Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Alles wat met de motor van de Clio te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
Kaikatsu
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2020 01:00
Actief als: particulier

Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door Kaikatsu »

Vrijdag 12 juni met mijn Renault plus pas de olie bij laten vullen bij de dealer. Naar huis gereden en auto niet meer gebruikt tot zondag.

Afgelopen zondag 14 juni rij ik rustig over de snelweg en na 20 kilometer gaat het gele motorlampje knipperen. Ik ga direct de snelweg af om bij een tankstation te stoppen. Motor uit.. daarna weer aan en geen lampje..bij wegrijden merk ik nauwelijks vermogen en ik zie plots meer meldingen. controleer esc, hill assist, rem systeem. Voor mij was het genoeg dus ik stop direct en laat mijn Clio 4 estate 2016 door de pechhulp ophalen.

Woensdag 17 juni krijg ik te horen dat de distributieketting gebroken is en dat cylinder 3 geen compressie meer heeft. Zal naar vermoeden minimaal 2500 euro gaan kosten.

Maandag 15 juni auto bij de garage afgeleverd en ik heb afgelopen vrijdag van een medewerker tussen neus en lippen door te horen gekregen dat er een gat in een cylinder zou zitten, geen compressie, voorplaat vervangen etc etc. Ze zouden nu in overleg met het magazijn zijn om te controleren of een
"ruilmotor" niet beter zou zijn dan een reparatie. Maar dit zal ik maandag as hopelijk officieel te horen te krijgen.

Nu heeft de auto in 2018 een grote beurt gehad met 42000 kilometer. Nu staat er 88888 op de teller en wilden wij in juli weer voor een beurt gaan aangezien de auto ook aangaf dat ik nog 20 dagen over had om voor onderhoud te gaan. In 2019 is er bij de dealer dus geen onderhoud geweest. Wel olie bijgevuld toen, maar een beurt was nog niet noodzakelijk toen.

Nu is dus de distributieketting gebroken en dit hele akkefietje zou normaal gesproken onder een 50/50 coulance vallen MITS je elk jaar voor een beurt bij de dealer bent geweest. Is niet gebeurd dus geen coulance en dus zelf alles betalen. Alleen de distributieketting wordt helemaal niet onderhouden tijdens een kleine of grote beurt... Lekker is dat dan.. Tegen mij werd gezegd dat het niet uitgemaakt zou hebben waarom je in 2019 zou komen, als je maar je auto had laten zien bij ons. Dus al was ik voor een bandenwissel gekomen dan was dat voldoende geweest om wel in die regeling te vallen. Wat een BS.. voor iets wat een leven lang mee zou moeten gaan en niet meegenomen zou worden tijdens een onderhoudsbeurt bij de dealer zelf.

Iemand ervaring met zoiets of ideeën hoe of wat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door amvih »

Kaikatsu schreef: 21 jun 2020 01:26 Nu is dus de distributieketting gebroken en dit hele akkefietje zou normaal gesproken onder een 50/50 coulance vallen MITS je elk jaar voor een beurt bij de dealer bent geweest. Is niet gebeurd dus geen coulance en dus zelf alles betalen. Alleen de distributieketting wordt helemaal niet onderhouden tijdens een kleine of grote beurt... Lekker is dat dan..
Lijkt me logisch en Ik snap dat wel, de dealer weet natuurlijk niet wat die andere garage wel heeft uitgevoerd, misschien is er toch een beschadiging opgetreden tijdens een beurt. Het lijkt me overigens wel sterk, maar het kan natuurlijk wel, dikke pech zo.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door A110 »

Als ik het dus goed leest en begrijpt is er in 2 jaar tijd meer dan 40.000km gereden zonder olie te verversen?
Tja daar kunnen de huidige motoren en zeker de ketting niet tegen.
Olie is om te smeren en die smerende werking is na +/- 15.000km al helemaal weg.
Dan vind ik het niet gek dat de ketting breekt.

Ik blijf zeggen, elk jaar of max 20.000km olie en filter vervangen.
En "vroeger" was het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote beurt.
Alleen omdat er 1 fabrikant is begonnen met lange onderhoudsintervallen moesten de andere fabrikanten meegaan. En dat is funest geweest.

Wij zien dit soort motorschade's steeds vaker in de werkplaats, en zeker niet alleen maar bij Renault. De merken uit de PSA groep kunnen er ook wat van.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door larsdijkstra 16v »

A110 schreef: 21 jun 2020 12:38 Als ik het dus goed leest en begrijpt is er in 2 jaar tijd meer dan 40.000km gereden zonder olie te verversen?
Tja daar kunnen de huidige motoren en zeker de ketting niet tegen.
Olie is om te smeren en die smerende werking is na +/- 15.000km al helemaal weg.
Dan vind ik het niet gek dat de ketting breekt.

Ik blijf zeggen, elk jaar of max 20.000km olie en filter vervangen.
En "vroeger" was het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote beurt.
Alleen omdat er 1 fabrikant is begonnen met lange onderhoudsintervallen moesten de andere fabrikanten meegaan. En dat is funest geweest.

Wij zien dit soort motorschade's steeds vaker in de werkplaats, en zeker niet alleen maar bij Renault. De merken uit de PSA groep kunnen er ook wat van.
Je hebt helemaal gelijk. Zo lang geen oliewissel is helemaal niet handig... ten 1e echt vervelend voor je wat er gebeurt is, maar dit soort dingen spelen al wat jaren dus had ook voorkomen kunnen worden door op bv internet wat zelf onderzoek te doen. Ik bedoel dit niet vervelend uiteraard
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door Kata »

In de 1e plaats -> ik zou nooit zo lang wachten voor een onderhoud want is écht toch wel een groot interval. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Waar ik in dit verhaal over struikel is dat als de fabrikant voorschrijft dat er normaal gezien geen onderhoud dient te gebeuren en tussen 2 voorgeschreven beurten in gaat het mis ik vind dat de fabrikant in fout is. Trouwens Renault kennende weet ik dat die wel degelijk in bepaalde zaken tussenkomen (Coulance zoals jullie dat zeggen) in tegenstelling tot andere merken.

Anderzijds is het zo dat als er ergens in je handleiding vermeld staat dat je je wagen sowieso elk jaar even moet binnen steken om bepaalde garanties te behouden wordt het een "kleine lettertjes" verhaal.

Maar ivm daar mee even een vraag over het "enkel olie bijvullen" in 2019: Heb je dat zelf gedaan of is dat bij een officiële Renault garage gebeurd? En zo ja -> heb je daar een bon of ander bewijs van betaling van? Dat zou toch al een teken van "goed gedrag" van jou uit zijn. Want jij bent wel naar een officiële dealer geweest in 2019 en die heeft eigenlijk gezegd dat enkel olie bijvullen nodig was.

Je kan in dat geval ook eens contact opnemen met het hoofdkantoor van Renault en jouw visie op het verhaal uitleggen. Ik zeg niet dat het gaat helpen maar "niet geschoten is altijd mis"

Ik heb in elk geval op die manier voor de kosten van het vervangen van de bekleding van de bestuurderszetel van onze wagen voor 80% tussenkomst gekregen.

Succes en laat hier wel ns horen hoe het verhaal verder loopt.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door jeroenvv »

oefff... dat is een duur grapje ook! ik blijf het toch vreemd vinden en dat Renault NL zich toch blijft verstoppen hoor!
een ketting moet een leven mee gaan wordt er dan gezegd, en men weet van dit verschrikkelijk slechte motorblok af...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1414
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door Pepone »

Ts is niet meer gezien hier sinds 23 juni, dus we zullen waarschijnlijk nooit weten hoe dit is afgelopen.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door haelewyn »

Geen 40.000 km.
Bijna 47.000 km geen olieverversing.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand dat doet op zo'n auto, als ik me niet vergis ook een 1.2 TCE.

Dat is gewoon niet wijs en dat het wat met het breken van de ketting zal te maken hebben zegt ieder druppeltje logica in mij toch ook wel.

Geen enkel onderhoudsinterval laat toe om 47000 km zonder olieverversing te doen.
Heeft het niet verversen van olie een invloed op de distributieketting ? Ja toch..
Dat er dan geen garantie of coulance is, ... is dat niet meer dan normaal ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark93
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 sep 2020 18:29
Actief als: particulier

Re: Distributieketting gebroken Clio phase 4 2016

Bericht door mark93 »

In de meeste gevallen krijg je even grof gezegd 2 middelvingers opgestoken van Renault als de auto ouder als 2 jaar is. Soms met een lage km stand willen ze wel eens coulance bieden als ze in een goede bui zijn. Maar met 1,5 x over de interval termijn kun je zoiets uiteraard wel op je buik schrijven

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht