slechte schakelaarsverlichting (Esp. IV)

Plaats reactie

Topic author
demi
lid
lid
Actief als: particulier

slechte schakelaarsverlichting (Esp. IV)

Bericht door demi »

Hey hallo, Ik vond dat de verlichting op de schakelaars van b.v. de raamschakelaars slecht dan wel nihil was. allereerst merkte ik dat er ook veel schakelaars niet verlicht waren. na een schakelaar te hebben gedomonteerd en de conclusie was dat het gloeilampje stuk was (gloeilampje in een ledlicht-tijdperk 8) ) ben ik naar de dealer gegaan voor nieuwe lampjes. maar die vertelde mij dat ze die type lampjes niet kenden en ook niet in hun assortiement hebben :? . De enige oplossing zou zijn een nieuwe schakelaar plaatsen :shock: :shock: ik vertelde hem meteen dat die niet goed snik was en ik het probleem zelf wel zou oplossen. Ik heb vervolgens bij de plaatselijke halfords een goedkope led-looplamp gekocht. na dat ik daar alle ledlampjes heb uitgehaald ben ik de schakelaars gaan demonteren. Ik heb vervolgens alle gloeilampjes vervangen voor ledlampjes.

Ik moet zeggen het resultaat is verbluffend :o :D de icoontjes lichten nu wat meer op, zijn mooi wit van kleur, en zijn niet hinderlijk scherp verlicht. Ik snap niet dat Renault dit niet zelf heeft gedaan want ledlampjes hebben een veeeeeeel langere levensduur als gloeilampjes. nog een voordeel is dat de schakelaars niet meer zo warm worden.

Het is even een werkje (de hele zaterdag mee bezig geweest) maar dan heb je ook een supper mooi resultaat :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Die lampjes heb ik destijds bij Conrad besteld, daar waren ze in verschillende smaken te koop.

Heb wel aan LED's gedacht, maar omdat de lampjes op 12volt werken en LED's een lagere spanning, moest er dan ook voor iedere LED een weerstandje gesoldeerd worden.

Bijkomende voordeel van LED is dat de schakelaars niet heet worden, wat bij lampjes wel het geval was.
Nou ja, heet, behoorlijk warm, hetgeen na verloop van tijd verkleuring gaf in de symbooltjes die moesten oplichten, een soort aanslag aan de binnenzijde.

Heb je er ook weerstandjes voor gezet ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
demi
lid
lid

Bericht door demi »

Jip, ik heb inderdaad ook weerstandjes moeten plaatsen. het was wel ff een gepiel, maar echt de moeite waard. losse gloeilampjes van 12v 600 milli amp…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 5 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken