Hulp / informatie gevraagd mbt Espace uit 1994
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hulp / informatie gevraagd mbt Espace uit 1994
Hallo allemaal,
Ik, Olga 27 jaar, ben nieuw hier. Ik ben sindskort de bezitter van een derdehands Espace uit 1994
en alles leek mooi, maar nu hij voor de APK moet blijken er grote problemen te zijn met het stuurhuis.
Het is helaas geen kwestievan stuurhuisolie bijvullen maar het is
Of: een nieuwe pomp
Of erger: een heel nieuw stuurhuis.
Nou zeker het laatste kan ik nooit never niet zomaar betalen, ik zal dan een garagebox moeten huren en sparen tot ik het ding kan laten maken (heel erg balen, wat dat huren van een box is ook zonde van het geld, maar ja een niet gekeurde auto mag niet langs de weg staan).
Heeft iemand hier tips, truucs? En eventueel richtlijn qua prijsindicatie, dat ik een beetje kan inschatten of het bedrag wat de garage gaat noemen redelijk is. (heb er namelijk echt geen verstand van en mijn man al helemaal niet).
Ik kan nagenoeg niets zelf en ben dus wel overgeleverd aan garages.
Alvast heel erg bedankt voor alle mogelijke informatie en tips!
Met vriendelijke groet
Olga,
PS
Aangezien ik er vanuit ga dat het een enorme dure grap gaat worden, ben ik ook opzoek naar een plek om mijn auto ongekeurd en keurig afgemeld neer te zetten, hij mag immers niet langs de openbare weg staan maar moet op een erf of in een garage staan (bij mijn weten). Ik ken echter niemand met een erf of garage.
Als iemand hier toevallig ruimte heeft of mogelijkheden weet - uiteraard tegen vergoeding - hoor ik dat erg graag!
Ik, Olga 27 jaar, ben nieuw hier. Ik ben sindskort de bezitter van een derdehands Espace uit 1994
en alles leek mooi, maar nu hij voor de APK moet blijken er grote problemen te zijn met het stuurhuis.
Het is helaas geen kwestievan stuurhuisolie bijvullen maar het is
Of: een nieuwe pomp
Of erger: een heel nieuw stuurhuis.
Nou zeker het laatste kan ik nooit never niet zomaar betalen, ik zal dan een garagebox moeten huren en sparen tot ik het ding kan laten maken (heel erg balen, wat dat huren van een box is ook zonde van het geld, maar ja een niet gekeurde auto mag niet langs de weg staan).
Heeft iemand hier tips, truucs? En eventueel richtlijn qua prijsindicatie, dat ik een beetje kan inschatten of het bedrag wat de garage gaat noemen redelijk is. (heb er namelijk echt geen verstand van en mijn man al helemaal niet).
Ik kan nagenoeg niets zelf en ben dus wel overgeleverd aan garages.
Alvast heel erg bedankt voor alle mogelijke informatie en tips!
Met vriendelijke groet
Olga,
PS
Aangezien ik er vanuit ga dat het een enorme dure grap gaat worden, ben ik ook opzoek naar een plek om mijn auto ongekeurd en keurig afgemeld neer te zetten, hij mag immers niet langs de openbare weg staan maar moet op een erf of in een garage staan (bij mijn weten). Ik ken echter niemand met een erf of garage.
Als iemand hier toevallig ruimte heeft of mogelijkheden weet - uiteraard tegen vergoeding - hoor ik dat erg graag!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Wat betreft de erf of stalling is het handig te weten waar je woont 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
hihihi ja das waar.
Ik woon in Leeuwarden maar het mag ook in de omgeving zijn
Ik woon in Leeuwarden maar het mag ook in de omgeving zijn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 aug 2009
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 20:49
Beste Olga,
mijn vorige Espace was van het type II, een diesel met airco van bwj 1995.
Deze Espace had ook last van een lekkend stuurhuis iets wat bij dit type vaker voorkomt.
Een gebruikt stuurhuis kost bij de demontagebedrijven 75 euro.
Het demonteren van het stuurhuis is een lastige klus, mede door de beide olie-leidingen, die op het stuurhuis zitten,
waar je nauwelijks bij kunt komen.
Met deze reparatie ben je zeker 1.5 dag bezig.
Ik spreek uit ervaring, deze klus heb ik 2x mogen doen,
Als je een benzine uitvoering hebt, heb je iets meer ruimte onder de motorkap,
gr Ruud
mijn vorige Espace was van het type II, een diesel met airco van bwj 1995.
Deze Espace had ook last van een lekkend stuurhuis iets wat bij dit type vaker voorkomt.
Een gebruikt stuurhuis kost bij de demontagebedrijven 75 euro.
Het demonteren van het stuurhuis is een lastige klus, mede door de beide olie-leidingen, die op het stuurhuis zitten,
waar je nauwelijks bij kunt komen.
Met deze reparatie ben je zeker 1.5 dag bezig.
Ik spreek uit ervaring, deze klus heb ik 2x mogen doen,
Als je een benzine uitvoering hebt, heb je iets meer ruimte onder de motorkap,
gr Ruud
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hallo bedankt voor jullie berichtjes tot zo ver!
Ik zit nog steeds in dubio. Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die blijft er bij dat de olie
in het stuurhuis moet opwarmen (door even te rijden) en dat als deze eenmaal warm is, er niks meer aan de hand is.
Hij kan zich niet voorstellen dat het aan de pomp of het hele stuurhuis ligt. Hij raad mij een second opinion aan, dus een 2e apk keuring bij een andere garage.
Het is nu namelijk zo dat de garage heeft gezegd dat ze denken dat het aan de pomp ligt, zo hebben ze ijzerslijpsel geconstateerd in de olie van het stuurhuis. Ze willen nu dus de pomp vervangen, maar - zo zeggen ze - " als we deze vervangen hebben, weten we nog niet zeker of er geen beschadigingen zijn opgetreden aan de rest van het stuurhuis. Het kan dus zijn dat als de pomp vervangen is, het toch nog niet in orde is."
Dus financieel weet ik het nog steeds niet.
Wat betreft de stalling, ik laat de auto eind van de maand schorsen en dan maar op goed geluk voor de deur neerzetten, zelfs met een boete ben ik haast net zoveel kwijt als met stallingskosten zo ongeveer...
Maar ik weet nu niet zo goed wat ik nu het beste kan doen...
Ik zit nog steeds in dubio. Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die blijft er bij dat de olie
in het stuurhuis moet opwarmen (door even te rijden) en dat als deze eenmaal warm is, er niks meer aan de hand is.
Hij kan zich niet voorstellen dat het aan de pomp of het hele stuurhuis ligt. Hij raad mij een second opinion aan, dus een 2e apk keuring bij een andere garage.
Het is nu namelijk zo dat de garage heeft gezegd dat ze denken dat het aan de pomp ligt, zo hebben ze ijzerslijpsel geconstateerd in de olie van het stuurhuis. Ze willen nu dus de pomp vervangen, maar - zo zeggen ze - " als we deze vervangen hebben, weten we nog niet zeker of er geen beschadigingen zijn opgetreden aan de rest van het stuurhuis. Het kan dus zijn dat als de pomp vervangen is, het toch nog niet in orde is."
Dus financieel weet ik het nog steeds niet.
Wat betreft de stalling, ik laat de auto eind van de maand schorsen en dan maar op goed geluk voor de deur neerzetten, zelfs met een boete ben ik haast net zoveel kwijt als met stallingskosten zo ongeveer...
Maar ik weet nu niet zo goed wat ik nu het beste kan doen...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Niemand een idee 
Kennissen adviseren om het stuurbekrach.systeem te laten doorspoelen + nieuwe olie + filters vervangen,
dat zegt ook de vorige eigenaar...
Echter de garage zegt een nieuwe pomp, en een andere garage aan wie ik het voorlegde aan de telefoon, zegt ook nieuwe pomp....
De klacht is dus:
Stuurbekrachtiging werkt de eerste paar straten (eerste paar 100 meter) niet, en dan wel...

Kennissen adviseren om het stuurbekrach.systeem te laten doorspoelen + nieuwe olie + filters vervangen,
dat zegt ook de vorige eigenaar...
Echter de garage zegt een nieuwe pomp, en een andere garage aan wie ik het voorlegde aan de telefoon, zegt ook nieuwe pomp....

De klacht is dus:
Stuurbekrachtiging werkt de eerste paar straten (eerste paar 100 meter) niet, en dan wel...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ps. het is geen lekkend stuurhuis, ik neem althans aan dat de garage dat dan wel gezien had, ze gaven aan dat het resevoir gewoon vol zit met olie ( ik dacht dus dat bijvullen de noodzaak was, maar dat verhielp dus niet het probleem).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Ik zou idd proberen eerst goed te spoelen, filters vervangen, evt. verschillende keren, dan afvullen, motor aan dan stuur een paar keer uiterst links en dan uiterst rechts om te ontluchten. En gaan rijden, is de storing opgelost dan heb je geluk zo niet dan pech en moet alsnog de pomp evt. vervangen worden. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Oke super bedankt voor je reactie.
Tja. Moeilijk vind ik het wel... Want dan geef ik c.a 150,- euro (neem ik aan...) aan het doorspoelen, filters vervangen etc. En als dat niet helpt dan moet ik dus alsnog die pomp van 275,-
Het is me wat.

Tja. Moeilijk vind ik het wel... Want dan geef ik c.a 150,- euro (neem ik aan...) aan het doorspoelen, filters vervangen etc. En als dat niet helpt dan moet ik dus alsnog die pomp van 275,-
Het is me wat.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Kijk slijpsel kan op twee plaatsen ontstaan; 1 in de pomp, 2 in het stuurhuis. Als je zou besluiten de pomp te vervangen dien je toch heel goed te spoelen aangezien de olie rondgaat in het systeem en dus het slijpsel ook in het stuurhuis is gekomen, vandaar dat ik adviseer eerst maar eens goed te spoelen, dan heb je het meeste slijpsel eruit.
Werkt het systeem dan, dan APK laten keuren, lekker rijden en alvast sparen voor evt. vervanging als de zaak toch nog defekt raakt. Schorsen/stallen kost ook geld en van stilstaan wordt de auto niet beter. SUC6
Werkt het systeem dan, dan APK laten keuren, lekker rijden en alvast sparen voor evt. vervanging als de zaak toch nog defekt raakt. Schorsen/stallen kost ook geld en van stilstaan wordt de auto niet beter. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 apr 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dat klinkt logisch inderdaad. Bedankt. Dan laat ik dat toch eerst maar doen dan.
Nu nog een betrouwbare garage vinden...
Nu nog een betrouwbare garage vinden...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 431 Weergaves
-
Laatste bericht door Ruud30
-
- 3 Reacties
- 435 Weergaves
-
Laatste bericht door EricR
-
- 1 Reacties
- 234 Weergaves
-
Laatste bericht door Frobeltech
-
- 0 Reacties
- 318 Weergaves
-
Laatste bericht door Antoinette53
-
- 0 Reacties
- 204 Weergaves
-
Laatste bericht door smiets
-
- 0 Reacties
- 174 Weergaves
-
Laatste bericht door PaultjeeeV