Twingo 1.2 16V koude start probleem
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Twingo 1.2 16V koude start probleem
Sinds een paar weken heeft onze Twingo een slechte koude start.
De auto slaat meestal meteen af en moet een paar keer gestart worden en met moeite aan de praat gehouden worden. De auto schud even en het lijkt alsof de motor even op drie cilinders loopt. Zodra we rijden is het ok en daarna start de Twingo ook beter.
Ik heb de ODB uitgelezen maar daar kwam alleen deze melding uit:
DTC070347 Brake light switch / circuit brake light: No Signal
Ik andere postings zie ik vaak dat het startprobleem veroorzaakt wordt door een kapotte sensor.
Zou dit ook het probleem kunnen zijn met deze Twingo?
Alvast bedankt.
De auto slaat meestal meteen af en moet een paar keer gestart worden en met moeite aan de praat gehouden worden. De auto schud even en het lijkt alsof de motor even op drie cilinders loopt. Zodra we rijden is het ok en daarna start de Twingo ook beter.
Ik heb de ODB uitgelezen maar daar kwam alleen deze melding uit:
DTC070347 Brake light switch / circuit brake light: No Signal
Ik andere postings zie ik vaak dat het startprobleem veroorzaakt wordt door een kapotte sensor.
Zou dit ook het probleem kunnen zijn met deze Twingo?
Alvast bedankt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
De bekende bdp sensor leest het statttoere tal, dat is meer een wel/niet aanslaan probleem.
Gekeken zal moeten worden of de auto daadwerkelijk op 3 cilinders draait na een koude start, dat duidt vaak toch op problemen met bijv. een koppakking.
Je kunt proberen de gasklep eens goed zuiver te maken.
Gekeken zal moeten worden of de auto daadwerkelijk op 3 cilinders draait na een koude start, dat duidt vaak toch op problemen met bijv. een koppakking.
Je kunt proberen de gasklep eens goed zuiver te maken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Bedankt voor je tip. De motor slaat wel aan maar moet op gang gehouden worden.
Ik zal de gasklep eens bekijken.
Ik zal de gasklep eens bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Gasklep schoongemaakt en dat heeft al goed geholpen.
Bedankt
Bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Het is nog niet optimaal. Motor slaat wel meteen aan maar “pruttelt” even. Eenmaal 50 meter gereden is het wel ok.
Waar kan ik nog naar kijken?
Waar kan ik nog naar kijken?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Blijven de vloeistoffen op peil?
Je kunt met een koude motor eens de bougies eruit draaien, en kijken of er niet wat olie/koelvloeistof boven op de zuiger ligt.
Hoe is de staat van onderhoud verder?
Je kunt met een koude motor eens de bougies eruit draaien, en kijken of er niet wat olie/koelvloeistof boven op de zuiger ligt.
Hoe is de staat van onderhoud verder?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Vloeistoffen blijven gewoon op pijl volgens mij.
De Twingo heeft altijd netjes de beurtjes gehad en vorig jaar bij 69000 km een nieuwe distrubutieriem.
Momenteel maakt de Twingo niet heel veel kilometers en filtertjes zijn nog als nieuw.
Ik zal de bougies verwijderen en en kijken of ik iets zie.
Bedankt weer.
De Twingo heeft altijd netjes de beurtjes gehad en vorig jaar bij 69000 km een nieuwe distrubutieriem.
Momenteel maakt de Twingo niet heel veel kilometers en filtertjes zijn nog als nieuw.
Ik zal de bougies verwijderen en en kijken of ik iets zie.
Bedankt weer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Bougies verwijderd maar zie niets vreemds.
Ik wil de compressie testen maar de bougies in dit D4F 770 blok zitten erg diep verstopt en de schacht is erg smal.
Ik heb een universeel compressie test setje. Is er een handigheid om de compressie te testen op dit motorblok?
Ik wil de compressie testen maar de bougies in dit D4F 770 blok zitten erg diep verstopt en de schacht is erg smal.
Ik heb een universeel compressie test setje. Is er een handigheid om de compressie te testen op dit motorblok?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Het testen van de compressie ging eigenlijk best soepel.
Met de flexibele leiding en 12mm adapter kon ik de slang handvast draaien en testen.
Motor op bedrijfstemperatuur. gaspedaal ingedrukt. Elke cilinder twee keer getest.
Cilinder 4 : 7 bar
Cilinder 3: 7,5 bar
Cilinder 2: bijna 9 bar
Cilinder 1: 9 bar
Wat kan ik opmaken uit deze resultaten
Met de flexibele leiding en 12mm adapter kon ik de slang handvast draaien en testen.
Motor op bedrijfstemperatuur. gaspedaal ingedrukt. Elke cilinder twee keer getest.
Cilinder 4 : 7 bar
Cilinder 3: 7,5 bar
Cilinder 2: bijna 9 bar
Cilinder 1: 9 bar
Wat kan ik opmaken uit deze resultaten

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Die resultaten zijn niet geweldig, 9bar is laag en 7,5bar is meer dan 20% verschil.
Kunt beginnen met de klepspeling te (laten) nazien, en de meting te herhalen bij afwijkingen.
Van de andere kant, het motortje draait goed zeg je enkel de eerste 50m niet. Of het je dan een mogelijk grote reparatie waard is...
Kunt beginnen met de klepspeling te (laten) nazien, en de meting te herhalen bij afwijkingen.
Van de andere kant, het motortje draait goed zeg je enkel de eerste 50m niet. Of het je dan een mogelijk grote reparatie waard is...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Onder de olievuldop zit vieze wit-bruine drap en dat zou duiden op een lekke koppakking toch?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Niet perse, dat duidt vaak op korte stukjes die gereden worden. Vocht in de olie verdampt dan niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Ok bedankt, duidelijk. Er worden inderdaad korte stukjes mee gereden.
Maar een paar maanden geleden heeft de motor wel een oververhitting gehad vanwege een kapotte waterpomp dus het is niet ondenkbaar dat er toen toch schade is ontstaan.
Eerst maar even naar de kleppen kijken dan.
Maar een paar maanden geleden heeft de motor wel een oververhitting gehad vanwege een kapotte waterpomp dus het is niet ondenkbaar dat er toen toch schade is ontstaan.
Eerst maar even naar de kleppen kijken dan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Ook wel sludge genoemd deze aanslag.
Nee na overhitting is schade aan een koppakking zeker niet ondenkbaar. Garage kan met een co-snuffelaar lekkage via het koelvloeistof reservoir detecteren, dan heb je elk geval al zekerheid dat de koppakking lekt. Of al het compressie verlies daar dan vandaan komt kun je zien na demontage van de kop.
Klepspeling bij de 16v zorgt elk geval ook geregeld voor problemen.
Zou beginne met een co-snuffeltest.
Nee na overhitting is schade aan een koppakking zeker niet ondenkbaar. Garage kan met een co-snuffelaar lekkage via het koelvloeistof reservoir detecteren, dan heb je elk geval al zekerheid dat de koppakking lekt. Of al het compressie verlies daar dan vandaan komt kun je zien na demontage van de kop.
Klepspeling bij de 16v zorgt elk geval ook geregeld voor problemen.
Zou beginne met een co-snuffeltest.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Ik had e.a. al gedemonteerd dus ik wil zelf eerst de kleppen checken. De volgorde heb ik gevonden en ook de voorgeschreven waardes.
Voor de inlaat lees ik tussen de 0,05 - 0,12 mm dus is 0,10 mm een goede afstand? Aan de uitlaatkant 0,15 - 0,22 dus 0,20 mm aanhouden?
Meteen 4 verse pakkingen voor de inlaat neem ik aan?
Voor de inlaat lees ik tussen de 0,05 - 0,12 mm dus is 0,10 mm een goede afstand? Aan de uitlaatkant 0,15 - 0,22 dus 0,20 mm aanhouden?
Meteen 4 verse pakkingen voor de inlaat neem ik aan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Er zijn 2 verschillende klep afstellingen bij deze motor, afhankelijk van een merkteken op de nokkenas meen ik me te herinneren. Is inmiddels 10jaar geleden..
Inderdaad, een beetje middelen in de tolerantie.
Nieuwe pakkingen altijd goed, echter om uit te sluiten of het aan de klepspeling licht kun je ook recycelen. Moet er groots gesleuteld worden alles in 1x goed aanpakken.
Inderdaad, een beetje middelen in de tolerantie.
Nieuwe pakkingen altijd goed, echter om uit te sluiten of het aan de klepspeling licht kun je ook recycelen. Moet er groots gesleuteld worden alles in 1x goed aanpakken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Bedankt weer. Wat bedoel je met recyclen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Vraagje,
Dat slechte starten is dat na een regenbui.??
Groet Martin
Dat slechte starten is dat na een regenbui.??
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Nee niet special na regen. En het starten gaat goed, het probleem zit meer in het onregelmatig stationair draaien (en schudden) bij koude motor.
Toegevoegd in 1 minuut 37 secondes:
Op een ander forum gevonden klepinstellingen wijken best we af van de waardes die ik tot nu toe had.
Specs met groef:
0.25...0.32 in
0.35...0.42 uit
Specs zonder groef:
0.10...0.17 in
0.20...0.27 uit
Toegevoegd in 1 minuut 37 secondes:
Er blijken inderdaad twee verschillende nokkenassen te zijn voor deze motor, met en zonder groef.
Op een ander forum gevonden klepinstellingen wijken best we af van de waardes die ik tot nu toe had.
Specs met groef:
0.25...0.32 in
0.35...0.42 uit
Specs zonder groef:
0.10...0.17 in
0.20...0.27 uit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Als hij slecht loopt en je haalt stuk voor stuk de bobine stekkertjes los, kom je er dan achter welke cilinder het is die niet mee doet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
De 1.2 16v heeft één blok bobine, destijds was daar een wijziging van aangaande de bougiekabels. Bij de oude of nieuwe versie zaten deze vast aan het bobineblok, dat is dus veranderd.
Het is zaak de juiste klepspeling aan te houden, niet elke garage/monteur weet dat er 2 verschillende zijn!
Dus goed kijken naar de genoemde groef, verkeerde klep afstelling kan prima zorgen voor een slecht lopende motor.
Het is zaak de juiste klepspeling aan te houden, niet elke garage/monteur weet dat er 2 verschillende zijn!
Dus goed kijken naar de genoemde groef, verkeerde klep afstelling kan prima zorgen voor een slecht lopende motor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Ja klopt, het is een blokbobine met losse bougiekabels.
Inmiddels meer gevonden in een technical note 6004A van Renault.
Camshaft without groove.
exhaust valve clearance between 0.20 and 0.27 mm.
inlet valve clearance between 0.10 and 0.17 mm.
Camshaft with groove.
This camshaft is identified by a groove between the cams (A2) and (E2). Repeat the adjustment procedure
for the valves indicated above, with the following adjustment
values:
- inlet valve clearance: 0.25 to 0.32 mm,
- exhaust valve clearance: 0.35 to 0.42 mm.
Ik kan geen groef ontdekken tussen inlaat cil 2 en uitlaat cil 2 dus ik ga maar voor de instellingen zonder groef.
Inmiddels meer gevonden in een technical note 6004A van Renault.
Camshaft without groove.
exhaust valve clearance between 0.20 and 0.27 mm.
inlet valve clearance between 0.10 and 0.17 mm.
Camshaft with groove.
This camshaft is identified by a groove between the cams (A2) and (E2). Repeat the adjustment procedure
for the valves indicated above, with the following adjustment
values:
- inlet valve clearance: 0.25 to 0.32 mm,
- exhaust valve clearance: 0.35 to 0.42 mm.
Ik kan geen groef ontdekken tussen inlaat cil 2 en uitlaat cil 2 dus ik ga maar voor de instellingen zonder groef.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Wat er niet is, is er niet. Dan heb je elk geval de juiste keuze gemaakt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Bij nader inzien met een felle lamp en een schone bril, zie ik toch ineens een groef. Zo zie je maar
De eerste inlaatklep die ik test zit onder de 0,15 mm en moet minimaal 0,25 mm zijn dus ik hoop dat dit de oorzaak is van het probleem.
Ik heb nooit gehoord dat de Renault dealer de kleppen heeft gesteld. Is dit een onderdeel van een grote beurt of na zoveel km?
Zou het kunnen dat er soms kleppen worden gesteld bij het vervangen van de distributieriem?

De eerste inlaatklep die ik test zit onder de 0,15 mm en moet minimaal 0,25 mm zijn dus ik hoop dat dit de oorzaak is van het probleem.
Ik heb nooit gehoord dat de Renault dealer de kleppen heeft gesteld. Is dit een onderdeel van een grote beurt of na zoveel km?
Zou het kunnen dat er soms kleppen worden gesteld bij het vervangen van de distributieriem?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Het is geen onderdeel van het onderhoudsschema zover ik weet. Enkel bij klachten is het een punt van aandacht.
Ben benieuwd naar de afloop.
Ben benieuwd naar de afloop.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Ok bedankt.
Ik zoek nu nog een tip om de twee kleppen per tuimelaar op dezelfde waarde in te stellen.
Heb ik de ene klep goed, is de andere weer te te krap. Misschien moet ik meer geduld hebben
Ik zoek nu nog een tip om de twee kleppen per tuimelaar op dezelfde waarde in te stellen.
Heb ik de ene klep goed, is de andere weer te te krap. Misschien moet ik meer geduld hebben

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Dat laatste vermoedelijk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Op elke tuimelaar zit wel wat beweging, hoe minimaal ook.
Is het ok als de tuimelaar iets omhoog komt zodra ik de voelermaat ertussen schuif of is dat juist niet goed?
Alvast bedankt.
Is het ok als de tuimelaar iets omhoog komt zodra ik de voelermaat ertussen schuif of is dat juist niet goed?
Alvast bedankt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Zolang je de klepspeling maar correct afstelt, en de volgorde in acht neemt kan er niets mis.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
ok bedankt. Morgen weer verder 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Kleppen gesteld en paar dagen mee gereden. Motor slaat goed aan en auto rijdt verder goed. Zo’n CO2 (zelf)testje gedaan met blauwe vloeistof en na 5 minuten stationair draaien geen verkleuring kunnen vaststellen.
Echter, de compressie is nog steeds laag voor twee cilinders; ca 7 bar.
Heeft de dealer een andere methode om CO2 te meten?
Zou er toch nog iets mis kunnen zijn met de kop of koppakking?
Welke werkzaamheden komen er bij kijken bij het vervangen van de koppakking ? Kop uiteraard maar vermoedelijk ook de demontage van distributie riem, waterpomp? Zijn beiden onlangs vervangen
.
Echter, de compressie is nog steeds laag voor twee cilinders; ca 7 bar.
Heeft de dealer een andere methode om CO2 te meten?
Zou er toch nog iets mis kunnen zijn met de kop of koppakking?
Welke werkzaamheden komen er bij kijken bij het vervangen van de koppakking ? Kop uiteraard maar vermoedelijk ook de demontage van distributie riem, waterpomp? Zijn beiden onlangs vervangen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 32
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Als de auto voor jou goed rijdt, is verdere actie momenteel niet nodig toch.
Houd het vloeistofpeil in de gaten van olie en koelvloeistof. Kunt eventueel langs een garage gaan welke een goede kwaliteit compressietester heeft en de test opnieuw doen. Heb ook zo een billig setje, werkt prima om verschil in cilinders aan te tonen naar wijkt een aantal bar af.
Kunt ook een cilinder lektest laten doen bij twijfel, als de kop eraf moet inderdaad ook de tandriem los. Waterpomp.blijft achter op het blok.
Wellicht zijn er kleppen beschadigd/lek.
Houd het vloeistofpeil in de gaten van olie en koelvloeistof. Kunt eventueel langs een garage gaan welke een goede kwaliteit compressietester heeft en de test opnieuw doen. Heb ook zo een billig setje, werkt prima om verschil in cilinders aan te tonen naar wijkt een aantal bar af.
Kunt ook een cilinder lektest laten doen bij twijfel, als de kop eraf moet inderdaad ook de tandriem los. Waterpomp.blijft achter op het blok.
Wellicht zijn er kleppen beschadigd/lek.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 40
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 aug 2020
- Laatste bezoek: 14 mar 2023 12:44
- Actief als: particulier
Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem
Helaas start en loopt de motor nog steeds niet goed dus ik overweeg toch om de koppakking te vervangen.
Ik schaf een compleet setje pakkingen aan dus naast de koppakking ook kleppendeksel, inlaat, uitlaat en kleppenseals.
De distributieriem is 7000 km geleden vervangen; kan ik deze nog gewoon gebruiken of toch beter weer vervangen?
De cilinderkop moet vervolgens gevlakt worden en hiervoor moet de nokkenas gedemonteerd worden. Na het vlakken moet de nokkenas weer in de juiste stand gemonteerd worden, hoe kan ik dit het beste doen?
Wat zijn er verder nog voor punten waar ik op moet letten?
Ik schaf een compleet setje pakkingen aan dus naast de koppakking ook kleppendeksel, inlaat, uitlaat en kleppenseals.
De distributieriem is 7000 km geleden vervangen; kan ik deze nog gewoon gebruiken of toch beter weer vervangen?
De cilinderkop moet vervolgens gevlakt worden en hiervoor moet de nokkenas gedemonteerd worden. Na het vlakken moet de nokkenas weer in de juiste stand gemonteerd worden, hoe kan ik dit het beste doen?
Wat zijn er verder nog voor punten waar ik op moet letten?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 341 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 2 Reacties
- 493 Weergaves
-
Laatste bericht door JesperV
-
- 1 Reacties
- 309 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 310 Weergaves
-
Laatste bericht door Twenkjan
-
- 4 Reacties
- 715 Weergaves
-
Laatste bericht door Twingo_3000
-
- 0 Reacties
- 843 Weergaves
-
Laatste bericht door Ricardo890
-
- 1 Reacties
- 388 Weergaves
-
Laatste bericht door A110