scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 nov 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"
Ook wij hebben een scenic 1.5 dci 100pk. die regelmatig de mededeling geeft "Inspuiting Controleren" die samen met het lampje "Service" gaat brand.
De loopt onrustig, kan de snelheid NIET vasthouden, op een autoweg niet kunnen inhalen en 80 km/h achter een vrachtwagen de snelheid loopt terug gaspedaal intrappen reageert de auto niet op, gaspedaal los even wachten en dat pas kon je weer gaan versnellen. Een onrustinge cruisecontrol snelheid varieerde wel met 10 km/h meer en minder dal de vast gestelde snelheid. Regelmatig een blauwe walm uit de uitlaat. De turbo begint pas te werken tegen de 3000 tpm. Soms wint een brommer een stoplicht sprint.
Na diverse keren de computer uit te hebben gelezen met o.a. de volgende storingen: defecte gloeibougie's, Inlaat druk, Turbo druk, Turbo regelklep.
Zijn de volgende reparaties zijn al uitgevoerd.
- 2 defecte gloeibougies vervangen.
- Reinigen van de EGR-klep d.m.v. brandstof toevoeging (forte).
- Koel sensor vervangen (gaf kortsluiting).
- Turbodruksensor vervangen.
- De EGR-klep, inlaatspruitstuk (gedemonteerd) en turbo gereinigd.
Na dat de laatste keer dat de egr-klep, inlaatspruitstuk en turbo is gereinigd, loop de auto veel lekkerder en rustiger. Kan de snelheid vast houden. Kan met een gerust hart weer stoplicht sprintjes doen (uiteraard als de motor lekker warm is). Echt een heerlijke auto!
Toch krijgen we nu weer de melding "inspuiting controleren" + lampje "service" de motor is volledig warm. deze melding komt in beeld wanneer we door accelereren en een snelheid hebben van 95 - 105 km/h in de 4e versnelling. De auto houdt even een klein beetje in (1 of 2 seconden). Maar zoals de problemen die hierboven staan hebben we nu niet meer.
Heeft er iemand een idee wat ik de garage houder mee kan geven om naar te kijken of is dit een laatste stuiptrekking?
de storingscodes zijn:
Storingcode : omschrijving
P0033 : Turbo regelklep
DF017 : ?? Voorwerwarming ???
023550 : onbekend
De loopt onrustig, kan de snelheid NIET vasthouden, op een autoweg niet kunnen inhalen en 80 km/h achter een vrachtwagen de snelheid loopt terug gaspedaal intrappen reageert de auto niet op, gaspedaal los even wachten en dat pas kon je weer gaan versnellen. Een onrustinge cruisecontrol snelheid varieerde wel met 10 km/h meer en minder dal de vast gestelde snelheid. Regelmatig een blauwe walm uit de uitlaat. De turbo begint pas te werken tegen de 3000 tpm. Soms wint een brommer een stoplicht sprint.
Na diverse keren de computer uit te hebben gelezen met o.a. de volgende storingen: defecte gloeibougie's, Inlaat druk, Turbo druk, Turbo regelklep.
Zijn de volgende reparaties zijn al uitgevoerd.
- 2 defecte gloeibougies vervangen.
- Reinigen van de EGR-klep d.m.v. brandstof toevoeging (forte).
- Koel sensor vervangen (gaf kortsluiting).
- Turbodruksensor vervangen.
- De EGR-klep, inlaatspruitstuk (gedemonteerd) en turbo gereinigd.
Na dat de laatste keer dat de egr-klep, inlaatspruitstuk en turbo is gereinigd, loop de auto veel lekkerder en rustiger. Kan de snelheid vast houden. Kan met een gerust hart weer stoplicht sprintjes doen (uiteraard als de motor lekker warm is). Echt een heerlijke auto!
Toch krijgen we nu weer de melding "inspuiting controleren" + lampje "service" de motor is volledig warm. deze melding komt in beeld wanneer we door accelereren en een snelheid hebben van 95 - 105 km/h in de 4e versnelling. De auto houdt even een klein beetje in (1 of 2 seconden). Maar zoals de problemen die hierboven staan hebben we nu niet meer.
Heeft er iemand een idee wat ik de garage houder mee kan geven om naar te kijken of is dit een laatste stuiptrekking?
de storingscodes zijn:
Storingcode : omschrijving
P0033 : Turbo regelklep
DF017 : ?? Voorwerwarming ???
023550 : onbekend
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Je vertelt er niet bij hoeveel km's de wagen heeft gereden, bouwjaar, en hoe de wagen gebruikt wordt. Ik wacht even af voor ik je advies/kommentaar geef.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 nov 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
De auto is van aug 2004
heeft 111000 km gelopen wij rijden gemiddeld 25000km per jaar
wordt voornamelijk gebruikt voor woonwerk verkeer (autoweg) en familie bezoek(snelweg)
heeft 111000 km gelopen wij rijden gemiddeld 25000km per jaar
wordt voornamelijk gebruikt voor woonwerk verkeer (autoweg) en familie bezoek(snelweg)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
De Turbo Bypassklep regeling werkt niet korrekt.
Het kan een elektrisch probleem zijn (aansturing) maar w.s. is de bediening van de Waste-gate(bypaasklep) stroef/vast, of slecht gangbaar.
SUC6
Het kan een elektrisch probleem zijn (aansturing) maar w.s. is de bediening van de Waste-gate(bypaasklep) stroef/vast, of slecht gangbaar.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 nov 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Waar moet ik dan aan denken is dit gangbaar te maken (reiniging) of zou dit dan moeten worden vervangen is dit dan ééngeheel met de turbo of is het een los onderdeel.WillemS schreef:maar w.s. is de bediening van de Waste-gate(bypaasklep) stroef/vast, of slecht gangbaar.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Zou dit door de garage laten doen, want hij dient ook afgesteld te worden (op de juiste druk) nadien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 aug 2010
- Laatste bezoek: 11 aug 2010 18:50
- Actief als: particulier
Re: scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"
Hallo Manne,
Heb je nog wat laatste informatie? Ik heb een 2005 scenic 1.9 dci net aangeschaft... zelfde melding... Kwam op vakantie voor het eerst. Gebrek aan vermogen, vooral in de lage toeren. Motor haalt nier meer dan 3000 toeren... Soms (zware belasting) ook hevige rookpluimen... ik hoop dan maar dat dat onverbrande diesel is. Wanneer de motor weer wordt opgestart is de melding even weg en reageert het ding een tijdje weer redelijk (kan meekomen in het verkeer). Maar na enige tijd redelijk belast rijden (snelweg) begint het probleem weer en komt die melding ook weer terug.
Ik ben nu bang dat ik met een kat in de zak zit.. ben erg nieuwsgierig of dit oplosbaar is via de wastegate en (vooral) hoe ingrijpend (lees: duur) die reparatie is.
Alvast bedankt voor de info!
groet, Gijs
Heb je nog wat laatste informatie? Ik heb een 2005 scenic 1.9 dci net aangeschaft... zelfde melding... Kwam op vakantie voor het eerst. Gebrek aan vermogen, vooral in de lage toeren. Motor haalt nier meer dan 3000 toeren... Soms (zware belasting) ook hevige rookpluimen... ik hoop dan maar dat dat onverbrande diesel is. Wanneer de motor weer wordt opgestart is de melding even weg en reageert het ding een tijdje weer redelijk (kan meekomen in het verkeer). Maar na enige tijd redelijk belast rijden (snelweg) begint het probleem weer en komt die melding ook weer terug.
Ik ben nu bang dat ik met een kat in de zak zit.. ben erg nieuwsgierig of dit oplosbaar is via de wastegate en (vooral) hoe ingrijpend (lees: duur) die reparatie is.
Alvast bedankt voor de info!
groet, Gijs
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23 aug 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2012 15:11
- Actief als: particulier
Re: scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"
Hallo Gijs,
Klinkt als een probleem dat mijn collega (Scenic 1.9 Diesel) ook heeft gehad. Probleem kwam uitsluitend voor in het buitenland met zware belasting (caravan achter de auto).
Collega heeft uiteindelijk een Renault garage in Frankrijk bezocht die aangaf dat dit probleem met de samenstelling van de brandstof had te maken.
Werkt je auto wel goed in Nederland met zware belasting?
Groet,
Wim
Klinkt als een probleem dat mijn collega (Scenic 1.9 Diesel) ook heeft gehad. Probleem kwam uitsluitend voor in het buitenland met zware belasting (caravan achter de auto).
Collega heeft uiteindelijk een Renault garage in Frankrijk bezocht die aangaf dat dit probleem met de samenstelling van de brandstof had te maken.
Werkt je auto wel goed in Nederland met zware belasting?
Groet,
Wim
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2007
- Laatste bezoek: 07 dec 2014 13:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden van NL
- Contacteer:
Re: scenic 1.5 dci 101pk "inspuiting controleren"
Wellicht voegt dit nog een inzicht toe op deze vraagstelling.
Zojuist in France op vakantie geweest: 2 gezinnen met elk een vrijwel gelijke Scenic 2004 met 1.5dci 101 pk motor (geen toeval, Scenic-fans).
Probleem met de ene: bij (vol)gas intrappen geeft de motor geen vermogen meer en geeft het display de melding zoals hierboven.
De motor rookt/roet wel meer dan normaal, zo op het oog (geen witte rook
).
Waar NL garage al met EGR controle, turbodrukmetingen, wastegates etc is bezig geweest maar zonder resultaat, is de Franse dealer in Grenoble heel duidelijk: de turbolager is 'verwijd' dus deze loopt bij normale belasting nog wel keurig in het gelid / zeg maar loodrecht in zijn lagering, maar bij meer/volbelasting wordt het turbowiel in het lager 'schuingedrukt'; krijgt een afwijking die voor storing zorgt.
Een slijtagepunt, hoewel het voor dit type motor een bekend punt is: iets (KKK turbo geloof ik) dat zich zelfs al bij 60.000km kan voordoen.
De offerte bij de dealer: 2.600 euro voor - inderdaad - complete vervanging van de turbo en belangrijke onderdelen. Reden genoeg om in NL naar garagisten te zoeken die dit voor minder hoge prijzen kunnen doen: een ruilmotor kun je zelfs voor 1600-1700 vinden (ex inbouw).
(Info: er is geheel normaal met de auto te rijden, maar als je in noodsituaties vol vermogen nodig zou hebben, dan geeft de motor helaas niet thuis).
Mijn wagen (de 2e 1.5 dci) gaf juli09 tijdens mijn proefrit ook deze melding mbt inspuiting. In de afleveringsbeurt is toen de EGR klep vervangen, bij een renault specialist in Uden zo blijkt uit de papieren. En: mijn turbo heeft een zeer vrolijk fluitje: iets dat ik zeker niet met een probleem associeer want het motortje doet zo al 30dkm haar werk.
Succes allen!
Zojuist in France op vakantie geweest: 2 gezinnen met elk een vrijwel gelijke Scenic 2004 met 1.5dci 101 pk motor (geen toeval, Scenic-fans).
Probleem met de ene: bij (vol)gas intrappen geeft de motor geen vermogen meer en geeft het display de melding zoals hierboven.
De motor rookt/roet wel meer dan normaal, zo op het oog (geen witte rook

Waar NL garage al met EGR controle, turbodrukmetingen, wastegates etc is bezig geweest maar zonder resultaat, is de Franse dealer in Grenoble heel duidelijk: de turbolager is 'verwijd' dus deze loopt bij normale belasting nog wel keurig in het gelid / zeg maar loodrecht in zijn lagering, maar bij meer/volbelasting wordt het turbowiel in het lager 'schuingedrukt'; krijgt een afwijking die voor storing zorgt.
Een slijtagepunt, hoewel het voor dit type motor een bekend punt is: iets (KKK turbo geloof ik) dat zich zelfs al bij 60.000km kan voordoen.
De offerte bij de dealer: 2.600 euro voor - inderdaad - complete vervanging van de turbo en belangrijke onderdelen. Reden genoeg om in NL naar garagisten te zoeken die dit voor minder hoge prijzen kunnen doen: een ruilmotor kun je zelfs voor 1600-1700 vinden (ex inbouw).
(Info: er is geheel normaal met de auto te rijden, maar als je in noodsituaties vol vermogen nodig zou hebben, dan geeft de motor helaas niet thuis).
Mijn wagen (de 2e 1.5 dci) gaf juli09 tijdens mijn proefrit ook deze melding mbt inspuiting. In de afleveringsbeurt is toen de EGR klep vervangen, bij een renault specialist in Uden zo blijkt uit de papieren. En: mijn turbo heeft een zeer vrolijk fluitje: iets dat ik zeker niet met een probleem associeer want het motortje doet zo al 30dkm haar werk.
Succes allen!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 974 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 436 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 383 Weergaves
-
Laatste bericht door haasgarike
-
- 0 Reacties
- 271 Weergaves
-
Laatste bericht door rce
-
- 2 Reacties
- 795 Weergaves
-
Laatste bericht door Injector2
-
- 0 Reacties
- 170 Weergaves
-
Laatste bericht door Marcje
-
- 0 Reacties
- 99 Weergaves
-
Laatste bericht door LeonKnook