Navigatie, verkeersborden lezen

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag
Plaats reactie

Topic author
Ooievaar
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mei 2019 11:40
Actief als: particulier

Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Ooievaar »

Vanaf het moment van aanschaf, 17-08-2022, heeft de camera die de verkeersborden leest de fout gemaakt om die te lezen op de parallelweg. Als daar dan een bord met 60km staat en op de weg is 80km toegestaan krijg ik die 60km in mijn navigatie te zien. Probleem is dan ook als ik mijn cruise control aan heb staan daar in het rood die 60km zit te knipperen!!! en werkt de control niet meer. Is die camera in te stellen?
Wat mij ook tegenvalt in zo’n nieuwe Captur is dat de ruitenwisser aan de achterzijde geen watersproeier heeft. Bij zand op de ruit moet je met een droge ruit wissen!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 41109

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Verwijderde gebruiker 41109 »

Vreemd, de herkenning van verkeersborden is deels geregeld door je navigatiesysteem en deels door de camera. Is het navigatiesysteem up to date? (Sinds 5 oktober is een nieuwe update 2022-12 beschikbaar). Wanneer je 80 rijdt op een weg waar je 60 mag, knippert het verkeersbord op het dashboard als waarschuwing dat je te hard rijdt (ook kan een "ping" hoorbaar zijn). Ik heb niet gemerkt dat de cruisecontrol er dan mee stopt....
Overigens, de wisser op de achterruit heeft wel degelijk een sproei en was functie met water.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ooievaar
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mei 2019 11:40
Actief als: particulier

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Ooievaar »

Herman: bedankt voor je reactie.

De up-date is 13 oktober geweest. Ik rij op een weg waar je 80km mag. Op de parallelweg staat borden van 60km. De camera geeft die 60km door en komt in mijn navigatie! Dan wordt er aangegeven dat ik te snel rij en gaat op mijn beeldscherm die 60km icoon rood knipperen. Mijn cruise control werkt dan niet meer??? Als straf:) Ik moet hem dan uitschakelen en opnieuw starten. Dan werkt het weer. Wat mij ook opvalt, en wat ik niet in de gebruiksaanwijzing van de auto kan vinden, is dat als ik tijdens de instelling van cruis control de rem aantik er in beeld geen groene auto verschijnt. Die blijft grijs. Het uitlopen van de auto is toch economisch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Capsnarf
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 nov 2020 13:27
Actief als: particulier
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Capsnarf »

Dat het systeem wel eens de verkeerde max snelheid ziet ervaar ik ook (bijv op A 12 Arnhem/Utrecht net voor de brug parallelbaan 80 km, hoofdrijbaan 100 km/u en auto ziet dan de 80 km/u.

Maar dat de registratie van de max snelheid de cruisecontrol opheft lijkt me niet logisch. Is bij mij zeker NIET het geval. En ook niet ervaren bij testritten in andere Capturs.

Wellicht kan je het gebruik ervan net iets anders doen. Als ik de auto wil laten uitrollen dan druk ik op de "0" op het stuur. Cruisecontrol gaat eraf, maar onthoudt de ingestelde snelheid. Op snelheid dan RESEST en je hebt de eerder gekozen snelheid weer geactiveerd.

M.i. indien het cruisecontrol logo niet groen maar grijs is, dan is de functie wel geactiveerd maar tijdelijk onderbroken door bijv remmen of het indrukken van de "0" toets op het stuur.
Captur 2021 Initiale Paris TCE 140 EDC GPF
Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé. Afgeleverd 30 maart 2021
met Highway Traffic Jam, draadloze oplader, 10,25" display en vaste 13p trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 41109

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Verwijderde gebruiker 41109 »

Bij werkt het inderdaad ook zo. De cruise control schakelt dan niet uit.
In mijn geval heb ik adaptieve cruise control en is het wel vervelend dat telkens wanneer je de cruise control start, je de afstand met je voorligger opnieuw moet instellen. Bij de standaard instelling is de afstand met voorligger zo groot (maar wel zo veilig) dat er telkens met gemak iemand tussen kan piepen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Capsnarf
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 nov 2020 13:27
Actief als: particulier
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Capsnarf »

Klopt Herman heb ook adaptive. Ach ja, je went er aan zullen we maar zeggen.
Captur 2021 Initiale Paris TCE 140 EDC GPF
Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé. Afgeleverd 30 maart 2021
met Highway Traffic Jam, draadloze oplader, 10,25" display en vaste 13p trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



biezelinge
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2022 10:59
Actief als: particulier

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door biezelinge »

Hybride Captur: Ik ken het niet dat het verkeersbord wordt herkend van een ventweg. In Belgie (nadat je "ja" hebt aangegeven dat je de verkeersborden van dat land accepteert) zie ik wel een EXTRA verkeersbord in mijn scherm (naast de snelheid die toegestaan is op de weg baan waar ik rijd): het bord met de snelheid die voor de afrit wordt aangegeven.
Elders in het forum heb ik al eens geschreven dat mijn hybride Captur wel de juiste snelheid aangeeft als er de twee snelheidsborden staan voor dag/ nacht, resp 100 en 120, maar NIET als er alleen 100 tussen 7-19u staat (op wegen waar je 's nachts 130 mag). Dan blijft de display 100 aangeven, ook 's nachts ipv de toegestane 130 k/u

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 41109

Re: Navigatie, verkeersborden lezen

Bericht door Verwijderde gebruiker 41109 »

Zeker en vast (in Nederland) dat op mijn systeem de snelheid correct wordt weergegeven (100 km overdag en 130 km 's avonds en 's nachts). Maar wellicht is dit ook afhankelijk van de weg, het navigatiesysteem en of de informatie actueel en up-to-date is gehouden. (

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht