lager stuurbekrachtiging

Plaats reactie

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 02 mar 2025 10:01
Actief als: particulier

lager stuurbekrachtiging

Bericht door pfzandstra »

Bij mijn espace 2.0 T is er een irritant zoemend/fluitend geluid. Dit loopt mee met het toerental. Zowel als de versnelling in vrij of in een versnelling.
De garage gaf aan dat het een versleten/kapot lager is van de stuurbekrachtigingspomp. Is er nog een slimme manier om dit te verhelpen. Garage had het over nieuwe stuurbekrachtigingspomp in en uitbouwen. Dat ging rond de 700 euro kosten.
Hoe weet ik zeker dat het lager is van de stuurbekrachtigingspomp en niet van multiriem of iets van de dynamo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47

Re: lager stuurbekrachtiging

Bericht door mechanic »

Als je dat zeker wil weten zul je met een stethoscoop moeten luisteren met draaiende motor aan de verschillende onderdelen.
Heb je reden om te twijfelen aan de garage? Dan kun ne net zo goed niet meer gaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid

Twijfel zeker niet aan de garage. Maar als het voor minder kan worden opgelost zou dat fijn zijn.
Maar een espace is eenmaal geen goedkope auto in het onderhoud. Maar dit zijn dan vervelende tegenvallers maar is te verwachten bij een leeftijd van 18+ jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Die pomp zit bovenaan, en is vrij eenvoudig te de/monteren.
Een gebruikte pomp kost je rond de 50euro, flesje atf olie voor erin en je kunt weer gaan. Immers, een nieuwe auto wordt het nooit meer. (Enkel bij stipt klaarblijkelijk)

Wil je het goed doen meteen een nieuwe multiriemset, en afhankelijk wanneer de distributieriem voor 't laatst gedaan is die ook want je bent al een eindje op weg..

Zelf doen ben je voor plm 100e klaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid

Distributie is van april 2022. Dus nu 3 jaar. Op zich kan ik er wel verder mee rijden maar het gegier is erg irritant. Tevens weet je niet wanneer die het echt begeeft. garage gaf aan kan volgende week maar ook over 2 jaar viel niks over te zeggen. Als mazzel heb heb ik alleen geen stuurbekrachtiging maar met pech loopt de multiriem in de distributie dan is het zoiezo einde verhaal.

Zal eens kijken of ik op youtube filmpje kan vinden hoe te demonteren en monteren.
Is er nog speciaal gereedschap nodig?
In ieder geval dank voor de info.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De multiriem demonteren gaat het beste via de rv wielkuip, dus even wiel eraf en wielkuip aan de kant halen.
Met een ringsleutel bijvoorbeeld, 16mm, is de spanrol te ontspannen en kan de multiriem eraf.

Wanneer je de olieleiding losneemt zal de olie natuurlijk lekken, vang dit dus op dat scheelt poetsen.
Dan is het in omgekeerde volgorde terug plaatsen, oude riem kan in zekere zin gewoon terug want die was anders ook nog paar jaar blijven zitten. Het advies blijft altijd dat allen te vervangen, zal.de garage ook doen want die moet garantie geven natuurlijk. Die monteert ook geen gebruikte pomp denk ik.

Olie vullen, motor starten en aantal keer uiterst links/rechts sturen tot het gegier stopt, peil controleren en klaar eigenlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid

Aan het kijken met de onderdelen.
Wat is eigenlijk de reden dat de multiriem eigenlijk beter vervangen kan worden?

Bij mulitriemen zie ik rubber en polyester weefsel. Heeft de een of ander nog voorkeur?
Hoe achterhaal ik de lengte die ik nodig heb voor de multiriem
Hoeveel atf olie heb ik ongeveer nodig?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De reden is voor mij althans zekerheid, een defecte multiriem draait bij dit type tussen de distributieriem met ellende van dien. Zonder defect lager was de riem blijven zitten tot de volgende vervanging, nu heb je deze in deze toch in de hand.
In de garage, n bij 'thuisklussen' zette ik geen oude riem terug, op de eigen auto ligt dat wat anders.

Over de samenstelling zou je even kunnen googlen, neem altijd een goed als je besluit te vervangen. Contitech bijvoorbeeld.
Kijk adhv kenteken op onderdelen sites, wellicht staan er nog gegevens op de huidige riem.

Op kroonolie.nl zie je dat er 1.1l atf in het systeem zit, dat gaat echter niet helemaal leeg met een pomp wissel dus met een liter zou je er moeten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid

Nou vervangen is gelukt maar helaas is van de vervangende stuurbekrachtigingspomp het lager ook niet meer goed. Bij garage langs geweest met stethoscope laten luisteren. Onderdeel vervangende stuurbekrachtigings pomp lager niet goed maar waarschijnlijk ook lager van spanrol. Is de spanrol makkelijk te demonteren als de stuurbekrachtigingspomp eraf is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

In een eerdere reactie gaf ik al aan dat de beste manier vandoen ook een nieuwe multiriemset monteren is, om dit natuurlijk te voorkomen.
Dus riem+looprol+spanrol.

Spanner ontspannen met een 16mm ring/steek sleutel en dan riem demonteren,vervolgens met een dop 16mm de centrale bout van de spanrol losnemen. Dat gaat eenvoudig inderdaad.

Wel pech hebben natuurlijk dit, hopelijk heb je toch garantie.
Onderdelenlijn.nl staat er vol mee elk geval!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid

Gelukkig pakt het autodemontage bedrijf zijn verantwoordelijkheid en stuurt een nieuwe op onder garantie.

Dus ik moet 3 dingen demonteren/monteren
1) de stuurbekrachtigingspomp
2) spanrol met 16 mm dop. Schijnt maar 1 manier te zijn met monteren ivm een gleuf geloof ik. De veer zit neem ik aan in het mechanisme niet dat ik hem er niet meer terug op krijg. Hoef niks na te stellen toch?
3) de looprol 16 mm dop en losdraaien hopen dat ik erbij kom. Anders weer het scherm rechtsvoor eraf.

En uiteraard weer bijvullen met olie. En bouten neem ik aan vastzetten met locktide

Gaande weg leren we bij. Vond het wel spannend.

Andere vraag hoe heten die rubberen doppen van de motor afdekplaat dit op die 4 dikke punten valt. Ik ontdekte dat er maar 2 van de 4 opzitten. Dan stuitert het zo in het motorruim.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het is een automatisch verende spanrol, aan de buitenzijde is een 16mm 'blokje' wat dus met een 16mm sleutel te bedienen is. Als de riem eraf is zal deze spanrol wat verder terugkomen, maar dat het je de 1e keer al ervaren lijkt me.
In het midden huist een bout met een 16mm kop, die los en de gehele spanrol komt eraf. Die past inderdaad maar op 1 manier, dat kan echt niet mis.
Bouten zonder lictide goed vast zetten! Vast een aanhaal moment voor, maar 'net zo vast als toen je het loshaalde' is prima.

De looprol van de multiriem heeft een zwart plastic kapje over de boutkop zodat er geen vuil aan het lager kan. Dopje eraf klikken en zover ik me herinner is dat een 13mm pf een 16mm boutje.
Past allemaal maar op 1 manier.
De espace is een van de eenvoudigste mbt ruimte voor de riemerij.
Teken vooraf even hoe de multiriem gelopen heeft, of maak een fotootje.
En anders is hier een plaatje:
Screenshot_20250224_140521_Chrome.jpg
Hoe dat robbertje heet? Geen idee.
Motorsierplaat montage rubber?

De sloperij heeft die vast een aantal, anders voorstaat het met volproppen met wat schuim ook tegen het rammelen.

Toegevoegd in 44 secondes:
Leuk klusje als thuis hobbyist maar, vooral als je dat niet vaak doet best dapper!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
pfzandstra
Lid
Lid

Vandaag weer opnieuw de stuurbekrachtigingspomp gedemonteerd en de looprollen. Het lijkt nu stil.
Dank voor de info.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco