Condens op mijn voorruit Renault Espace 2001 The Race
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
Condens op mijn voorruit Renault Espace 2001 The Race
Hallo Renault Espace kenners,
Sinds kort is het volgende probleem opgetreden: de voorruit van mijn Renault is elke keer aangeslagen. Dit is van het ene op het andere moment gekomen.
Wie heeft een mogelijke oplossing?
Alle mogelijke oplossingen zijn welkom.
Sinds kort is het volgende probleem opgetreden: de voorruit van mijn Renault is elke keer aangeslagen. Dit is van het ene op het andere moment gekomen.
Wie heeft een mogelijke oplossing?
Alle mogelijke oplossingen zijn welkom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Re: Condens op mijn voorruit Renault Espace 2001 The Race
Is het allen de voorruit, en heb je airco?rijk schreef:Hallo Renault Espace kenners,
Sinds kort is het volgende probleem opgetreden: de voorruit van mijn Renault is elke keer aangeslagen. Dit is van het ene op het andere moment gekomen.
Wie heeft een mogelijke oplossing?
Alle mogelijke oplossingen zijn welkom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
De Airco geeft de voorruit een aanslag wat condens kan veroorzaken.rijk schreef:Ja, ik heb airco en het is alleen de voorruit die condenseert.
Je zou daarom kunnen beginnen om de voorruit goed schoon te maken met een Glassex of zoiets.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
Bedankt Wesley, dit ga ik proberen.
Ik hoop dat het lukt. Natuurlijk laat ik weten of dit inderdaad de oplossing is.
Ik hoop dat het lukt. Natuurlijk laat ik weten of dit inderdaad de oplossing is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 19 jan 2007
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Eindhoven
Dìe aanslag zou dan wel van zeer korte duur en het resultaat van een groot temperatuurverschil (ruit - lucht) moeten zijn.De Airco geeft de voorruit een aanslag wat condens kan veroorzaken.
Het is toch ook de airco die de vocht uit de lucht haalt ?
Staat het systeem misschien onbedoeld in de recirculatiestand ? Zoniet is daar misschien wel de electrische klepverstelling van kaduk...
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
De recirculatiestand staat niet aan.
Tijdens het rijden verdwijnt met de airco aan gewoon de condensvorming.
De auto is alleen gecondenseerd nadat hij een nacht stil heeft gestaan. Ook heb ik de indruk dat de airco niet voor 100% werkt, dat de auto met wat mensen er in sneller beslagen is, dit was eerst niet het geval.
Ik heb de ramen schoongemaakt, 'k ben benieuwd of het helpt.
Tijdens het rijden verdwijnt met de airco aan gewoon de condensvorming.
De auto is alleen gecondenseerd nadat hij een nacht stil heeft gestaan. Ook heb ik de indruk dat de airco niet voor 100% werkt, dat de auto met wat mensen er in sneller beslagen is, dit was eerst niet het geval.
Ik heb de ramen schoongemaakt, 'k ben benieuwd of het helpt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Als je het idee hebt dat de airco niet meer optimaal z'n werk doet, kun je hem laten "bijvullen" met koude-middel. Heb ik in september ook laten doen, voor iets van 100 Euro ex.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
De airco moet wel aanstaan om te ontwaseme.
Ik zal ook even het interieurfilter na kijken of die nog schoon is.
Ik zal ook even het interieurfilter na kijken of die nog schoon is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
Bijvullen van de airco is een optie.
De interieurfilters heb ik nog niet zolang geleden vervangen.
Het ontwasemen doe ik altijd met de airco.
Bedankt voor jullie reacties. Meerdere reacties zijn altijd welkom.
De interieurfilters heb ik nog niet zolang geleden vervangen.
Het ontwasemen doe ik altijd met de airco.
Bedankt voor jullie reacties. Meerdere reacties zijn altijd welkom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Had dit laatst ook, het advies van de garage is om de eerste 10 minuten met de recirculatie stand te rijden.
Vond het zelf ook vreemd, (het werkte overigens wel)
Vond het zelf ook vreemd, (het werkte overigens wel)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
Hallo Ericon,
Als ik dit doe , ontwasemt de auto dan ook?
Heb je verder geen last meer gehad van condens?
Als ik dit doe , ontwasemt de auto dan ook?
Heb je verder geen last meer gehad van condens?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Was bij jou ook allen dan de voorruit beslagen?ericon schreef:Had dit laatst ook, het advies van de garage is om de eerste 10 minuten met de recirculatie stand te rijden.
Vond het zelf ook vreemd, (het werkte overigens wel)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Kan het probleem niet een kapotte binnenradiator zijn, dit is namelijk een veelvoorkomend euvel voor de type 3 met als resultaat een beslagen voorruit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Ik denk het bijna zerer te weten dat het één van de twee binnenradiatoren is
Zodra de motor uitgezet word stopt de circulatie van het koelsysteem maar er staat nog wel druk op het systeem en als er een van de binnenradiatoren stuk is dan komt door de druk op het systeem het koelwater naar buiten en verzameld zich onder het dachboard in het circulatie circuit. Het water conderseerd dan tegen de voorruit.De auto is alleen gecondenseerd nadat hij een nacht stil heeft gestaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
hoi Rijk, Ja de auto ontwasemd dan ook+ is veel sneller ontdooit.rijk schreef:Hallo Ericon,
Als ik dit doe , ontwasemt de auto dan ook?
Heb je verder geen last meer gehad van condens?
Ik dacht zelf aan een lekkage in de auto, echter door de circulatie een 15 minuten te gebruiken heb ik dit probleem niet meer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Onder de airco-unit in de auto zit een opvangbak voor lekwater(condens), bij een grote beurt in de garage wordt de afvoer hiervan altijd gereinigd en nagezien. De uitloop hiervan vind je onder de auto bij het schutbord in de buurt van de uitlaat.
Het kan ook zijn dat de servo van de recirculatieklep defekt is, komt voor dat door stroef gaan een tandje afbreekt, de servo hoor je dan wel maar kan de klep niet meer bedienen. SU6
Het kan ook zijn dat de servo van de recirculatieklep defekt is, komt voor dat door stroef gaan een tandje afbreekt, de servo hoor je dan wel maar kan de klep niet meer bedienen. SU6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
Dampig
Ik sluit me aan bij het verhaal van demi,zeker met een heel kleine lekkage is de voorruit dan inderdaad de enige ruit die aanslaat omdat die de eerste (vochtige)luchtstroom te verwerken krijgt.
Na een paar minuten droogt de aico in samenwerking met de kachel de lucht voldoende om dit effect weer op te heffen en de ruit te ontwasemen.
De andere ramen komen practisch niet aan de beurt om aan te slaan.
Na verloop van tijd wordt de lekkage erger
, en wordt het heel vochtig in de auto, ook ruik je dan een zoet weee geur van de koelvloeistof.
Een indicatie is ook de aanslag op de voorruit, die is snel weer terug na schoonmaken, omdat de koelvloeistof die verdampt en neerslaat op de koude voorruit een vies residu achter laat.
gr.
Peter.
Na een paar minuten droogt de aico in samenwerking met de kachel de lucht voldoende om dit effect weer op te heffen en de ruit te ontwasemen.
De andere ramen komen practisch niet aan de beurt om aan te slaan.
Na verloop van tijd wordt de lekkage erger

Een indicatie is ook de aanslag op de voorruit, die is snel weer terug na schoonmaken, omdat de koelvloeistof die verdampt en neerslaat op de koude voorruit een vies residu achter laat.
gr.
Peter.
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Thx Peter dat je je bij mij aansluit
ik denk dat dit de oorzaak is van het probleem bij 'rijk'
Het nadeel hiervan is dat dit niet zomaar 1,2,3, is opgelost. Het hééle dachboard moet er dan uit
wat ook wel veel gebeurt om veel werk te besparen, is dat er bij het schutbord vaak een kant afgedopt word. Het lekken is dan weg maar ook een deel van de verwarming
In ieder geval het is ff afwachten tot dat 'rijk' ons het antwoord geeft van wat nu daadwerkelijk de oorzaak is
Ik zou zeggen...ff het koelwater niveau in de gaten houden of zoals 'peter' al zei kijken of de condense een 'vettig' laagje achterlaat.

Het nadeel hiervan is dat dit niet zomaar 1,2,3, is opgelost. Het hééle dachboard moet er dan uit

wat ook wel veel gebeurt om veel werk te besparen, is dat er bij het schutbord vaak een kant afgedopt word. Het lekken is dan weg maar ook een deel van de verwarming

In ieder geval het is ff afwachten tot dat 'rijk' ons het antwoord geeft van wat nu daadwerkelijk de oorzaak is
Ik zou zeggen...ff het koelwater niveau in de gaten houden of zoals 'peter' al zei kijken of de condense een 'vettig' laagje achterlaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 24 nov 2009
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Hoogezand
Wanneer de kachelradiateur lek is moet er ook iets van niveaudaling in het koelvloeistofreservoir te zien zijn. gaat vaak maar om een heel klein beetje. Maar normaal daalt het peil niet.
groet'n
PS waar zit de afvoer van de condensbak van een type IV? Bij mij beslaan de ruiten na 20min rijden door de hele auto, de recirculatieklep werkt volgens mij wel naar behoren. Zit dus zelf te denken dat er water onderin de bak staat welke na 20min lekker warm geworden is waardoor de boel dan beslaat.
groet'n
PS waar zit de afvoer van de condensbak van een type IV? Bij mij beslaan de ruiten na 20min rijden door de hele auto, de recirculatieklep werkt volgens mij wel naar behoren. Zit dus zelf te denken dat er water onderin de bak staat welke na 20min lekker warm geworden is waardoor de boel dan beslaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
@ Geert S, Wagen op de brug, net achter het sub-frame komen twee rubber-achtige buisjes onder het schutbord vandaan deze moetne op en zijn. De Garage weet precies wat ik bedoel. mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
Voorruit schoongemaakt, dit hielp niets!
De binnenradiator is ook niet kapot, de verwarming functioneert uitstekend.
Gisteren de raad van Ericon opgevolgd, gereden met de recirculatieklep aan. Eerst werd m'n auto gelijk heel vochtig, de airco erbij aangedaan, de auto werd alsmaar droger. Vanmorgen gekeken naar het Renaultje,
totaal geen condens, voor het eerst sinds weken!!!!!!!
Het probleem lijkt opgelost.
De binnenradiator is ook niet kapot, de verwarming functioneert uitstekend.
Gisteren de raad van Ericon opgevolgd, gereden met de recirculatieklep aan. Eerst werd m'n auto gelijk heel vochtig, de airco erbij aangedaan, de auto werd alsmaar droger. Vanmorgen gekeken naar het Renaultje,

Het probleem lijkt opgelost.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 24 nov 2009
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Hoogezand
Is het dan toch geen probleem met de tandwielkrans van de recirculatieklep? Bij ons was het gisteren iig zo koud dat de airco niet aanslaat. Onder de 4 graden C slaat de airco niet aan aangezien er dan bevriezing van de verdamper optreedt. Zit dus een temperatuurvoeler op die dan aangeeft "aircopompkoppeling niet bekrachtigen".
Groet'n
Groet'n
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
@ Geert S, als je de cc op recirculeren zet gaat automatsch de airco aan. Zit er veel teveel vocht in de auto dan bevriest je verdamper, pech. Ikzelf rijd altijd met de cc aan plus de airco. Nooit last van vocht!! Als je hem maar zelden gebruikt en toch met natte schoenen en jassen in de wagen gaat zitten, krijg je hem nooit goed droog vanbinnen, je ademt ook nog heel wat vocht uit. DUS bij gebruik van de cc altijd airco aan zou ik zeggen. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 jun 2009
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 15:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Sleeuwijk
Tot zover allemaal bedankt voor de vele suggesties. Ikzelf denk dat het probleem is geweest de recirculatie, want tot nu toe is de auto mooi droog.
Wat ik nog aan Willem wil vragen: waar precies zit de opvangbak van de airco
. In het verleden ook met een andere auto problemen mee gehad en na het reinigen van deze bak was het probleem over.
Doe zelf altijd de beurten aan mijn auto, deze handeling heb ik nog niet uitgevoerd.
Vriendelijke groeten aan iedereen die meedenkt! Fantastisch medium deze site!
Wat ik nog aan Willem wil vragen: waar precies zit de opvangbak van de airco

Doe zelf altijd de beurten aan mijn auto, deze handeling heb ik nog niet uitgevoerd.
Vriendelijke groeten aan iedereen die meedenkt! Fantastisch medium deze site!

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
@ rijk, De opvangbak zit uiteraard onder de airco koeler in de wagen, weet niet of je er gemakkelijk bijkunt, maar deze bak heeft twee uitlopen(li en re). die uitkomen onder de wagen net achter het sub-frame. Je ziet daar de uitlopen. Het zijn rubberachtige dingen plm. een 3 cm in doorsnede, kan zijn met een beetje platte bek. Deze moeten goed open zijn. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Berte Rijk geen dank, wij denken graag mee met die die een probleempje hebben.
Is een kleine moeite, voor een groot plezier

Is een kleine moeite, voor een groot plezier


Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 38 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 0 Reacties
- 164 Weergaves
-
Laatste bericht door HarrieOCI
-
- 1 Reacties
- 226 Weergaves
-
Laatste bericht door groen_duiven
-
- 2 Reacties
- 149 Weergaves
-
Laatste bericht door hein weijers
-
- 0 Reacties
- 324 Weergaves
-
Laatste bericht door Scenic2000
-
- 1 Reacties
- 244 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 154 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic