Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Hoi allemaal,

Zoals het onderwerp al aangeeft: het valt mij de laatste tijd meer en meer op dat mijn Scenic vaak slecht in zijn 5 te krijgen is. Het is dan net of je "naast het gat" zit te hengelen. Alsof er iets voor zit wat voorkomt dat je hem in zijn 5 kunt zetten. Schakelen gaat verder prima, en soms glipt-ie ook als een mes door de boter in de 5. In andere gevallen rauw/moeilijker dan in de andere versnellingen. Heel raar. Ligt het aan mij? Ik heb altijd al een haat-liefdeverhouding gehad met deze auto, en dan zeker het roeren in de bak aan die polsstokhoogspring-stok, maargoed het was een compromis tussen budget, ruimte en wensen van mijn eega. Mij interesseert het verder niet zo hoe een auto er uit ziet, áls die maar ruim is, rijdt en makkelijk in onderhoud is. En dat is-ie!

Terug naar het onderwerp :lol:
Schakelen met de motor uit gaat goed, met en zonder koppeling ingedrukt. Koppeling slipt bij rijden niet, grijpt prima aan. Ik merk geen verschil in in de 5 zetten tussen warm/koud/hoger/lager in toeren. Versnellingen blijven netjes ingeschakeld, schieten er dus niet uit. Ik verbeeld mij misschien, maar het lijkt of 2x ontkoppelen tussen schakelen van 4 naar 5 het inleggen vergemakkelijkt?
Voor wat het waard is: soms hoor ik ook een "klonk" (net als op mijn motorfiets, een oude Honda) als ik stil sta en de auto in zijn 1 zet.

Bouwjaar 2003, 2.0 16v, 225.000 km.

Ik rijd 400 km per week en vraag mij af wat ik hier aan zou kunnen doen. Is dit een probleem in wording? Moet er in het schakelmechanisme zelf (stangenstelsel/pook) iets afgesteld worden, moet ik olie verversen/bijvullen in de bak? Ik hoor totaal geen bijgeluiden uit de bak overigens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Oh, ik heb inmiddels ook een mooie Haynes manual. Technische kunde is aanwezig, dit soort zaken met auto's zijn alleen nieuw voor mij vandaar de vragen :-)
Ik heb de aftapplug van de versnellingsbak zien zitten toen die op de brug stond. Kun je met de auto op assteunen met een beetje fatsoen bij de vuldop, of kun je daar ook van bovenaf bij? Moet daar ook een nieuwe afdichting in als je bijvult?
Brug moet ik huren, vandaar de vraag over toegankelijkheid op assteunen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Vuldop gevonden! Makkelijk bereikbaar van bovenaf.

Ik zit nu op de lijn "olie bijvullen", wat is jullie mening, is dat de juiste richting? Moet de olie nog wel kopen, 75W80 RPC moet ik hebben. Zijn er merken die aan of af te raden zijn? Kroon, Elf? Haynes zegt 75W80 Elf Tranself TRJ.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door mechanic »

Eerst peilen,wellicht is bijvullen niet nodig.
5 bak is het peil oke als het tot net onder de vulopening komt.
Schiet de auto niet uit de versnelling?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Hallo machanic,

Eens, maar een flesje in het klushok kan nooit kwaad, al is het maar om een ander mee te helpen :-)
De auto schiet niet uit de versnelling, het is alleen (verdraaid) lastig inleggen van de 5. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten die ik nog niet heb genoemd? Is er een speciale reden dat je dit vraagt?

Morgen zal ik eens peilen. Auto staat mooi vlak. Peilen met warme motor neem ik aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door kaleido 1 »

Peilen met koude motor , de schakelkabels en het mechanisme bovenop de bak willen wel eens aan slijtage onderhevig raken , wat ook dit verschijnsel veroorzaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Hallo kaleido,

Dank je voor de tips. Peilen heb ik helaas nog niet kunnen doen. Schakelmechanisme is een goede inderdaad, om dat te controleren zal die toch echt de brug op moeten want op 2 assteunen voor is wel een beetje een gehannes denk ik. Kabels heb ik overigens de vorige keer niet kunnen ontdekken onder de auto: alleen een (lang en zwabberig) stangenstelsel. Je bedoelt het deel wat aan de bak zelf zit neem ik aan, dus het deel met het kniegewricht waar de boel daadwerkelijk de bak in gaat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door kaleido 1 »

Klopt , deze heeft nog geen kabels , de overbrengingen in het stangenstelsel en inderdaad het deel bovenop de bak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Olie gepeild, kon 100 ml bij. Auto staat zo goed als recht (klein beetje achterover geheld op de parkeerplaats bij mij voor de deur, maar niet zo erg dat die wegrolt), misschien zit er nu ietsje teveel in. Lijkt mij niet een al te grote ramp. Volgende controle is het stangenstelsel. Heb er wat beter op gelet deze week, het verschijnsel doet zich niet elke dag voor, maar lijkt wel verband te hebben met het toerental van de motor, lager in toeren is vaker gestuntel ook met de 3 soms. Ik heb 10+ jaar diesel gereden, wellicht moet ik wennen aan doorschakelen op hogere toerentallen en is dit "normaal" voor een benzine auto?

@mechanic: vanwaar je vraag over het uit de versnelling schieten? Gebeurt dat wel eens vaker? Dit doet zich niet voor, al is de pook wel heel vrolijk aan het kwispelen met gas los-gas erop. Nog een indicatie voor het stangenstelsel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door mechanic »

De moer achter het deksel van het 5e verzet loopt wel eens los,dan schiet die er uit en wordt dan steeds erger tot het stuk is.
Mbt het heen/weer van de pook kun je de motorsteunen controleren,vooral de onderste.
Ook het plastic busje van de schakelstang op het mechaniek op slijtage en speling controeren.
Een halve liter olie aflaten en vervangen door ATF kan ook nog.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Ok dankjewel. ATF is voor automaten toch? Moet dat ook speciale Renault geschikte olie zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door mechanic »

Atf is inderdaad automatic transmission fluid,nee hoeft niet perse RN olie in.
Als de steunen goed zijn,en pook schiet toch op en neer kan het ook een inwendige slijtage zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Helder. Nog 1 vraag: de sluitring voor de aftapplug van de versnellingsbakolie, welke maat is dat? Zal een holle koperen ring zijn denk ik? De maat kan ik nergens vinden. Als de wagen toch op de brug staat dan ververs ik de olie en kijk ik direct ook naar de moer op de 5e. Zit op dat deksel ook nog een pakking die ik dan moet vervangen, of gaat dat met vloeibare pakking ook goed? Die heb ik nog wel liggen van de motor voor de carterhelften.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Hallo mechanic en mede-forummers!

Beetje drukke periode achter de rug en niet met de auto bezig gekund helaas. Ik heb een mooie Haynes manual, technische handigheid én inzicht en op afroep (en tegen betaling) een brug tot mijn beschikking: 2 of 4 koloms naar keus. Om er voor te zorgen dat ik niet 2x met de auto de brug op moet, zoek ik onderdeelnummers voor de bus (Ook het plastic busje van de schakelstang op het mechaniek op slijtage en speling controeren.) die genoemd wordt zodat ik die bestellen kan. Vervangen is na 225000 km vast geen onnodige luxe en zal denk ik nog nooit gedaan zijn (aanname).

Is er naast deze bus nog een ander onderdeel wat aan slijtage onderhevig is wat verstandig is om te vervangen aan het stangenstelsel van het schakelmechanisme? Dan kan ik dat direct bestellen bij de bekende leveranciers - of bij de Renault dealer hier in Zwolle. Ik wil ook de moer van de 5e versnelling controleren. Dekseltje moet dus van de bak. Zit daar vloeibare pakking tussen, of een "gewone"? Dat weten jullie vast wel :) Verder zoek ik nog de maat van de ring voor de aftapplug van de bak. Zal een holle koperen ring zijn denk ik.

Motorsteun (mocht dat nodig zijn) schijnt eenvoudig en zonder brug vervangen te zijn met krik+assteun heb ik begrepen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door kaleido 1 »

De benodigde onderdelen gewoon bij de dealer halen , niet alles is via aftermarket te koop .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Onderdelen besteld en binnen. Een soort van plastic huisje wat in 2 delen open kan en waar een kogeltje ter grootte van een knikker in past en een c-clip. Dat zou het volgens de dealer moeten zijn. Nu tijd vinden om het te plaatsen.
Intussen deze week ook langs de weg gestaan met een kapotte bobine, de wegenwacht vertelde mij dat dit de enige was die nog niet was vervangen. Ook de bougies vervangen deze week, die hebben betere tijden gekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Plaatjes zeggen meer dan woorden, onderdelen 8200328305 en 7700872205. Dit zit aan de bak kant en is door de Renault meneer aan mij verkocht als “ dat moet je hebben”. Ik dacht dat er ook een bus aan het uiteinde van de pook zit die moet worden vervangen (overgang naar schakelstang), of heb ik dit mis?
Afbeelding

en

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door kaleido 1 »

Daar zit ook een busje .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Tijd goed besteed, de spullen zitten er onder. Wel een gehannes hoor, wat niemand op het internet vertelt is dat je de schakelstang los moet halen voor voldoende ruimte. Het kniestuk met bout wat op de pin zit die aan de bak vast zit. Als je dat éénmaal hebt gedaan is het een eitje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door mechanic »

Merk je verbetering?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Zeker. Het zwabbert nog steeds wel, maar voelt strakker/"droger". Ben blij met deze oplossing van €5, Heb ook de motorsteun bekeken, die was heel en zag er nog netjes uit.
Nu hopen dat ik de C-ring goed heb geplaatst ;-) Morgen een rit van 100 km, eens zien hoe het gaat. Geen bericht is goed bericht.
(het valt mij wel op dat er veel zijdelingse speling in de stang van bak naar pook zit, is dat normaal?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Nagekomen bericht: afgelopen jaar ook de onderste motorsteun vervangen (hondebot) en dat maakt voor de pook een wereld van verschil! In tegenstelling tot eerder bericht was die er niet best aan toe, ik zag pas dat het lagerrubber door was toen ik hem eraf haalde...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht