicht een aankoopcontrole laten doen bij een Renault dealer in de buurt, ik vraag hem dan gelijk of hij de versie van de software van de EDC wil nakijken. Ik neem aan dat je dat niet zelf kan controleren welke versie er nu op staat?
Volgens mij zitten de originele conti's sport er nog onder, heb jij deze al gewisseld of had je direct al andere banden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door adinsx »

Doe het graag hoor, kennis delen.
Als de auto van oktober is, dan zit er inderdaad 3.3.* op. Mooi meegenomen! Het updaten ervan komt dan inderdaad wel goed.

EDC-versie kun je zelf niet controleren inderdaad, dat zal de dealer moeten doen.

Nee, de Conti's zijn er bij mij uberhaupt niet opgekomen. Ik liet de auto op de standaard 17" wielen afleveren, en heb de 18" wielen als accessoire genomen. Dat gaf me namelijk de mogelijk om zelf de banden te bepalen. De Conti's slijten snel en ik ben Michelin-fan.
Heb er dus Michelin PilotSport4 op laten leggen. Een héle fijne band.
De 17" wielen liggen nu de winterbanden op.

Schiet me nog wat te binnen, laat de dealer ook controleren of er een OTS open staat op de voortrein. Bij mij sleten de voorbanden schuin af.
Na 23.000 km zagen ze er bij mij zo uit:
Afbeelding

Afbeelding


Er is een productieserie geweest waarbij de uitlijning verloopt. Om dit op te lossen monteren ze nieuwe draagarm-bouten en moet de auto opnieuw uitgelijnd worden.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



3r1k
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2020 09:52
Actief als: particulier

Re: Garantie Megane IV Estate GT 2017

Bericht door 3r1k »

Het schuine afslijten van de banden herken ik ook. Vorig jaar nieuwe banden gelegd omdat het rubber aan de kant van het motorcompartiment volledig weg was, terwijl de buitenzijde nog ruim voldoende profiel had. Toen ook laten uitlijnen. Dit jaar zegt de monteur doodleuk dat ik de auto moet laten uitlijnen en twee nieuwe banden nodig heb...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht