Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door gewe »

De airco van mijn Mégane II Grand Tour uit 2007 koelt links niet, en rechts wel. Aan de bestuurderskant geven zowel het rooster midden op het dashboard als het rooster links bij het raam geen koude lucht. Aan de passagierskant geven beide roosters wel koude lucht.

Omschakelen naar alleen bovenroosters heeft geen effect, evenmin als terug naar Auto stand.
Recirculatie inschakelen heeft ook geen effect, en terug naar Auto stand ook hier geen effect.
Airco uitschakelen en weer aan geeft even koude lucht uit de roosters links, maar na ongeveer een halve minuut wordt de lucht weer warm. Alsof er ergens een klep wordt omgezet, die langzaam terugzakt in de vorige stand.

Een paar minuten voor het einde van een rit zet ik (als ik het niet vergeet) de airco uit. De ventilatie gaat dan steeds harder blazen. Gek genoeg gebeurt dat dan weer alleen links. Er is een duidelijk verschil tussen de hoeveelheid lucht die er links uit komt (veel meer dan met airco aan), en de hoeveelheid lucht die er rechts uit komt (ongeveer hetzelfde als met airco aan). Bovendien voelt op dat moment de lucht rechts koeler, maar dat zal wel "restkoelte" zijn.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door TheSarge »

Heb je het systeem al op druk laten controleren en de hoeveelheid koudemiddel?

Ik heb dit probleem eens met een Peugeot gehad en na 3 weken wachten op een nieuwe aanstuurunit, en ik nog had gevraagd om het systeem te controleren op druk en koudemiddel niveau, bleek het bij het vervangen, door de dealer, niet de oplossing.
Ben toen naar kwikfit gereden en 45min later overal ijskoude lucht. Ik had meteen de reiniging van de airco maar gedaan en daarom duurde het in totaal 45min.

Ben nog even terug gegaan naar de dealer om de oplossing te laten voelen terwijl het buiten 34gr was

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door gewe »

Ik heb het systeem nog niet op vulling laten controleren.
De hoeveelheid lucht uit het middenrooster links is duidelijk groter dan uit het middenrooster rechts. Ik weet niet of dat door te lage druk zou kunnen komen.

Waar ik inmiddels wel achter ben is dat het probleem niet altijd even sterk optreedt. Gisteren was tijdens een rit te temperatuur links wel hoger dan rechts, maar was de lucht wel koeler dan de buitenlucht.

Ik kan maar één temperatuur kiezen, er is geen aparte regeling voor links en rechts. Maar zou het systeem intern wel met twee sensoren e.d. werken, voor luxere uitvoeringen met dubbele temperatuurregelingen?
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door TheSarge »

Ik heb te weinig technische kennis om te bepalen of dit zonder duo-climat mogelijk is, maar het laten controleren van je airco is geen overbodige luxe.

Ik doe het elke 2 jaar, ook bij jonge exemplaren. Gewoon, omdat er ook olie in het koudemiddel zit (heb ik begrepen) die de compressor voorziet van smering en zodoende een langere levensduur kan hebben.

Maak een afspraak bij kwikfit.

https://www.kwik-fit.nl/airco-onderhoud. Bij kwikfit heb je de unieke garantie “gegarandeerd koeler of geld terug”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door gewe »

TheSarge schreef: 26 jun 2020 22:25 Heb je het systeem al op druk laten controleren en de hoeveelheid koudemiddel?
...
Met dank aan dit Peugeot-verhaal heb ik een paar weken geleden ook een airco servicebeurt laten uitvoeren. Er bleek nog maar 45% koudemiddel in te zitten. Gisteren was het (eindelijk) weer eens lekker warm. En de airco was aan beide kanten lekker koel. :thumb:

Er is overigens geen lek gevonden, dus waar al dat spul in een gesloten systeem heen is gegaan blijft een raadsel.
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door mechanic »

Er is een verlies van ongeveer 5-10% per jaar, op den duur zonder een 'lek' neemt de capaciteit toch vanzelf af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door TheSarge »

gewe schreef:
TheSarge schreef: 26 jun 2020 22:25 Heb je het systeem al op druk laten controleren en de hoeveelheid koudemiddel?
...
Met dank aan dit Peugeot-verhaal heb ik een paar weken geleden ook een airco servicebeurt laten uitvoeren. Er bleek nog maar 45% koudemiddel in te zitten. Gisteren was het (eindelijk) weer eens lekker warm. En de airco was aan beide kanten lekker koel. :thumb:

Er is overigens geen lek gevonden, dus waar al dat spul in een gesloten systeem heen is gegaan blijft een raadsel.
Top. Fijn dat je weer kunt genieten tegen geringe kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door nikk »

Wat Mechanic zegt, systeem verliest altijd vloeistof over tijd. Eens per X aantal jaren laten bijvullen. Let wel goed op de prijzen. Vele bedrijven rekenen eenvoudig je gehele systeemvolume. Ook al gaat er maar 10 gram bij. Mijn Espace is komende week aan de beurt. Betaal een basis bedrag + de grammen die er in gaan.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door nikk »

Airco van mijn espace is bijgevuld. Hij koelde eerlijkgezegd nog wel maar nadat er maarliefst 500 gram bij bleek te moeten om het systeem op druk te krijgen;
Afbeelding
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door mechanic »

Dat is behoorlijk frisjes!
Menig moderne auto haalt een dergelijk lage uitstroomtemperatuur niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door nikk »

Weet niet of met R1234yf net zulke koel resultaten worden bereikt als met R134a?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door mechanic »

In de Espace 3 gaat naar mijn weten ook 1000gr r134a. Uiteraard is het een grote auto, maar dan wordt het ook zeker koud!
Mijn suzuki uit 2015 afgelopen week laten vullen, die haalt met 25gr buiten een uitstroom van 6gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door Hans C »

nikk schreef: 24 jul 2020 01:08 Wat Mechanic zegt, systeem verliest altijd vloeistof over tijd. Eens per X aantal jaren laten bijvullen. Let wel goed op de prijzen. Vele bedrijven rekenen eenvoudig je gehele systeemvolume. Ook al gaat er maar 10 gram bij. Mijn Espace is komende week aan de beurt. Betaal een basis bedrag + de grammen die er in gaan.

Nikk, kan hier niet mee akkoord gaan, bij een service wordt het hele systeem leeg getrokken, gereinigd en dan gevuld, of anders zijn ze verkeerd bezig. Die grammen krijg je echt niet terug. Ik heb nog de cabrio en het is nu 3 jaar geleden dat ik de airco heb laten vullen, hij werkt nog goed, is zeker volgend jaar een must desnoods nog deze zomer. Als ik de kap open heb leg ik de airco uit, soms bij hoge temperaturen laat ik hem manueel werken, maar af en toe op AUTO. En ik rijdt veel cabrio, als het kan hup open :D . Maar 's winters gebruik je je airco ook voor het ontwasemen van de ruiten, moet je manueel aanleggen, dus het gebruikt het ook vulling.
Bij een manuele of automatische airco is het gewoon verstandig om in de winter de airco een paar keer volle bak=heel koud te laten werken. om alles werkend te houden.
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door mechanic »

Bij echt lage temperaturen werken de meeste a.c systemen niet door een beveiliging. Vaak richting het vriespunt (onder 4gr).

Het reinigen gebeurd niet tijdens het leeghalen/vullen van het systeem. Het wordt 'leeggezogen', gevacumeerd om op lekkage te controleren, en afgevuld.
Het afgetapte koudemiddel komt terecht in de opslag van de vulmachine, en wordt dus hergebruikt in bijv de volgende auto die aan de machine komt te hangen.
Heb je dus nog bijvoorbeeld 200gr in het systeem terwijl er 1000gr in hoort, wordt er zoals Nikk aangeeft 800gr gebruikt. Dezelfde afgetapte 200gr gaat dus terug. Niet geheel fair om er dan 1000 in rekening te brengen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door nikk »

Ik weet hoe het proces werkt Hans C. S'winters is de air CONDITIONING ook zeker welkom. Nooit meer beslagen ramen zoals weleer.

Toegevoegd in 4 minuten 12 secondes:
@ mechanic,

Bij navraag bleken meerdere aanbieders simpelweg de hele systeeminhoud te rekenen. Ook mijn "vaste" garage. Heb inmiddels een ander adres waar de auto's heen gaan. Eigenaar van het bedrijf woont bij me in de straat en is o.a Renault monteur geweest.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door gewe »

Ik ben bij Euromaster geweest voor een airco service beurt, en daar zit 350 gram koudemiddel inbegrepen in de prijs. Meerprijs is € 0,22 per gram. Die 350 gram is wat er netto bij moet, niet de totale systeeminhoud. Ik had mazzel, er hoefde "maar" 317 gram bij op een totaal van 585 gram.
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane 2: airco koelt links niet, rechts wel

Bericht door nikk »

Heb je het niet voor niets laten doen George! Ik heb mijn Espace net opgehaald. De airco legen / lektest / /afvullen zelf 45 euro en 10 euro per 100 gram r134A. Totaal 95 euro. Vind ik acceptabel.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht