Lege accu clio

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Quinten
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:37

Lege accu clio

Bericht door Quinten »

Goedendag mensen,

Ik heb even een vraagje, ik heb net een clio 1.2 uit 1995 en toen ik hem kocht zij de vorige eigenaar dat er een nieuwe accu inzit en i.d.d. die ziet er vers uit, maar onderweg naar huis na het stoppen was de accu plat, heel langzaam ronddraaien en oplaatst helemaal niets meer, thuis heb ik er een andere accu ingezet en direct goed starten.
Nu dacht ik direct: de dynamo, maar het gekke is dat er nooit een lampje is gaan branden tijdens het lopen, geen acculampje en geen ander lampje.
Nu ga ik vanmiddag even meten of tijdens het lopen goed wordt geladen maar mischien zie ik iets over het hoofd?
graag zou ik even willen of er iemand met mij mee wil denken.

Alvast hartelijk bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Meet bij lopende motor de laadspanning over de accu, gezien deze leeg is zal die niet direct 14V aangeven. Meet ook de laadstroom, dus hoeveel Ampere de dynamo laadt, doe dit met verbruikers ingeschakeld. Dit zal zo rond de 70-90A moeten zitten. Als je geen melding gehad hebt zal dit beide wel in orde zijn.
De accu kan ook inwendig defect zijn en zodoende de energie slecht opslaan.
Wellicht heb je lekstroom, sluit dit ook even uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3878
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Een dynamo is dus goed te testen?

Ik had vandaag alweer dat de actieve sub niet genoeg stroom kreeg. Stroomlampje knippert dan.
Zoveel vraagt die niet, zit maar een 10A zekering in

Accu is net een week terug door een originele Renault accu vervangen, die is dus echt goed.

Heb hem nu aan de acculader liggen en dan doet de sub het wel weer.
Had vrijdag nog met de auto gereden (25 km), maar als de dynamo niet goed meer is kan het dan zijn dat de accu dan steeds niet volledig oplaadt?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Een dynamo zorgt ervoor dat de accu opgeladen wordt, dus als deze niet voldoende kan laden als er veel stroom gevraagt word zal de accu niet geladen worden en evt kunnen leeglopen.
Het voorval wat je hebt met je subwoofer en knipperend lampje ( op dashbord ) zal bijvoorbeeld ook voor komen als je de achterruitverwarming/airco inschakelt. Die vragen een bult stroom, en een defecte dynamo zal dan niet genoeg laden.
Testen van een dynamo is eenvoudig, gebruik zelf altijd een ampere tang en een multimeter. Over de accu een ruime 14V, en over de toevoerkabel van de dynamo met ingeschakelde verbruikers rond de 80A, afhankelijk van het type auto. Staat ook vaan op de dynamo wat deze max. kan leveren. Als dit zelf niet te doen is, heeft een garage dit zo voor je gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3878
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Ik ga er van de week wel mee langs de dealer, kunnen ze ook de multiriem doen :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Quinten
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:37

Bericht door Quinten »

Ik heb de dynamo nu gedemonteerd maar had geen gelegenheid meer om hem te laten testen i.v.m. de wedstrijd, voor dat ik hem loshaalde had ik 17! volt met draaiende motor.
De accu die er nu inzit is zeer goed.
Bij mij blijft nu nog de vraag hoe die andere nieuwe accu na 80km helemaal leeg is gekomen??

@mechanic, hoe controleer ik lekstroom?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Een dynamo die 17v laad is defect, waarschijnlijk de spanningsregelaar. Reviseren van de dynamo is de beste oplossing. Kosten liggen zo rond de 80euro.
Grote kans dat doordat de dynamo defect is de accu overladen is en ook gesneuveld is. Laat deze goed doormeten!
Lekstroom meten doe je door de klem van de minpool van de accu los te maken, en een multimeter op de Ampere stand tussen de minklem en de minpool te plaatsen. Na het een tijdje zal de auto haast geen stroom meer mogen vragen, 0.02A ongeveer. Ligt de waarde hoger heb je ergens een lek, trek dan stuk voor stuk de zekeringen eruit zodat je de plaats kan lokaliseren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Quinten
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:37

Bericht door Quinten »

@mechanic, super bedankt voor je kundige antwoorden, gelukkig heeft de auto met deze accu en dynamo maar een paar minuten gelopen, die andere accu zal ik even goed laten controleren.
Ik kan morgen lekker gerust verder aan de slag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Quinten
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:37

Bericht door Quinten »

Ik heb vandaag een dynamo op de sloop gehaald (ik hoop dat hij het een tijdje uithoud anders is 50 euro duur geweest) en gelukkig netjes 14.7 !!
Nou kan ik mij met andere kleinigheidjes bezig houden.

Nogmaals bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Garantie van de accu
    door C.I.A. » » in Algemeen Z.E.
    1 Reacties
    559 Weergaves
    Laatste bericht door Sordone
  • Accu / electronica issues
    door djeen » » in Electronica
    2 Reacties
    103 Weergaves
    Laatste bericht door djeen
  • Renault Twizy accu
    door Wout-Seuren » » in Twizy
    0 Reacties
    401 Weergaves
    Laatste bericht door Wout-Seuren
  • 12V accu vervangen; onderhoudsschema en garantie
    door Mastah » » in Algemeen Zoe
    8 Reacties
    821 Weergaves
    Laatste bericht door Pleiades
  • Renault Zoe 2023 accu in spaarstand
    door Lantaarnpaal » » in Technische vragen Zoe
    0 Reacties
    148 Weergaves
    Laatste bericht door Lantaarnpaal
  • Accu overkopen - contact met Mobilize FS?
    door domipost » » in Algemeen Zoe
    3 Reacties
    413 Weergaves
    Laatste bericht door zoe2goe
  • ZE50 occasion prijs accu
    door ErmoZE50 » » in Algemeen Zoe
    1 Reacties
    396 Weergaves
    Laatste bericht door Mastah