Vorig jaar had onze espace (IV 2.2 dci uit nov 2003 190.000km) de melding inspuitsysteem defect. Na het vervangen van de verstuivers was dit voor 3 maanden verholpen, vervolgens is de EGR-klep vervangen. Hierna een tijd lang geen problemen meer gehad totdat wij naar Corsica reden afgelopen maand.
Op de heenweg gaf het dashboard in de Alpen weer de melding 'Inspuitsysteem defect'. Na het uitzetten van de motor en weer starten was de melding weer weg en het vermogen weer terug.
Op Corsica kwam de melding af en toe terug. Na het negeren van de melding bleef het vermogen laag en kwam er op den duur ook zwarte rook uit de uitlaat. Toen besloten wij om maar een huurauto te zoeken en de auto even met rust te laten.
Aangezien de motor het op zich nog deed en het erg warm was, heb ik de auto op een parkeerplaats gestart om de airco aan te zetten. Na het bedienen van de airco begon de motor uit zichzelf vol gas te geven en weigerde de start-stop knop om de motor uit te zetten. Na een aantal minuten kwam de motor gelukkig tot rust en ging weer stationair draaien. Aangezien de airco nog aanstond leek het mij slim om die toch maar uit te zetten, waarop de motor weer vol gas ging geven. Na het inschakelen van de airco viel de motor gelukkig stil. Uit de uitlaat kwam zwarte rook maar met het vol gas geven ook witte.
De franse garage welke mijn auto heeft weggesleept heeft hem niet meer gestart. Hun conclusie was dat de turbo kapot is en dat er water in de motor zit /of olie in het water. Zelf vermoed ik dat er ook een elektronisch probleem is waardoor de motor niet meer uit kan en het gas reageert op de bediening van de airco. Los daarvan is ook het inspuitsysteem defect. De auto wordt naar Nederland gebracht waarna ik ga onderzoeken of hij gerepareerd kan worden of dat de motor in zijn geheel moet worden vervangen.
Mocht iemand nav bovenstaande een idee hebben wat er met mijn motor is gebeurd zodat ik gericht naar een oplossing kan zoeken dan hoor ik het graag. Mocht iemand weten waar een ervaren garage/ monteur (omgeving Haarlem) is die ervaring heeft met het inbouwen van een nieuwe motor 2.2.dci in een Espace dan hoor ik het ook graag.
2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defect
-
Espace corsica
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Actief als: particulier
-
WillemS
- Gerespecteerd lid

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe
Het "op hol slaan"van een diesel, is een nachtmerrie voor dieselrijders.
Het kan komen doordat de motor te warm wordt en er smeerolie wordt aangezogen, deze verbrand dan als ware het dieselbrandstof. Het kan verschillende oorzaken hebben bv. doordat er een olie-lekkage ontstaat in het smeersysteem van de Turbo(de olie wordt dan de motor ingezogen/geblazen, of dat er oliedampen via de carterontluchting in de motor komen. Meestal gaat de motor dan "over de kop" Hij wordt opgeblazen.
Bij het olieverversen wordt tegenwoordig vaak een speciale procedure gevolgd, nl. heel voorzichtig en de carterontluchting wordt tijdelijk verwijderd. Vul je nl. te snel dan loopt er olie in de carterontluchting en kan de motor na het starten op hol slaan. SUC6
P.S. Een manier om de motor te stoppen als het gebeurt is een hoge versnelling inschakelen, voet heel hard op de remtrappen en de koppeling snel laten opkomen en hopen dat de motor afslaat.
Het kan komen doordat de motor te warm wordt en er smeerolie wordt aangezogen, deze verbrand dan als ware het dieselbrandstof. Het kan verschillende oorzaken hebben bv. doordat er een olie-lekkage ontstaat in het smeersysteem van de Turbo(de olie wordt dan de motor ingezogen/geblazen, of dat er oliedampen via de carterontluchting in de motor komen. Meestal gaat de motor dan "over de kop" Hij wordt opgeblazen.
Bij het olieverversen wordt tegenwoordig vaak een speciale procedure gevolgd, nl. heel voorzichtig en de carterontluchting wordt tijdelijk verwijderd. Vul je nl. te snel dan loopt er olie in de carterontluchting en kan de motor na het starten op hol slaan. SUC6
P.S. Een manier om de motor te stoppen als het gebeurt is een hoge versnelling inschakelen, voet heel hard op de remtrappen en de koppeling snel laten opkomen en hopen dat de motor afslaat.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Espace corsica
Topic author - Lid - eerste logo binnen

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe
Willem,
Bedankt voor je reactie. Denk wel dat er zoiets is gebeurd moet zijn. Aangezien het een automaat is is je oplossing voor het uitzetten voor d…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Bedankt voor je reactie. Denk wel dat er zoiets is gebeurd moet zijn. Aangezien het een automaat is is je oplossing voor het uitzetten voor d…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 21 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht