Moeilijk olie kunnen checken bij de 0.9 TCE

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie

Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Moeilijk olie kunnen checken bij de 0.9 TCE

Bericht door CapturIvoire »

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het momenteel erg moeilijk om het oliepeil van onze Renault Captur 0.9 TCE te checken.
Als ik met koude motor (nog niet gestart) voor de eerste keer mijn peilstok eruit trek staat het oliepeil exact op het Max teken.
Echter, doe ik de peilstok er weer in en trek hem er daarna weer uit dan lijkt het of het peil plotseling wel meer dan een centimeter boven het Max. teken staat.
Zou het kunnen dat door het ontwerp van de peilstokbuis die met een flinke bocht het oliecarter in gaat (zie foto) je olie verdeelt over de binnenkant van de buis door de peilstok omhoog te trekken en er zo een vertekend beeld ontstaat?
Mijn vermoeden wordt gestaafd doordat het peil bij iedere keer dat je opnieuw checkt en dus de peilstok eruit haalt het oliepeil lijkt te stijgen. Bij deze temperaturen is de olie natuurlijk ook vrij stroperig waardoor de olie ook makkelijk blijft hangen aan de binnenkant van de buis.
Echter, wel rot zo om zo correct je olie te kunnen checken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Moeilijk olie kunnen checken bij de 0.9 TCE

Bericht door Renault47 »

ik heb exact hetzelfde met mijn Captur 2019 0,9 TCE. Ik kan 1 keer peilen en als ik de peilstok terugplaats en er weer uithaal is het peil niet meer af te lezen (veel te hoog). Zal inderdaad door de kromme buis komen waar ie in moet. Dus ik beschouw de eerste meting maatgevend. Opvallend trouwens dat het motorpeil ook na 10.000 km exact op max staat en de olie er nog goudgeel uitziet, voor een motortje dat soms hard moet werken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht