Motor K9K A7 distributie

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

--- Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting ---Kangoo KC 15 DCI 2005
Gisteren toevallig een youtube filmpje gezien over K9K, een spieloos krukastandwiel en een afstelpen dat tegen de krukaswang rust voor het OT punt ervan. Met schroedraad en lengte erbij vermeld. Wat is me dat!
Het nokkenastandwiel is ook spieloos(afblijven).
Vandaag gestart met de D riem, boor in dat gat naast de peilstok onderaan. Maar is niet zoals een F8Q motor, gestopt.
Het merkteken op het kleppendeksel heb ik nu gezet met dat van de nokkenas. Omdat ik niet die pen bezit heb ik het vliegwiel zelf gemerkt met een vast punt bovenaan. Doet dat nog zo iemand op die manier?
Onderaan had ik ook al een verfstreepje gezien op de starterkrans dus iemand zal het ook zo al gedaan hebben.
Die motor in het filmpje was wel met massavliegwiel dus zullen er wel verschillende K9K modellen zijn.
Voorts heb ik pakkingen en oil seal besteld voor de Dephi I pomp, die maakt altijd lucht. Nog zo'n verhaal die de schottenpomp eruit gooien en een pomp in de tank steken. Een paar aanpassing en klaar. Enkel als je vijlsel tegenkomt dan moet je boel kuisen, komt ook van die schottenpomp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Beter investeren voor aantal tientjes in het juiste gereedschap en de riemwissel volgens voorschrift uitvoeren! Zowel krukas als nokkenas blokkeren, waarvan de krukas inderdaad tégen de pin aandraait en dus feitelijk niet echt geblokkeerd is.

De dieselpomp hoef je niet blokkeren,.

Op.een nieuwe riem staan 3 streepjes, voor krukas/nokkenas/dieselpomp, kan vrijwel niet fout.
Heb je er een met 3 boutjes in nokkenastandwiel? Dan dus de stift erin, 3 boutjes los, zorgen dat merkteken overeenkomt, riem spannen en boutjes weer vast. Moeten niet tegen eindaanslag zitten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Krukastandwiel is idd spieloos. Links en rechts vind ik de how to. De pennen zal ik wel kopen maar m'n verfstreep op voorhand geplaatst is even correct.
Bij een Skoda vroeger ook eens te vlug eens geweest met de D riem eraf te gooien zoder de merktekens te bepalen, Wat een toestand was dat om het goed te krijgen.
Omdat dit werkje de eerste keer is op deze auto moet het brein extra werken.Tot hiertoe nog niet gevloekt.
Pomp staat klaar voor demontage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Is een eenvoudige motor om de riem te doen, met het juiste gereedschap kan het vrijwel niet mis.

Gaat goedkomen dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Vandaag iets verder en terug een week achteruit. De oliekeerring in de pomp kun je enkel vernieuwen met de kl lager eruit. Die circlips is ook al een gedoe, een sleufje erin geslepen van die cirkel om met een krasnaald erachter het ding eruit te wroeten.
Dus weer wachten op 't lager. Afstelpennen D riem gebruik ik na m'n streepjes eerst gebruikt te hebben, om te checken of het allemaal op punt staat(beroepseer).
Af en toe zoek ik nog wat op: er zou sprake zijn van een defecte stoplichtschakelaar als je motor soms geen vermogen heeft. Ik denk dat dit meer drukvermindering is als je remt. Als die stoplichtschakelaar mankeert(dubbele uitvoering, 1 kring stoplichten, 2° commando pompdruk) heb je dat. En is weer iets anders dan mijn geval(keerring versleten).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Ik heb hier 2 lengtes van afstelpennen voor de krukas, 65 en 70 mm. Omdat ik met verfstrepen werkte ben ik nu verdwaald.
Krukastandwiel is spieloos en nokkenastanwiel heeft geen 3 schroeven. Kent iemand de juiste lengte?
Voorts heb ik de kl lager en de oil seal in de pomp vervangen en de o-ringen. Die van de retour zat tegen de zitting, denkelijk moet dat vooraan in de groef zitten om te dichten.
Bij de dieselspecialisten wordt telkens een nieuwe pomp geplaatst, altijd is er iets en willen kwaliteit.
Ps: zojuist gaan vragen aan deze mr met zijn video,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Mot1489 is de stift die je nodig hebt. De 1.4/1.6 16v gebruiken dezelfde.

De stift zit met aan einde schroefdraad (bij verdikking) helemaal tegen het blok, dus maximaal erin.
Controleer of krukastandwiel vrij kan draaien over de krukas, daarna krukasbout er handvast in zodat je krukas tégen de stift kan draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Dank mechanic, dat zou dan 69,5 mm lengte schroefdraad inbegrepen worden dat in het gat gaat. Tekening gevonden bij een Roemeen of Pool met afmetingen en type motor.
Die van 65 mm lengte is een tand verschil op de nokkenas, men mocht wel eens een briefje in het doosje steken met data.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Draai zoiezo de krukas handmatig 2x rond na montage nieuwe riem.

Zoals in een eerdere post gemeld, (met andere bewoording), het juiste gereedschap is het halve werk.

Er zijn meerdere types k9k, met andere tandwielen. De eerste waren zeer rot met waterpomp vervangen daar de zwarte plastic kap achter de riem weg moest. Daarvoor tandwiel van dieselpomp los gezien die 2x zo groot was dan die van de moderne uitvoering. En dat ging nog wel eens kapot....

Succes met deze huidige reparatie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Gisteren niet gelukt en vandaag weer links en rechtsom moeten draaien en nu is't goed. Nokkenas zie je meteen maar de lege gleuf van de spie van de krukas niet. Die moet ongeveer omhoog staan maar zie je niet door de bout en rondsel.
Met de slagmoersleutel vastgezet die kan 970 Nm geven.Bij die dunnere M12 bouten laat men die stift van de krukas zitten om te blokkeren. Mijne is een M14 bout.
Maar met lucht vastzetten en stiften erin verzetten de distributiepunten zich een tand, laat die eruit en zo lukt het wel (spieloze rommel). Erna gecheckt op juistheid ook na de 2 toeren van de motor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Als je het eenmaal door hebt is het heel.simpel, dat spieloze krukas tandwiel is geen punt met juist gereedschap.

De 'vuistregel' is dat je de krukasbout pas losdraait als je de motor in de juiste positie hebt staan. Dus krukas tegen de stift en gat in nokkenas voor de uitsparing in het blok.
Dat houdt in dat je de motorsteun, en riemdeksels als eerste los maakt.

Krukas bout los, riem eraf, en indien nodig krukas tandwiel demonteren als deze niet vrij draait, dan de bout er handvast indraaien. Zo ben je er zeker van dat de krukas tégen de stift zit als je de bout niet rechtsom kunt draaien.
De riemspanning wordt verdeelt doordat het krukastandwiel vrij kan draaien.

Heb altijd de beide blokkeerpinnen erin gehad met vastzetten krukaspoulie bout. Zijn inderdaad 2 maten met verschillende aanhaalmomenten.

Resume, met het juiste gereedschap en de juste volgorde kan het niet fout.
Maar hé, het is gelukt! Goed werk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Steeds na het werk kunnen schroeven dus nu wat te laat om te starten. Nog ontluchten van brandstof en koeling, kleine dingen maar opgeschoven tot morgen.
Meer licht dan en zijn de fouten weg dan: slechte ralenti door pomp die nogal veel lucht maakte?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Weet je zeker dat dd slechte stationair aan de pomp lag? Meestal is dat een 'lekke' leiding, slechte aansluiting, handpompje etcetera.

Ben benieuwd naar de afloop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Toch vooruitgang geboekt, mss met het laatste beetje hoop er injectorreiniger bijgevoegd. Oftewel te vroeg geoordeeld omdat er nog lucht in de common rail zat. Bij warmer worden is zelfs het stationair toerental gelijkmatiger nu. En respons op het gaspedaal is er vlugger nu.
Alcohol had hij ook nodig om aan te slaan, zelfs bij loszetten wartels wou hij nog niet.
Ps: die Delphi pomp had ik daarvoor aangeloten met 2 aparte leidingen op een jerrycan: lucht op de retour, nu is dat gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Kijk bij draaiende motor eens goed naar de hoeveelheid lucht in de leiding vanaf het filter. Soms kun je dat al stoppen door een leiding (fitting) aan te drukken, dan weet je direct waar het euvel zit. Heb menig leidingen vervangen daardoor, omdat Renault niet de losse fittingen levert.

Ook de leiding met het handpompje is een zeer zwakke schakel.

Ben je zeker dat de timing goed staat nu?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 872
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door de mon »

Merktekens zie ik niet meer na nu alles ingebouwd is. De rest is softwarematig via de sensoren en aqtuatoren.
Nee ik zie geen lucht in of uit de pomp komen. Omdat ze niet lekte vermoed ik dat de o-ring van dat plastik aansluitstuk (retour) niet op zijn plaats zat, het zat aan de kraag ipv in het midden waar een groefje zit voor die o-ring. Omdat denkelijk de dieselfilter de terugslagklep bezit kon er via de slecht zittende o-ring lucht in de schottenpomp geraken.
Ik heb geen klepjes in het lage drukgedeelte van de pomp gevonden. Daarbij, met de Mityvac vacuumpomp kun je nogal veel vinden en doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 14808
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor K9K A7 distributie

Bericht door mechanic »

Helder, goed gewerkt dus!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht