Laatst moest ik wat reparaties doen aan de Renault Scenic van een kennis van ons en toen viel me op hoe luxe deze auto's eigenlijk zijn.
Alle opties die zij hadden zouden voor mij perfect uitkomen voor zomervakantie en de wintersport.
Langzaam aan zijn we zelf daarom ook maar eens gaan rondkijken naar een Renault Scenic en vanmiddag dan ook (een opknapper) gekocht.
Sinds vanmiddag zijn wij eigenaar van een bomvolle Renault Scenic II uit 2008.
Echter de auto had als klacht: 'Start niet meer, startknop kapot'
Nu ben ik straks meteen met de auto aan de slag gegaan en valt mij het volgende op:
Instappen in de auto; stuurslot staat er niet op en melding 'Sleutelkaart invoeren'
Sleutelkaart ingevoerd; melding 'ontkoppel + start of rem intrappen + start.
Ondertussen is de auto al in een soort van accessoires stand gekomen, want ik kan de ruitenwissers bedienen, het paneeltje van de climate control is aan en ik hoor de kleppen van de cc de basisafstelling doen (kachelventilator zelf doet niets)
Als ik de koppeling en/of rem intrap en ik druk op de startknop wordt het schermpje waar de melding in stond leeg,
onder het stuur hoor ik 3x een hard tikkend geluid, alsof hij het stuurslot probeert los te halen, en verder gebeurd er niets.
Vervolgens krijg ik de melding 'Aub kaart verwijderen'
Wat heb ik gedaan?
- Accu vervangen, oude accu opgeladen en ook weer geprobeerd
- Zekeringkast in motorruimte uit elkaar gehaald, contacten waar nodig opgeschuurd en ingespoten met WD40
(Dit is het type 2 zekeringkast, zover ik kan zien het enige type zonder zekering 25A voor de startmotor? (correct me if i'm wrong)
- Auto uitgelezen. Foutcode (pas na poging tot starten): DF002 Stuurslot, interne elektronische sturing van het stuurslot.
NB. Volgens de vorige eigenaar had de ANWB bij hem op de oprit het stuurslot er af gekregen, want deze zat er toen nog wel op.
Bij de garage waar de auto naartoe gebracht is schijnt hij weer op stuurslot gegaan te zijn, want zij hebben hem ook weer van stuurslot af moeten halen vertelde zij later.
Ik heb zelf te weinig kennis van de 'kwaaltjes' van deze auto's
Wie o wie stuurt mij een beetje in de goede richting / wil met me meedenken naar een oplossing.
Mijn dank is groot.