Controleer luchtvervuiling
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 sep 2020 14:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Gent
Controleer luchtvervuiling
Betreft een Renault Megane Grandtour 3, bj 2014 1.2 Tce (benzine) 70k kms
Enkele weken geleden de befaamde 'controleer luchtvervuiling' op het dashboard gekregen.
Naast de melding was er sprake van enorm vermogenverlies, en het terugvallen in toeren bij optrekken, maar ook op een vaste snelheid. Wagen laten uitlezen bij de tuner want de Renault dealer kon niet in het systeem (?) en vanuit die diagnose de krukassensor vervangen (uitlaatzijde).
Alle motorische problemen qua terugval of misfiren zijn verdwenen, de motor heeft alle vermogen terug. Maar de melding keert telkens terug. Ondertussen al driemaal de storing uit het systeem gewipt maar hij blijft dus terugkomen op P0336 (Krukassensor, onjuist signaal), ik heb ondertussen zelf een uitleestoestel aangeschaft.
Er zit een lichte rateling op de distributieketting maar die is heel miniem, en aangezien de motor weer heel vlot loopt heb ik die piste maar achterwege gelaten. Moet ik aan een soms wel, soms niet slecht contact denken?
Elke ingeving is een goeie. Alvast bedankt!
Enkele weken geleden de befaamde 'controleer luchtvervuiling' op het dashboard gekregen.
Naast de melding was er sprake van enorm vermogenverlies, en het terugvallen in toeren bij optrekken, maar ook op een vaste snelheid. Wagen laten uitlezen bij de tuner want de Renault dealer kon niet in het systeem (?) en vanuit die diagnose de krukassensor vervangen (uitlaatzijde).
Alle motorische problemen qua terugval of misfiren zijn verdwenen, de motor heeft alle vermogen terug. Maar de melding keert telkens terug. Ondertussen al driemaal de storing uit het systeem gewipt maar hij blijft dus terugkomen op P0336 (Krukassensor, onjuist signaal), ik heb ondertussen zelf een uitleestoestel aangeschaft.
Er zit een lichte rateling op de distributieketting maar die is heel miniem, en aangezien de motor weer heel vlot loopt heb ik die piste maar achterwege gelaten. Moet ik aan een soms wel, soms niet slecht contact denken?
Elke ingeving is een goeie. Alvast bedankt!
04/02/2021 RIP Renault Megane III Grandtour 1.2TcE
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 sep 2020 14:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Gent
Re: Controleer luchtvervuiling
Update omtrent het probleem; na de motor wat met de zweep te geven heeft hij de foutmelding dan toch opgegeven.
Jammer genoeg is er zo hopelijk het werkelijke (maar nog steeds vrij vage) probleem uitgelezen; P0010 (Bedieningsmechanisme nokkenaspositie cilinderrij 1, storing in circuit). Nu kan dat nog steeds te maken hebben omtrent de krukassensor. Toch blijf ik wat verdwaasd achter, na de oorspronkelijke, toch wat duidelijkere foutcode te kunnen wegwerken op een magische manier, gaat de wagen dus fouten geven "rond" de distributieketting / timing.
Ik ga ook even dieper ingaan op de "rateling" waar ik het over had; deze is enkel hoorbaar als ik de motorkap open en je goed gaat luisteren. Tijdens het rijden is er niks hoorbaars merkwaardigs. Daarbovenop blijft het zo dat er geen enkel probleem is met het vermogen, ook niet in de hogere toerenrange.
Batterij en connectoren zijn trouwens in goeie conditie, alsook het oliepeil. Ik las een eventuele oplossing (hier op het forum) dat de motor eens flushen wel kan helpen, maar dat lijkt me eerlijk gezegd wat overbodig.
Zit dus momenteel nog even met de handen in het haar.
Jammer genoeg is er zo hopelijk het werkelijke (maar nog steeds vrij vage) probleem uitgelezen; P0010 (Bedieningsmechanisme nokkenaspositie cilinderrij 1, storing in circuit). Nu kan dat nog steeds te maken hebben omtrent de krukassensor. Toch blijf ik wat verdwaasd achter, na de oorspronkelijke, toch wat duidelijkere foutcode te kunnen wegwerken op een magische manier, gaat de wagen dus fouten geven "rond" de distributieketting / timing.
Ik ga ook even dieper ingaan op de "rateling" waar ik het over had; deze is enkel hoorbaar als ik de motorkap open en je goed gaat luisteren. Tijdens het rijden is er niks hoorbaars merkwaardigs. Daarbovenop blijft het zo dat er geen enkel probleem is met het vermogen, ook niet in de hogere toerenrange.
Batterij en connectoren zijn trouwens in goeie conditie, alsook het oliepeil. Ik las een eventuele oplossing (hier op het forum) dat de motor eens flushen wel kan helpen, maar dat lijkt me eerlijk gezegd wat overbodig.
Zit dus momenteel nog even met de handen in het haar.
04/02/2021 RIP Renault Megane III Grandtour 1.2TcE
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 sep 2020 14:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Gent
Re: Controleer luchtvervuiling
Opnieuw update? (Waarom kan ik mijn berichten niet bewerken?)
Dit video'tje gevonden;
Nu, deze kerel heeft een hele reeks aan odb-storingen, maar aangezien er een storing in lijn ligt met wat ik uitlees, kan ik er dan van uitgaan dat dit eventueel ook een oplossing kan zijn?
Mijn eigen onderzoekwerk heeft eigenlijk gewoon uitgewezen dat ontelbaar veel Megane eigenaren met hetzelfde probleem kampen rond ongeveer hetzelfde aantal kms (70k +).. ratelen van een distributieketting lijkt me altijd veel erger beschreven dan hier het geval is.
Maar die problemen zijn wel terugkerend.. is dit typisch Renault? Want dit vind ik toch verre van promotiemateriaal.
De wagen heeft - letterlijk - vijf jaar dienst bewezen, heeft zowel mij als mijn vriendin van België naar zowat elke uithoek gevoerd (mijn dame - ik beschouw m'n auto als een vrouw - is ondertussen tot Hongarije gereisd), is mishandeld geweest en tegelijkertijd verwend. Ik heb Megane kunnen kopen voor een appel en een ei (€14900 nieuw) het betreft dus geen tweedehands wagen maar zo'n vers, einde reeks stukje zaligheid.
Mag ik het dan simpelweg gaan wijten aan leeftijd en gebruik?
Dit video'tje gevonden;
Nu, deze kerel heeft een hele reeks aan odb-storingen, maar aangezien er een storing in lijn ligt met wat ik uitlees, kan ik er dan van uitgaan dat dit eventueel ook een oplossing kan zijn?
Mijn eigen onderzoekwerk heeft eigenlijk gewoon uitgewezen dat ontelbaar veel Megane eigenaren met hetzelfde probleem kampen rond ongeveer hetzelfde aantal kms (70k +).. ratelen van een distributieketting lijkt me altijd veel erger beschreven dan hier het geval is.
Maar die problemen zijn wel terugkerend.. is dit typisch Renault? Want dit vind ik toch verre van promotiemateriaal.
De wagen heeft - letterlijk - vijf jaar dienst bewezen, heeft zowel mij als mijn vriendin van België naar zowat elke uithoek gevoerd (mijn dame - ik beschouw m'n auto als een vrouw - is ondertussen tot Hongarije gereisd), is mishandeld geweest en tegelijkertijd verwend. Ik heb Megane kunnen kopen voor een appel en een ei (€14900 nieuw) het betreft dus geen tweedehands wagen maar zo'n vers, einde reeks stukje zaligheid.
Mag ik het dan simpelweg gaan wijten aan leeftijd en gebruik?
04/02/2021 RIP Renault Megane III Grandtour 1.2TcE
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
- Actief als: particulier
Re: Controleer luchtvervuiling
ik heb geen pasklaar antwoord al moet ik zeggen dat sommige hun auto mishandelen, door met steenkoude motor gelijk vol in de toeren te vertrekken. Die hebben nog nooit gehoord van de opwarmfase van een motor, die zeker in winterse perioden 15 a 20 minuten duurt ook al is het interieur al lekker warm. Ze geven rustig gas bij als het motortje 1200 toeren draait in de hoogste versnelling en ze met volle bepakking een helling van 5% of meer op moeten, i.p.v terug te schakelen. Goed doortrekken in een versnelling als de situatie er om vraagt en als de motor goed warm is geen "mishandelen" maar eerder verwennen, om uw woorden te gebruiken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 20 sep 2020 18:29
- Actief als: particulier
Re: Controleer luchtvervuiling
Ik heb al distributiekettingen vervangen bij 20.000km. Het "nieuwe rijden" vinden deze motoren niet fijn.
Hierdoor komt er onnodig veel spanning op de ketting te staan. Bij alle kettingen die ik heb vervangen was de spanner vast gelopen.
Bij een opgerekte ketting/vast gelopen spanner kun je ook storing krijgen omtrent nokkenas positie.
Er is laatst een nieuw serie tips en techniek verschenen van renault, in het geval van een ratelend geluid moet je met lopende motor de stekkers van de 2 actuatoren van de nokkenas verstellers los trekken. Deze zitten op de distributiedeksel, vlakbij de motorsteun. Als het geluid er dan nog steeds is, dan zit het in de ketting/spanner. Als de ratel dan weg is wordt geadviseerd om de nokkenas versteller actuatoren/plunjers te vervangen. Om zo het onnodig vervangen van een ketting te voorkomen.
Als de spanner is vastgelopen dan hoor je de ratel het best bij ongeveer 2200 toeren, uit mijn ervaring.
Hierdoor komt er onnodig veel spanning op de ketting te staan. Bij alle kettingen die ik heb vervangen was de spanner vast gelopen.
Bij een opgerekte ketting/vast gelopen spanner kun je ook storing krijgen omtrent nokkenas positie.
Er is laatst een nieuw serie tips en techniek verschenen van renault, in het geval van een ratelend geluid moet je met lopende motor de stekkers van de 2 actuatoren van de nokkenas verstellers los trekken. Deze zitten op de distributiedeksel, vlakbij de motorsteun. Als het geluid er dan nog steeds is, dan zit het in de ketting/spanner. Als de ratel dan weg is wordt geadviseerd om de nokkenas versteller actuatoren/plunjers te vervangen. Om zo het onnodig vervangen van een ketting te voorkomen.
Als de spanner is vastgelopen dan hoor je de ratel het best bij ongeveer 2200 toeren, uit mijn ervaring.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 sep 2020 14:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Gent
Re: Controleer luchtvervuiling
En dan zijn we vandaag hier; vandaag het oordeel gekregen dat de binnenkant van de cilinders er niet goed uit ziet. Nieuwe garage onder de arm genomen en die mensen zijn van oordeel dat het een gekend, vaak voorkomend probleem is bij die specifieke motoren.
Hij slurpt ook olie. Ik mag ondertussen tweemaandelijks drie liter (!) olie bijvullen...
Maw, einde verhaal voor de Megane. Het zal iets anders worden.
Hij slurpt ook olie. Ik mag ondertussen tweemaandelijks drie liter (!) olie bijvullen...
Maw, einde verhaal voor de Megane. Het zal iets anders worden.
04/02/2021 RIP Renault Megane III Grandtour 1.2TcE
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 429 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 1012 Weergaves
-
Laatste bericht door Joerischrik
-
- 11 Reacties
- 682 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 5 Reacties
- 643 Weergaves
-
Laatste bericht door dvdk
-
- 4 Reacties
- 781 Weergaves
-
Laatste bericht door KOPPES
-
- 0 Reacties
- 39 Weergaves
-
Laatste bericht door Joerischrik
-
- 7 Reacties
- 1103 Weergaves
-
Laatste bericht door debuns