Versnellingsbak automaat defect - coulance

Plaats reactie

Topic author
Asterixenobelix
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2019 14:41
Actief als: particulier

Versnellingsbak automaat defect - coulance

Bericht door Asterixenobelix »

Hallo,

Eigenaar van een Talisman GrandTour IP uit november 2016 met alle toeters en bellen. Ik heb hem zelf sinds augustus 2018, gekocht bij Auto Smeeing met een half jaar garantie.

Sinds een paar weken hoor ik een raar geluid bij schakelen door de automaat van de 3e naar de 4e versnelling. Maar alleen als ik vooraf over de autoweg heb gereden, bij alleen stadsverkeer hoor je niets. Gisteren bij de garage geweest en die hoorden het geluid gelukkig ook. Opgenomen en ingediend bij Renault Nederland. Vandaag uitsluitsel: versnellingsbak / automaat moet vervangen worden!!

De auto heeft pas 36.000 km gereden. Dat is toch veel te weinig, een automaat moet toch veel langer mee kunnen. Dit lijkt op het bekende Talisman probleem waarover op het forum meer info te lezen is. Volgens mij zelfs een van de kinderziektes van de Talisman.

De bak wordt compleet vervangen, kost € 6.000 excl. BTW en zonder kosten van de monteurs en klein materiaal, olie etc. Bij elkaar verwacht ik dat het zo'n € 8.000 - € 9.000 gaat kosten. De exacte kosten krijg ik nog te horen. Ik vind dit al erg fors.

De garage verwacht wel dat hier coulance op zit van Renault Nederland. De garantie liep tot november 2019, er zat een jaar extra garantie op. Zuur.

Heeft iemand een idee hoeveel coulance Renault verstrekt in zo'n geval? Het is geen onbekende reparatie voor Renault. Ik lees dat voor een aantal rijders coulance en Renault geen gelukkige combinatie is, dat Renault niet scheutig is met het verstrekken van coulanceregelingen. Maar ik heb er vertrouwen in dat Renault een aardige coulance zal geven. Maandag krijg ik iets te horen, dan heeft de garage de reparatie uitgewerkt en ingediend bij Renault voor een coulance-aanvraag.

Graag hoor ik jullie ervaring!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Versnellingsbak automaat defect - coulance

Bericht door larsdijkstra 16v »

Ik denk inderdaad dat je er bij Renault niet zomaar vanuit moet gaan dat er coulance komt... garantie is voorbij en ook de extra garantie. Aan de andere kant is het een bekend probleem uit die jaren en heeft hij weinig km's gelopen. Auto Smeeing is geen Renault dealer, dus de lijntjes zijn anders. Heeft Smeeing het vervolgens bij een dealer neergelegd?
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Asterixenobelix
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2019 14:41
Actief als: particulier

Re: Versnellingsbak automaat defect - coulance

Bericht door Asterixenobelix »

De auto is enkel gekocht bij Smeeing. Onderhoud bij Renault dealer. Ook bij evt garantieclaim richting Smeeing kan die worden afgewikkeld door een lokale Renault-dealer.
Hele gedoe rondom versnellingsbak en contact met Renault Nederland loopt via mijn Renault dealer.

Je zegt dat het een bekend probleem is uit die tijd. Dat meen ik ook. Dealer kende het niet, is niet bekend hiermee. Kan ik me niet voorstellen. Ik heb er vaker over gelezen hoer op het forum. Terugroepactie was er niet; wel weet ik dat versnellingsbakken uit een bepaalde periode makkelijk vervangen werden.
Toen ik de auto kocht had hij ong. 23.000 (!!) km gereden, 4 jaar oud.
Ik vind het niet normaal dat zo’n duur onderdeel al bij 36.000 km defect gaat. Ik wacht het aanbod van Renault af. Twijfel of ik rechtsbijstandsverzekering moet inschakelen als coulance tegenvalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Versnellingsbak automaat defect - coulance

Bericht door berenburg »

Is idd heel vervelend, ik zou eens rond gaan bellen voor schade auto met goede bak als men zich verschuilt.
Rechtsbijstand is zowiezo verstandig,die kunnen aangeven wat de haalbaarheid is.
Garantie is de basis maar als je van een product mag verwachten dat het x tijd mee gaat komt de verkoper niet weg met een verlopen garantie verhaal

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

exroosje
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: Versnellingsbak automaat defect - coulance

Bericht door exroosje »

Rechtsbijstand is verstandig tot een bepaalde hoogte. Om advies in te winnen bv wat redelijk is en welke stappen te zetten. Je moet wel uitkijken dat je er niet mee gaat lopen dreigen of hun zelfs namens jou laten communiceren. Dan is vaak elke coulance vanuit de leverancier voorbij en moet je maar afwachten wat een procedure oplevert.

Sowieso gaat het recht meestal uit van onbeperkte beschikbare tijd. En jij hebt een auto die gerepareerd moet worden om weer mee te kunnen rijden. Dus een snel;le oplossing met coulance is in jouw voordeel tov eenlangzame juridische procedure, ook al levert die misschien uiteindelijk meer op....
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht