Cruise Control niet op 50 km/h af te stellen? (Esp. IV)

Plaats reactie

Topic author
Chicco
lid
lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Cruise Control niet op 50 km/h af te stellen? (Esp. IV)

Bericht door Chicco »

Ik kwam er enige tijd geleden achter dat de cruise control niet af te stellen is op 50 km/h.....
Althans, als ik heb bijv. op 46 km/h zet en dan steeds op de + duw springt hij van 48 km/h over naar 52 km/h en omgekeerd :shock:
Enige manier om de cruise control op 50 km/h te krijgen is op de teller 50 km/h te rijden en dan de cruise control aan te zetten. Maar opgaande vanuit bijv. 46 km/h of omlaag vanaf 54 km/h is dit dus niet mogelijk....
Hebben jullie dit ook (op de Espace IV) of heb alleen ik dat probleem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Actief als: particulier

Bericht door CPTR »

Op de Grand Scenic heb ik ook dit "probleem" ??

48 of 52 km/h is dan mogelijk. Zelf zet ik 'm meestal op 54 km/h waar je 50 km/h mag, want er gaat altijd wat af met de correctie van de politie :lol: .
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

G12
lid
lid
Laatste bezoek: 22 nov 2017 09:33

Bericht door G12 »

dit "probleem" zit ook bij de 80 en de 132 overigens, dit hebben ze allemaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 10 mei 2025 11:52
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Met de R25 had ik dit niet, maar met de huidige auto heb ik inderdaad ook dat die met stapjes van 2 of 3 Km/h werkt.

Heb wel een vermoeden waarom dit zo is, en dat dit gerelateerd is aan het vacuum systeem waarmee de cruise control werkt.
1 Km/h sneller is dan zo'n kleine verhoging in het vacuum, dat dit misschien niet goed te regelen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21

Bericht door mechanic »

Bekend probleem, is helaas niet op te lossen.
Als je contact op neemt met Renault zullen ze zeggen dat het een software configuratie fout is die niet is te herstellen.
Idd, megane/scenic hebben dit probleem ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10

Bericht door wesley015 »

Is het een probleem dan? Ik vind het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Een probleem niet perse. Maar met dit soort kleine dingetjes die niet nodig zijn zitten Renaults vol, en dat is gewoon erg jammer. Auto's zijn ook nog niet eens de goedkoopste, en je mag toch eigenlijk wel verwachten van een bedrijf wat al jaren en jaren auto's produceert een cruise control maken die geen problemen vertoont niet zo moeilijk mag zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21

Bericht door Pleiades »

Het is geen probleem, het hoort gewoon zo. Zo kan je sneller je snelheid opvoeren als je het + knopje indrukt. Als je van 120 naar 140 gaat hoef je dan geen 20 keer te drukken :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Northwestern schreef:Het is geen probleem, het hoort gewoon zo. Zo kan je sneller je snelheid opvoeren als je het + knopje indrukt. Als je van 120 naar 140 gaat hoef je dan geen 20 keer te drukken :wink:
Dan nog kan je deze bijv zoals de TS zegt niet op de 50 inschakelen, omdat die dan meteen de 52 pakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Northwestern schreef:Het is geen probleem, het hoort gewoon zo. Zo kan je sneller je snelheid opvoeren als je het + knopje indrukt. Als je van 120 naar 140 gaat hoef je dan geen 20 keer te drukken :wink:
Kan me niet voorstellen dat dat zo hoort, dan doen andere merken het dus verkeerd (want in alle auto's die ik tot nu toe heb gehad en heb gereden was de bij verhoging van de cruise control iedere keer hetzelfde, alhoewel het ene automerk verhoogt met 3 of 4 km en de espace dus met 2) ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Ik ben gewend dat het per 1 of 2 kilometer geregeld word....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Dit is al diverse keren ook door de diverse autojournalisten geconstateerd. Is blijkbaar inherent aan het cc-systeem zoals Renault dit gebruikt / inkoopt. Ik heb het in de praktijk, rij nu al jaren in een Laguna II en een Avantime met dit systeem, nog nooit als een probleem ervaren.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31

Bericht door demi »

Hmz.. :? zo heb ik een ander probleempje met mijn cruise control, zo wil hij er meestal niet op :shock: als ik op de '+' duw dan heb ik geluk als die het doet. Op het moment dat hij het doet dan werkt hij ook naar behoren '+' als ik plus wil en '-' als ik min wil. Maar mocht ik dan weer eens een keertje afremmen en ik wil hem daarna weer activeren.......helaas pindakaas......niks meer. kom ik dan vervolgens aan de schakelaar op de middencinsole om hem uit te zetten dan gaat het icoonje op het diplay uit maar wil ik hem dan weer aan zetten dan verschijnt het icoontje niet meer op het dispay :roll: ik moet vervolgens maar weer afwachten waneer hij het weer doet. Ik ben er mee naar de dealer geweest en die vertelde mij dat ze dit probleem nog nooit gehoord hadden :? . Het ligt in ieder geval niet aan de schakelaar. ook niet aan de schakelaar onder de rempedaal. Het is een softweare-matige fout. De cruise controle module zit verwerkt in de motorcomputer :shock: en die vervang je niet zomaar even want dit is een dure grap :cry: . wel heb ik de softweare laten updaten , kosten 25,- euro maar zonder resultaat :( weet iemand anders hier een oplossing voor of is er iemand met het zelvde probleem, ik hoor het graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Herkenbaar, moest soms ook meerdere keren op de plus drukken om het systeem in te schakelen, en soms als je hem even uitgeschakeld had door bijvoorbeeld te remmen, en je wilde het systeem weer inschakelen, dan was die de oude ingestelde snelheid kwijt.
Tijdje later werkte dan alles weer naar behoren.

Met de huidige auto ook gehad, maar daar bleek een vacuüm slangetje niet goed vast te zitten, dus schakelde het systeem zich zelf weer snel uit.

Er zit ook een beveiliging op het systeem. Stel je hebt hem op 100 ingesteld, en het systeem denkt dat die maar 80 haalt, dan schakelt het systeem zichzelf uit om motorschade te voorkomen.
(denk bijvoorbeeld aan op een berg omhoogrijden)
In deze beveiliging kan het ook zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid

Bericht door demi »

Tja....de dealer zei dat ze de module in de motorcomputer niet kunnen uitlezen, dus al zou het in de beveiliging zitten dan kunnen ze er niets aan doen. maar misschien is er iemand die weet hoe hij wel kan worden uitgelezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

demi schreef:Tja....de dealer zei dat ze de module in de motorcomputer niet kunnen uitlezen, dus al zou het in de beveiliging zitten dan kunnen ze er niets aan doen. maar misschien is er iemand die weet hoe hij wel kan worden uitgelezen.
Dat is merkwaardig.
Bij de Renault 25 kreeg ik te horen dat wanneer er een storing zou zitten in de cruise control, ik dan het beste gelijk langs kon komen en uit laten lezen, maar dat ik dan niet de motor af moest zetten tussentijds want dan zou de storing niet in het geheugen opgeslagen blijven.

Volgens mij is de storing dus in principe wel uitleesbaar, maar het is geen storing die in het geheugen wordt opgeslagen en bewaard wordt totdat die door de garage gewist wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid

Bericht door demi »

tja tegen mij zeiden ze dat het dus in de motorcomputer zat en dat hun daar verder niets aan konden doen. Zou ik het opgelost willen hebben dan zou er een monteur wel een hele dan wel twee hele dagen mee bezig zijn om de storing te vinden plus de spullen die nodig zijn om het te verhelpen. Dit zou dan een heeeeeeele duure grap worden voor alleen maar cruise control. Ik kon beter een losse externe cruise control laten inbouwen dit zou veel goedkoper zijn.

Nou toen had ik het gehad met die praatjesmaker en had ik mijn buik vol van de dealer
Het is dat ik geen Frans spreek en schrijf anders had ik wel een smeekbede bij de Renault Fabriek gedaan voor een oplossing.

Maar goed............misschien komt er wel iemand met DE oplossing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zandhaas
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door zandhaas »

Ik heb al in verschillenden merken gereden waar de cruiscontrol zijn werk wel gewoon normaal doet.
Dus gewoon met 1 KM per tik ophogen of als je de knop langer vasthoudt met 5 of 10 Km tegelijk.

De merken waar ik het dan over heb zijn Peugeot origineel en een citroen (achteraf ingebouwd dus ander merk), verschillende fords, Opel.

Renault is echt de eerste die niet met 1 Km kan ophogen of verlagen en dan inderdaad die rare stappen tussendoor.
In dit voorbeeld dus rond de 50 KM bij mij gaat ie van de 100 ineens door naar 104.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Re: Cruise Control niet op 50 km/h af te stellen? (Esp. IV)

Bericht door Chicco »

Mmmm even een ander probleem..... Vanaf gisteren werkt de cruise control niet meer. Instellen op de maximaal te halen hoogste snelheid (dus schakelaar omlaag) kan ik wel instellen via het stuur. Echter als ik de normale cruise control activeer via de schakelaar komen er alleen ----- en het cruise control-teken op de display te staan maar wat ik ook op de + of - duw de cruise control wordt niet geactiveerd......
Ik zal morgen de console waar de schakelaar in zit even los halen, mogelijk dat er een stekkertje niet goed vast zit, of heeft iemand anders een dergelijk probleem meegemaakt en heeft hier een oplossing voor :?: :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Ik lees net hier op het Renaultforum dat iemand ditzelfde probleem heeft gehad met een Laguna.
Probleem bleek toen de pin die de schakelaar van het koppelingspedaal bediende. Bleek te zijn doorgeschoten. Hij heeft de pin losgemaakt, opnieuw geborgen en het werkte weer.
Dus dadelijk maar eens kijken of ik het pinnetje kan vinden welke hij bedoeld.... heb wat dat betreft 2 linkse handen :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Ik heb net de schakelaar op de middenconsole losgemaakt en de metalen stripjes een beetje afgeschuurd met een kleine schroevendraaier. Daarna werkte de cruise control gelukkig weer. Ook nog even gekeken naar de pin/sensor die bij het koppelingspedaal zitten. Ik zie er een zitten die ingeduwd wordt als je de koppeling helemaal in duwt en een als de koppeling in "ruststand" is. Valt me echter op dat het pinnetje, als je het koppelingspedaal in duwt ongeveer een halve centimeter naar binnen geduwd wordt. Echter als het koppelingspedaal in de ruststand is wordt het andere pinnetje maar ong. 2 mm ingedrukt..... Zover ik kan zien zit de sensor echter wel goed vast dus de mogelijkheid dat hij naar achteren is geduwd waardoor het pinnetje pas laat "geraakt" wordt lijkt mij niet van toepassing. Ben evt. aan het denken om iets op het knopje te plakken (zoals een rubberen dopje welke wel eens onder glazen glaszettertjes zitten, maar dan dikker).
Maar op dit moment werkt het in ieder geval weer. Heb echt geen zin om over 2 wkn naar Italie te rijden zonder cruise control..... :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut