Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Plaats reactie

Topic author
DiploJazz
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2024 21:11
Actief als: particulier

Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door DiploJazz »

Goedenavond allen,

Ik heb meerdere topics door gespit en kom geregeld langs het onderwerp dat een Zoë niet wil laden, wanneer er zat andere autos wel kunnen laden (aan publieke palen).

Nu heb ik het volgende, en daarmee het gevoel dat dit toch een net weer wat ander verhaal is dan de bestaande topics (maar correct me if I'm wrong!)

Een paar dagen terug de auto aan de laadpaal in een garage. Toen ik terug kwam, zat mijn stekker los in de paal. Ik dacht dat de paal gewoon uit gevallen was, ergens gedurende het laadproces. De auto had weer tot 90% geladen dus ik dacht er niet zoveel van.

Afgelopen maandag wilde ik op de zaak mijn auto laden, maar kreeg de melding in het scherm van de laadpaal dat er een probleem met de installatie was, en een rood kruis. Ik dacht, de paal staat in storing (hij was immers nog vrij midden op de dag, en meestal moet er geruzied worden door het schaarse aantal palen). Dus, ik dacht er wederom niks van.

Na werk aan de laadpaal bij mij in de straat, en mijn man komt iets later thuis en zegt dat hij een rode ring zag op de paal. Nu gebeurd ook dat wel vaker, maar nu zat er nog maar een om of 20 in, dus ging ik die avond er maar wel eens mee rommelen.

De laadpaal bleef rood. Dus de ander kant geprobeerd, en de auto geeft aan te controleren, dan springt de paal op blauw, geeft het dashboard aan resterende laadtijd --:--, en een paar tellen later springt de paal op rood.

Dus ik ben naar nog 5 andere palen in de buurt gereden om te proberen, heb twee verschillende laadkabels gebruikt, twee verschillende laadpassen, en overal hetzelfde, "kluunk" vast, blauw licht, en een paar seconden later (zeg 5-10 mss 15), "kluunk" los en schiet de paal op rood. En het lullige is dat alle palen waar ik geweest ben nu in storing staan. :oops: :oops:

En nu heb ik een OBD2 dongle gelijk maandag besteld om te kijken of ik hier iets mee kan doen, degene die Ron ergens een linkje van naar bol punt com had gepost, die heb ik binnen, maar die krijg ik dan weer niet gekoppeld aan mijn telefoon. Die blijft bluetooth verbinding maken, en weer verliezen, en weer maken, en weer verliezen... Ik ga dat morgen nog eens met een oude telefoon proberen, eens zien of dat beter werkt...

Maar vooral het laden is nu een probleem, ik kan inmiddels nog 13 km en dat is niet eens genoeg om bij een Renault dealer te komen :x

Wie oh wie heeft de gouden tip wat te doen...

Thanks!
Jessica

Ohja: het is een Zoë Q210 uit 2013 (Franse import) met een huur accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door Sordone »

Apart verhaal. Je zou de 12 volt accu van de Zoe 10 minuten los kunnen koppelen om hem helemaal te resetten. Mogelijk kan je het met een granny lader proberen van iemand in de buurt maar waar is je “buurt”. Vrees dat je toch mogelijk naar een ZE garage moet gaan om de logs uit te lezen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door Mastah »

Dit klinkt als wat ik een aantal jaar geleden ook met onze Q210 heb meegemaakt.
Toen was het BCB kapot, en door de kortsluiting gingen alle laadpalen direct in storing: post227732.html#p227732

Je kunt proberen te laden met een 1-fase kabel, wellicht krijg je er zo nog wat stroom in als L1 niet beschadigd is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DiploJazz
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2024 21:11
Actief als: particulier

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door DiploJazz »

Oh hemel, heb het even snel doorgelezen, maar dat klinkt niet best. Hoe hebben ze dat vastgesteld? Daarvoor zeker bij een Renault dealer geweest, denk ik? Ik ga even de buren vragen of ik hun thuisladertje even mag gebruiken, dat is eentje die gewoon in het stopcontact kan. Hopelijk werkt dat nog dan...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DiploJazz
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2024 21:11
Actief als: particulier

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door DiploJazz »

Ik heb inmiddels de buren gevraagd of ik hun laadkabel mocht gebruiken, zo.n mobiele thuislader, 1 fase, 10A, en daarmee laad de Zoë wel op (zei het tergend langzaam). Dus in elk geval lijkt L1 veilig. Alle Renault dealers in de omgeving hebben de komende maand geen tijd en/of vervangend vervoer, dus ik ga nu dan maar een 1 fase laadkabel aanschaffen om te testen of ik dan wel aan de laadpalen weer kan laden. Heb helaas geen ruimte dat ik zelf een mobiele lader thuis kan installeren. Op hoop van zegen, want dan kan ik iig ermee rijden! En dan worden niet alle buren boos dat alle palen op rood gaan 😂

En met de OBD2 dongle nog geen succes so far. Lijkt of dat apparaatje zn bluetooth steeds wegvalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door Pepone »

Je kan de dongel van mij proberen, weet niet waar je woont.
Of bij Bol omruilen.

De Granny’s zoals ze ook wel genoemd worden die ik ken zijn Max 16 ampere instelbaar dacht ik, maar ook dat gaat niet echt snel.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DiploJazz
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2024 21:11
Actief als: particulier

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door DiploJazz »

Ik heb een nieuw bij bol besteld en deze gaat terug inderdaad. Als het goed is komt hij vandaag alweer binnen. Ben benieuwd!

En heb een 1 fase kabel besteld ook net, en die komt hopelijk dinsdag binnen. En dan daarna maar even kijken wanneer hij naar een werkplaats kan, heb mn auto wel nodig, want 30 km op de fiets naar werk is me iets te gortig 😅

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door zoe2goe »

Inderdaad zeer waarschijnlijk een vastgelast relais voor het één fase oplaadcircuit. Onderdeel van een paar euro maar de Renault dealer gaat dit zeker niet op die manier repareren. Overigens zit dat relais niet in de dure BCB maar in de (ook niet bepaald gratis) filter unit, dat is het linkerdeel van die grote metalen doos die je meteen opvalt als je de motorkap open doet.

Opladen op 1 fase gaat met deze storing inderdaad lukken. De vraag is denk ik hoe erg dat is. Voor onderweg laden: HEEL vervelend. Voor thuis laden, och, na een nachtje is ze sowieso vol. Maar dat ben ik.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DiploJazz
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2024 21:11
Actief als: particulier

Re: Alle laadpalen die ik aanraak gaan in storing :(

Bericht door DiploJazz »

Nou, inmiddels een andere OBD scanner, helaas krijg ik ook geen verbinding daarmee. Het lijkt alleen wel aan de Zoë te liggen, want ik heb ze allebei ook maar even op onze Astra getest, en die maakt meteen verbinding en kan uitlezen. De OBD maakt wel bluetooth verbinding, maar daarna kan de app geen verbinding maken met de auto. 😓

En Jeroen, je hebt zeker gelijk, overnight laden is geen probleem, maar het vraagt wel net wat meer plannen weer op deze manier. Ik laat iig de dealer er naar kijken en met een prijs komen, maar zal nog wel even duren dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht