Renault 5 probleem met carburatie/afstelling?!

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Gebruikersavatar

Topic author
tinusjeuh
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010 19:54
Actief als: particulier

Renault 5 probleem met carburatie/afstelling?!

Bericht door tinusjeuh »

In de hoop dat hier iemand is die mij een goede tip kan geven post ik hier nogmaals mijn vraag.

Mijn Renault 5 uit 1989 die, waarschijnlijk niet altijd, maar in ieder geval voordat ik hem kocht, van een oude man is geweest (ja, dit weet ik zeker) doet de laatste tijd wat moeilijk. Er zijn de laatste jaren enkel korte afstanden gereden en dat was in het begin goed te merken. Toen ik er voor het eerst mee op de snelweg reed haalde ik de 100 net. Gaandeweg liep dit steeds verder op en werd het blok steeds wat "sneller" voor zover een 1.1 snel te noemen is. Op een bepaald moment was 140 geen enkel probleem meer, het koste enkel nog wat tijd.

Helaas begint het blok nu wat moeilijk te doen en heb ik geen idee meer waar ik het moet zoeken. Hij loopt prima en start goed, alleen bij stationair lopen slaat de motor regelmatig af. De stationairschroef nog verder uitdraaien gaat niet meer en alles wat ik hem terugdraai maakt het alleen maar erger. Het probleem lijkt ook serieuzer te worden omdat het op dit moment zover is dat als je terugschakelt terwijl je moet remmen en dus geen gas kan geven (of je moet rare capriolen uithalen) de motor afslaat. Als je vervolgens de koppeling op laat komen slaat hij meteen weer aan en ook pakt ie dan gewoon weer goed op en kan je doorrijden als je gas geeft.

Ook rijdt de auto 1 op 13 (volgens autoweek zou die rond de 1 op 16,4 moeten zijn) en dus heb ik het vermoeden dat hij niet helemaal goed is afgesteld. Omdat ik hier niet zo in thuis ben hoop ik hier op het juiste spoor gezet te kunnen worden.

Nu ben ik recentelijk begonnen met wat onderhoud wat er toch aan zat te komen. Ik doe dit veelal zelf aangezien ik een sleutelaar ben (al vanaf mijn 18e veel met motorfietsen aan de gang) en heb ik onder andere de bougies vervangen. De bougies die eruit kwamen waren behoorlijk slecht en hadden veel roetafzetting. Het testrondje na het vervangen van de bougies verliep dan ook prima. De motor bleef mooi lopen en deed niet moeilijk. Toen ik echter een kwartiertje later nog een keer ging rijden was het probleem terug. De bougied aan de buitenkant (cilinder 1 en 4) waren een stuk zwarter dan de middelste.

Mijn vragen zijn dus als volgt. Kan dit iets met afstelling te maken hebben en wat kan ik er in dat geval aan doen? Heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad of ervan gehoord? Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de stationair sproeier (indien aanwezig uiteraard) verstopt zit of dat er ergens anders in de carburateur een probleem zit? Waar moet ik het zoeken en is het verstandig om zelf de carburateur los en eventueel uit elkaar te halen? Het zag er wat ingewikkelder uit dan ik gewend ben van mijn motoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht