hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
ruspek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2024 12:01
Actief als: particulier

hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door ruspek »

Hallo Allemaal,

ik ben op zoek naar een Laguna-3 estate. Er wordt niet zo heel veel aangeboden maar prijstechnisch zijn ze zeker interessant.
(vooral als ik ze vergelijk met mijn "cuilty pleasure" de Volvo's.

Nu rijd ik een 10 tot 15 k per jaar. bij omslagpunt.nl berekend dat een diesel (de 1.5dci) bij een kleine 6000km/jr al uit zou kunnen.
De diesels zullen een iets hoger km stand hebben dan de benzines.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe zijn de 1.5dci blokken van bouwjaar 2008-2009 (ivm youngtimer regeling en eigen bedrijf)
De een geeft aan niet aan beginnen want die zijn niet al te best de ander geeft aan al ruim 4 ton met een 1.5dci blok gereden te hebben.
Moet ik de 1.5 dci laten staan? op zoek naar een 2.0 dci of toch gewoon de 2.0 benzine ( al dan niet de Turbo versie)
Wat zijn de zwakke punten waarop je leeg kan lopen? (normaal onderhoud kan ik zelf, kettingen of distributie laat ik lekker doen)
En is een 1.5 voldoende voor een Laguna-3? (auto weegt met een 1.5 maar een kleine 1300kg)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door mechanic »

Enkel in de begin jaren toen deze motor uit kwam waren deze slecht, bij de laguna 3 zijn de problemen met krukaslagers al lang verholpen.
Het is een prima blok, met voldoende vermogen voor alledaags gebruik maar verwacht geen 2.0dci / 2.0 16v Turbo prestaties.
Heel gunstig brandstof verbruik tov de benzine uitvoering.

Je doet er slim aan de onderhoudsintervallen voor reguliere beurten door de helft te doen. Tandriem gewoon op 120dkm/5 jaar, dan gaat dat niet stuk.

Wat een slijtage onderdeel is zijn de injectoren, meteen een dure grap wel. Kan lang goed gaan, maar dat gaat gewoonlijk geen 4 ton goed.

De laguna 3 heeft een 2.0 16v renault benzine motor, en een 2.0 16v nissan motor (vaak met cvt automaat). De Nissan motor is minder betrouwbaar.

Als je een knappe 1.5dci vindt zou ik die, als de milieu zones etc je niet hinderen, aanraden.
Zelf ook aan het kijken voor een familielid, maar inderdaad heel weinig aanbod. Vooral in de coupe variant is er nu niets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ruspek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2024 12:01
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door ruspek »

zijn de injectoren te reinigen / reviseren / 2e hands of zit je gelijk vast aan nieuwe (originele omdat ze ingeleerd moeten worden door Renault garage) Ik ben Volvo gewend hè; elk boutje moet zo'n beetje door de dealer softwarematig worden ingeleerd.....

dat de 1.5 dci in de Laguna-3 betrouwbaar zijn maakt wel gerust, wordt het zoekgebied ook weer groter.
Maar keuze uit 30 auto's (benzine en diesel samen) is natuurlijk een lachertje. De helft is er gewoon slecht aan toe en afgeragd.

nog iets met km standen? Of gaan ze gewoon door? (ook hier weer Volvo gewend)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door mechanic »

Het is zeker geen V70 d5 van rond die tijd, dat is duidelijk.

Maar de Renault is met onderhoud en prijzen een stuk vriendelijker, en niet alles hoeft via de dealer.
Dat is bij Volvo gewoon ruk.

Voor de verstuivers zijn andere opties, al is nieuw de beste keuze imo maar ook de duurste.
Je kunt zelf een renault can clip kopen en aan de gang met inlezen van verstuivers b.w.v.s.
Vervang ipv elke 60dkm elke 30dkm het dieselfilter, verder is het een beetje geluk hebben.

1 miljoen kilometer is niet heel waarschijnlijk, wederom is het geen d5. Maar die halen dat ook niet op originele verstuivers.

Druk slangetjes van roetfilter zijn een veel besproken item.hier op het forum, die gaan nog wel eens stuk maar zijn ook weer zelf te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ruspek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2024 12:01
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door ruspek »

Maar een 1.5 (of 2.0) diesel met 250k ervaring moet geen probleem zijn?
en de benzine?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door mechanic »

De basis van de diesel motoren is sterk, exemplaar met 250k is geen punt.
De 2.0 (m9r) is ook een sterk blok, maar lasriger/duurder om aan te werken.

De Nissan benzine motor heeft wat dingetjes met koppakking/cilinder wanden.
De Renault motor (f4r) zou de voorkeur genieten. In de basis komt die motor uit eind jaren 90, sterk blok.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ruspek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2024 12:01
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door ruspek »

ik had al eerder gelezen vanf4r blok. maar hoe is dat te zien? Staat natuurlijk niet bij de advertenties.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door scarface450 »

Ik ben een 1.5 dci rijder van bj 2012 weliswaar. Heb een GSIII met 110 pk. Op 70 k zijn de injectoren vervangen en heb net zelf nieuwe gloeibougies geplaatst op 106 k km. Is onze vaste "reisauto" en buiten die injectoren nog geen extra kosten aan gehad. (zonet nog 60€ aan gloeibougies dus) 😎 Elk jaar nieuwe olie en filter en hoop hier nog vele jaren van te genieten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1445
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door larsdijkstra 16v »

Een 2.0 Turbo (automaat met 170 pk, of een GT met 204 pk) is een F4R. Heb er 2: een Laguna lll GT en een Megane cabrio 2003, 2.0 16v zonder turbo. Heerlijke blokken met veel koppel onderin en oersterk
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ruspek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2024 12:01
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door ruspek »

en wat betreft het gebruik?
ben nu ook even bij de Oost buren aan het kijken. Staan rijk uitgeruste auto;s tussen met (voor diesel) zeer weinig km. alleen allemaal de 2.0dci.
Natuurlijk een prima en heerlijk blok, alleen een aantal klassen duurder in de MRB. Wat doen die blokken kwa gebruik?
De 1.5 is natuurlijk een spaardiesel (voor de NL markt?) en kan 1:18 halen?
ik reken bij de benzines op 1:10 is dat een beetje reeël?

Toegevoegd in 1 minuut 42 secondes:
mechanic schreef: 15 feb 2024 21:08 Enkel in de begin jaren toen deze motor uit kwam waren deze slecht, bij de laguna 3 zijn de problemen met krukaslagers al lang verholpen.
Het is een prima blok, met voldoende vermogen voor alledaags gebruik maar verwacht geen 2.0dci / 2.0 16v Turbo prestaties.
Heel gunstig brandstof verbruik tov de benzine uitvoering.

Je doet er slim aan de onderhoudsintervallen voor reguliere beurten door de helft te doen. Tandriem gewoon op 120dkm/5 jaar, dan gaat dat niet stuk.

Wat een slijtage onderdeel is zijn de injectoren, meteen een dure grap wel. Kan lang goed gaan, maar dat gaat gewoonlijk geen 4 ton goed.

De laguna 3 heeft een 2.0 16v renault benzine motor, en een 2.0 16v nissan motor (vaak met cvt automaat). De Nissan motor is minder betrouwbaar.

Als je een knappe 1.5dci vindt zou ik die, als de milieu zones etc je niet hinderen, aanraden.
Zelf ook aan het kijken voor een familielid, maar inderdaad heel weinig aanbod. Vooral in de coupe variant is er nu niets.
Er staaN OP mobile.de besy een aantal mooie coupe's

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door mechanic »

Frankrijk.is een diesel land, daar reed toen iedereen in een 1.5dci. Clio,megane,twingo,kangoo,scenic..
Was er in de megane althans ook als 130pk.

Kijk even op autoweek verbruiks monitor zou ik zeggen, maar alles valt of staat met de rijstijl.

Ben niet zo'n fan van auto importeren maar zal toch eens kijken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 feb 2024 22:13
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door Terrz »

Ik heb sinds kort een Megane IV met 1.5DCI en nu enkele tankbeurten gehad en zit gemiddeld op 4,7L/100Km volgens de boortcomputer. Kwam van een 2.0TDI af en daar zat ik op een ruime 6L/100km, die had wel 40PK meer. Denk dat ik de 1.5DCI nog laat chippen naar 130PK.

Que verbruik dus enorm tevreden. Zou wellicht nog zuiniger kunnen, volgens de eco-coaching krijg ik voor het schakelen 1/5 sterren en acceleren 2/5 sterren. Maar vind het schakeladvies veel te vroeg (90 in de 6 bijv) en wil ook niet optrekken als een oud wijf en iedereen op m'n bumper hebben haha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: hoe zijn de 1.5dci motoren van 2008-2009?

Bericht door scarface450 »

4.7....om van te dromen 👍
Mijn GSIII 1.5 dci haalt 6.0.... Op reis en lange afstanden.... En overal de max. snelheid rijden. Zou makkelijk met eco-driving aan 5 kunnen geraken maar ik rij liever goed door op reis. @opschakelen : is idd veel te vroeg, beter tot 2500-3000 trekken en dan pas schakelen. En als ie warm is zelfs tot over de 4000...wordt ie lekker proper geblazen en geen probleem bij de Apk. 👌

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht