Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Actief als: particulier

Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Bericht door Kranendijk »

Hoi allemaal,

Zoals het onderwerp al aangeeft: het valt mij de laatste tijd meer en meer op dat mijn Scenic vaak slecht in zijn 5 te krijgen is. Het is dan net of je "naast het gat" zit te hengelen. Alsof er iets voor zit wat voorkomt dat je hem in zijn 5 kunt zetten. Schakelen gaat verder prima, en soms glipt-ie ook als een mes door de boter in de 5. In andere gevallen rauw/moeilijker dan in de andere versnellingen. Heel raar. Ligt het aan mij? Ik heb altijd al een haat-liefdeverhouding gehad met deze auto, en dan zeker het roeren in de bak aan die polsstokhoogspring-stok, maargoed het was een compromis tussen budget, ruimte en wensen van mijn eega. Mij interesseert het verder niet zo hoe een auto er uit ziet, áls die maar ruim is, rijdt en makkelijk in onderhoud is. En dat is-ie!

Terug naar het onderwerp :lol:
Schakelen met de motor uit gaat goed, met en zonder koppeling ingedrukt. Koppeling slipt bij rijden niet, grijpt prima aan. Ik merk geen verschil in in de 5 zetten tussen warm/koud/hoger/lager in toeren. Versnellingen blijven netjes ingeschakeld, schieten er dus niet uit. Ik verbeeld mij misschien, maar het lijkt of 2x ontkoppelen tussen schakelen van 4 naar 5 het inleggen vergemakkelijkt?
Voor wat het waard is: soms hoor ik ook een "klonk" (net als op mijn motorfiets, een oude Honda) als ik stil sta en de auto in zijn 1 zet.

Bouwjaar 2003, 2.0 16v, 225.000 km.

Ik rijd 400 km per week en vraag mij af wat ik hier aan zou kunnen doen. Is dit een probleem in wording? Moet er in het schakelmechanisme zelf (stangenstelsel/pook) iets afgesteld worden, moet ik olie verversen/bijvullen in de bak? Ik hoor totaal geen bijgeluiden uit de bak overigens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Kranendijk
Lid
Lid

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Oh, ik heb inmiddels ook een mooie Haynes manual. Technische kunde is aanwezig, dit soort zaken met auto's zijn alleen nieuw voor mij vandaar de vragen :-)
Ik heb de aftapplug van de versnellingsbak zien zitten toen die op de brug stond. Kun je met de auto op assteunen met een beetje fatsoen bij de vuldop, of kun je daar ook van bovenaf bij? Moet daar ook een nieuwe afdichting in als je bijvult?
Brug moet ik huren, vandaar de vraag over toegankelijkheid op assteunen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Kranendijk
Lid
Lid

Re: Scenic 1 Ph2 slecht in 5 te krijgen

Vuldop gevonden! Makkelijk bereikbaar van bovenaf.

Ik zit nu op de lijn "olie bijvullen", wat is jullie mening, is dat de juiste richting? Moet de ol…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 19 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken