kachel megane scenic geeft geen warme lucht meer

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

kachel megane scenic geeft geen warme lucht meer

Bericht door geertpetro »

Hallo

Ik heb een renault megane scenic uit 1999 (1 type).
Het probleem is dat de kachel wel blaast maar geen warme lucht.
De temperatuurmeter komt ook niet hoger als een kwart of minder zelfs.
Bij een warme motor heb ik hem gisteren even stationair laten lopen
De temperatuurmeter gaat dan ook niet verder omhoog.
wel hoor ik als ik dan wat extra gas geef ineens getikker (rechter kant)
laat ik het gas los is het weer weg. (weet niet of dit er mee te maken heeft)
Ik ben nog niet bij de garage geweest maar hier een op het forum gebladerd,
maar kom er nog niet helemaal uit wat ik moeten doen.
en met deze kou gisteren -8 overdag is het toch wel koud in de auto dan
Ik kijk uit naar een reactie

groet
geertpetro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ik denk dat je thermostaat defekt is, vervangen is niet zo'n kostbare aangelegenheid en scheelt straks in benzineverbruik en comfort. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

hallo

bedankt voor je antwoord
Is dit gemakkelijk zelf te doen en hoe lang ben je er dan ongeveer mee bezig?
wat zijn dan ongeveer de kosten?
thermostaat alleen en laten doen bij de garage?

groet
geertpetro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De prijs van een thermostaat is plm. 25,00/30,00 euro. Het is voor een garage ongeveer 15 min. werk. Zelf doen kan ook maar het ontluchten kan lastig zijn. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

Vanmorgen bij de garage geweest en daar zeiden dat de thermostaat inderdaad niet te best meer was.
voor thermostaat pakking koelvloestof en ongeveer 2,5 uur werk kosten die ze er evt mee bezig zijn moeten 200euro kosten. Ik vind het echt niet normaal
Klopt dit wel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Dat klopt wel ongeveer.
Koelvloeistof is ook niet gratis en er gaat ook nog een liter of 6 in en er staat 2,5 uur een mannetje aan je auto te sleutelen.
Thermostaat van 30 euro.
Voor 50 euro koelvloeistof.
De rest voor arbeidsloon.
Is een vrij normale prijs.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

waar zit die 2.5 uur dan in sommige hebben het over een kwartiertje werk
ok bij de garage vervangen ze natuurlijk de gehele koelvloeistof

vervangen ze dan alleen de thermostaat of compleet incl huis?
zal het laatste wel zijn hadden het erover dat er ook een pakking nodig was.

Is het echter zelf ook te doen alleen de termostaat vervangen?
ik neem aan dat ook niet alle koelvloeistof vervangen hoeft te worden
bij de auto zijn net de distributierienm waterpomp remblokken etc vervangen heeft dus genoeg voor eerst op de kop gehad

heeft iemand dan ook een schemaatje oid wat/waar ik moet vervangen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Voor het vervangen van de thermostaat dien je ongeveer 1 liter koelvloeistof af te tappen. De slangen worden dicht geknepen. Vaak heb je de pakking niet eens nodig, als je voorzichtig bent. Zal eens kijken of ik een werkschema heb. Welk type heb je ? staat op het ovale plaatje in de R.deurpost. mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

megane scenic 1.4 e type jaof
1e type volgens mij is bouwjaar 1-1999

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Heb een file(pdf) gevonden maar kan hem hier niet plaatsen, kan hem wel via de mail naar je zenden.
Stuur mij even je E-mail adres mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

Hallo Willems

heb je een PM gestuurd
met mijn adres

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

Vanavond nieuwe thermostaat in gebouwd ging vrij vlot, temperatuur meter liep /loopt vrij snel naar half maar gaat dan niet verder, helaas is en blijf de kachel lauwe lucht geven.
thermostaat was ook echt wel aan vervanging toe het rubber binnenin thermostaat was al aardig kapot gegaan.
wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn wat zou ik nog meer kunnen doenheb na 40 km gereden te hebben nog een keer onlucht wie o wie kan me helpen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Het kan zijn dat de kachelradiateur verstopt is. Deze zit achter het schutbord, er lopen twee duimdikke slangen naartoe. Je kunt proberen deze dicht te knijpen met een tang/klem, dan losmaken en de radiateur doorspoelen met een tuinslang, beide kanten op spoelen, lukt dit goed, dan weer aansluiten, klemmen eraf en zeer nauwkeurig ontluchten(je hebt nu de beschrijving van mij). SUC6

En als het niet lukt dan zal als laatste de waterpomp, nog verdacht kunnen zijn, maar dan heb je eigenlijk eerder last van een te hoge motortemperatuur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

het ontluchten hoe kun je dat het beste doen? zie alleen boven op een slang die naar het termostaat loopt een dopje zitten
moet je voor doorspoelen vn de kachelradiateur deze loshalen/eruit halen?

ps de waterpomp is dit najaar vervangen gelijk met distributie riem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

In de PDF-file die ik je gestuurd heb staat meen ik exact omschreven hoe je dient te ontluchten(pag.232). De kachelradiateur hoeft niet verwijderd te worden om door te spoelen(dan zou het hele dashbord verwijderd moeten worden. Maar zoals ik schreef de slangen ernaartoe los en doorspoelen en dan opnieuw vullen, ontluchten, en rijden maar. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De mail met PDF heb ik gezonden naar Albert. mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

Bericht door geertpetro »

Hallo,

Het probleem is eindelijk opgelost,

Heb afgelopen zaterdag de kachelradiateur vervangen. dit ging vrij vlot over las ik dat het halve dashboard uit gebouwd moet worden, maar dat was in het geheel niet nodig.
Alleen het onderste schermpje van het console naast de gaspedaal. Na dit verwijderd wordt zie je de kachelradiateur zitten. Vervolgens hebben we de koelvloeistof afgetapt en nadat dit gebeurd slangen in de motorruimte los gemaakt. en de van de kachelradiateur zelf kun je hem er zo uittrekken. Om het kunstof buizengedeelte te kunnen verwijderen moet je wel even het gaspedaal losschroeven.

nadat alles weer aangesloten was en weer gevuld was met koelvloeistof en het geheel ontlucht was wordt het weer heerlijk warm in de auto.
Ik heb heel veel gehad aan de uitleg welke staat beschreven in boek voor de scenic uit de serie Vraagbaak (even de juiste pagina's gekopieerd in de bieb

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

En je hebt een hoop geld bespaard, door het zelf te doen !!! Is goed voor je eigenwaarde, toch?!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



freddekker1974
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2017 21:38
Actief als: particulier

Re:

Bericht door freddekker1974 »

geertpetro schreef:Hallo,

Het probleem is eindelijk opgelost,

Heb afgelopen zaterdag de kachelradiateur vervangen. dit ging vrij vlot over las ik dat het halve dashboard uit gebouwd moet worden, maar dat was in het geheel niet nodig.
Alleen het onderste schermpje van het console naast de gaspedaal. Na dit verwijderd wordt zie je de kachelradiateur zitten. Vervolgens hebben we de koelvloeistof afgetapt en nadat dit gebeurd slangen in de motorruimte los gemaakt. en de van de kachelradiateur zelf kun je hem er zo uittrekken. Om het kunstof buizengedeelte te kunnen verwijderen moet je wel even het gaspedaal losschroeven.

nadat alles weer aangesloten was en weer gevuld was met koelvloeistof en het geheel ontlucht was wordt het weer heerlijk warm in de auto.
Ik heb heel veel gehad aan de uitleg welke staat beschreven in boek voor de scenic uit de serie Vraagbaak (even de juiste pagina's gekopieerd in de bieb
ik kan een senic kopen met het zerlfde probleem kan iemand mij uit leggen hoe ik die kachel radiateur vervangen kan ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht