Koppeling heeft geen druk
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Koppeling heeft geen druk
Hallo allen,
Vandaag heb ik samen met een vriend (oud monteur) mijn koppeling vervangen van mijn renault trafic 1.9dci uit 2006 (motorcode F9Q760)
Na het monteren van de nieuwe koppeling eerst gekeken of er druk zat op het pedaal, zonder succes hij blijft op de bodem liggen en komt niet terug omhoog.
Toen dacht de monteur aan lucht in de leiding dus hebben de ontluchting klep (nipel) open gezet, er komt wel wat lucht uit maar niet veel.
Na alles weer monteren nogmaals gekeken of er druk op zat maar nee.
Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?
Groetjes Bart.
Vandaag heb ik samen met een vriend (oud monteur) mijn koppeling vervangen van mijn renault trafic 1.9dci uit 2006 (motorcode F9Q760)
Na het monteren van de nieuwe koppeling eerst gekeken of er druk zat op het pedaal, zonder succes hij blijft op de bodem liggen en komt niet terug omhoog.
Toen dacht de monteur aan lucht in de leiding dus hebben de ontluchting klep (nipel) open gezet, er komt wel wat lucht uit maar niet veel.
Na alles weer monteren nogmaals gekeken of er druk op zat maar nee.
Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?
Groetjes Bart.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Re: Koppeling heeft geen druk
Hoi Bart,
Dit moet je met z'n tweeën doen.
Eentje moet de nippel van de hydraulische-druklager bedienen, de andere met de hand het koppelingspedaal.
Zorg dat het remvloeistof voorraadpot vol zit met remvloeistof.
Nippel dicht.
Pomp met de hand een paar keer met het koppelingspedaal
Hou het pedaal omhoog, de andere draait de nippel open. Pedaal naar beneden drukken.
Pedaal beneden houden. Nippel dicht.
En weer een paar keer het koppelingspedaal op en neer bewegen. Omhoog houden
Nippel weer open. Pedaal naar beneden drukken en en houden.
Nippel weer dicht. Enz enz.
Op gegeven moment blijft het pedaal bovenin staan en moet hij de koppeling weer kunnen bedienen.
Groet Martin
Dit moet je met z'n tweeën doen.
Eentje moet de nippel van de hydraulische-druklager bedienen, de andere met de hand het koppelingspedaal.
Zorg dat het remvloeistof voorraadpot vol zit met remvloeistof.
Nippel dicht.
Pomp met de hand een paar keer met het koppelingspedaal
Hou het pedaal omhoog, de andere draait de nippel open. Pedaal naar beneden drukken.
Pedaal beneden houden. Nippel dicht.
En weer een paar keer het koppelingspedaal op en neer bewegen. Omhoog houden
Nippel weer open. Pedaal naar beneden drukken en en houden.
Nippel weer dicht. Enz enz.
Op gegeven moment blijft het pedaal bovenin staan en moet hij de koppeling weer kunnen bedienen.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Hoi Martin,
Bedankt voor je reactie, ik ga dit zo eens even proberen.
Groetjes Bart.
Bedankt voor je reactie, ik ga dit zo eens even proberen.
Groetjes Bart.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 30 apr 2013
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 10:07
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Zoals Valkenet zegt is de beste manier als je geen afzuigpomp bij de hand hebt.
Anderzijds lijkt het me toch wel sterk dat een (oud) monteur dit niet weet dus waarschijnlijk hadden jullie dit al zo geprobeerd? Of begrijp ik de benaming 'monteur' niet goed en gaat het niet over een automonteur?
In elk geval hoop ik voor je dat het met ontluchten opgelost is.
Anderzijds lijkt het me toch wel sterk dat een (oud) monteur dit niet weet dus waarschijnlijk hadden jullie dit al zo geprobeerd? Of begrijp ik de benaming 'monteur' niet goed en gaat het niet over een automonteur?

In elk geval hoop ik voor je dat het met ontluchten opgelost is.

A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Hoi Kata,
Ik heb dit probleem eerder ook al eens gehad bij het vervangen van de koppeling, toen was het na een paar keer pompen en ontluchten verholpen.
Ja de monteur wist dit en heeft mij toen verteld dat te doen.
Zojuist bij de renault dealer geweest de chef werkplaats zegt ook dat het een ramp is bij dit model hun zetten het systeem op druk (2 bar) en dan kan het nog een paar uur duren.
Ik vroeg of aanzuigen een optie was en ja dat is het.
Nu nog even nadenken hoe, iemand tips ?
Ik heb dit probleem eerder ook al eens gehad bij het vervangen van de koppeling, toen was het na een paar keer pompen en ontluchten verholpen.
Ja de monteur wist dit en heeft mij toen verteld dat te doen.
Zojuist bij de renault dealer geweest de chef werkplaats zegt ook dat het een ramp is bij dit model hun zetten het systeem op druk (2 bar) en dan kan het nog een paar uur duren.
Ik vroeg of aanzuigen een optie was en ja dat is het.
Nu nog even nadenken hoe, iemand tips ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Koppeling heeft geen druk
De chef bij Renault is correct, het kan làng duren.
Een kwestie van heel veel pompen, ontluchten via nippel en daarna weer veel pompen.
Destijds vaak meegemaakt dat ook met een drukvat ontluchten er heel veel pompen nodig was vaak.
Van de week bij een scootertje remklauw vervangen, ook hopeloos veel pompen. En plotsklaps als je geen zin meer hebt volop druk.
Een kwestie van heel veel pompen, ontluchten via nippel en daarna weer veel pompen.
Destijds vaak meegemaakt dat ook met een drukvat ontluchten er heel veel pompen nodig was vaak.
Van de week bij een scootertje remklauw vervangen, ook hopeloos veel pompen. En plotsklaps als je geen zin meer hebt volop druk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
We gaan het morgen ochtend weer proberen, ik denk dat ik ga proberen een ballenpomp mee te nemen.
Ik wil dan proberen de naald om de bal op te pompen door de dop te krijgen (misschien eerst heet maken en dan erdoor duwen) en dan proberen druk te krijgen in het reservoir.
Heb ook een optrek naald (zeg maar zo een injectie naald zonder de naald) die wil ik dan aan het eind van de leiding erin steken en optrekken, dus vacuum, en hopen dat ik zo de leiding vol krijg.
Moet alleen nog verzinnen hoe ik de vloeistof (olie) in de druklager krijg zodat het hele systeem vol zit.
Ik wil dan proberen de naald om de bal op te pompen door de dop te krijgen (misschien eerst heet maken en dan erdoor duwen) en dan proberen druk te krijgen in het reservoir.
Heb ook een optrek naald (zeg maar zo een injectie naald zonder de naald) die wil ik dan aan het eind van de leiding erin steken en optrekken, dus vacuum, en hopen dat ik zo de leiding vol krijg.
Moet alleen nog verzinnen hoe ik de vloeistof (olie) in de druklager krijg zodat het hele systeem vol zit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Koppeling heeft geen druk
Probeer alvorens je veel moeite doet wat ik schreef.
Komt er vloeistof uit de nippel, blijf dat pompen.
Komt er vloeistof uit de nippel, blijf dat pompen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Dat hebben we vandaag geprobeerd heb bijna 3 uur achter elkaar (met pauzes van 10 minutjes, even sigaretje tussendoor) pompen, pedaal naar beneden, nippel open lucht eruit nipel dicht, pedaal omhoog en weer pompen enzovoorts helaas zonder succes.
Het klinkt alsof er alleen maar lucht door de leiding gepompt word en geen olie.
Het klinkt alsof er alleen maar lucht door de leiding gepompt word en geen olie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 14:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Koppeling heeft geen druk
Je zou zeggen dat de pompcillinder ergens valse lucht zuigt?
Of ergens een klepje wat blijft hangen?
Of ergens een klepje wat blijft hangen?
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
De pompcylinder is nagekeken voor het demonteren en na het monteren van de koppeling, deze was in prima staat.
Wel goed opgemerkt.
Wel goed opgemerkt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Re: Koppeling heeft geen druk
De koppelings-cilinder met met een leiding verbonden aan je hoofdremcilinder.
Je zou nog kunnen proberen om de aansluiting bij de hoofdremcilinder eerst even te ontluchten.
Wel een flinke doek eronder leggen om de remvloeistof op te vangen.
Groet Martin
Je zou nog kunnen proberen om de aansluiting bij de hoofdremcilinder eerst even te ontluchten.
Wel een flinke doek eronder leggen om de remvloeistof op te vangen.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 30 apr 2013
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 10:07
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Als ze in de garage al zeggen dat het idd een uur of 2 kan duren dan zijn er weinig tips te geven. Zeker als mechanic zegt dat het zo is, dat is toch 1 van de mensen hier met de meeste ervaring.
Ik was het gemakkelijkshalve (ivm meestal alleen aan het klussen) al een hele tijd gewend om het met behulp van een drukvatje op het remvloeistofvoorraadvatje te doen en dan gewoon de vloeistof door te drukken.
Maar ben dan een tijd geleden overgeschakeld naar het door'zuigen' van de vloeistof. Dus met olieafzuigpompje op de nippel van het te gedeelte en zo de vloeistof door het systeem aanzuigen (wel telkens stand in vooraadvatje in het oog houdend). Dat kwam ook omdat een bevriend monteur me had verteld dat de 1e manier van werken al ns mis kon gaan als je met té hoge druk aan de gang ging. Of dat klopt weet ik niet helemaal zeker maar aangezien die toch al jaren aan auto's werkt geloof ik hem wel. Anderzijds is het ook maar zijn idee er over natuurlijk, kan best zijn dat het een verkeerd idee is want iedereen gaat uit van zijn eigen ervaring.
Ik vermoed dat ze dat in de garage ook wel doen, dus als dat bij hen ook een 2-tal uurtjes duurt is het toch een teken dat de initiële opzet van het systeem niet goed is denk ik.
Enige tip die ik nog zou kunnen geven (zou het zelf ook zo proberen) is om de aansluiting aan je koppelingscylinder af te koppelen en dan bekijken of er vloeistof aankomt op dat gedeelte. Kan bijna niet anders dan dat zo is en anders zit er wat verstropt en moet je verderop in tegenstroom het systeem aflopen.
Of al het mogelijk is (want ken de installatie niet) de koppelingscylinder afbouwen maar wel met de leiding aangesloten houden. Dan deze hoger dan het vatje houden en zo de lucht uit het systeem pompen.
En als extra een beetje domme vraag misschien: Zit zowel het remsysteem als de koppeling aan het zelfde voorraadvatje en indien ja -> werken de remmen nog?
Ik was het gemakkelijkshalve (ivm meestal alleen aan het klussen) al een hele tijd gewend om het met behulp van een drukvatje op het remvloeistofvoorraadvatje te doen en dan gewoon de vloeistof door te drukken.
Maar ben dan een tijd geleden overgeschakeld naar het door'zuigen' van de vloeistof. Dus met olieafzuigpompje op de nippel van het te gedeelte en zo de vloeistof door het systeem aanzuigen (wel telkens stand in vooraadvatje in het oog houdend). Dat kwam ook omdat een bevriend monteur me had verteld dat de 1e manier van werken al ns mis kon gaan als je met té hoge druk aan de gang ging. Of dat klopt weet ik niet helemaal zeker maar aangezien die toch al jaren aan auto's werkt geloof ik hem wel. Anderzijds is het ook maar zijn idee er over natuurlijk, kan best zijn dat het een verkeerd idee is want iedereen gaat uit van zijn eigen ervaring.
Ik vermoed dat ze dat in de garage ook wel doen, dus als dat bij hen ook een 2-tal uurtjes duurt is het toch een teken dat de initiële opzet van het systeem niet goed is denk ik.
Enige tip die ik nog zou kunnen geven (zou het zelf ook zo proberen) is om de aansluiting aan je koppelingscylinder af te koppelen en dan bekijken of er vloeistof aankomt op dat gedeelte. Kan bijna niet anders dan dat zo is en anders zit er wat verstropt en moet je verderop in tegenstroom het systeem aflopen.
Of al het mogelijk is (want ken de installatie niet) de koppelingscylinder afbouwen maar wel met de leiding aangesloten houden. Dan deze hoger dan het vatje houden en zo de lucht uit het systeem pompen.
En als extra een beetje domme vraag misschien: Zit zowel het remsysteem als de koppeling aan het zelfde voorraadvatje en indien ja -> werken de remmen nog?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Re: Koppeling heeft geen druk
Remmen en koppelings-cilinder zitten op hetzelfde voorraad-potje.
Maar de remmen staan los van de koppelings-cilinder.
Je kan het proberen door aan de onluchtingsnippel te zuipen idd. Gebruik dan een doorzichtige slang dan kun je zien of er remvloeistof komt.
Daarna zul je toch met het koppelingspedaal aan de gang moete om alle lucht eruit te pompen en ervoor te zorgen dat het koppelingspedaal goed werkt.
Groet Martin
Maar de remmen staan los van de koppelings-cilinder.
Je kan het proberen door aan de onluchtingsnippel te zuipen idd. Gebruik dan een doorzichtige slang dan kun je zien of er remvloeistof komt.
Daarna zul je toch met het koppelingspedaal aan de gang moete om alle lucht eruit te pompen en ervoor te zorgen dat het koppelingspedaal goed werkt.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08 dec 2021
- Laatste bezoek: 23 apr 2024 23:20
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Om hier nog even duidelijkheid te geven het is gelukt.
Ik kreeg een gouden tip van een monteur van een garage bij ons in de buurt (was daar voor een kapote bobine van onze prive auto)
DE GOUDEN TIP.............
Ontluchtingsnippel open
Slang erop
Voorwiel eraf
Onluchtingsnippel van de remklauw open
Daar de andere kant van de slang op
En voorzichtig pompen
Ik voelde mijzelf zo dom toen hij zei "waarom pomp he het er niet in via je remklauw"
Dus weer iets geleerd wat ik van mijn levensdagen niet vergeet.
Helaas 5 dagen later is de distributie en multiriem gesprongen tijdens het rijden, en is de bus overleden.
Nu weer een trotse bezitter van een renault trafic 1.9dci uit 2002 gelukkig zelfde motor enzo dus weet waar alles zit

Ik kreeg een gouden tip van een monteur van een garage bij ons in de buurt (was daar voor een kapote bobine van onze prive auto)
DE GOUDEN TIP.............
Ontluchtingsnippel open
Slang erop
Voorwiel eraf
Onluchtingsnippel van de remklauw open
Daar de andere kant van de slang op
En voorzichtig pompen
Ik voelde mijzelf zo dom toen hij zei "waarom pomp he het er niet in via je remklauw"
Dus weer iets geleerd wat ik van mijn levensdagen niet vergeet.
Helaas 5 dagen later is de distributie en multiriem gesprongen tijdens het rijden, en is de bus overleden.
Nu weer een trotse bezitter van een renault trafic 1.9dci uit 2002 gelukkig zelfde motor enzo dus weet waar alles zit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 22:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Koppeling heeft geen druk
Hardleers?! Hopelijk meer geluk met deze bus, maar een riem in goede conditie knapt niet zomaar.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 30 apr 2013
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 10:07
- Actief als: particulier
Re: Koppeling heeft geen druk
Bedankt voor de update en alvast meer geluk met de nieuwe aanwinst gewenst. 

A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 241 Weergaves
-
Laatste bericht door dngosens
-
- 9 Reacties
- 440 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 552 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 0 Reacties
- 107 Weergaves
-
Laatste bericht door robje1968
-
- 10 Reacties
- 461 Weergaves
-
Laatste bericht door Intens140
-
- 3 Reacties
- 392 Weergaves
-
Laatste bericht door gandalfnl
-
- 1 Reacties
- 121 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450