Snellaadtijd 60 kWh accu

Plaats reactie

Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door ffonz »

Ik lees in de prijslijst brochure (April 2022) van de Megane dat de laadtijd van 0-80% bij 130 kW 1:14 uur is. Zelfs mijn huidige Zoe kan sneller laden met 43kW AC. Klopt dit wel? En waarom kan dit niet sneller? Een simpel rekensommetje: 80% van 60 kWh is 48 kWh gedeeld door 130 kW is ongeveer 22 minuten. En dus geen 1:14 uur. :shock:
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door Sordone »

Je aanname hier is dat de laadsnelheid constant is wat zelden het geval is. Zie bijvoorbeeld https://support.fastned.nl/hc/article_a ... 021_Q3.png voor een Peugeot laadcurve. Alleen de eerste 20% SOH krijg je vaak de volle snelheid. Bij de Megane zal het niet anders zijn dus kan je beslist van die 5 kwartier uitgaan.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door ffonz »

Dat is wel een tegenvaller. Dat is andere koek dan de Ioniq 5. Ik had gehoopt dat Renault 10 jaar na de Zoe, net als Hyundai, wel iets slimmere accu's kon bouwen. Dat betekent dus dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je boven de 40% gaat snelladen.

Update:
Ik lees op 3 websites (w.o. ev-database.org) dat je in 29 of 30 minuten moet kunnen laden tot zo'n 80%. Van mij hoeft het niet zo snel als de Hyundai of Kia, dus met deze waarden kan ik leven. Ik ga er daarom vanuit dat die 1:14 een foutje is. Bij de EV40 staat 'nnb', dus Renault wist het zelf ook nog niet bij het schrijven van de prijslijst-brochure.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BVice
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 apr 2022 16:29
Actief als: particulier

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door BVice »

Onnodige citaten verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
U kunt bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven. Of de knop "Plaats reactie" gebruiken.
Moderator
De ioniq en ev6 zijn op een 800V platform gebouwd. Dan laad je dus veel sneller.
Maar 0-80 in 1:15 is wat extreem. Uit de cijfers van deze test zie je dat er in 30 minuten ongeveer 50kWh bij komt (en ze starten daar niet bij 0% soc maar bij 20%)

http://www.lachaineev.fr/roadtrip_megane.php
Megane E-Tech electric - Techno EV60 220pk Optimum Charge - two Tone Bleu Nocturne / Noir Étoilé - WP+DA

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door Sordone »

De laadsnelheid is slechter dan ik al dacht. Zie voor de laadcurve http://www.lachaineev.fr/img/roadtrip/r ... courbe.png. :fp:
De Megane E-tech gaat het bij mij niet worden. :naughty: En de laadport zit aan de foute kant in verband met mijn garage waar de laadpaal rechts zit. :(
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BVice
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 apr 2022 16:29
Actief als: particulier

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door BVice »

Zoals hierboven al gezegd is dat echt een hele slechte weergave van data. Hij start op het moment dat de batterij al voor een derde vol zit. Natuurlijk ben je dan al over je maximale laadsnelheid heen
Megane E-Tech electric - Techno EV60 220pk Optimum Charge - two Tone Bleu Nocturne / Noir Étoilé - WP+DA

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Surfroy01
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:37
Actief als: particulier

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door Surfroy01 »

Sordone schreef: 19 jun 2022 13:28 De laadsnelheid is slechter dan ik al dacht. Zie voor de laadcurve http://www.lachaineev.fr/img/roadtrip/r ... courbe.png. :fp:
De Megane E-tech gaat het bij mij niet worden. :naughty: En de laadport zit aan de foute kant in verband met mijn garage waar de laadpaal rechts zit. :(
Laadpoort aan de foute kant? Aan gedacht als je je auto achterstevoren inparkeert? Er vanuit gaande dat je 5m laad kabel hebt.
Daily driver: Megane e-tech Techno 60kW
Trackday speeltjes: BMW e46 328, Ducati 996SPS
Verleden: Golf 7 GTI, 3xPassat, Mercedes CLA AMG, DS5, Volvo XC70, BMW X5, Volvo V40, Alfa 33, 146, 156, Twingo en paar slopels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door ffonz »

Ik zie in de laatste prijslijst dat Renault de snellaadtijd van 0-80% heeft bijgesteld tot 0:42. Dat betekent van 20-80% zal het iets meer dan een half uur zijn, denk ik. Dat komt al meer in de richting van de 0:18 van Hyundai. :D
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Surfroy01
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:37
Actief als: particulier

Re: Snellaadtijd 60 kWh accu

Bericht door Surfroy01 »

Ik heb maandje geleden voor het eerst aan de snellader in Duitsland geladen en daar ging ie van 33 naar 82% binnen het half uur, dacht iets meer dan 20 minuten zelfs, nu was de accu warm want reed op snelweg.
Daily driver: Megane e-tech Techno 60kW
Trackday speeltjes: BMW e46 328, Ducati 996SPS
Verleden: Golf 7 GTI, 3xPassat, Mercedes CLA AMG, DS5, Volvo XC70, BMW X5, Volvo V40, Alfa 33, 146, 156, Twingo en paar slopels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht