distributieriem of ketting espace 3, 3,0 v6 12 kleppen

Plaats reactie

Topic author
maci
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 05 sep 2010 23:29

distributieriem of ketting espace 3, 3,0 v6 12 kleppen

Bericht door maci »

Halo allemaal,

ik heb dus een espce 3, 3.0 v6 12 kleppen met 167 pk...dus heb ik de kettingversie, toch???? OP andere forum berichten heb ik gelezen hoe dit nu in elkaar steekt en men praat over 2 types. Maar dat zijn dan de 12 en de 24 klepper, of zit er ook nog 2 types in de 12 klepper ??? Ik twijfel omdat de garage waar ik hem heb gekocht mij heeft verteld dat de auto een nieuwe riem heeft gekregen voor een aantal jaren terug...en dat zou dus niet kunnen volgens de forum berichten. Ook als ik de oliedop losdraai, zie ik een ketting liggen, is dat de ketting ???
Als het inderdaad du toch een kettinguitvoering is, dan ben ik ook niet van plan om deze te vervangen, mits ik geen signalen hoor natuurlijk...de wagen rijdt perfect, maar doe er ook rustig mee. T´is tenslotten een familie wagen en geen sportwagen...
Omdat ik in duitsland woon, heb ik dus ook een duitskenteken, dus kan ik niet via kenteken checken of ik eenketting uitvoering heb.

Wie kan mijn twijfel weghalen ?

gr maci

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Bericht door WillemS »

Ik kan je wel vertellen welke motor er in hoort als je mij de 4 tekens geeft na VF1.... op het chassis nummer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31

Bericht door demi »

je hebt een ketting uitvoering geen twijfel mogelijk :wink: en als ze je verteld hebben dat de riem vervangen is dan kan dit allen maar de multiriem zijn en geen andere.
Als het inderdaad du toch een kettinguitvoering is, dan ben ik ook niet van plan om deze te vervangen, mits ik geen signalen hoor natuurlijk...de wagen rijdt perfect, maar doe er ook rustig mee.
De ketting heeft helaas niet het eeuwige leven :shock: maar hij geeft ook geen signaal als hij 'op' is.
Je kunt nog zo rustig rijden, als hij breekt......dan breekt hij en is het einde oefening.

Ik heb tot nu toe 3x een 3.0 12v gerepareerd waar de ketting van was gebroken en het is een hoop werk dat kan ik je wel zeggen, vaak is er ook nog schade (aan de distibutie kant in het blok) door de rondslingerende delen maar met een beetje mazzel knapt er maar één en dan is je schade beperkt. De wagens hadden een overenkomst en dat was dat de km. stand dicht bij elkaar lagen van 120.000 tot 140.000

de oorzaak van het knappen van de ketting is naar mijn mening dat de kettinggeleiders het gaan begeven door de slijtage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
maci
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door maci »

Of ze hebben inderdaad de multiriem vervangen of ze bedoelde ketting en hebben riem gezegd. Het is in iedergeval rond de 100 dkm vervangen, dus opzich heb ik nog ff.
de motorkode is VF8JEODO216406124

@ demi ; die ketting vervangen, doe je dit prive en/of is dit je werk? Heb je een prijsindicatie wat dit kost als ik dit tzt moet laten vervangen?

gr
maci

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Je hebt dus en JEOD is er een met ketting.
Met die kettingaandrijving heb je kans op twee soorten storingen, Rekken door slijtage(net als bij een fietsketting) en Breken doordat de spanners defekt raken. Het rekken is te kontroleren doordat de kleptiming enigszins van tijd afraakt, dit is te meten. De spanners geven vaak een waarschuwing doordat de ketting geluid gaat maken, maar dan moet je wel een geoefend oor hebben.
Maar als bij jouw wagen de ketting echt is vevangen bij 100dkm dan kan je nog zo'n 120dkm. voort.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
maci
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door maci »

Nu is mijn twijfel zeker weg... bedankt, wat het geoefende oor betreft.... meestal hoor ik elk tikje en piepje, tot irritant toe.
Ik zal de kettinspanning eens laten meten bij de garage. Maar ben enigzins opgelucht dat ik geen dist.riem heb. Al hoor ik van de ketting ook niet veel goede verhalen, maar toch :? :? :?

in ieder geval ook bedankt voor de moeite die je gedaan hebt voor mij.

gr Maci

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Die kettingen zijn prima, maar je dient wel de motor goed te onderhouden, m.a.w. alles op tijd verversen en kwaliteitsprodukten gebruiken. Je bent een pietje precies, dus komt dat wel goed! Denk eraan de motor langzaam en rustig warm te rijden en dan nog een 10 minuten voorzichtig, want de olie is dan nog niet op temperatuur(Watertemp. gaat vlugger dan olietemp.). Veel rijplezier met je V6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
maci
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door maci »