verlichtings probleem - Clio 1

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

verlichtings probleem - Clio 1

Bericht door neonic »

Eerdere zoektocht nog niks opgeleverd dus bij deze.

Me probleem is dus dat me linker stadslicht en achterlicht het niet meer doet. Ook doet me dashboardverlichting het niet meer en de 'verklikker' zodat je je licht niet vergeet uit te zetten. Heb al op wat forums gekeken en het één en ander uitgeporbeerd maar nog niks verder gekomen.

Wat ik gedaan heb ...
- Stads en achterlicht omgerolen (om te kijken of lampje nog goed was), lag dus niet aan lampje.
- Met multimeter de aansluiting gemeten.
- Een x-aantal zekeringen er uit getrokken en er weer in gedaan, en sommige omgerolen met eentje waarvan er wel iets werkte.
- Gekeken achter zekeringenkast, tot zover mogelijk (ook eens gelezen op een forum) maar kon daar ook nog niets 'geks' ontdekken. Of niet gezien in ieder geval aangezien je er niet zo makkelijk bij kan.

En dan zijn er ook nog een paar dingen die ik me afvraag ...
- Zitten je achterlichten en stadlichten niet op een zekering ofzo ??? Heb ik me boekje van me auto zitten kijken, en in de vraagbaak maar ... geen zekering zo te zien ?
- Hoe zit je verlichting uberhaupt aangesloten ?
bedoel ... bij je dimlichten enzo heb je een zekering voor links en voor rechts. Gaat er een voedingsdraad naar je schakelaar en vandaar uit 1 naar je zekeringenkast (en daar word ie verdeeld over de 2 zekeringen) of gaat er gelijk 2 draden naar de zekeringenkast ?
Heeft er iemand een schema van een Clio, type 1 toevallig, of wil er iemand een simpel schemaatje maken van in ieder geval de verlichting ?
- En ... weet iemand waar de massapunten zitten ? bij de koplampen en achterlichten ben ik ze al tegen gekomen, maar voor bv je dashboard enz ?

Beejte veel vragen misschien maar ... hoop dat er iemand nog ideeen en/of tips wat ik nog kan uit proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Onder de motorkap zitten ook nog diverse zekeringen. Het lijkt me gezien de klachten die je hebt toch echt dat een van deze zekeringen defect is! Haal ze er 1 voor 1 uit, en controleer ze. Succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Ik lees dat je gemeten hebt met een multimeter, maar wat is de uitkomst daarvan??
mischien is het iets simpels als een massa-probleem, dat kan je controleren door alle massa-punten na te lopen,
maar het zou ook maar zo in je verlichtingsschakelaar kunnen zitten.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

Bericht door neonic »

Alvast bedankt voor de snelle reacites.

Massa zou kunnen inderdaad, maar lijkt me niet echt logisch aangezien een x-aantal dingen het niet doen.
Kapotte schakelaar lijkt me dan het meest logische.
Als ik het schema bekijk (gisteren uit lopen pluizen) dan loopt er eem voeding naar een zekering (in het kastje) en gaat van daaruit naar achterlicht-links, parkeerlicht-links (ben er nou achter dat ze daarmee je stadslicht bedoelen .....) en kentekenplaat verlichting.
Dus als ik het goed gezien heb zit dus al die ellende, wat niet werkt, op 1 zekering. Dus dan lijkt mij dat óf de zekering kapot is, óf iets met de schakelaar.
Ben vanmorgen weer effe bezig geweest en een aantal zekeringen omgeruild met nieuwe, zonder resultaat.
Ook heb ik gekeken naar kentekenverlichting en die werkt inderdaad ook niet meer.

Dus denk dat ik morgen eerst maar eens een schakelaar gaat halen en vervangen.
Als dat het dan nog niet werkt dan denk ik dat ik er maar door iemand laat kijken die er verstand van heeft :wink:

Heb ook effe een schemaatje bij gezet (gescand uit de vraagbaak) is alleen wel van '91-'93 maar denk niet dat er al te veel verschil in zit...
Afbeelding


ps. zag net dat ik al een topic gestart had. zou iemand deze kunnen / willen sluiten ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Admin
Site Admin
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2095
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:27
Actief als: particulier

Bericht door Admin »

neonic schreef:ps. zag net dat ik al een topic gestart had. zou iemand deze kunnen / willen sluiten ?
Bedoelde je dit topic ? : dashboard verlichting doet niks meer

ps. Dat schema is niet te lezen in dat formaat :wink:
probeer het als attachment bij te voegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

Bericht door neonic »

Dat is inderdaad het topic ja.

Probleem is opgelost. Heb vandaag nieuwe schakelaar van de sloop gehaald. Thuis voor de gein zitten meten met multimeter hoe en wat maar ... kwam toen tot het idee dat er gewoon 1 draad loopt van achterlichten etc. naar zekeringenkastje. Dus als schakelaar kapot zou zijn dan zou zowel links én rechts niet moeten branden :idea:

Dus ik weer in boekie gekeken. Staan 2 zekeringen tussen met een pijltje en een lampje boven elkaar. Dacht dat dat je knipperlichten waren, niet dus.
Contact aangezet, de 2 zekeringen eruit gerukt en er 2 nieuwe in gedaan en met de 1e (linkse dus) ging gelijk dat ding piepen en dashboard brande en stadslicht brande, zag ik aan de auto die voor me stond.
En effe rondje gelopen rond me auto en achterlicht en nummerbordlampie brande ook weer.

Het was stiekem dus toch een zekeringetje, lekker blond é :wink:

Dus dit topic mag ook wel dicht.


ps. Iemand toevallig intresse in een mooie schakelaar, zo goed als nieuw ? :D heb er eentje over nou.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Laat maar liggen, kan altijd van pas komen.
Die schakelaars hebben ook niet het eeuwige leven.

Anders even aanbieden in het te koop gedeelte.
De schakelaar is gelijk aan die van een 19 PhII en een Espace 2.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

Bericht door neonic »

Schakelaar gooi ik maar in de bak met de andere losse onderdelen :wink: Heb nog een bak met brokken dashboard, middenconsoles, vent. roosters enzo.
Misschien kan ik er nog wel wat leuks mee doen voor me pc ofzo.

Verder zijn alle 'problemen' opgelost denk. Alleen zijn er nog een paar lampjes die het niet meer doen maar da's niet zo schokkend.

Weet iemand toevallig wat voor lampjes het zijn ? (voor in schakelaars enz.) is dat een beejte standaard lampje of heb je daar verschil in ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

robla56
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010 15:09

Re: verlichtings probleem - Clio 1

Bericht door robla56 »

wat niet in het instructieboek staat is dat de verlichting gezekerd is en dat de plaats van deze zekeringen is rechts naast de accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht