BDP-sensor

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
Vendrive
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2021 23:10
Actief als: particulier

BDP-sensor

Bericht door Vendrive »

Beste forumleden,

Mijn Grand Espace 3.0 dci automaat van aug-2006 wil niet aanslaan. Dus startmotor draait prima, alarm gaat eraf, maar slaat niet aan.
Eerst na diverse keren starten nog wel, maar nu zelfs met 10-12x starten helemaal niet meer. Lezend op het forum verdenk ik de BDP-sensor. Om te beginnen wil ik die maar vervangen. Brandstoftoevoer heb ik al gecheckt. Dat is Okee.
Enkele vragen die ik heb:
- heeft iemand een foto of tekening waar ik bij dit blok de sensor kan vinden?
- ik lees dat vaak de draad gesoldeerd moet worden, met andere woorden: het lijkt dat vaak niet de sensor het euvel is maar de bedrading. Zit het dan in de draad of in de stekker? Als iemand dit weet, hoor ik het graag.
Laat ik echter eerst maar de sensor vervangen.
- uit interesse: is BDP-sensor hetzelfde als nokkenassensor of krukassensor? Deze namen lijken door elkaar gebruikt te worden.
Alvast bedankt 🙏

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Vendrive
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2021 23:10
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Vendrive »

Ondertussen al weer wat slimmer geworden:
Nokkenassensor en krukas of BDP-sensor zijn 2 verschillende. (je moet maar weinig van motors afweten net als ik...)
Nokkenas ligt bovenin je motor uiteraard, de BDP-sensor op je vliegwiel en dus meestal ergens onderaan.
Beide vind je aan de rechtse kant van het blok (bij de brandstoftoevoer).
De nokkenassensor zit direct naast het slangetje van de brandstof op je blok en kan je redelijk eenvoudig vervangen. met goed licht kun je ws zelfs de typecode lezen op de sensor.
De BDP-sensor moet van onderaf vervangen worden en zit in een lastig hoekje achter de riem. Ik heb de aluminium koker waar je bodembeschermingsplaat aan vast zit losgehaald anders kom je er niet fatsoenlijk bij.

Eerst had ik dus de verkeerde sensor besteld op basis van mijn kenteken.
De grap is dat bij dit type motor van Renault op de meeste onderdelen-sites (misschien wel alle) niet het juiste type sensor (zowel nokkenas als BDP-sensor) wordt weergegeven.
Het juiste type (naar aanleiding van de Denso code op de oude sensor) vind je dus blijkbaar terug bij een Opel Vectra 3.0dci met motorcode Z30DT, bouwjaar vanaf 2005.

Deze sensor hebben een zwart uiteinde en niet een glad zilveren kapje erom heen. (geen idee hoe ik een plaatje kan toevoegen)
code van nokkenassensor is Denso 8973531059
code van BDP / krukassensor is Denso 8973216200

Maar goed: BDP-sensor vervangen heeft niet geholpen. Nokkenassensor zou ik nog kunnen proberen, maar graag hoor ik van een ervaringsdeskundige of eerder de bekabeling een probleem en hoe krijg ik deze stekkers open?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Renault47 »

Dus de motor start nog steeds niet begrijp ik. De toerenteller wordt aangestuurd door de BDP-sensor dus als ik start zie ik de naald van de toerenteller bewegen. Dat betekent dat de BDP-sensor goed is. Maar ik weet niet of dit bij de Grand Espace ook zo zichtbaar is
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Vendrive
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2021 23:10
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Vendrive »

Beste Renault 47,

Ik heb er nooit op gelet hoe dit vroeger was, masr decespace heeft een digitaal dashboard. Ik weet niet zeker of je de toerental al ziet als je start....
Als ik nu start zie ik in ieder geval geen toeren aangegeven. Dat zou dan ook ook alleen het eerste blokje van de 7 zijn. Is dat in jouw auto bij het starten wel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Renault47 »

Mijn toerenteller heeft per 1000 toeren 4 vakjes, bij het starten voordat de motor aanslaat beweegt de naald in het eerste vakje. Ik weet niet de exacte snelheid van het vliegwiel als de startmotor hem aandrijft, maar in ieder geval minder dan 250 tr per minuut.
Ik heb een tijdje een matig startende auto gehad (gasklephuis vervuild) en las op dit forum de tip om de BDP-sensor via de toerenteller te checken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Vendrive
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2021 23:10
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Vendrive »

Okee. Duidelijk. De espace heeft per 1000 toeren een vakje dus waarschijnlijk zie je dit dan niet.
Bedankt voor het meedenken en de tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Vendrive
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2021 23:10
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Vendrive »

Excuus, in de code voor de nokkenassensor zit een foutje.
Dit moet zijn: 8973531050

Het origineelnummer van Renault voor de krukassensor is:
7701064988 maar blijkbaar dus nergens leverbaar.

Toegevoegd in 3 minuten 24 secondes:
Re: BDP-sensor - motorblok gezocht
Wie heeft nog een 3.0 diesel met motorcode p9x 715 staan waar de sensor nog op zit? Tussen den Bosch en Amsterdam of Arnhem en Rotterdam? Ik wil graag testen met een originele sensor.
Vooralsnog krijg ik hem niet aan de praat met beide sensoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MJS
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2011 10:58
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door MJS »

Als het goed is moet deze sensor werken.

Bosch - Krukassensor 0 986 280 441
De sensor waar je eerder over schreef, kom ik nergens tegen als compatibel met de 3.0DCI motor.

Ik heb via kenteken van een Infinity (de dure nissan’s zeg maar) op de onderdelen site van partspoint gezocht, (voorheen was dit Brezan) ik kan als monteur inloggen daar, daar is een hele lijst met voertuigen waar deze sensor in zit, en o.a. De 3.0 DCI Laguna coupé, en de 3.0 diesels (zelfde motor als deze) infinity’s. Waarom de espace er niet tussen staat weet ik niet, maar ik zou deze gok aan durven.
Hopelijk heb je er wat aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Vendrive
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2021 23:10
Actief als: particulier

Re: BDP-sensor

Bericht door Vendrive »

Beste MJS,
dank je wel voor je reactie. Echter de sensor die je omschrijft is niet correct. Ik heb ook al lopen zoeken op andere automerken waar deze motor in ligt, echter zonder succes. Waarom is de sensor niet correct: die je omschrijft heeft een dunne stalen bevestigingsstrip voor 2 boutjes. De originele heeft een dik kunststof omkleed oog voor 1 bout. Een voorbeeld voor de vorm is de Valeo 366472. Deze werkt echter niet. Volgens de dealer kon ik Valeo 366460 nog proberen. deze werkt echter ook niet. Je begint bijna in een draadbreuk te geloven die soms wel of soms niet aanwezig is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Buitentemperatuur sensor
    door Maup073 » » in Electronica
    0 Reacties
    114 Weergaves
    Laatste bericht door Maup073
  • Waar zit Airbag sensor in Meagane I?
    door zoom1marc » » in Megane
    17 Reacties
    977 Weergaves
    Laatste bericht door zoom1marc