Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Afgelopen week kwam ik stil te staan vanwege een gebroken koppelingskabel en gebrek aan kennis dat je blijkbaar ook zonder koppeling de weg op zou moeten kunnen. De ANWB laten komen en die hebben me er een noodkabel in gezet. Na wat googlen blij dat ik niet zonder koppeling naar huis ben gereden, blijkt nogal schadelijk te zijn voor het bakbeest als je het niet goed doet .
Bij de garage verbaasde ik me enorm over de prijs die ze noemden voor het vervangen van de kabel, ze vragen €135,- voor het vervangen van een kabel van €30. Gaan we dus niet doen, dan zelf maar aan de slag. Nu stuitte ik alleen op het volgende probleem. Ik weet waar ik de kabel moet inhaken en hoe de huidige kabel loopt etc, maar aan de nieuwe koppelingskabel zit de bout al vast die de kabel onder de motorkap op z'n plek houdt. Niet aangedraaid met een boutje maar echt vast. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze los krijg zodat ik de kabel vanuit het pedaal de auto in kan schuiven? Of kan het ook andersom, lijkt mij namelijk niet vanwege het boutje dat er aan zit. Als ik dat uiteinde los kan krijgen is het namelijk 10 minuten werk.... Het gaat hier dus alleen om het vervangen van de kabel, niet hele koppeling.
Als hetzelfde werkt als bij een Espace uit die jaren.
Kabel vanuit de motorruimte naar binnen steken, bevestigen aan pedaal.
Buitenkabel in de motorruimte vastmaken/-klikken aan het schutbord
binnenkabel aan koppelingszijde bevestigen
Buitenkabel aan koppelingszijde bevestigen
Automatische spanner (afstelling) activeren
Ja ik heb de goede kabel. Gehaald bij een autozaak om de hoek om misverstanden te voorkomen. Mocht het toch niet de goede kabel zijn dan kan ik in ieder geval terug. Ga ik dat boutje wat er aan het eind van de kabel zit die moet worden vastgehaakt in het pedaal door dat gat krijgen?
Ik krijg trouwens de melding dat ik het type en model auto moet vermelden in de titel. Hoe pas ik deze aan? Het gaat om een Renault twingo 1997 spring editie
Vanochtend toch de auto maar naar een garage gebracht (die het voor een paar tientjes minder kon doen) aangezien ik het niet kon riskeren dat ik alles kapot zou trekken en ik de auto in de straat moest laten staan .
Een versleten druklager blijkt het probleem te zijn en ze konden me geen garantie geven op de kabel. Dus of binnenkort de hele koppeling laten vervangen of ....
De koppeling trapt wat zwaarder dan de gemiddelde auto, maar dat heeft ie altijd al gedaan. Ik heb de kabel 15 november laten vervangen en rijdt er nogsteeds mee. We gaan zien hoe lang hij het vol houdt en of de druklager echt het probleem is. Eerst in april maar eens weer door de APK
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een twingo I uit 2007 (lpg G3) met een slippende koppeling, is die handbak eenvoudig te vervangen door een volautomaat uit een '98-er?
( die heb ik nog kompleet staan maar daar zit (te)veel laswerk aan ).
wat zijn de grootste...
Dit model heeft veel veiligheidsvoorzieningen inparkeerhulp, etc. etc. Wat mijn model niet heeft is een witte streep overschrijding signalering. In de handleiding wordt deze wel genoemd. Ik vraag mij af of iemand weet of dergelijke systemen bij de...
Hallo Allen,
Ik ben in het bezit van een Twingo uit 2004 met quickshift automaat, wanneer de auto stilstaat bij een stoplicht met de voet op de rem trilt de auto behoorlijk. Hoort dit, en zo nee, wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt. :)
Hallo beste leden ik,heb pas een twingo gekocht uit 2015 en een grote beurt laten geven en ik hoor een snerpend geluid bij de aandrijving ,de monteur zei dat is je multi riem dus die heb ik laten vervangen met nieuwe rollen maar het geluid is er nog...
Wij hebben een Twingo 1 uit 2006 met af fabriek panoramisch schuifdak.
Dak heeft altijd perfect gewerkt.
Nu is tot 2x toe het dak in open stand vastgelopen. Motortje doet dan helemaal niets meer, ook geen geluid. Hij stopt opeens.
Volgens garage is...