Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Plaats reactie

Topic author
Apuneger
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:53
Actief als: particulier

Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door Apuneger »

Dag iedereen,

Ik ben volledig nieuw op dit forum, vermits ik (nog) geen Renault bezit. Ik heb enkele vraagjes over de Renault Grand Scenic, met name over het zitcomfort van de bestuurder in het algemeen, en het comfort van de armsteunen (linkerportier en centraal) in het bijzonder.

Wat achtergrondinfo: ons gezin is op zoek naar een nieuwe wagen. Eén van de grote kanshebbers is de Renault Grand Scenic. We hebben in onze plaatselijke Renault garage professioneel advies gekregen en de Grand Scenic lijkt ons voor ons gezin (2 volw, 2 kids) zeer geschikt, ook omwille van de grote kofferruimte. Daarnaast ziet hij er uiteraard ook gewoon mooi uit, zowel de buitenkant als het interieur. Hij geniet mijn voorkeur boven de Citroën Grand C4 SpaceTourer.

Afgelopen zaterdag (net voor de tweede lockdown in België) hebben we een testrit gemaakt met de Renault Grand Scenic (benzine, automaat). De wagen rijdt heel comfortabel en met de bediening van het R-LINK 2 systeem was ik ook vrij snel vertrokken. Zeer tevreden over de testrit in het algemeen.

Wat me evenwel opviel, zijn de plaatsing van de armsteunen. Vooral de armsteun in het portier langs de bestuurderszijde geeft me wat kopzorgen. Ik ben thans gewoon om mijn linkerarm in het portier te laten rusten terwijl ik mijn stuur vasthoud (zowel via de armsteun in het portier waar je bv ook knoppen ramen en spiegels terugvindt, als via de bovenzijde van het portier waar het raam uitsteekt).

Bij de Renault Grand Scenic waarmee ik de testrit deed, viel het me op dat de armsteun in het portier merkbaar laag geplaatst is. Om deze reden voelde het rijden niet zo comfortabel aan als met de wagen waar ik nu mee rij (Citroën Berlingo van 2009). Ik ben 1.83m groot. Ofwel moest ik mijn elleboog redelijk laag leggen (om op de armsteun in het portier te laten rusten) ofwel redelijk hoog (om te laten rusten op de bovenkant van het portier waar het raam begint).

Ik meldde dit aan de verkoper na de testrit, en hij plaatste de stoel van de bestuurder wat lager, en toen voelde het inderdaad comfortabeler aan. Echter, ik vraag me nu af of mijn ervaring tijdens de testrit ligt aan het feit dat de stoel effectief iets te hoog stond, of dat de armsteun in het linkerportier toch wel degelijk lager staat dan bij een aantal andere wagens (en de verkoper dit 'verhielp' door de stoel te laag te plaatsen). Een andere mogelijkheid voor de ongemakkelijke houding is misschien het feit dat het stuur te hoog kan hebben gestaan, alhoewel me dit niet meteen opviel?

Graag advies en jullie ervaring met armsteunen tijdens (korte of lange) ritten met de laatste versie van de Renault Grand Scenic. Hebben nog andere Grand Scenic eigenaars dit opgemerkt, of helemaal niet? Kan de afstelling van mijn stoel tijdens de testrit de boosdoener zijn geweest?

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door De Verschrikkelijke »

Welkom,

Ik kan helaas niks "nuttig" zeggen over de armsteun links.
Deze gebruik ik zelden omdat ik meer mijn rechter armsteun gebruik omdat ik vaker last heb van mijn rechter arm/schouder (slaapgevoel).

Wat ik u wel kan vermelden wat misschien nog niet opgevallen is, is dat het lager zetten van de stoel wel meer zicht "voor" geeft.
In de meeste gevallen kunt u nu onder de achteruitkijkspiegel kijken wat ik persoonlijk wel prettig vindt.
Het nadeel is dan wel weer dat de persoon achter u op de bank nu zijn voeten niet meer onder de stoel kan plaatsen.

Verder kan ik u zeggen dat het een bijzonder prettige reis auto is.
Succes met het uitzoeken van uw nieuwe auto.
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Apuneger
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:53
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door Apuneger »

Bedankt voor de feedback en nuttige tips.

Ik hoop snel nog eens in een (showroom-)wagen te kunnen plaatsnemen om de zithouding beter na te gaan, maar dit zal (in België) pas mogelijk zijn na de strenge coronamaatregelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door maestro12 »

Je zou natuurlijk gewoon ouderwets kunnen meten, hoogte verschil zitting-stoel, hoogte verschil zitting-raam en hoogte verschil armleuning-raam bij zowel de Berlingo als de Grand Scenic, meten is weten.
Hoogte instelling van de stoel kan natuurlijk best wel een verschil maken maar vaak is het ook een kwestie van gewenning.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Apuneger
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:53
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door Apuneger »

Bedankt voor de feedback. Heb alsnog de opportuniteit gehad om even in een Grand Scenic IV plaats te nemen, en inderdaad wat liggen afmeten. In a nutshell: tijdens de testrit was zowel mijn stoel als het stuur zelf te hoog afgesteld.

Ik heb ze correct afgesteld in de hoogte (kwam overeen met de Berlingo) en het voelde allemaal stukken beter aan qua zithouding en steun voor mijn armen. Probleem lijkt daarmee verholpen. Nu enkel nog de knoop doorhakken om voor de Grand Scenic te gaan of niet ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 520
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door Kata »

Uiteindelijk heeft het veelal met persoonlijk keuze/gevoel te maken en zit het zelfs na eea, zoals oa de stoel, helemaal ingeregeld te hebben niet 100% lekker.
Maar somstijds is het ook zo dat je je teveel ergens op focust. Dingen waarvan je na een hele tijd opeens zegt, "Ach, dat is me eigenlijk niet meer opgevallen als storend". Maar is wel te begrijpen dat je graag een auto wilt waarin je je goed voelt.

We zijn hier in volle verwachting van onze Grand Scenic IV. Van zodra we hem hebben (gereden) post ik onze bevindingen hier wel. Of je moest in tussentijd melden dat je toch al een keuze hebt gemaakt.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Apuneger
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:53
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic IV zitcomfort & comfort armsteunen

Bericht door Apuneger »

Kata schreef: 04 nov 2020 15:52 Uiteindelijk heeft het veelal met persoonlijk keuze/gevoel te maken en zit het zelfs na eea, zoals oa de stoel, helemaal ingeregeld te hebben niet 100% lekker.
Maar somstijds is het ook zo dat je je teveel ergens op focust. Dingen waarvan je na een hele tijd opeens zegt, "Ach, dat is me eigenlijk niet meer opgevallen als storend". Maar is wel te begrijpen dat je graag een auto wilt waarin je je goed voelt.

We zijn hier in volle verwachting van onze Grand Scenic IV. Van zodra we hem hebben (gereden) post ik onze bevindingen hier wel. Of je moest in tussentijd melden dat je toch al een keuze hebt gemaakt.
Inderdaad, komt vaak neer op een subjectief 'gevoel', maar het moet goed zitten. Anders ga je er nog eens zo hard op focussen en krijg je misschien het gevoel dat je een foute keuze hebt gemaakt.

Maar, zoals gezegd, het 'slechte' gevoel heb ik kunnen verhelpen door de bestuurderszetel en stuur veel beter af te stellen op mijn zithouding / lengte. Het was veel beter en ik had geen slecht gevoel meer.

Kans is zeer groot dat we voor een Grand Scenic gaan ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht