Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

1 dag voor de keuring is mijn luchtverontreiniging lampje gaan branden terwijl de motor gewoon perfect loopt..
Heb een elm obd2 scanner waarmee ik altijd contact heb weten te maken met de ecu,maar sinds deze melding niet meer waardoor ik de foutcode niet uit kan lezen of de foutcodes resetten..
Gaat het lampje vanzelf uit?
Helpt het om de accu 1/2 uurtje af te koppelen?
Is het branden van dat lampje ondanks de motor perfect loopt een reden voor APK afkeur?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door mechanic »

Een twingo campus is er volgenss mij niet, clio campus wel.
Een afkeur punt is het brandende lampje opzichzelf niet, wel als de 4gasmeting niet in orde is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator
https://www.autowereld.nl/info/renault/ ... tails.html
Het is een Twingo campus;)
Morgenochtend 10uur gaat hij voor de keuring..
Ik ben bang dat de ecu kapot is omdat mijn obd2 scanner niet meer werkt..Afbeelding
Ik straks de accu loskoppelen in de hoop dat hij reset?!
Nog nooit problemen gehad met dit lampje,nu voor het eerst ondanks hij prima loopt..
Op hoop van zegen!
Morgenochtend in de algemene garage gaan ze proberen de foutcode te resetten voor de keuring..
Wat zou nu de oorzaak kunnen zijn dat het lampje brand terwijl de motor gewoon perfect loopt?
Heb wel korte stukjes gereden en het regent al denk 2 weken?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door mechanic »

Verhip, inderdaad?
Over de oorzaak is.het enkel speculeren, dat heeft geen zin. Is de 4gasmeting goed is het geen afkeurpunt elk geval

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

Ik kan met veel blijdschap zeggen dat de auto vandaag gereset is én gekeurd!!!
Ben er superblij mee want ik kan weer tot 27 januari '23 rijden!
Nu is het zaak de distributie riem te laten vervangen want die zit er al vanaf 2014 in..dus ben 3jaar over tijd!Afbeelding
Heb de 43kw C06G0E motor en wil graag weten welke riem ik precies moet hebben..
Ik vermoed 87tanden,klopt dit?
Heeft iemand misschien een onderdeel nummer waar ik mee kan zoeken?
Vriendelijk bedankt!!
Michel AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door mechanic »

Wat was de storing nu?

De 1.2 8v heeft motorcode d7f, de tandriemen daarvoor zijn allemaal.hetzelfde van formaat.
Neem altijd de waterpomp en spanrol mee evenals de multiriem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

De oorzaak van de storing was niet te zien op de uitlees apparatuur...geen enkele code?!
Maar wel meteen te resetten gelukkig..
Storing is ook niet meer terug gekomen na de keuring en hopelijk blijft hij weg..Ik durf nu alleen mijn eigen obd2 Bluetooth stekker er niet meer in te steken.hoewel die er het hele jaar erin heeft gezeten...
Dankjewel voor het benoemen van de juiste riem!
87 tanden..
Is er nog een bepaald merk vd distributie set die ik het beste kan halen?
Zou wel blij zijn als ik die inclusief spanrol en waterpomp voor totaal €200, Tot €225,- kan laten vervangen...€150,- arbeidsloon en €50,-/€75,- onderdelen...
Ik ben echt als een kind zo blij met mijn Twingo!(en dat Max zojuist 10min.geleden wereldkampioen is geworden;)

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door mechanic »

Of er een garage is die dat doet incl materiaal voor €200, als je ook je eigen spullen meeneemt betwijfel ik.

Contitech, gates, febi, dayco, allemaal.prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

Ik heb bij toeval op een soort bedrijventerrein in Amsterdam West aan de Osdorperweg iemand gevonden die een kleine loods met brug huurt die algemene reparaties uitvoert.
Inmiddels al 5x bij hem geweest met auto's van mijn familie en onlangs van mijzelf..
Omdat hij het rustig had heeft hij als service mijn auto op zijn brug gezet om met mij te kijken of hij afgekeurd zou worden..en de storing gereset...
Na de keuring (bij een apart keuringstation 2 loodsen verder)heeft hij de remverdeler gerepareerd en een tyribje om een stuurhoes gedaan en dat kostte mij €40,-..voor 1,5 uur werk..(dus "pre keuring" en resetten was service,reparatie afkeur punten 1/2 uurtje werk heeft hij arbeidsloon gerekend)mbt riem:
Hij heeft nog specifiek de motorkap open gedaan toen ik vroeg wat hij aan arbeidsloon zou rekenen voor het vervangen van de snaar plus rol plus waterpomp..€150,-...
Omdat ik weet dat zoiets bij een gemiddelde garage €450,- totaal kost en ik een goede band met hem opgebouwd heb heb ik beloofd mijn auto te brengen op een voor hem rustig moment (in overleg) omdat ik hem daarvoor dankbaar ben.Uiteraard weet ik niet hoe het met garantie zitAfbeelding
Maar zorg zelf voor onderdelen en nwe koelvloeistof en wil zo mogelijk bij blijven om te zien of alles gaat zoals het hoort(pakking,plastic verbinding motor en koelslang,voorspanning en naspanningcheck)
Vroeger bij Nissan deed ik het zelf..hoefde ik alleen v-snaar en dekklep te verwijderen en de riem te vervangen..eitje!..Maar deze Twingo is lastiger!!Denk dat ik ook kleppendeksel pakking ga vervangen ivm olie lekkage..wil wel de riem droog houden!nog enig advies?!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1398
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door Pepone »

[mention]michel.b.zwanenburg[/mention]
Even opletten met dubbele postings plaatsen, er ging daardoor iets mis.
Maar hij staat nu.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

Excuses daarvoor!!
Ik ben nieuw op dus dacht dat ik het verkeerd deed,maar moest alleen wat geduld hebben..
Ik doe in ieder geval niet expres iets verkeerd!
Laatst had ik ook zoiets met:"quote"ofzo..
Ik weet nog steeds niet precies hoe het hier werkt maar doe mijn best!
Dankjewel voor je reactie;)

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door mechanic »

Wat me verbaast is dat er een storing die niet uit te lezen was, is 'gereset'.
Iets wat er niet is kan ook niet gewist/gereset worden lijkt me.

De twingo 1.2 8v is zoniet dé eenvoudigste motor in het Renault gamma om de distributieriem bij te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel.b.zwanenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2021 18:23
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo campus 2003 8 kleppen luchtverontreiniging lampje gaat branden terwijl de motor gewoon perfect loopt

Bericht door michel.b.zwanenburg »

Ik vond het idd ook vreemd..
Waarschijnlijk heeft hij hem al gereset voordat hij had gelezen wat de oorzaak was denk ik..
Maar gezien het gratis was en de storing niet meer terug is gekomen heeft hij het goed gedaan,ik kan op deze manier het mijzelf nét veroorloven auto te rijden..
Mijn elm obd2 scanner werkt ook weer..is het normaal dat als er een luchtverontreiniging storing is dat de elm scanner dan geen verbinding kan maken met de ecu?!
Ik heb deze auto vorig jaar voor €350,- gekocht in de hoop 1 jaar te kunnen rijden..
Nu ik zelf bij de keuring ben geweest weet ik zeker dat het een goed autootje is en daarom wil ik nu ook de snaar vervangen en een grote beurt doen..
En de bekende stabilisator rammel repareren..
Ik zou ontzettend graag een (digitaal) werkplaats handboek willen om het onderhoud goed te doen..
Is er iemand die mij daarmee kan helpen alsjeblieft?
Ik wil mijn autootje graag vertroetelen..het is mijn eerste in bijna 20jaar..mijn vorige was in 2002 gestolen en daarna kon ik het mij niet meer veroorloven..
Alle tips om mijn autootje goed te verzorgen waardoor ik er hopelijk een paar jaar mee kan blijven rijden worden buitengewoon gewaardeerd door mij!!

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht