Grand Scenic met Caravan - hulpveren nodig?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 20 mei 2012 16:05
Grand Scenic met Caravan - hulpveren nodig?
Hallo Renault experts,
Ben in het bezit van een Grand Scenic II (2004). Waarschijnlijk kan ik over niet al te lange tijd een keer een caravan lenen en zou graag van anderen willen weten hoe deze het doet al trekker. Zie allemaal topics mbt hulpveren elders op internet. Is het echt zo'n doorzakker, de Fransen zijn immers ook een camperend volkje.
Graag zou ik de ervaringen van anderen horen. Zou het spijtig vinden als ik tegen de tijd dat ik weg wil merk dat ik actie had moeten ondernemen.
Bij voorbaat dank voor de reactie.
Mvgr. Martijn.
Ben in het bezit van een Grand Scenic II (2004). Waarschijnlijk kan ik over niet al te lange tijd een keer een caravan lenen en zou graag van anderen willen weten hoe deze het doet al trekker. Zie allemaal topics mbt hulpveren elders op internet. Is het echt zo'n doorzakker, de Fransen zijn immers ook een camperend volkje.
Graag zou ik de ervaringen van anderen horen. Zou het spijtig vinden als ik tegen de tijd dat ik weg wil merk dat ik actie had moeten ondernemen.
Bij voorbaat dank voor de reactie.
Mvgr. Martijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
tsja, het zal afhangen van de kogeldruk van de caravan en hoeveel bagage je in de kofferbak zet.
Mijn GS houdt zich over het algemeen zwaar beladen wel goed, maar ik moest er wel aan wennen dat je 'm wel achterover ziet hangen, maar aan het rijgedrag merk je er niks van.
Mijn GS houdt zich over het algemeen zwaar beladen wel goed, maar ik moest er wel aan wennen dat je 'm wel achterover ziet hangen, maar aan het rijgedrag merk je er niks van.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Contacteer:

wachten staat.
Heb zelf een Scénic uit 2000, en heb er een Hobby 400 de Luxe (1250kg)erachter gehad, deze zakte behoorlijk door,
heb toen verstevigingsveren gemonteerd (met nieuwe dempers) dit werkte prima.
Ook zonder caravan rijd hij nu kompleet anders, niet meer tam reageren op het sturen, maar juist lekker strak,
ook het comfort is veranderd, hij is wat stugger, maar vind dat niet hinderlijk.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Mag ik vragen welk merk en setje je geplaatst hebt en wat dit geintje heeft gekost?
Zal inderdaad eerst even proberen met de caravan om te kijken wat hij doet. Het is een 44 Kip (max 1300).
Zou het jammer vinden dat ik er op het moment van weggaan achter kom dat het eigenlijk niet kan. Heb al eerder met mijn trekhaak aan de grond gezeten (deinde door na een deuk in de weg). Vandaar dat ik nu even aan het informeren ben...
Nogmaals bedankt voor het delen van ervaringen.
Gr. Martijn
Zal inderdaad eerst even proberen met de caravan om te kijken wat hij doet. Het is een 44 Kip (max 1300).
Zou het jammer vinden dat ik er op het moment van weggaan achter kom dat het eigenlijk niet kan. Heb al eerder met mijn trekhaak aan de grond gezeten (deinde door na een deuk in de weg). Vandaar dat ik nu even aan het informeren ben...
Nogmaals bedankt voor het delen van ervaringen.
Gr. Martijn
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Onder de Grand Scénic II zit een ander systeem dan bij mij, ik heb nog torsieassen met alleen dempers,
bij jouw zitten er als ik het goed heb dempers met veren onder, via hbase.nl geven ze een prijs op van €214,- Brutto-Ex.
voor de hulpveren, dit is uiteraard zonder montage, merk is dan voor mij ook onbekend, dus mischien even een prijsopgave
vragen bij een dealer/uni-garage.
bij jouw zitten er als ik het goed heb dempers met veren onder, via hbase.nl geven ze een prijs op van €214,- Brutto-Ex.
voor de hulpveren, dit is uiteraard zonder montage, merk is dan voor mij ook onbekend, dus mischien even een prijsopgave
vragen bij een dealer/uni-garage.
Hide post links |
-
- Lid
Ik heb ook wel eens met m'n trekhaak een drempel geraakt. Ook zonder aanhanger.
Ik heb trouwens geen caravan.
Hulpveren werden mij afgeraden omdat ze het rijgedrag in onbeladen toestand toch wel verslechteren. De achterkant kon gaan 'stuiteren' is mij verteld. Uiteindelijk heb ik de derde zitrij er uit geschroefd om zo meer ruimte en minder gewicht mee te hebben (derde rij is best zwaar, ik schat zo'n 30 a 40 kilo).
De laatste tijd, de zomervakantie inbegrepen, heb ik geen problemen meer en lig ik ook niet meer aan de grond. Maar de scenic blijft een comfortabel geveerde auto en zal dus eerder doorveren dan een stugge auto zoals een Touran oid.
Ik heb trouwens geen caravan.
Hulpveren werden mij afgeraden omdat ze het rijgedrag in onbeladen toestand toch wel verslechteren. De achterkant kon gaan 'stuiteren' is mij verteld. Uiteindelijk heb ik de derde zitrij er uit geschroefd om zo meer ruimte en minder gewicht mee te hebben (derde rij is best zwaar, ik schat zo'n 30 a 40 kilo).
De laatste tijd, de zomervakantie inbegrepen, heb ik geen problemen meer en lig ik ook niet meer aan de grond. Maar de scenic blijft een comfortabel geveerde auto en zal dus eerder doorveren dan een stugge auto zoals een Touran oid.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Heb een GS met:
* gastank
* 7e zitrij
* trekhaak
* regelmatig kinderen/lading
Heb voor de zwaarste hulpveren gekozen + nieuwe Koni (rood) dempers, dit scheelt aanzienlijk!
De GS staat bekend om zijn dweil gedrag vanwege de lowkost dempers.
Binnenkort is de voorkant aan de beurt, comfort heb ik niet ingeleverd dat doe je pas met goedkope producten.
Kies je producten bij mensen die verstand van wegligging hebben, geef dus wat meer uit.
Goede veren en dempers zijn een goede, veilige (langdurige) investering voor je auto.
* gastank
* 7e zitrij
* trekhaak
* regelmatig kinderen/lading
Heb voor de zwaarste hulpveren gekozen + nieuwe Koni (rood) dempers, dit scheelt aanzienlijk!
De GS staat bekend om zijn dweil gedrag vanwege de lowkost dempers.
Binnenkort is de voorkant aan de beurt, comfort heb ik niet ingeleverd dat doe je pas met goedkope producten.
Kies je producten bij mensen die verstand van wegligging hebben, geef dus wat meer uit.
Goede veren en dempers zijn een goede, veilige (langdurige) investering voor je auto.
Hide post links |
-
- Lid
Helaas is het een leaseauto en wil de leasemaatschappij geen hulpveren vergoeden....
Ik laat 'm dus wel schrapen
Ik laat 'm dus wel schrapen

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Dan heb je wel een HELE grote GS hahaericon schreef:Heb een GS met:
* 7e zitrij

Ik vind de GS prettig verend. Op stijle drempels moet je 'm echter niet hebben, dan zit je echt tegen het plafond aan. Maar lage pakt ie heel lekker weg.
Met de 17" velgen heb je nog aardig wat over in de wielkasten om in te veren. Met een caravan zou ik niet kunnen zeggen.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Bij CarSuppport geven ze het volgende advies:
Advies:
In uw situatie met een trekhaak, maar zonder permanente zware belading zoals een LPG-installatie, adviseren wij voor het behoud van het comfort de progressieve vervangende verenset PRO .
In tegenstelling tot onze concurrenten werken deze PRO-veren ook progressief.
Andere vervangende veren of hulpveren zijn permanent verzwaard, net als onze PER-verenset.
Bij de PRO-set is een aantal windingen dichter bij elkaar gelegd.
Onbeladen zijn alle windingen nog vrij en is de veer net zo sterk als de originele veer (dus comfortabel).
Bij belading komen een aantal windingen op elkaar.
Omdat deze niet meer meeveren wordt de PRO ca. 50% stugger dan de originele veer.
Dit maakt de PROgressieve PRO-veren ideaal voor incidentele zware belading, zoals bij vakantieritten.
U wilt zelf monteren?
Deze veren komen eenvoudig in plaats van de huidige.
Er is geen speciaal gereedschap, zoals een verenspanner, nodig.
Advies:
In uw situatie met een trekhaak, maar zonder permanente zware belading zoals een LPG-installatie, adviseren wij voor het behoud van het comfort de progressieve vervangende verenset PRO .
In tegenstelling tot onze concurrenten werken deze PRO-veren ook progressief.
Andere vervangende veren of hulpveren zijn permanent verzwaard, net als onze PER-verenset.
Bij de PRO-set is een aantal windingen dichter bij elkaar gelegd.
Onbeladen zijn alle windingen nog vrij en is de veer net zo sterk als de originele veer (dus comfortabel).
Bij belading komen een aantal windingen op elkaar.
Omdat deze niet meer meeveren wordt de PRO ca. 50% stugger dan de originele veer.
Dit maakt de PROgressieve PRO-veren ideaal voor incidentele zware belading, zoals bij vakantieritten.
U wilt zelf monteren?
Deze veren komen eenvoudig in plaats van de huidige.
Er is geen speciaal gereedschap, zoals een verenspanner, nodig.
Hide post links |
-
- Lid
Klinkt positief !!
Zeker omdat in onbeladen toestand het rijcomfort niet veranderd.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je veren kan wisselen zonder veerspanners... Als ik met een zaklamp onder de GS kijk dan zit er in de veer toch een behoorlijk stootblok. Als ik het zo zie dan moet je de veer dus echt met een spanner er uit halen. Maar goed, die kun je ook overal kopen tegenwoordig.
Wat kost dat setje ?? En hou ons op de hoogte of het werkt !!
Zeker omdat in onbeladen toestand het rijcomfort niet veranderd.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je veren kan wisselen zonder veerspanners... Als ik met een zaklamp onder de GS kijk dan zit er in de veer toch een behoorlijk stootblok. Als ik het zo zie dan moet je de veer dus echt met een spanner er uit halen. Maar goed, die kun je ook overal kopen tegenwoordig.
Wat kost dat setje ?? En hou ons op de hoogte of het werkt !!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Volgens mij door de auto op blokken te zetten, verdwijnt de spanning van de veren waardoor deze te verwijderen is.
@ Scenic,
volgens mij noemen ze het een 7e zitrij 
@ Scenic,

Hide post links |
-
Topic author - Lid
Volgens mij is het goedkoopste bij MobilityParts, daar kost de PRO set 195 Euries. Dit is de set van CarSuppport volgens hen de beste die er zijn. De PER set is 154 Euro.
Komt nog 7.50 verzenden bij, is te overzien.
Zou inderdaad tof zijn als ik het zelf kon doen, trekhaakie zat er ook zo onder (half dagje met een bakkie koffie erbij).
Indien ik tot aanschaf overga laat ik zeker weten hoe het is gegaan met plaatsen en comfort.
Bedankt voor het meedenken gasten!
Komt nog 7.50 verzenden bij, is te overzien.
Zou inderdaad tof zijn als ik het zelf kon doen, trekhaakie zat er ook zo onder (half dagje met een bakkie koffie erbij).
Indien ik tot aanschaf overga laat ik zeker weten hoe het is gegaan met plaatsen en comfort.
Bedankt voor het meedenken gasten!

Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Als ik dat zo allemaal lees, dan ben ik bang dat ze toch het oudere type bedoelen, dus zeg maar mijn type,
deze is idd van Carsupport en bijna zonder speciaal gereedschap zelf te monteren (zonder veerspanner)
en de prijs zit ook heel dicht in de buurt van wat jij noemt.
Als ik op hbase.nl kijk bij hulpveren voor jouw Grand Scenic II, dan zijn het echt veren onder spanning,
daar kosten ze €215,- ex-btw (merk MAD)
Toch voor de zekerheid goed navragen
deze is idd van Carsupport en bijna zonder speciaal gereedschap zelf te monteren (zonder veerspanner)
en de prijs zit ook heel dicht in de buurt van wat jij noemt.
Als ik op hbase.nl kijk bij hulpveren voor jouw Grand Scenic II, dan zijn het echt veren onder spanning,
daar kosten ze €215,- ex-btw (merk MAD)
Toch voor de zekerheid goed navragen

Hide post links |
-
Topic author - Lid
Die veren van MAD ben ik inderdaad ook tegengekomen. Type HV-140488.
Geen idee hoe deze zich verhouden tot de veren van CarSupport. Kan je me vertellen wat je bedoelt met oudere type? CarSupport heeft deze zelf ook als voor de Grand Scenic aangemerkt.
Heeft iemand meer informatie mbt het verschil van de beide systemen? Het feit dat ze zelf te plaatsen zijn zegt toch niet over de kwaliteit van het systeem, de orginele veren kunnen er ook uit zonder veerspanner...
Indien iemand meer informatie hierover heeft hoor ik het graag.
CarSupport vs Mad....
Geen idee hoe deze zich verhouden tot de veren van CarSupport. Kan je me vertellen wat je bedoelt met oudere type? CarSupport heeft deze zelf ook als voor de Grand Scenic aangemerkt.
Heeft iemand meer informatie mbt het verschil van de beide systemen? Het feit dat ze zelf te plaatsen zijn zegt toch niet over de kwaliteit van het systeem, de orginele veren kunnen er ook uit zonder veerspanner...
Indien iemand meer informatie hierover heeft hoor ik het graag.
CarSupport vs Mad....

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
hulpveren
De jongens van Car Support zitten in Krimpen aan de IJssel, vlak bij Rotterdam dus. Weet niet waar je zelf vandaan komt maar je kan direct bij hun je setje kopen als particulier.
Heb zelf al twee keer een set van carsupport gehad, een onder een ford sierra en nu onder mijn huidige Espace 3.
Monteren is niet veel werk. Als je naar www.carsupport.nl gaat en het nummer belt krijg je van hen de juiste info en prijs voor je eigen wagen. succes
Heb zelf al twee keer een set van carsupport gehad, een onder een ford sierra en nu onder mijn huidige Espace 3.
Monteren is niet veel werk. Als je naar www.carsupport.nl gaat en het nummer belt krijg je van hen de juiste info en prijs voor je eigen wagen. succes
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Problemen automatische versnellingsbak met caravan
door Vertrokken - 46088 » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen van de Captur 2 - 4 Reacties
- 839 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46088
-
-
- 1 Reacties
- 238 Weergaves
-
Laatste bericht door Frobeltech
-
- 1 Reacties
- 274 Weergaves