Advies vervanging distributieketting
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 08 aug 2025 17:45
- Actief als: particulier
Advies vervanging distributieketting
Ik rijd een Grand Scenic IV 1.2 TCE 115pk uit 2017. Inmiddels 115.000km op de teller. Wagen heeft veel onderhoud gehad en vervanging met name ophanging (draagarmen, stabilisatorstang, veerpootlagers) en motorisch (wallnut blasting, bobines en elk jaar bougies). Motorolie doe ik elke 12-15.000km. De wagen rijdt heerlijk
De distributieketting is dus nog origineel. Ik merk en hoor geen problemen. Toch hoor ik altijd "heb je de distributieketting al vervangen". Wat is jullie advies en hoe gaan jullie hiermee om?
Is deze generatie ook problematisch met de ketting ondanks dat de wagen uitstekend rijdt en geen gekke geluiden of vervang je zoiets prefentief?
De distributieketting is dus nog origineel. Ik merk en hoor geen problemen. Toch hoor ik altijd "heb je de distributieketting al vervangen". Wat is jullie advies en hoe gaan jullie hiermee om?
Is deze generatie ook problematisch met de ketting ondanks dat de wagen uitstekend rijdt en geen gekke geluiden of vervang je zoiets prefentief?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 aug 2025 06:06
Re: Advies vervanging distributieketting
@gandalfnl
Voor een Renault Grand Scenic IV 1.2 TCE uit 2017 met een distributieketting is er geen vaste vervangingstermijn, maar een levensduur van ongeveer 150.000 tot 300.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en onderhoud. Het is belangrijk om de ketting te controleren op slijtage en eventuele ratelende geluiden te verhelpen, aldus verschillende garages.
Voor een Renault Grand Scenic IV 1.2 TCE uit 2017 met een distributieketting is er geen vaste vervangingstermijn, maar een levensduur van ongeveer 150.000 tot 300.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en onderhoud. Het is belangrijk om de ketting te controleren op slijtage en eventuele ratelende geluiden te verhelpen, aldus verschillende garages.
29-12-2023, Renault Captur 1.6 E-Tech Engineered 145, Grijs, Alle opties.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 aug 2025 13:47
Het is vermoedelijk de slechtse motor ooit bij Renault.
Op deze manier onderhouden is het enige wat je kunt doen en als het niet stuk is niks vervangen.
Op deze manier onderhouden is het enige wat je kunt doen en als het niet stuk is niks vervangen.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 08 aug 2025 17:45
Ik heb motorcode H5F F4. En las dit:
Vanaf eind 2016 zijn de zwakke spanners, geleiders en toleranties aangepast.De F4-code heeft o.a. een betere kettingspanner en kettingkwaliteit.
De beruchte exemplaren zijn de H5F A4/A6 (2012–2015), vooral in Kadjar, Qashqai en Scenic III.
Maar ik lees ook mensen die problemen hebben. Eigenlijk bij heel veel automerken.
Ik denk dat ik het goed in gaten zal houden.
Vanaf eind 2016 zijn de zwakke spanners, geleiders en toleranties aangepast.De F4-code heeft o.a. een betere kettingspanner en kettingkwaliteit.
De beruchte exemplaren zijn de H5F A4/A6 (2012–2015), vooral in Kadjar, Qashqai en Scenic III.
Maar ik lees ook mensen die problemen hebben. Eigenlijk bij heel veel automerken.
Ik denk dat ik het goed in gaten zal houden.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 aug 2025 13:47
Een ketting die versleten is gaat geluid maken en geeft storingscodes.
Goed onderhoud kan het zeker verlengen naar structurele problemen zijn er bij direct ingespoten motor model altijd.
Is het niet de ketting is het olieverbruik.
Zoals je nu doet is het slimst, maar het beste is het van de hand doen wanneer alles nog in orde is voordat er grote kosten gaan komen.
Goed onderhoud kan het zeker verlengen naar structurele problemen zijn er bij direct ingespoten motor model altijd.
Is het niet de ketting is het olieverbruik.
Zoals je nu doet is het slimst, maar het beste is het van de hand doen wanneer alles nog in orde is voordat er grote kosten gaan komen.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 aug 2025 16:48
Of gewoon preventief je ketting vervangen, dan ben je ook grote problemen voor.
Een ketting rekt op hierdoor veranderd de timing waardoor je juist problemen gaat krijgen. De timing kan de motor ECU nog wel binnen zijn bereik houden maar toch ben je dan al te laat.
Wij adviseren om rond 100K te ketting gewoon preventief te vervangen.
Een ketting rekt op hierdoor veranderd de timing waardoor je juist problemen gaat krijgen. De timing kan de motor ECU nog wel binnen zijn bereik houden maar toch ben je dan al te laat.
Wij adviseren om rond 100K te ketting gewoon preventief te vervangen.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-