Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Goedemorgen allen,
Twee weken is mijn Scenic 1.6DCI 2011 bij de garage geweest na een paar de melding te hebben gekregen: Stop, kans op motorschade en controleer regelaar. Daar bij werd bij uitlezen de melding gegeven: P0471 druk roetfilter (volgens mij niet dezelfde als drukverschilsensor) en P1525 ingangssignaal tempomaat. Boel uitgelezen en gereset (alles onder service, geen rekening: Autobedrijf garant Purmerend)In overleg eerst even aankijken.
Echter: na een week wederom storing, dus tijd ingepland bij de werkplaats. Boel gechecked, bleek een slecht functionerende klep in de uitlaat te zijn (cut out valve), klep samen met de chef werkplaats bekeken en geconstateerd dat deze inderdaad niet jofel was. Auto weer mee na een rekening van 400eu te hebben gekregen.
Na een dag.....wederom dezelfde storing. Wat opvalt is dat het steeds gebeurd met ingeschakelde cruisecontrol, wat verder opviel bij het uitlezen was dat er 3 gemiste regeneraties van het roetfilter stonden gemeld....ik rij veel snelweg kilometers dus dat is op zich ook vreemd.
Terug naar de garage, betaling in "hold" gezet. Storing wederom gereset, nu 5 dagen verder nog geen problemen, maar ik ben er niet gerust op.
Heeft er iemand ervaring met dezelfde symptomen, en zo ja.....wat was uiteindelijk de boosdoener?
Een heel verhaal, ik weet het.....
Twee weken is mijn Scenic 1.6DCI 2011 bij de garage geweest na een paar de melding te hebben gekregen: Stop, kans op motorschade en controleer regelaar. Daar bij werd bij uitlezen de melding gegeven: P0471 druk roetfilter (volgens mij niet dezelfde als drukverschilsensor) en P1525 ingangssignaal tempomaat. Boel uitgelezen en gereset (alles onder service, geen rekening: Autobedrijf garant Purmerend)In overleg eerst even aankijken.
Echter: na een week wederom storing, dus tijd ingepland bij de werkplaats. Boel gechecked, bleek een slecht functionerende klep in de uitlaat te zijn (cut out valve), klep samen met de chef werkplaats bekeken en geconstateerd dat deze inderdaad niet jofel was. Auto weer mee na een rekening van 400eu te hebben gekregen.
Na een dag.....wederom dezelfde storing. Wat opvalt is dat het steeds gebeurd met ingeschakelde cruisecontrol, wat verder opviel bij het uitlezen was dat er 3 gemiste regeneraties van het roetfilter stonden gemeld....ik rij veel snelweg kilometers dus dat is op zich ook vreemd.
Terug naar de garage, betaling in "hold" gezet. Storing wederom gereset, nu 5 dagen verder nog geen problemen, maar ik ben er niet gerust op.
Heeft er iemand ervaring met dezelfde symptomen, en zo ja.....wat was uiteindelijk de boosdoener?
Een heel verhaal, ik weet het.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Update 01-01-2018: inmiddels wederom een afspraak bij de garage.....weer een storing....nu een melding van de turbo icm roethufter. Word er een beetje moedeloos van....lijkt op een bodemloze put uit te draaien....
Iemand nog een idee? Anders overweeg ik serieus over te stappen....
Iemand nog een idee? Anders overweeg ik serieus over te stappen....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Wat is de kilometerstand van de Scenic? Het kan zo maar zijn dat het roetfilter zelf niet goed meer is of verstopt zit. Kans neemt zeker toe bij kilometerstanden rond/vanaf 175.000 kilometer.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Hallo, km stand is nu 163000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Ik ben geen expert/monteur, maar ik zou toch in de richting van een verstopt roetfilter denken.
Veel snelweg maakt volgens mij niet uit. Ik rijdt een Opel Astra als leaseauto en het roetfilter gaat vrijwel altijd regenereren tijdens korte ritjes. Regelmatig ruik je het na parkeren op de oprit en aan een doordraaiende ventilator, maar nooit gebeurd dit na een lange rit op de snelweg. Meer van de supermarkt in het dorp naar huis. Het hoe en waarom....ik weet het niet.
Veel snelweg maakt volgens mij niet uit. Ik rijdt een Opel Astra als leaseauto en het roetfilter gaat vrijwel altijd regenereren tijdens korte ritjes. Regelmatig ruik je het na parkeren op de oprit en aan een doordraaiende ventilator, maar nooit gebeurd dit na een lange rit op de snelweg. Meer van de supermarkt in het dorp naar huis. Het hoe en waarom....ik weet het niet.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Hallo allemaal, hier een update van dit onderwerp. Na een aantal malen deterugkerende fout te hebben laten resetten (Po471), er was geen peil op te trekken vwb verreden Km's of omstandigheden, de boel eens goed laten checken bij m'n garage (wederdienst van het steeds maar weer kosteloos uit laten lezen en resetten zullen we maar zeggen). Ze hebben zeer recentelijk de uitlaatgasdruksensor vervangen en voorzien van een nieuw stukje kabelboom (dit bleek een modificatie van renault te zijn????).
Echter bij de eerste km's op de snelweg.....hoppa...wederom storing. Geen enkel verschil in rijgedrag, ineens is ie er, niet inhouden of zo. Maar weer retour, nu een soort van garantie kwestie. Echter nu de foutcode P0470. Volgende afspraak is gemaakt, dan gaan ze het leidingwerk checken rondom het drukverschilcircuit......
Vraag: is er geen software update bij Renault die dit soort veelvoorkomende zaken verhelpt, of noodzakelijk is na een sensorwissel??? Er is geen indicatie dat het roetfilter de probleemveroorzaker is (geen foutcode mbt verstopping)
The story continuous......
Echter bij de eerste km's op de snelweg.....hoppa...wederom storing. Geen enkel verschil in rijgedrag, ineens is ie er, niet inhouden of zo. Maar weer retour, nu een soort van garantie kwestie. Echter nu de foutcode P0470. Volgende afspraak is gemaakt, dan gaan ze het leidingwerk checken rondom het drukverschilcircuit......
Vraag: is er geen software update bij Renault die dit soort veelvoorkomende zaken verhelpt, of noodzakelijk is na een sensorwissel??? Er is geen indicatie dat het roetfilter de probleemveroorzaker is (geen foutcode mbt verstopping)
The story continuous......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Hallo allemaal....inmiddels staat mijn problemcar al 2 dagen bij de garage. Drukverschilcircuit komt vooralsnog niks spannends uit. Vanmiddag nog contact gehad, wat opvalt is dat er "rare" spanningen zijn, tijdens proefritjes en testen meten ze spanningen die ze niet kunnen thuisbrengen. Precieze verhaal is me wat ontgaan, maar morgen gaan ze op zoek naar de oorzaak daarvan.
Vragen die mij te binnen schieten: zou een defecte spanningsregelaar op de dynamo van invloed kunnen zijn...heb ik een slechte accu? Of....iets met een slechte massa ergens in het vooronder?......
(Ondertussen word ik wel wat nerveus mbt de rekening....)
Wordt vervolgd....
Vragen die mij te binnen schieten: zou een defecte spanningsregelaar op de dynamo van invloed kunnen zijn...heb ik een slechte accu? Of....iets met een slechte massa ergens in het vooronder?......
(Ondertussen word ik wel wat nerveus mbt de rekening....)
Wordt vervolgd....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Beste mensen...
Hier het vervolg, alle mogelijke scenario's zijn inmiddels afgewerkt.......en uitgesloten. Blijft over: u raadt het al...het roetfilter. Vrees dat ik er niet aan ga ontkomen deze te laten vervangen (auw). Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die reinigen adviseren, echter met de/montage blijft er bijna hetzelfde onder de streep over. Dan lijkt vervangen de meest duurzame oplossing (verder een prima karretje met inmiddels 200K op de telle, dus het is me het wel waard).
Als het filter vervangen is kom ik weer in de lucht over het eindresultaat.
Hier het vervolg, alle mogelijke scenario's zijn inmiddels afgewerkt.......en uitgesloten. Blijft over: u raadt het al...het roetfilter. Vrees dat ik er niet aan ga ontkomen deze te laten vervangen (auw). Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die reinigen adviseren, echter met de/montage blijft er bijna hetzelfde onder de streep over. Dan lijkt vervangen de meest duurzame oplossing (verder een prima karretje met inmiddels 200K op de telle, dus het is me het wel waard).
Als het filter vervangen is kom ik weer in de lucht over het eindresultaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Het roetfilter is bij die kilometerstand niet ondenkbaar. Ben benieuwd, zou vervelend zijn als dat niet de oplossing zou zijn.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Ben benieuwd naar de kosten......dpf schijnt mee te vallen, echter het sleutelen zijn ze wel effe mee bezig.
Update: DPF 1100eu Ex BTW
Update: DPF 1100eu Ex BTW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27 aug 2014
- Laatste bezoek: 27 jul 2019 01:16
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Ik zou het roetfilter leeghalen en softwarematig laten uitschrijven, scheelt een hoop geld en gezeur in de toekomst.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Vraag: is er geen service bulletin die deze (bekende) problemen behandeld? In hoeverre zijn er nog sensoren die verband houden hiermee? Ik lees links en rechts over turbo temperatuur sensor en iets met EGR?
Ik probeer nog steeds mn roetfilter vervanging te vermijden......
Ik probeer nog steeds mn roetfilter vervanging te vermijden......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Zijn we weer......Garage is overtuigd van een verstopt roetfilter....(205K op de teller, plausibel, al het andere is inmiddels uitgesloten, ook "de"slangetjes) reparatie: 1400-1500eu inclusief montage (auw), maar ze geloven het pas als ze het roetfilter kunnen inspecteren....en dat snap ik ook, dan hebben ze het filter eraf, dus dan meteen maar vervangen? Zou de meest logische stap zijn......toch?
Nu las ik elders op het forum dat er mogelijk verband bestaat tussen de BDP sensor en P0470( staat tenminste in dat topic, misschien lees ik het verkeerd)???? Kan iemand hier meer over vertellen, of dit klopt????? Ik geloof het eerlijk gezegd niet.....
Nu las ik elders op het forum dat er mogelijk verband bestaat tussen de BDP sensor en P0470( staat tenminste in dat topic, misschien lees ik het verkeerd)???? Kan iemand hier meer over vertellen, of dit klopt????? Ik geloof het eerlijk gezegd niet.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31 mar 2016
- Laatste bezoek: 25 feb 2019 22:24
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Ik ben benieuwd Arnold, heb je het roetfilter laten vervangen en heeft dat geholpen?
Mijn Scenic geeft dezelfde meldingen. Heel veel foutcodes. Analyse van de garage: Turbo lek en (mogelijk daardoor) roetfilter verstopt. Dus advies om turbo te vervangen en roetfilter te reinigen. Maar ik ben er niet zo zeker van dat het dan opgelost is.
Mijn Scenic geeft dezelfde meldingen. Heel veel foutcodes. Analyse van de garage: Turbo lek en (mogelijk daardoor) roetfilter verstopt. Dus advies om turbo te vervangen en roetfilter te reinigen. Maar ik ben er niet zo zeker van dat het dan opgelost is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Goedenavond, nog niet laten vervangen...overweeg m leeg te laten halen.....heb steeds Maar 1 terugkerende foutcode....verder vooralsnog niks...hou je op de hoogte
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 07 aug 2018
- Laatste bezoek: 12 nov 2022 20:57
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Begrijp ik het goed en kost een nieuw roetfilter €1400?is dit incl of excl het inbouwen?
Edit ah, incl inbouwen. Op autodoc kost een nieuwe tussen de 500 en 900 euro. Met wat marge van de garageeer op en 5 uur werk om uit/in te bouwen klinkt plausibel.
Edit ah, incl inbouwen. Op autodoc kost een nieuwe tussen de 500 en 900 euro. Met wat marge van de garageeer op en 5 uur werk om uit/in te bouwen klinkt plausibel.
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*
*vroem*vroem*vroem*
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Om dit correct af te sluiten....het is al even geleden..... roetfilter leeg laten halen en EGR softwarematig "geregeld". Problemen opgelost. Brandstofverbruik is iets verbeterd, en geen problemen meer gehad.
wat mij betreft "case closed"
Alles bij elkaar zo'n 600eu bij een bedrijf in Doetinchem, prima werk geleverd.
wat mij betreft "case closed"
Alles bij elkaar zo'n 600eu bij een bedrijf in Doetinchem, prima werk geleverd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 07 aug 2018
- Laatste bezoek: 12 nov 2022 20:57
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Hoe staat het met dat ze bij de APK willen controleren op EGR functioneren, om zo de auto's met aangepaste / uitgeschakelde EGR niet goed te keuren?
Dat maakt mij wat huiverig voor een dergelijke ingreep.
Overigens heb ik nu 210.000km op de klok en eigenlijk al 60.000km geen problemen meer, na vervangen EGR kleppen (beide, 1 op het blok, 1 in de uitlaat) en een sensortje (achter op het blok).
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*
*vroem*vroem*vroem*
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 aug 2016
- Laatste bezoek: 13 dec 2021 14:31
- Actief als: particulier
Re: Megane III 1.6dci : Kans op motorschade + controleer regelaar/begrenzer
Afgelopen 2 jaar geen problemen met apk gehad, er zijn idd plannen, maar hoe dat van de grond gaat komen geen idee....
probleem zit m in het feit dat het niet mag bij auto's vanaf bj 2011.
probleem zit m in het feit dat het niet mag bij auto's vanaf bj 2011.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 136 Weergaves
-
Laatste bericht door Nick198981
-
- 4 Reacties
- 1291 Weergaves
-
Laatste bericht door Reduceme
-
- 3 Reacties
- 689 Weergaves
-
Laatste bericht door gemana
-
- 1 Reacties
- 246 Weergaves
-
Laatste bericht door mark93
-
- 1 Reacties
- 145 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III
-
- 1 Reacties
- 296 Weergaves
-
Laatste bericht door aarthodo