De Zappi thuislader

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Zappi is op Fully Charged voorgesteld en is een slim laadpunt waarmee je zelf geproduceerde stroom (wind, zon of indirect via een thuisopslag) kunt inzetten om je EV op te laden. Hiermee voorkom je dat je stroom van het net haalt als je het zelf produceert. Zappi reguleert het laden van je EV afhankelijk van de beschikbare zelfopgewekte stroom en je wensen tav hoe snel je EV vol moet zijn, destijds was er alleen een 1-fase oplossing, nu is er al een tijdje een 3-fase. Bij het verschijnen van de Zappi 3 fase heb ik er 1 besteld en die is na de nodige wachttijd nu geleverd en geïnstalleerd.

Er zit ook een app bij die inzicht in van alles en nog wat geeft en het laden op afstand kan regelen. Zappi doet ook aan load balancing en gebruikt daar CT klemmen voor die met de Zappi verbonden moeten worden. Voor dat alles heb je weer wat draadloos spul nodig; Harvi en een Hub.

Omdat ZOE prima overweg kan met 3-fasen en hogere vermogens over AC aankan, is de Zappi met zijn 3-fase en load balancing een ideale oplossing. Ik trek max 15kW via mijn 3 *25A aansluiting en dat is ipv 3,5 kW toch lekker met 3 EV’s voor de deur. Wat niet helemaal prima is, is dat de installatie van al dat moois best wel wat werk is. Als alles direct goed gaat, is het met een middagje wel gepiept. Als het ergens niet goed is gegaan kun je je de blaren zoeken waar dat zit, inherent aan de vele mogelijkheden natuurlijk. De app kan nog niet goed overweg met 3-fasen en geeft onjuiste info.

Hoewel de handleiding uitgebreid is en netjes in het Nederlands is vertaald, en er ook een Engelstalig forum is, is het toch wel prettig om ervaringen en tips hier uit te wisselen. Het product is nieuw en er wordt volop ontwikkeld aan de software van Zappi en de app, het is zaak op de hoogte te blijven van de laatste verbeteringen.

Vandaar dit topic. Deel je ervaringen, stel je vragen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Trap ik af met mijn installatie;
  • Zappi V2 3-fase met kabel
    Harvi voor de CT’s om de netaansluiting
    Harvi voor de CT’s om de PVinstallatie
    Hub voor de verbinding met het internet tbv update’s en de app
Uitdagingen;
  • Vastklikken van de stekker tbv opslag in het front is lam
    Weergave vermogen van het net klopt niet met de werkelijkheid
Voor dat eerste manco is een simpele oplossing, naar de oplossing van dat tweede zoek ik nog

Inmiddels is firmware versie 2.143 van 16-12-19 uitgebracht: https://myenergi.info/firmware-versions-t133.html
Het myenergi forum: https://myenergi.info/
support Benelux: https://www.zappi.info/faq-howto/howto
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door Gliset »

Ook ik heb de Zappi v2 gekozen als mijn thuislader. Na ruim 1,5 jaar op straat laden hebben we sinds oktober een plek in onze eigen garage. De Granny loader heeft zijn dienst gedaan totdat de Zappi geleverd werd, maar met meer vermogen laden is heerlijk, zeker als je meerdere keren per dag voldoende lading wilt hebben.

Ook hier de Zappi met kabel. In de garage is een nieuwe stoppenkast opgehangen met 3-fase leiding naar de huisaansluiting. Bij de huisaansluiting zijn de CT-klemmen bevestigd die via de Harvi het huisgebruik monitoren. Draadloos wordt dat signaal naar de (vrijstaande) garage verstuurd. En ergens in huis zwerft de Hub, omdat die wel via UTP aan het netwerk moet hangen.

Ook hier was het zoeken naar de juiste aansluiting van de CT-klemmen. Er zit een pijl op die essentieel is, lastiger is dat in mijn meterkast alle drie de fases een gelijke kleur hebben. Dus wat dan 1, 2 of 3 zou moeten zijn is niet meteen helder. Maar nadat ik de richting van één klem had verbeterd, en na wat rondschakelen met de 3 aansluitingen in de Harvi is het gelukt om de juiste weergave van het huisgebruik op de Zappi te laten zien. Weergave op de app is inderdaad nog niet juist, op de Zappi zelf wél (kreeg van de support afdeling ook die melding terug). Hoeveelheid stroom die is afgeleverd klopt dan weer wel... Programmeren blijft lastig zeg maar...

Bij mij nog geen PV aangesloten, is wel de planning. Ik gebruik de Zappi nu dus vooral om uitgesteld te laden tijdens daluren. Dat gaat nog niet helemaal vlekkeloos, maar dat ligt zo te zien aan een veelheid van oorzaken. Ik heb al een storing in de Zappi gezien, een storing in de Zoë en het niet wekken van de Zoë (te verhelpen door de Zoë te laten acclimatiseren). Maar meestal doet ie wat ie moet doen.

Ik houd het forum van MyEnergi nu ook in de gaten. Dan blijkt ook weer hoe lastig het is om dit soort geavanceerde apparaten goed te laten functioneren op de veelheid aan EV's die er inmiddels is. Zo is er een onderwerp wat kennelijk is aangepast voor een van de Tesla modellen, waarbij de aanpassing vervolgens weer voor problemen zorgt bij de eGolf... Heerlijk, van die standaarden die voor één uitleg vatbaar zijn en maar op één manier geïmplementeerd kunnen worden...

Ondanks de "dingetjes" ben ik zeker niet negatief. Ik heb best lopen zoeken naar laders die ongeveer hetzelfde kunnen, maar met name én load balancing én gebruik maken van je PV overschotten is de Zappi eigenlijk de enige voor. En als je meer wilt is het soms ook wat meer pionieren.
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

De ZOE Q210 met 40kW batterij geeft geen problemen, de ZOE Q210 met 22 kW batterij wil nogal eens bijtijds stoppen of een rood lampje op Zappi forceren. De instelling " Compabiliteitsmode" in het geavanceerd menu heb ik nu op " aan" staan en de instelling "Min. PWM" op 8 A, dat lijkt het voor de 22 kW ZOE te doen. Alles met de modus "Fast" laden tot op heden.

De pijl is idd essentieel, maar met de aders van de CT-klem omdraaien kun je het omdraaien van de pijl forceren. Mijn installateur heeft de CT-klemmen om de fase draden van de huisaansluiting gedaan omdat in de groepenkast geen ruimte was. Dat kastje is weer verzegeld en ik kan er niet meer bij (zou niet hoeven ook). Ondanks de instructie en de controlevraag of de oriëntatie van de pijlen goed zat (met bevestigend antwoord), moet dat achteraf niet het geval zijn geweest gezien de negatieve waarde op de CT-klem uitlezing bij het importeren van stroom van het net (moet positief zijn). Falende instructie en controle derhalve :?

Essentieel is ook de instelling van de "Voeding max" en "Net-limiet" in het geavanceerd menu, hiermee voorkom je overbelasting van je aansluiting, maar maak je het mogelijk het maximaal beschikbare vermogen te laden.

Enig idee met welke "move" je het voor elkaar gekregen hebt de afname van het net op het Zappi display goed te krijgen? Een ader of CT-klem wisseling of een instelling in Zappi? De waarde van het Thuis verbruik is het resultaat van het sommetje van de andere gemeten verbruiken.

Volgens de geleerden zou het nummer van de fasedraad leidend moeten zijn bij de CT-klem montage, dwz CT-1 zou om fase L1 moeten zitten enz. Idd zijn mijn inkomende fasedraden allemaal bruin en deze zijn als basis gemarkeerd met 1, 2 en 3. Voor de PV heeft de installateur het bijbehorende fase draad nummer van de twee (1-fase) PV-installaties getraceerd. Voor de Zappi niet. Dat zou er in kunnen resulteren dat CT-1 van de netaansluiting op dezelfde fase zit als bv. de CT-2 van de interne CT-s van Zappi zelf. Voor de 1-fase PV-systemen kan ik het begrijpen, voor de 3-fase Zappi ben ik er nog niet achter waarom dat schokkend (!?) zou zijn.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door Gliset »

Met name het scherm bij "linked devices" (geavanceerd menu) heb ik gebruikt. Hier horen positieve waarden te staan voor de verschillende fasen (of hele kleine negatieve), en ook de fase hoeken zouden in de buurt van elkaar moeten zijn. Helemaal heb ik het niet begrepen, maar nu is het verbruik zoals de Zappi die weergeeft op het hoofdscherm inderdaad ongeveer gelijk aan de som van het verbruik per fase (0,3kW stond er na het maken van bijgevoegde foto's). Voordeel voor mij is dat ik zeker weet dat de klemmen goed staan. Negatieve waarden zijn niet per definitie een teken van een foutieve richting van de klem namelijk... Dus als je de richting niet kunt controleren heb je wel een uitdaging... Alleen de klemmen een andere volgorde in de Harvi heeft "slechts" 6 verschillende opties... Wellicht kun je support vragen of er een controle mogelijkheid is om de richting te verifiëren zónder de pijl fysiek te kunnen zien...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Dankjewel voor het schieten van de plaatjes.
Inmiddels heb ik uitgevogeld dat het vermogen uit het net nu bij jou
12/0,22 = 54,5
196/0,73 = 268,5
171/0,96 = 178,1
Totaal 501 W moet zijn geweest.
Of uitgaande van 230 V
0,1 A * 230 V = 23 W
1,1 A * 230 V = 253 W
0,7 A * 230 V = 161 W
Totaal 437 W
0,3 op display = 12+196+171= 379 W = 0,379 kW
Dus toch wel een afwijking tov 379 W, maar niet 0,33 zoals met de app.
(verschil door tijdstip van meting/aflezing bij deze lage waarden niet te veronachtzamen).
379/501 = factor 0,75
379/437 = factor 0,86 van de werkelijkheid
Dat is beter dan wat ik krijg;
7C093CE6-7E48-4F53-A0A6-BD96E38427E8.jpeg
7FC7253A-B0F3-41E6-90B3-747F33CA02CE.jpeg
9ABB8F3B-BFC4-4EB9-83BD-FC55CB055CB7.jpeg
7478541B-C027-4D58-954E-91A6D964EFA1.jpeg
De sommetjes met Amperage; totaal 414 W (is ongeveer de Essent thuis waarde, dus de juiste waarde en wordt wel gemeten door Zappi)
De sommetjes met Watt; totaal 274 W, (is de waarde die Zappi op display weergeeft)
gedeeld door de factoren is dat 473 W. Ook niet juist, maar dichter bij de waarheid dan wat getoond wordt;
274/399 = 0,69
274/473 = 0,58

Idd blijkt uit je plaatjes dat hoe kleiner de fase hoek, hoe beter de waarde. De PF blijkt dan ook het grootst zodat de weergegeven waarde het dichtst bij de werkelijkheid liggen

Zal met deze wetenschap mij screenshots nog eens terugkijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: De Zappi thuislader

Bericht door zoe2goe »

Ik kan er niet zoveel over zeggen, maar ZOE heeft met name bij lage laadstromen een relatief lage PF. Komt door nogal forse filtercondensatoren. Op zich doet de lader zelf wel aan keurige "shape following", lees, de laadstroom wordt a.h.w. in lijn gehouden met de lijnspanning. Ergo, als de Zappi spanning maal stroom doet, dan slaat dat per definitie al nergens op, behalve bij gloeilampen en straalkachels, maar het gaat goed scheef bij ZOE.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Vandaag systematisch de diverse CT-klem vs fase combinaties nagelopen door ompolen van de aders van de CT-klem kabel en de kabels zelf op de CT 1 t/m 3 aansluitingen in de Harvi’s.
Al snel succes. Gelukkig had de installateur wel de PV fase draden tov huisaansluiting fasedraden getraceerd (en de CT-klemmen om de huisaansluiting fase draden wel goed aangesloten), waardoor het aantal combinaties tot 6 gereduceerd was.
Dus de fases die naar de CT-klemmen in de Zappi lopen traceren en identificeren voor juiste CT-klem installatie, idem alle andere te plaatsen CT-klemmen (zoals van de PV, wind of batterij opslag)
De display info van de Zappi klopt nu zowel met de Tesla als met de ZOE’s;
A8827C1E-6347-4D46-B6C6-D67809237114.jpeg
Diversen;
  • Gelijk de verbinding van de laadkabel in de Zappi hersteld (kabel uit de kabelklem gegleden/getrokken) en de plug doorvoer (was los door te strak oprollen van de kabel, sla de eerste slag wat losser om de Zappi)
    Ook het lamme knopje van de stekker opberghouder hersteld. Dan moet de voorkant er af, zo kun je de houder demonteren. Daarna kun je het knopmechanisme uitbouwen en het veertje weer op de goede plaats zetten en terug monteren.
    Ondertussen ook de firmware naar V 2.143 bijgewerkt, nu verbeterde comptabiliteit met Tesla Model3
We zijn weer bij...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door Gliset »

MyEnergi (producent) heeft inmiddels alweer een volgende update uitgebracht. Met deze update is het probleem van uitgesteld laden voor de Zoë in ieder geval opgelost. In de instellingen is nu aan te vinken dat de lader een korte laadsessie moet starten bij het aankoppelen. De auto weet dan dat er een goede laadpaal gekoppeld is en blijft afwachten, ook al valt de stroom van de lader weg. De Zappi start vervolgens bij óf het ingestelde tijdstip, óf als er voldoende stroom uit de zonnepanelen komt (bij mij dus alleen het ingestelde tijdstip, nog geen PV geïnstalleerd). Sinds ik de update geïnstalleerd heb werkt het prima.
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 359
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door daf55 »

Mijn Keba p20 heeft het nu toch wel begeven, en ik moet dus wat anders. Ik heb een ingewikkelde installatie thuis met op 2 plekken zonnepanelen en dus ook 2 omvormers. En 3 fase dus aanwezig. De oude paal aan de losstaande garage is ook netjes op 3 fase aangesloten.

Wat ik mis in de informatie dat er wordt gesproken over CT klemmen, fase nummering en nog meer technische termen. Ik ben dus op zich handig genoeg om een stekker aan een snoertje te zetten. Ik denk dat ik het ook wel aandurf om een Zappi aan te sluiten op de meterkast in de garage, die 5 draden kunnen niet ingewikkeld zijn. Maar hoe dan de zonnepanelen en hubs e.d. aangesloten moeten worden, zodat ik van mijn panelen stroom in de auto krijg ipv uit het net, daar begrijp ik helemaal niets van. Maar de mogelijkheden van de Zappi lijken mij wel aantrekkelijk, vandaar de belangstelling!

Ik heb het bange vermoeden dat mijn eigen installateur daar ook niet handig mee is, omdat het geen specialist is op laadpaal gebied. En om er nu iemand het hele land voor te laten rijden, lijkt mij ook niet voordelig...

De website van Zappi blinkt ook niet uit qua duidelijkheid. Wie kan mij meer vertellen en wellicht helpen? Ik woon in de buurt van Zwolle, wellicht kent iemand hier in de buurt die kan assisteren?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Je moet in je groepenkast de CT-klemmen om de fase draden van de kabels van de omvormers doen. In jouw geval 3 omvormers * 3 fasen = 9 klemmen = 3 harvi’s. Tevens 3 CT klemmen (geleverd met de Zappi2 3f) om je fasen van de aanvoer stroom = nog een harvi. Een hub erbij om alles te verbinden en de app te kunnen gebruiken. Daarmee wordt het tamelijk druk in de groepenkast. Werk voor een installateur. Belangrijk is dat de fase richting/routing goed wordt vastgesteld (meten door de installateur) en de klemmen op de juiste manier worden aangebracht (staat op de klem), anders klopt er van het Zappi sommetje niets.

Tav het afzekeren van de Zappi zijn de meningen ook verdeeld. Zappi heeft qua aarde de nodige veiligheden, waarmee technisch bepaalde veiligheden in de groepenkast niet nodig zijn en je kosten kunt besparen. Regeltechnisch schijnt dit weer niet te mogen. Laat een installateur bepalen wat nodig is, informeer deze met Zappi documentatie.

Je kunt je Zappi via Myenergi Benelux https://myenergi.nl/ aanschaffen, je kunt daar ook terecht met je vragen en wellicht aanbeveling voor een installateur.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door Gliset »

De Zappi heb ik laten aansluiten, maar ik heb de installateur wel geassisteerd met de CT-klemmen (op de harvi). In de meterkast ging dat de eerste keer "fout", maar dat is wel oplosbaar (je krijgt een foute som, er gaat niks kapot). Vorig jaar bij de installatie van de zonnepanelen ook de extra CT-klemmen zelf aangesloten (rechtstreeks op de Zappi). Let op de pijltjes voor de richting.

(Gertjan: 2 harvi's kan genoeg zijn toch? 2x 3CT's op Harvi, en 1x rechtstreeks; tenzij de afstand te groot wordt natuurlijk)
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Klopt. Was in de war met mijn 3 PV-sets. Patrick heeft er 2. Omdat de Zappi te ver van de meterkast is gemonteerd gebruik ik daar ook een Harvi voor.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 359
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door daf55 »

Ik heb een offerte gevraagd aan een partner die Zappi kan leveren. Die wacht ik even af.

Maarrr...

Vriend van mij heeft net toevallig een Kia EV6 gekocht, had al een Leaf, en zoekt ook een extra laadoplossing. Die zit anders te denken:

De salderingsregeling is verlengd, dus voorlopig leveren de panelen makkelijker geld op, dan diep investeren in een slimme paal. Tegen de tijd dat de saldering afloopt, zullen er vast en zeker andere oplossingen zijn die het hele huis slimmer maken, bv betaalbare thuisaccu's. We schatten in dat de koop en installatie van een Zappi, door een expert, met alles-erop-en-eraan, tegen de 2000 euro gaat aanlopen. Een goedkope wallbox kost max 600 euro, en is door mij en die vriend makkelijk zelf te installeren. Alles bedrading en meterkastaanpassingen zijn al gedaan. Het verschil gaan we niet terug verdienen?

We gaan dus zeer waarschijnlijk voor deze goedkopere oplossing, en zien over 5 á 7 jaar wel verder. Dan is die goedkope kast vast en zeker weer aan vervanging toe...

Bv deze:
https://alleskanmee.nl/Perfectfit-laadp ... bel-,-RFID
of deze:
https://www.wallboxdiscounter.com/nl/be ... 3x16a.html
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De Zappi thuislader

Bericht door GertjanVB »

Tegen salderingsregeling kan financieel niets ingebracht worden.
Met de Zappi heb je tevens een energiebeheersysteem in huis, waarmee je verbruik inzichtelijk hebt en kunt sturen. Ook met je batterij kun je hem gebruiken, het is dan het beheersysteem van je batterij. Ben je met dat systeem weer voordeliger uit.
Je kunt kiezen rustig te laden of snel. Je kunt de paal met de app inschakelen en plannen.
Als dat alles er niet toe doet, hoef je niet voor Zappi te kiezen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht