Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Bij de laatste servicebeurt heb ik de dealer opdracht gegeven om de spatschermen in de voorste wielkasten (in de voorbumper) vast te zetten, want deze zaten los. Tevens constateerde ik dat er een schaafplek op deze spatschermen zat. Dus hebben de banden (bij insturen) aangelopen. Sinds dat er nieuwe voorbanden opzitten is het probleem nog groter. Hebben jullie dat ook? De banden zijn in de originele maat (235/50R17), maar deze Michelin Pilot Sport banden lijken me ook groter dan de originele Pilot Primacy banden. Dat moet eigenlijk niet kunnen, of?
Maar goed, zijn er mensen die dit probleem bekent voorkomt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Ik heb 235/45 R18 onder mijn AT liggen. Bij het insturen zit er beduidend meer ruimte tussen dan bij jou. Het lijkt wel of jou voorwiel meer naar voren staat in de wielkast en ik heb ook michelin sport banden, dus daar lijkt het niet aan te liggen.
___________________________________________________________________
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale (2006), Renault Avantime 3.0 V6 Privilege (2003)
Net als de vorige schrijver al aangeeft, ik heb 245-45-18 onder mijn Avantime liggen en ook bij die van mij heb ik meer ruimte aan de voorkant.
Maar is het bij jouw aan beide kanten zo. !
Dan zou je haast denken dat hij schade gehad heeft. Of ik weet niet of er ruimte op de bouten zitten van het subframe, anders zou het subframe misschien iets naar achteren kunnen.
Sinds dat ik de auto heb, is deze nog nooit uitgelijnd. Dat zal ik na de vakantie eens laten doen. Dan weet ik in ieder geval of de basismaten nog ok zijn. (De auto heeft namelijk meerdere keren schade gehad voordat ik hem kocht.)
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Ik heb ook deze band 17 inch(Pilot Sport) maar dit is een ZR omdat ik meer wang stevigheid wilde en dat rijdt prettiger door de bochten. Ben nu over gegaan op 3 bar in de band de buitenkant had meer slijtage. Mijn speling tussen de band en wielkast bedraagt rondom 3 cm. Bij uitsterste wieluitslag slijt het de band rechts voor iets aan.
Je moet in Bunnik maar even vergelijken en misschien even in die van mij sturen.
Groeten Wim
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.
Winterbanden hebben vooral bij nat wegdek in de zomer dramatisch minder grip dan zomerbanden, dat komt uit elke test weer naar voren. Bovendien slijten ze veel sneller door de andere rubber samenstelling.
Winterbanden zijn voor de winter, zomerbanden voor de zomer, dat onderscheid is er niet voor niets.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Men raad aan om tussen oktober en april winterbanden te monteren en voor die maanden ertussen vind ik het het niet de moeite waard om ze te gaan verwisselen. Ik rij dan ook niet veel.
Het lijkt me veiliger om het hele jaar door met winterbanden te rijden dan met zomerbanden, als je kiest voor 1 type band. Toch?
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Toch lijkt het mij veiliger in de zomer om ook op winterbanden te rijden met zijn ontelbaar vele diepe groeven die al het water snel kunnen afvoeren (anti - aqua planing zeg maar). De zomer is immers de natste periode van het jaar.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
De brede groeven zijn er om snel het water te kunnen afvoeren, die zitten zowel op zomer als winter banden.
Die lamellen die extra op het loopvlak zitten bij de winterbanden zijn niet om het water af te voeren maar om op ijs of sneeuw grip te houden, da's heel wat anders
Als jouw theorie juist zou zijn, zou er geen 2 type banden hoeven te zijn en zou iedereen op all-season banden rijden.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
leuke discussie, vroeger gaf niemand om winterbanden terwijl het tegenwoordig een hot item is. Net als alle andere voorzieningen zoals ABS en airbags, als iedereen nu gewoon eens beter(voorzichtiger) ging rijden en beter zou anticiperen en vooral voldoende afstand zou houden zou het echt veiliger worden ofwel pas je rijgedrag aan!.
Of zoals de arbo wetgeving zegt, pak de onveiligheid bij de bron(de mens) aan en niet pas als het probleem ontstaan is dit in goede banen proberen te leiden met allerhande voorzieningen.
Terug naar de winterbanden, in de zomer zijn ze net zo min ideaal als een zomerband in de winter.
Optimaal is het niet maar het kan natuurlijk wel.
En een zomerband van een of ander soep merk lijkt me altijd nog een slechtere keus dan een goede kwaliteits winterband.
Ach ja, met m'n vorige Scenic reed ik 4 jaar alleen maar met zomerbanden, nu probeer ik 4 jaar met winterbanden te rijden .
Anticiperen op de weg is inderdaad de belangrijkste factor, dan maakt het niet uit met wat voor band je rijdt. Maar met Michelin kies ik toch wel voor kwaliteit .
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Wat betreft de 3 bar en erg veel. Renault zelf geeft in de deur aan 2.7 Bar. Als je ziet dat de banden meer afslijt aan de zijkant dan in het midden dan maar een beetje lucht erbij. De banden zitten er nog maar 4000km onder de vorige michelin band had geen verkeerde slijtage dus sporing is goed.
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
In feb van dit jaar ging onze twingo 3 bj 2014 onregelmatig stationair lopen. (71 pk versie)
Naar een garage (algemene) gebracht en advies grote beurt, resultaat bleef hetzelfde.
Daarna als advies gekregen om de nokkenas sensor te vervangen (ruim 6...