Accu vervangen na 5 jaar.
-
Capsnarf
Topic author - lid

- Actief als: particulier
Accu vervangen na 5 jaar.
Over niet al te lange tijd is mijn Captur 5 jaar.
In het onderhoudsschema staat dat de 12v accu vervangen moet worden.
Dat schijnt een best prijzig ding te zijn, verschil in beurt met of zonder per nu bijna € 350.
Zijn er mensen die idd deze 12v al vervangen hebben (de 2020 modellen) en zo ja, ongeveer b.g. kosten betaald ?
Zou het wenselijk zijn de vervanging een jaartje uit te stellen ? Ondervind (nog) geen problemen km stand is ca. 60 k maar goed moeten de winter nog in.
Verneem graag jullie ervaringen en/of advies.
In het onderhoudsschema staat dat de 12v accu vervangen moet worden.
Dat schijnt een best prijzig ding te zijn, verschil in beurt met of zonder per nu bijna € 350.
Zijn er mensen die idd deze 12v al vervangen hebben (de 2020 modellen) en zo ja, ongeveer b.g. kosten betaald ?
Zou het wenselijk zijn de vervanging een jaartje uit te stellen ? Ondervind (nog) geen problemen km stand is ca. 60 k maar goed moeten de winter nog in.
Verneem graag jullie ervaringen en/of advies.
Captur 2021 Initiale Paris TCE 140 EDC GPF
Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé. Afgeleverd 30 maart 2021
met Highway Traffic Jam, draadloze oplader, 10,25" display en vaste 13p trekhaak verkocht 13 mei 2026
met Highway Traffic Jam, draadloze oplader, 10,25" display en vaste 13p trekhaak verkocht 13 mei 2026
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
nikk
- Gerespecteerd lid

Re: Accu vervangen na 5 jaar.
Goedemorgen, Wat voor accu zit er nu in? Wat kost deze als je hem online opzoekt? Zou me niet verbazen als er modellen zijn vanaf een 100 euro. Is vervangen echt nodig? Moeilijk te zeggen, kans van niet, je kunt de accu laten testen.
VW Transporter L2H1 2.0 TSI '17
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Laguna HB automaat 2.0 8v S092000 '99
Laguna HB automaat 2.0 8v S088180 '98
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Laguna HB automaat 2.0 8v S092000 '99
Laguna HB automaat 2.0 8v S088180 '98
| Hide post links |
-
KDL
- lid

Testen, soms zijn de tests zelfs niet 100% maar kun je het een jaartje uitstellen. Hoe koud wordt het deze winter? Hoe is de auto gebruikt afgelopen 5 jaar?
Ik zou hem lekker laten zitten en pas bij de eerste tekenen van verzwakking (zoals langere starttijd bij het aanslaan) zelf vervangen, agm zou ik er dan indoen ipv efb.
Is niet zo moeilijk en je kunt ook op youtube kijken mocht je het nog nooit hebben gedaan.
Ik zou hem lekker laten zitten en pas bij de eerste tekenen van verzwakking (zoals langere starttijd bij het aanslaan) zelf vervangen, agm zou ik er dan indoen ipv efb.
Is niet zo moeilijk en je kunt ook op youtube kijken mocht je het nog nooit hebben gedaan.
| Hide post links |
-
mechanic
- Gouden Bahco
Heb een heel andere auto, 12v accu gaf na 10jaar recent de geest pas...
Uit voorzorg vervangen kan maar vrij zinloos als test nog goed uitwijst.
Uit voorzorg vervangen kan maar vrij zinloos als test nog goed uitwijst.
| Hide post links |
-
Legrande
- 2-hit-miracle

Ik heb net een Varta AGM 70 AH gekocht (Varta Dynamic AGM A7 accu 12V 70Ah )
Kost € 145,- voor een Captur 2 uit 2020.
Vervangen is eenvoudig. Maar vaak moet je deze accu inleren /registreren in het systeem.
Ik neem aan dat dit ook voor de Captur 2 geldt.
Kost € 145,- voor een Captur 2 uit 2020.
Vervangen is eenvoudig. Maar vaak moet je deze accu inleren /registreren in het systeem.
Ik neem aan dat dit ook voor de Captur 2 geldt.
| Hide post links |
-
haelewyn
- lid

Voila... het kan best dat die 10 jaar meeloopt. Vervangen na 5 jaar is op zijn minst discutabel te noemen. En zelfs meer zou ook nog kunnen.mechanic schreef: 18 okt 2025 20:55 Heb een heel andere auto, 12v accu gaf na 10jaar recent de geest pas...
De baliemedewerker raadt me voor mijn megane phev aan, elke keer ze mijn hoofd zien, dat ik de vier bougies zou vervangen. Na 4 jaar (dat is 'em) of na slechts 28.000 km.
Voor dik 250 euro.
Daar wordt alleen de garage beter van.
Net als van de olieverversing voor 246 euro. Lol.
Dat doe ik nu wel even zelf.
| Hide post links |
-
Grou_8
- Lid - eerste logo binnen

Ik vervang een accu nooit preventief. Die dingen kan je overal kopen en met een setje startkabels aan boord kom je altijd weg. In mijn Master ging de accu 13 jaar mee en op vakantie in Tsjechië waren we pas aan de beurt. Zo verholpen.
| Hide post links |
-
walibas

De tijd dat accu's 10+ jaar meegaan ligt helaas bij veel auto's wel achter ons. En dat ligt vaak niet eens aan de accu zelf.
Doordat een auto steeds zuiniger en efficienter moet worden is het laden tijden het rijden verre van constant. Bij het accellereren zal de accu nauwelijks laden en bij het uitrollen of remmen juist maximaal.
Door die wisselingen zal de accu sneller slijten.
Ook is de kans groot dat in de winter met stoelverwarming, achterruit verwarming en fan op max om het binnen zo snel mogelijk warm te hebben de accu niet vol zal raken bij korte ritten door deze manier van laden.
Verder is tegenwoordig niet iedereen meer bereid om de auto even te gebruiken om een andere auto over te starten. In moderne auto's zitten 10tallen computers die lang niet altijd even goed bestand zijn tegen eventuele spikes. Als je de auto zelf start worden die computers vaak kortstondig even ontkoppeld. Iets dat niet gebeurt bij het overstarten bij het donorvoertuig.
Doordat een auto steeds zuiniger en efficienter moet worden is het laden tijden het rijden verre van constant. Bij het accellereren zal de accu nauwelijks laden en bij het uitrollen of remmen juist maximaal.
Door die wisselingen zal de accu sneller slijten.
Ook is de kans groot dat in de winter met stoelverwarming, achterruit verwarming en fan op max om het binnen zo snel mogelijk warm te hebben de accu niet vol zal raken bij korte ritten door deze manier van laden.
Verder is tegenwoordig niet iedereen meer bereid om de auto even te gebruiken om een andere auto over te starten. In moderne auto's zitten 10tallen computers die lang niet altijd even goed bestand zijn tegen eventuele spikes. Als je de auto zelf start worden die computers vaak kortstondig even ontkoppeld. Iets dat niet gebeurt bij het overstarten bij het donorvoertuig.
| Hide post links |
-
haelewyn
- lid

Met een hybride auto kan je niet eens een benzinevoertuig meer starten. Er zijn stickers onder de motorkap die het verbieden en waarschijnlijk kan je toch niet genoeg stroom doorgeven om de andere gestart te krijgen. Plus zit je nog met het risico dat je je 101 computers beschadigt.
Bij een moderne hybride wordt de kleine batterij geladen door het bijspringen van de grote.
Al moet ik zeggen dat ik met veel korte ritten wel vaker een waarschuwing krijg bij de volgende start dat de auto in stroombesparingsmodus gaat.
Bij een moderne hybride draaien al die gretige verbruikers niet op de 12V batterij. Dat zou niet echt goed lukken. Maar in hoeverre die batterij dan wel belast wordt, weet ik ook niet.
Alles verandert... redelijk snel de laatste jaren.
Bij een moderne hybride wordt de kleine batterij geladen door het bijspringen van de grote.
Al moet ik zeggen dat ik met veel korte ritten wel vaker een waarschuwing krijg bij de volgende start dat de auto in stroombesparingsmodus gaat.
Bij een moderne hybride draaien al die gretige verbruikers niet op de 12V batterij. Dat zou niet echt goed lukken. Maar in hoeverre die batterij dan wel belast wordt, weet ik ook niet.
Alles verandert... redelijk snel de laatste jaren.
| Hide post links |
-
Capsnarf
Topic author - lid

Bedankt allen voor jullie input.
Heb besloten te auto te verkopen. Wellicht steekt de volgende eigenaar hier nog eens zijn licht op....
Heb besloten te auto te verkopen. Wellicht steekt de volgende eigenaar hier nog eens zijn licht op....
Captur 2021 Initiale Paris TCE 140 EDC GPF
| Hide post links |
-
scarface450
- lid

Als ik het goed heb begrepen de vorige keer bij het onderhoud van m'n Clio hybride staat er de volgende keer of toch zeker de volgende keer dan ook een vervanging op van 1 van de accu's. ( Of was het nu de accu van de electromotor ? ) Vermits ik helemaal niet veel km's doe ga ik toch ook vragen om dat een jaar extra uit te stellen , net zoals de bougies...geen km's is ook minder gebruik van de bougies...Heb dat indertijd ook aangedurfd voor mijn distributieriem bij m'n GSIII en dat is ook vlot verlopen.
Oliewissel doe ik wel elk jaar ipv om de 2 jaar. Zo verdient de dealer toch nog voldoende denk ik.
Oliewissel doe ik wel elk jaar ipv om de 2 jaar. Zo verdient de dealer toch nog voldoende denk ik.
| Hide post links |
-
walibas

Wat je ook kunt doen als het om de 12V accu gaat is gewoon de accu even (laten) testen. Vaak is dat gratis en weet je meteen of uitstellen verstandig is of prima kan.
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-