Renault Laguna 1 1.8 (F4P) - verhoogd stationair toerental en slecht starten tijdens roadtrip door Scandinavië.

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Bram Jacob
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2021 12:45
Actief als: particulier

Renault Laguna 1 1.8 (F4P) - verhoogd stationair toerental en slecht starten tijdens roadtrip door Scandinavië.

Bericht door Bram Jacob »

Goede avond beste forumleden!

Ik rijd met een Renault Laguna 1, 1.8 16v (F4P motor) bouwjaar 2000. 130 000Km.

Ik heb met deze geweldige wagen net een roadtrip van +-8500Km in 21 dagen achter de rug, ik kan me er bijna geen fijnere wagen voor voorstellen.

Helaas heb ik voor de helft van de reis met een spookprobleem gekampt, waar ik graag jullie advies/inbreng over zou willen vragen.

Symptomen:
  • moeizaam starten, wagen komt pas stotterend op gang na een goede 10-15 seconden de starter over te laten gaan
    Het toerental verhoogt meteen naar 1300-1400 rpm, en gaat na wat schokken liggen rond de 950 (normaal draait ie zo rond 750 stationair).
    Vertrekken en schakelen is schokkend en met tegenzin.
    Optrekken lijkt dan weer wat vinniger.
    Geen storingslampjes.
    Wagen klinkt als een vrachtwagen, motor voelt en klinkt onregelmatig.
    Af en toe benzinegeur in kabine na lastige start.

    Dit begon zich voor te doen zo ongeveer na 5 intense rijdagen (3100Km gereden tot dan). Een tijdje daarvoor had ik Super 98 getankt in een Noors tankstation (Shell) (was daar even duur als 95).
    Ik dacht eerst dat het aan vervuilde brandstof lag. Hierna las ik elders dat dit alles een teken kon zijn van een slecht werkende injector.

    Vreemd genoeg gingen al deze sporen na een aantal haltes gewoon weer weg na starten. Dan weer terug-weg-etc...

    Wat me opviel is dat de symptomen het felste waren nadat ik die 98 super getankt had, tot het punt van bijna niet gestart krijgen.
    Na de tank helemaal leeg te rijden en te vullen met 95 e10 was alles weer normaal.
    Heb dus een tijd e10 getankt, waarbij de klachten wegbleven met uitzondering van 2 korte keren (mss gewoon nog een restje e5 super). Op de weg naar huis nog eens volgetankt met super 98 om de proef op de som te nemen, en jawel, prijs, de hele duratie van de tank lang. Erna 95 e10 en tot thuis geen problemen meer.

    Nu vraag ik me af, kan het dat mijn wagen gewoon geen super 98 aankan? Of ligt het eraan dat in Scandinavië super 98 gewoon geen ethanol bevat? Of moet ik toch kijken naar injectoren of brandstofpomp, of zie ik gewoon spoken?

    Het rare is dat ik in België wel eens 98 super tankte bij Shell, zonder problemen toen. Ik gebruik e10 protector van Wynns voor als ik e10 tankte, hopelijk daar niets mee om zeep geholpen.

    Ik weet dus even niet goed waar beginnen zoeken, en had graag jullie suggesties gehoord.

    Alvast enorm bedankt dit allemaal te lezen,

    Met vriendelijke groeten,

    Bram Jacob
    Laguna fan :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Laguna 1 1.8 (F4P) - verhoogd stationair toerental en slecht starten tijdens roadtrip door Scandinavië.

Bericht door mechanic »

Fijne wagen inderdaad!

98 moet is geen enkel probleem, om slechte brandstof uit te zou je eigenlijk deze tank moeten leeg rijden en zien wat er gebeurd. De laguna kennende is die al Scandinavische peut al lang op...

Het is gokken natuurlijk, er zijn enkele gekende euvels.
Stappenmotor, gasklep, lekkende inkaatpakking om er wat te noemen.

Gaat het na een paar tanks weer over is er niks aan de hand lijkt me.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

emtee
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 feb 2015 10:55
Actief als: particulier

Re: Renault Laguna 1 1.8 (F4P) - verhoogd stationair toerental en slecht starten tijdens roadtrip door Scandinavië.

Bericht door emtee »

Ik heb zelf 3 Laguna's type 1 gehad in het verleden (inderdaad geweldige auto's trouwens! :-)) en dit probleem is voor mij redelijk herkenbaar, er zijn volgens mij 2 veroorzakers, voor het stationair onregelmatig lopen denk ik de stappenmotor, voor de andere klachten zou ik denken dat er een penbobine kapot is.
Clio GT TCe 143 EDC - Captur TCe 143 EDC :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht