Zoals het onderwerp al aangeeft: het valt mij de laatste tijd meer en meer op dat mijn Scenic vaak slecht in zijn 5 te krijgen is. Het is dan net of je "naast het gat" zit te hengelen. Alsof er iets voor zit wat voorkomt dat je hem in zijn 5 kunt zetten. Schakelen gaat verder prima, en soms glipt-ie ook als een mes door de boter in de 5. In andere gevallen rauw/moeilijker dan in de andere versnellingen. Heel raar. Ligt het aan mij? Ik heb altijd al een haat-liefdeverhouding gehad met deze auto, en dan zeker het roeren in de bak aan die polsstokhoogspring-stok, maargoed het was een compromis tussen budget, ruimte en wensen van mijn eega. Mij interesseert het verder niet zo hoe een auto er uit ziet, áls die maar ruim is, rijdt en makkelijk in onderhoud is. En dat is-ie!
Terug naar het onderwerp

Schakelen met de motor uit gaat goed, met en zonder koppeling ingedrukt. Koppeling slipt bij rijden niet, grijpt prima aan. Ik merk geen verschil in in de 5 zetten tussen warm/koud/hoger/lager in toeren. Versnellingen blijven netjes ingeschakeld, schieten er dus niet uit. Ik verbeeld mij misschien, maar het lijkt of 2x ontkoppelen tussen schakelen van 4 naar 5 het inleggen vergemakkelijkt?
Voor wat het waard is: soms hoor ik ook een "klonk" (net als op mijn motorfiets, een oude Honda) als ik stil sta en de auto in zijn 1 zet.
Bouwjaar 2003, 2.0 16v, 225.000 km.
Ik rijd 400 km per week en vraag mij af wat ik hier aan zou kunnen doen. Is dit een probleem in wording? Moet er in het schakelmechanisme zelf (stangenstelsel/pook) iets afgesteld worden, moet ik olie verversen/bijvullen in de bak? Ik hoor totaal geen bijgeluiden uit de bak overigens.