Max laden R5
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 apr 2025
- Laatste bezoek: 26 apr 2025 19:39
- Actief als: particulier
Max laden R5
Hoi allemaal, net aangemeld maar wel behoorlijk wat Renault ervaring in de vorm van een oude 5 (1977) en een min of meer even oude 4 (1980), een 5 GTX (1990). Zeker die laatste een heerlijke (snelle) auto en veel plezier mee gehad.
Hierna vooral over gestapt op Duits en Japans, met name door de horror verhalen en deels eigen ervaringen met betrouwbaarheid. Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit na heel veel auto bezit. Het gaat erom dat je geluk hebt met de auto qua storingen en of deze nu uit Frankrijk komt of uit het 'betrouwbare' Japan. Alles kan en gaat kapot.
Nu terug bij het merk om een kleinere en wat spannende EV aan te schaffen (in prive). Recent gereden in een R5 EV en later deze maand volgt een rit in de A290. Kijken wat het verschil is en of ik dat ook de meerprijs waard vind.
Een vraag die ik nu heb: wat voor soort accu heeft de R5 en kun je deze elke dag tot 100% opladen of wordt dit afgeraden? Zeker gezien de achteruitgang voor mij in range wil ik op de oprit de auto elke dag opladen.
Wat zijn jullie ervaringen?? Is er wat bekend over degradatie?
Met een goede groet, KV
Hierna vooral over gestapt op Duits en Japans, met name door de horror verhalen en deels eigen ervaringen met betrouwbaarheid. Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit na heel veel auto bezit. Het gaat erom dat je geluk hebt met de auto qua storingen en of deze nu uit Frankrijk komt of uit het 'betrouwbare' Japan. Alles kan en gaat kapot.
Nu terug bij het merk om een kleinere en wat spannende EV aan te schaffen (in prive). Recent gereden in een R5 EV en later deze maand volgt een rit in de A290. Kijken wat het verschil is en of ik dat ook de meerprijs waard vind.
Een vraag die ik nu heb: wat voor soort accu heeft de R5 en kun je deze elke dag tot 100% opladen of wordt dit afgeraden? Zeker gezien de achteruitgang voor mij in range wil ik op de oprit de auto elke dag opladen.
Wat zijn jullie ervaringen?? Is er wat bekend over degradatie?
Met een goede groet, KV
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 15 feb 2025
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 19:33
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Meen dat Renault 80% aanbeveelt en als je ver weg moet je incidenteel tot 100% gaat laden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 apr 2025
- Laatste bezoek: 26 apr 2025 19:39
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Dank je!
Kan er niet zoveel over vinden.
Kan er niet zoveel over vinden.
Laatst gewijzigd door Pepone op 21 apr 2025 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 15 jan 2025
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 09:24
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Volgens mij raden ze aan om tussen de 20% en 80% te blijven (bij alle EV’s?). Ik heb de onze op 90% max gezet en rij er altijd de dag erop mee weg. Simpelweg omdat ik die extra 10% range wel fijn/nodig vind.
De dealer laadt de demo auto’s overigens gewoon tot 100% op.
Op lange termijn zou het wellicht wat range capaciteit kunnen schelen (wordt minder), maar ik heb ook van horen zeggen dat 100% vol, niet écht 100% vol is. Renault heeft een buffer ingebouwd waardoor de accu niet tot 100% vol kán blijkbaar.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap
De dealer laadt de demo auto’s overigens gewoon tot 100% op.
Op lange termijn zou het wellicht wat range capaciteit kunnen schelen (wordt minder), maar ik heb ook van horen zeggen dat 100% vol, niet écht 100% vol is. Renault heeft een buffer ingebouwd waardoor de accu niet tot 100% vol kán blijkbaar.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 16:09
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Max laden R5
Er wordt aangeraden lees ik om bij het snelladen, Fastned bijvoorbeeld, maar tot 80 % te gaan.
Ik laad dan tot ik thuis kan komen.
Als het goed is houdt de BMS dit ook inderdaad in de gaten.
Groet, Ron.
Ik laad dan tot ik thuis kan komen.
Als het goed is houdt de BMS dit ook inderdaad in de gaten.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 15 feb 2025
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 19:33
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Snel laden tot 80% is omdat daar boven de snelheid ook enorm afneemt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 apr 2025
- Laatste bezoek: 26 apr 2025 19:39
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Dank voor je heldere antwoord. De Tesla die ik nu rijd heeft nog de oude NMC batterij die niet te vaak 100% mag worden opgeladen. Hoopte dat Renault in de 5 een LFP achtige batterij had verstopt die wel elke dag 100% geladen kan worden.CakeyEV schreef: ↑22 apr 2025 17:53 Volgens mij raden ze aan om tussen de 20% en 80% te blijven (bij alle EV’s?). Ik heb de onze op 90% max gezet en rij er altijd de dag erop mee weg. Simpelweg omdat ik die extra 10% range wel fijn/nodig vind.
De dealer laadt de demo auto’s overigens gewoon tot 100% op.
Op lange termijn zou het wellicht wat range capaciteit kunnen schelen (wordt minder), maar ik heb ook van horen zeggen dat 100% vol, niet écht 100% vol is. Renault heeft een buffer ingebouwd waardoor de accu niet tot 100% vol kán blijkbaar.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap![]()
Hoorde ook dat met DC laden tot max 80% kan worden geladen, is dat ook jou ervaring??
Gr KV
Toegevoegd in 3 minuten 49 secondes:
Ah, zag de onderste regel over het hoofd! Snap je enthousiasme en vind het super lekker rijden voor zo'n compacte auto. De dealer kon mij niet helemaal helpen met de werking van de app. Is het mogelijk om, als ik de stekker heb ingeplugd (thuis op oprit) om dan het laden te starten en te stoppen. Zou dat graag weten voor optimaliseren extra KW van de panelen. Dealer gaf aan dat dat niet kon in de app, wel in de auto zelf. Dat vind ik erg omslachtig.CakeyEV schreef: ↑22 apr 2025 17:53 Volgens mij raden ze aan om tussen de 20% en 80% te blijven (bij alle EV’s?). Ik heb de onze op 90% max gezet en rij er altijd de dag erop mee weg. Simpelweg omdat ik die extra 10% range wel fijn/nodig vind.
De dealer laadt de demo auto’s overigens gewoon tot 100% op.
Op lange termijn zou het wellicht wat range capaciteit kunnen schelen (wordt minder), maar ik heb ook van horen zeggen dat 100% vol, niet écht 100% vol is. Renault heeft een buffer ingebouwd waardoor de accu niet tot 100% vol kán blijkbaar.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap![]()
Andere vraag: kan ik airco nu wel of niet activeren bijvoorbeeld 40 min voor vertrek? En geldt dit ook voor de stoelverwarming?
Voor mij belangrijke zaken voor aanschaf (of niet).
Gr KV
Toegevoegd in 53 secondes:
Dank voor je antwoord. Is laden >80% technisch wel mogelijk of is het automatisch begrensd op 80% bij DC laden?
Toegevoegd in 1 minuut 29 secondes:
Als ik uitgebreid het restaurant onderweg verken heb ik ook extra tijd nodig

Is de laadcurve redelijk vlak over 10-80% of juist met een piek en langzaamaan aflopend?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 15 feb 2025
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 19:33
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Boven 80% met snellader is gewoon mogelijk. Enige begrenzing is 100% zowel snel als normaal laden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 dec 2024
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:55
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Je kan de airco aanzetten voor vertrek, max 15 min, maar dat is genoeg om de boel te ontdooien enzo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 15 jan 2025
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 09:24
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
Aantal vragen waar ik het antwoord op kan geven:
Renault gebruikt voor haar auto's tot nog toe de NMC accu voor zo ver ik weet. De LFP accu's hebben geen zeldzame edelmetalen, maar een minder hoge cel-dichtheid waardoor de NMC accu's meer bereik hebben (theoretisch).
Via de MyRenault app kan je het laden (starten/stoppen) niet beïnvloeden. Het enige wat je kan zien is de range die de auto nog heeft, % van de batterij, km-stand en locatie van de auto.
Via de app kan je ook de airco activeren en dat werkt soms wel, soms niet. In de koudere nachten begin dit jaar heb ik het geprobeerd en vaak geeft de app de melding dat er een fout is ontstaan. Toen ik echter buiten ging luisteren kon ik de airco horen lopen.. resultaat is wel een mooi ontdooide auto én verwarmde stoelen (stuur niet zeker, volgens mij ook). Dus ja, het werkt wel maar de check of het systeem daadwerkelijk aan gaat moet je wel even doen (de airco loopt max 15 min wat Klevant ook al aangaf).
Laadcurve van 10-80% is bij nagenoeg geen EV een vlakke constante lijn. Hij begint hoog en zal naarmate van tijd afnemen qua KW's. Ik heb slechts 1x een snellaadsessie gehad (van 30% naar 75% ofzo) en dat ging prima, maar heb niet gekeken naar de hoeveelheid KW's, wel dat hij piekte op ~90KW ipv de maximale 100KW, maar dat kan ook te maken hebben met het voorverwarmen van de accu dat niet geheel is gelukt.
Ik hoop dat je hiermee wat verder komt in je zoektocht
Renault gebruikt voor haar auto's tot nog toe de NMC accu voor zo ver ik weet. De LFP accu's hebben geen zeldzame edelmetalen, maar een minder hoge cel-dichtheid waardoor de NMC accu's meer bereik hebben (theoretisch).
Via de MyRenault app kan je het laden (starten/stoppen) niet beïnvloeden. Het enige wat je kan zien is de range die de auto nog heeft, % van de batterij, km-stand en locatie van de auto.
Via de app kan je ook de airco activeren en dat werkt soms wel, soms niet. In de koudere nachten begin dit jaar heb ik het geprobeerd en vaak geeft de app de melding dat er een fout is ontstaan. Toen ik echter buiten ging luisteren kon ik de airco horen lopen.. resultaat is wel een mooi ontdooide auto én verwarmde stoelen (stuur niet zeker, volgens mij ook). Dus ja, het werkt wel maar de check of het systeem daadwerkelijk aan gaat moet je wel even doen (de airco loopt max 15 min wat Klevant ook al aangaf).
Laadcurve van 10-80% is bij nagenoeg geen EV een vlakke constante lijn. Hij begint hoog en zal naarmate van tijd afnemen qua KW's. Ik heb slechts 1x een snellaadsessie gehad (van 30% naar 75% ofzo) en dat ging prima, maar heb niet gekeken naar de hoeveelheid KW's, wel dat hij piekte op ~90KW ipv de maximale 100KW, maar dat kan ook te maken hebben met het voorverwarmen van de accu dat niet geheel is gelukt.
Ik hoop dat je hiermee wat verder komt in je zoektocht

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 apr 2025
- Laatste bezoek: 26 apr 2025 19:39
- Actief als: particulier
Re: Max laden R5
@CakeyEV, @Klevant,
Bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik zeker wat mee!!1!!
Wat ik niet hoopte maar toch realiteit is, de Renault app en de functionaliteit hiervan is een stap achteruit. Ben vreselijk verwend met slimmigheden in de Tesla app. De vraag is, is het erg genoeg om de R5 te laten staan. Met name het kunnen starten en stoppen vanuit de app als de R5 aan de thuiskabel hangt is best een dingetje. Wil het overschot aan KW van de zonnepanelen gebruiken wanneer dat het meest optimaal is. En om nu steeds naar de auto te lopen om dit te activeren. Of het maximale 15 min voorverwarmen (of koelen?). Nu gebruik ik deze functie om de gehele auto te ontdooien, bij zeer zware vorst en of sneeuw kan dit veel langer duren.
De dealer gevraagd of deze op de hoogte is van eventuele updates en upgrades? Het bleef op z'n Frans gezegd stil.
En dan is het een gok om nu te kopen (niet leasen) of te wachten als de eerste (grotere) updates en upgrades doorgevoerd worden.
Is het zo dat de duurdere modellen van Renault meer functionaliteit in de Renault app hebben?
Vind het een geweldige auto die heel goed rijdt met een prima prijs/kwaliteit. De kwaliteit moet zich nog bewijzen maar heb daar alle vertrouwen in.
Tsja, luxe problemen, een stap terug qua technologie heeft toch meer impact merk ik.
Bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik zeker wat mee!!1!!
Wat ik niet hoopte maar toch realiteit is, de Renault app en de functionaliteit hiervan is een stap achteruit. Ben vreselijk verwend met slimmigheden in de Tesla app. De vraag is, is het erg genoeg om de R5 te laten staan. Met name het kunnen starten en stoppen vanuit de app als de R5 aan de thuiskabel hangt is best een dingetje. Wil het overschot aan KW van de zonnepanelen gebruiken wanneer dat het meest optimaal is. En om nu steeds naar de auto te lopen om dit te activeren. Of het maximale 15 min voorverwarmen (of koelen?). Nu gebruik ik deze functie om de gehele auto te ontdooien, bij zeer zware vorst en of sneeuw kan dit veel langer duren.
De dealer gevraagd of deze op de hoogte is van eventuele updates en upgrades? Het bleef op z'n Frans gezegd stil.
En dan is het een gok om nu te kopen (niet leasen) of te wachten als de eerste (grotere) updates en upgrades doorgevoerd worden.
Is het zo dat de duurdere modellen van Renault meer functionaliteit in de Renault app hebben?
Vind het een geweldige auto die heel goed rijdt met een prima prijs/kwaliteit. De kwaliteit moet zich nog bewijzen maar heb daar alle vertrouwen in.
Tsja, luxe problemen, een stap terug qua technologie heeft toch meer impact merk ik.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 446 Weergaves
-
Laatste bericht door Andere Peter
-
- 5 Reacties
- 952 Weergaves
-
Laatste bericht door haelewyn
-
- 4 Reacties
- 737 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 22 Reacties
- 769 Weergaves
-
Laatste bericht door groen_duiven
-
- 2 Reacties
- 332 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 618 Weergaves
-
Laatste bericht door erik75
-
- 1 Reacties
- 151 Weergaves
-
Laatste bericht door Sordone