Controle luchtverontreiniging

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MvD
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2020 19:30
Actief als: particulier

Controle luchtverontreiniging

Bericht door MvD »

Ik ben sinds 14 dagen in bezit van een Renault Captur, Initiale Paris van 2017, 1.20 Tce, met 21.000 km op de teller.
Afgelopen zondag sprong ineens een waarschuwingslampje aan met motorstoring en de sleutel. Melding op display "controleer luchtverontreiniging".
Nou had ik al wat artikelen gelezen op het forum over dit probleem maar nergens een goeie oplossing gezien.
Als eerste maandag de auto in de garage laten uitlezen. Er zou een probleem zijn bij de katalysator. Co2 gemeten om de werking van de katalysator te testen. Die was prima. De auto mag 0.2 mg co2 uitstoten maar de waarde was 0,01, dus heel goed.
De melding is verwijderd en dat was het. Dacht ik. Vanmiddag weer ineens diezelfde melding. Weer naar de garage maar men had nu even geen tijd ivm vakantietijd, weinig monteurs. Het kon geen kwaad om hier mee door te blijven rijden. Waarschijnlijk was er ergens een sensor die een verkeerd signaal gaf. Dit maar even vast laten leggen i.v.m. de garantie.
Ik zal later aanvullen of men een oorzaak heeft kunnen vinden en wat dat dan was.
Renault Captur Initiale Paris 2017, 1.2 Tce, kleur paars/zwart, panoramadak, afneembare trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MvD
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2020 19:30
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door MvD »

Vervolg:

Een paar keer nu Euro 95 super e5 getankt en de melding laten resetten.
Het ziet er naar uit dat de melding inderdaad nu weg blijft.
Ik hou dit nog enige tijd vol en ga dan toch nog een keer terug naar Euro 95 E10 en dan eens kijken wat er gebeurd.
Renault Captur Initiale Paris 2017, 1.2 Tce, kleur paars/zwart, panoramadak, afneembare trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MvD
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2020 19:30
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door MvD »

Laatste vervolg (hoop ik)

De laatste weken toch weer regelmatig dezelfde melding die terugkwam.
Weer laten resetten maar het bleef terug komen.
Uiteindelijk de auto naar de garage om nu eens echt goed te kijken of er niet ergens een storing is waar te nemen.
Na onderzoek bleek dat de sensor die de uitlaatlucht registreert geen contact maakte met de boordcomputer.
Deze sensor is vervangen waarna het probleem naar het zich laat aanzien is opgelost. 8) 8)
Renault Captur Initiale Paris 2017, 1.2 Tce, kleur paars/zwart, panoramadak, afneembare trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MvD
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2020 19:30
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door MvD »

Laatste vervolg (hoop ik)

Helaas toch nog een vervolg. Melding kwam weer terug. Uiteindelijk is bij de Renaultdealer een software update gedaan waarmee het probleem nu echt opgelost moet zijn. We gaan het zien.
Renault Captur Initiale Paris 2017, 1.2 Tce, kleur paars/zwart, panoramadak, afneembare trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MvD
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2020 19:30
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door MvD »

:oops: :oops: Ook de software update heeft niet geholpen. Wederom kwam de melding terug. Weer via mijn garage de auto naar Renault. De lambasonde is door Renault vervangen en meer konden ze niet doen. De storing was verholpen bleek na proefrijden.
Mijn garage gaat nu eerst een mogelijke vervuiling van de inlaatkleppen oplossen en van de EGR klep. Dat schijnt bij deze moderne motoren een probleem te zijn door de milieueisen die de overheid stelt. Daardoor rijden we te laag in te toeren en wordt de motor niet warm genoeg om de vervuiling tegen te gaan. Al met al de auto bijna weer een week kwijt. Wordt vervolgd.
Renault Captur Initiale Paris 2017, 1.2 Tce, kleur paars/zwart, panoramadak, afneembare trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MvD
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2020 19:30
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door MvD »

Onnodig citaat verwijderd.
Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Eind goed al goed. Uiteindelijk is de katalysator vervangen. Deze bleek dus stuk te zijn.
Renault Captur Initiale Paris 2017, 1.2 Tce, kleur paars/zwart, panoramadak, afneembare trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Pepone »

Mooie monoloog met jezelf :D
Bedankt voor de terugkoppeling.

Eind goed al goed dan.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark93
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 sep 2020 18:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door mark93 »

Vervuilde kleppen komt niet door te laag in de toeren rijden.
Heeft ermee te maken dat dit directe injectie is, en de "oudere" motorblokken hebben indirecte injectie. Waardoor de kleppen schoon spoelen door de benzine die er langs stroomt.

Neemt natuurlijk niet weg dat laag in de toeren rijden sowieso slecht is voor het motorblok. Er komt dan onnodig veel stress te staan op de distributie ketting. Dus laat het motortje lekker wat hoger in de toeren met optrekken, vindt die wel fijn. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Just_Peter
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2019 20:57
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Just_Peter »

Ik had vandaag hetzelfde met mijn Captur automaat van november 2019, pas 5700km op de teller.

De afgelopen dagen deed start/stop het niet met de melding 'start/stop controleren' op het dashboard. Vandaag een lang stuk gereden en warempel, start/stop deed het plotseling weer(accu waarschijnlijk weer genoeg opgeladen?). Maar direct daarna kreeg ik melding 'Controle luchtverontreiniging' met de bijbehorende oranje lampjes met de 'sleutel' en het 'motoblok'.

A.s. maandag maar naar de Renault garage, en hopelijk een snelle en definitieve oplossing. Ik had bij aankoop extra 5 jaar fabrieksgarantie erbij gekocht, dat komt nu wel goed uit, denk ik.

Heeft iemand een idee of er verband is(of kan zijn) met het Start/Stop probleem en direct daarna de melding 'Controle luchtverontreiniging'?
Captur Intens 1.3 Tce 150 EDC, Pack Easy Life (eind 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ptft
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2018 17:12
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ptft »

Ik heb hetzelfde probleem met Renault Megane iv 1. 2 TCE 130 2016. Tot Corona tijd nooit meldingen gehad. Sinds een jaar wel last van.
Eerst een tijdje af en toe rode melding Controleer Start/Stop, deze drie keer laten resetten. Nu oranje melding Controleer luchtverontreiniging. Vorige week laten resetten bij garage, daarna weer melding na 50 km rijden. Komende week maar weer naar de garage...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



maro
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2022 10:41
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door maro »

Renault Captur Plug-in hybride februari 2022 6500 km.
Ook ik krijg steeds een melding Controleer luchtverontreiniging met reparatieadvies, enz. Nu 2 maal in garage geweest. 1 keer gereset, 1 keer geherprogrammeerd (?) en software-update. Melding komt steeds terug. Zie nu dat dit een bekend probleem is bij Renault ook bij andere types Renault.
Jammer dat ze bij de garage mij dit niet gemeld hebben. Ze weten dus niet hoe dat komt en wat er mogelijk mis is. Ik heb dus een net nieuwe auto en ook deze vervelende melding. Je zou er gewoon mee kunnen rijden (al geeft de handleiding iets anders aan). Soms verdwijnt de melding uit zichzelf, maar dan is die er weer. Irritant om steeds tegen die melding aan te kijken. Morgen weer naar garage, ga vragen of het onderdeel dat deze melding veroorzaakt niet verwijderd kan worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rudic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 05:37
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Rudic »

Heb dit probleen nu 3 x gehad op 12 jaar. Rij op een lange Baan waar 70 kan gereden worden, zet dan de versnelling in 3de en laat de moter niet onder 3000 toren draaien, 3000 toeren is goed. Rij desnoods 10 km aan 1 stuk door, omdat de katalysator vuil is gaat men door 70 per uur en 3000 toren deze katalysator heet stoken waardoor deze door de hoge temperatuur gereinigd wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Heb een Renault captur 130TCE uit 2019 lampje sleutel en motermanagment brand met melding controleer luchtverontreiniging
Na het uitlezen door een kennis van mij de melding verstuiver kennis zegt dat het waarschijnlijk 1 van de injectoren is omdat die er wat vettig uitzag onder de moterkap
Hij is wel goedgekeurd bij de apk ivm uitstoot?
Iemand hier meer ervaring mee en eventueel oplossing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rudic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 05:37
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Rudic »

Beste, aan iedereen, ik heb 12 jaar mijn auto, renault megane grandtour 2010, ik kreeg die melding ook constant, onlangs was de zoon mij auto aan het nazien, ik vroeg toen, wanneer moet de luchtfilter en de interieur filter vervangen worden. Bij mijn weten al 12 jaar naar garage gegaan voor onderhoud en altijd erbij geweest, In die 12 jaar hebben ze nog nooit de 2 filters vervangen, en ik zit al 10 jaar met dat opkomend probleem luchtverontreiniging. Wel ik heb zelf de luchtfilter vervangen na 12 jaar, die zag zwart en natuurlijk verkeerde luchtinlaat. Pollenfilter nog erger, schimmel zwart en vol stof. Nadat die vervangen zijn en de foutcodes verwijderd, is de verontreiniging weg gegaan en ik rij nu 3 weken met een leeg fouten display.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Hallo Rudic

Bedankt voor je antwoord maar de filters zijn vervangen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Hallo

Ik heb onderstaande al eens geplaats maar plaats hem nu met wat meer info betrekking tot uitleZen van het probleem



Heb een Renault Captur 2019 130TCE km stand 40520
managmentlampje en oranje sleutel branden en hij gaf op het dashboard aan controleer luchtverontreiniging na uitlezen de volgende melding DTC P02CC
Na melding uit het systeem verwijderd te hebben ging het lampje na 1 dag weer branden
Nu 2 dagen later is hij weer uit
Iemand een idee wat dit inhoud dat hij dan brand en soms niet
Dank U

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Renault47 »

ik weet geen oorzaak maar tank is een paar keer euro 98 ipv 95
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Hallo

98 tanken heb ik ook al geprobeerd maar helaas
Maar toch bedankt voor de reactie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Hallo
Heb al eerder een berichtje geplaatst over Renault captur 130tce benzine 2019
Na uitlezen ANWB staat de auto nu bij Renault liep nog maar op 2 pitten
Maandag hoor ik hoe of wat .
Als er een injector kapot is moeten deze dan alle 4 vervangen worden en weet iemand wat ongeveer de kosten zullen bedragen
Dank U

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rudic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 05:37
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Rudic »

Injectoren vervangen doe je best per 4. Mijn komen van aliexpress 32 euro voor 4 stuks. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Hallo Rudic

Mijn auto is bij de Renault dealer weggezet door anwb dus ik denk dat daar wel een ander prijskaartje aanhangt😡
Maar toch bedankt voor de info

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Renault47 »

De oorzaak van de foutcode die je aangaf kan van alles zijn, bv. de lucht/brandstofverhouding in het inlaatraject. Ik neem aan dat je in dit stadium de dealer alleen nog maar gevraagd hebt om een diagnose.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ton van Stiphout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:29
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door ton van Stiphout »

Staat nu bij Renault injectoren moeten vervangen worden liep nog maar op 2 of 3 pitten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rudic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 05:37
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door Rudic »

Probeer de lamdasonde 2 bij mijn diesel 1na de motor en 1 voor de catalysator, die regelen alles.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mtc cocoon wim
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2019 21:36
Actief als: particulier

Re: Controle luchtverontreiniging

Bericht door mtc cocoon wim »

Mijne trafic diesel 1600 heeft net 2 weken gelden binnen geweest voor vervangen olie filter + olie + luchtfilter + pollenfilter + dieselfilter bij een renault garage ... niets anders want staat telkens 100% in orde door mezelf en alle vloeistofpeilen staan steeds op max peil en alles staat steeds perfect afgeregeld === 481 euro waar ik ook al niet vrolijk van werd.... nu op 2 weken al 2 keer bijna stil gevallen met foutmelding controleer inspuiting ( waarschijnlijk luchtbellen door vervanging dieselfilter) maar alle dagen nu foutmelding controleer luchtverontreiniging ... dan eens dag weer niet ... dan weer wel .... mijn mening is dat het een of andere sensor kan zijn of roetfilter die verzadigd raakt maar tegelijkertijd na 97000 km ga ik toch eens voor eerste keer een aditief in de dieseltank doen om alles eens te kuisen zogezegd en zien wat de toekomst brengt ... foutcode zegt " controleer" dus maak ik me direct nog geen zorgen en rij rustig verder ... v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht