Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
-
Ivoire
Topic author - repeating visitor

- Posts in topic: 2
- Berichten: 9
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 16 jul 2013
- Laatste bezoek: 08 sep 2023 10:23
- Actief als: particulier
Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Ik heb op 18 januari 2023 mijn Austral Etech 200 Techno opgehaald, als vervanger van een Kadjar. Na een week kreeg ik het dashboard-bericht ‘controle luchtverontreiniging’ en dat bleef een paar dagen staan. Naar de garage. Die hebben er naar gekeken (niks gevonden) en wilden de software resetten. Dit ging mis; de reset bleef hangen. Een halve dag later, was dit opgelost. Lichtje op dashboard was uit en bleef uit. Na de reset bleken echter afgelopen week alle knoppen van de snelheidsregelaar, - begrenzer en handmatig EV het niet meer te doen.
Weer naar de garage. Daar staat ie sinds woensdag; bij een reset bleek de software weer helemaal stil te vallen. Nu rijdt ie dus helemaal niet meer. Ze hebben om hulp gevraagd bij Renault Nederland.
Benieuwd of meer mensen dit herkennen? Verder wel lekker gereden totnutoe. Google-scherm werkt heerlijk en intuïtief. Het regeneratief opladen van de EV-accu is ook een fijne sport om minimaal te komen tot het rijden van 1:20!
Weer naar de garage. Daar staat ie sinds woensdag; bij een reset bleek de software weer helemaal stil te vallen. Nu rijdt ie dus helemaal niet meer. Ze hebben om hulp gevraagd bij Renault Nederland.
Benieuwd of meer mensen dit herkennen? Verder wel lekker gereden totnutoe. Google-scherm werkt heerlijk en intuïtief. Het regeneratief opladen van de EV-accu is ook een fijne sport om minimaal te komen tot het rijden van 1:20!
Sinds 1998 Renault-rijder: Scenic, Laguna, Megane, Captur, Kadjar, Austral
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Brummel
- lid

- Posts in topic: 1
- Berichten: 168
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 22 jan 2020
- Laatste bezoek: 09 okt 2025 15:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Wij hebben deze foutmelding met onze Captur gehad, het had bij ons iets te maken met de katalysator.
2025 Renault Captur TCe 160 EDC, Esprit Alpine, Gris Rafale/Noir Etoilé
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Matt1980
- repeating visitor

- Posts in topic: 1
- Berichten: 7
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 23 jan 2023
- Laatste bezoek: 25 nov 2023 09:26
- Actief als: particulier
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Tot nu toe geen gekke zaken met de software ontdekt. Hoe is het bovenstaande verder verlopen?Ivoire schreef: ↑05 feb 2023 12:27 Ik heb op 18 januari 2023 mijn Austral Etech 200 Techno opgehaald, als vervanger van een Kadjar. Na een week kreeg ik het dashboard-bericht ‘controle luchtverontreiniging’ en dat bleef een paar dagen staan. Naar de garage. Die hebben er naar gekeken (niks gevonden) en wilden de software resetten. Dit ging mis; de reset bleef hangen. Een halve dag later, was dit opgelost. Lichtje op dashboard was uit en bleef uit. Na de reset bleken echter afgelopen week alle knoppen van de snelheidsregelaar, - begrenzer en handmatig EV het niet meer te doen.
Weer naar de garage. Daar staat ie sinds woensdag; bij een reset bleek de software weer helemaal stil te vallen. Nu rijdt ie dus helemaal niet meer. Ze hebben om hulp gevraagd bij Renault Nederland.
Benieuwd of meer mensen dit herkennen? Verder wel lekker gereden totnutoe. Google-scherm werkt heerlijk en intuïtief. Het regeneratief opladen van de EV-accu is ook een fijne sport om minimaal te komen tot het rijden van 1:20!
En 'handmatige EV-knop'? Dit heeft de Austral helemaal niet....
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
WoozyFace
- Lid

- Posts in topic: 2
- Berichten: 58
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 30 nov 2022
- Laatste bezoek: 28 nov 2024 21:24
- Actief als: particulier
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Heeft de garage je verteld dat er een reset was vastgelopen? Het lijkt er meer op dat ze vergeten zijn de motor aan te houden tijdens het resetten, waardoor de boel is uitgevallen toen het contact uitging. Renault heeft goed nagedacht over hun boordcomputers en een reset duurt meestal niet langer dan 30 seconden, mits je de procedure correct uitvoert. Een software-update kan wel vastlopen, maar dit kan te wijten zijn aan een probleem met het medium waarvan de update wordt geïnstalleerd. Tegenwoordig gebeurt dit vaak via wifi bij sommige modellen.
Met vriendelijke groeten,
Een ICT'er die ook veel werkt met boordcomputers.
Met vriendelijke groeten,
Een ICT'er die ook veel werkt met boordcomputers.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Marcello
- Lid

- Posts in topic: 1
- Berichten: 303
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 08 okt 2016
- Laatste bezoek: 30 sep 2025 16:25
- Actief als: particulier
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Gelukkig tot op heden geen last van gehad. Zijn je problemen inmiddels opgelost?
Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 08-2025
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Mario Austral
- 4-posting-stubborn

- Posts in topic: 1
- Berichten: 4
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2023
- Laatste bezoek: 14 jan 2024 12:29
- Actief als: particulier
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Ik heb dit probleem ook hoe is t bij jullie opgelost met t vastlopen van update
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
WoozyFace
- Lid

- Posts in topic: 2
- Berichten: 58
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 30 nov 2022
- Laatste bezoek: 28 nov 2024 21:24
- Actief als: particulier
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Nou, als men de juiste hardware en software heeft (zoals de Renault-dealers zelf en ikzelf toevallig), kan men een firmwareherstel laten uitvoeren via de DFU-modus, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een iPhone. In het ergste geval is vervanging van de boordcomputer de enige optie.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Ivoire
Topic author - repeating visitor

- Posts in topic: 2
- Berichten: 9
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 16 jul 2013
- Laatste bezoek: 08 sep 2023 10:23
- Actief als: particulier
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Dag allen,
Inmiddels alweer maanden verder.Toch nog even een update. In maart is mijn Austral naar Renault Nederland gegaan (eigen garage kon het niet oplossen), en ben 'm toen 2 dagen kwijt geweest. Er was iets grondig mis, en ze hebben alle software van de hele auto gereset. Sinds die tijd geen problemen meer. En inderdaad is er op de Nl-versie geen knopje om de EV handmatig in te stellen, in andere landen wel. Ik rij nu gemiddeld 5.1 liter op 100 km, en ruim 30% van elke rit elektrisch. Vind ik boven verwachting mooi resultaat.
Inmiddels alweer maanden verder.Toch nog even een update. In maart is mijn Austral naar Renault Nederland gegaan (eigen garage kon het niet oplossen), en ben 'm toen 2 dagen kwijt geweest. Er was iets grondig mis, en ze hebben alle software van de hele auto gereset. Sinds die tijd geen problemen meer. En inderdaad is er op de Nl-versie geen knopje om de EV handmatig in te stellen, in andere landen wel. Ik rij nu gemiddeld 5.1 liter op 100 km, en ruim 30% van elke rit elektrisch. Vind ik boven verwachting mooi resultaat.
Sinds 1998 Renault-rijder: Scenic, Laguna, Megane, Captur, Kadjar, Austral
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Pepone
- Global Moderator

- Posts in topic: 1
- Berichten: 2008
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 10 nov 2025 17:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Bedankt voor de ‘positive’ terugkoppeling.
Groet, Ron.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Batterijkoop (52 kWh)
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Batterijkoop (52 kWh)
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 7455 Weergaves
-
Laatste bericht door GVeen
-
- 0 Reacties
- 756 Weergaves
-
Laatste bericht door haasgarike
-
- 1 Reacties
- 547 Weergaves
-
Laatste bericht door Sjaak H
-
- 2 Reacties
- 616 Weergaves
-
Laatste bericht door FujinTux
-
- 4 Reacties
- 1442 Weergaves
-
Laatste bericht door rteske
-
- 4 Reacties
- 1104 Weergaves
-
Laatste bericht door kds450
-
- 0 Reacties
- 523 Weergaves
-
Laatste bericht door Jeroen33