Interval stand ruitenwissers verdwenen

Plaats reactie

Topic author
Ik<3-mijn-Espace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2019 21:01
Actief als: particulier

Interval stand ruitenwissers verdwenen

Bericht door Ik<3-mijn-Espace »

De interval stand van de ruitenwissers van mijn Espace JK (Grande Espace 2005) is er niet meer. Ze wissen gewoon, of snel. Iemand enig idee?
De ruitenwisser achter gaat wel eens een paar keer op en neer zodra ik de kaart in het contact steek. Sinds kort ook af en toe veel vaker achter elkaar. Spant hij samen met de ruitenwissers voor of heeft dat niks met elkaar te maken?
De dagteller springt telkens als ik hem op 0 heb gezet, stiekem weer terug naar wat hij was gebleven.
Allemaal geen heel vreselijke dingen, maar mijn garagehouder - geen Renaultfan - heeft mij bang gemaakt door te zeggen dat het de boordcomputer is, die het aan het begeven is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hempie
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2021 13:07
Actief als: particulier

Re: Interval stand ruitenwissers verdwenen

Bericht door Hempie »

Gezien de leeftijd is het mogelijk dat er nog een conventionele RW-motor in zit, zeker ben ik daar natuurlijk niet van maar als het wel zo is dan zit er een wit relais in de zekering/relaiskast. Een Cartier 77 00 822 929 die kan worden vervangen door een Hella 5WG 003 620-091.

Als er echter een door de boordcomputer (via LIN-bus) aangestuurde RW-motor in zit gaat dit niet op.
Dan is een (fabrieks-)analyse computer benodigd om de storing te vinden.
Overigens is in de laatste situatie een gebrek aan massa of goede verbinding vaak de oorzaak. Het LIN-bus circuit werkt op een lagere spanning waardoor corrosie op de contacten, zowel aan de plus- als aan de min-kant, teveel weerstand geeft en het signaal dus anders geïnterpreteerd wordt.

Toegevoegd in 2 uren 14 minuten 5 secondes:
Gezien de leeftijd kan er een conventionele RW-motor gemonteerd zijn. In dat geval is er ook een wit relais met opschrift: "B.Cartier 77 00 822 929" en daaronder "60 237 003". Dat is een interval relais. Er is een equivalent van Hella met nummer "5WG 00 620-091" voor ong €22,-
Als zo'n relais inderdaad aanwezig is dan kunt u die als eerste controleren/vervangen. De RW-motor funtioneert immers. 'n Enkele keer is het sleepcontact in die motor niet meer in orde, dan zou u de motor moeten vervangen of, als u heel handig bent, dat sleepcontact herstellen.

Mogelijk zit er een computergestuurde motor in en die wordt via een LIN-bus aangestuurd, dan is een diagnose apparaat noodzakelijk maar storingen in de besturing via LIN-bus aangesloten hulpmotoren worden vaak veroorzaakt door corrosie op de verschillende contacten en veelal ook van de massa-aansluitingen. LIN-bus communicatie maakt gebruikt van veel lagere spanningen dan de boordspanning van 12V en corrosie resulteert in verkeerde spanningen en dus een verkeerde of afwezige instructie aan het hulp apparaat.

Mijn eerste tekst leek verdwenen te zijn en enigszins geërgerd heb ik het verhaal opnieuw geschreven en nu duiken plots beide verhalen weer op!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ik<3-mijn-Espace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Interval stand ruitenwissers verdwenen

Bericht door Ik<3-mijn-Espace »

Heel veel dank voor dit uitgebreide antwoord! Ik waardeer het enorm! Ik ga kijken hoe ver we kunnen komen hiermee!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Interval stand ruitenwissers verdwenen

Bericht door Renault47 »

controleer eerst eens de accuspanning bij koude motor (>12 V?)en stationair draaiend (13,6-14,8 V). Wanneer je flink wat stroomverbruikers inschakelt mag de spanning niet teveel inzakken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht