ontwasemen ramen

Plaats reactie

Topic author
jurriaan008
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 03 jun 2015 17:39
Actief als: particulier

ontwasemen ramen

Bericht door jurriaan008 »

hoi hoi,

Mijn Espace 3.0 V6 1998 heeft een probleempje met het ontwasemen van de ramen. Zodra ik bij beslagen ramen de blower vol op de ramen zet, ontwasemd hij een beetje maar het meeerendeel van het raam blijft beslagen... Waar kan dit aan liggen en wat kan ik hier aan doen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

patje1
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38

Re: ontwasemen ramen

Bericht door patje1 »

Heb ik ook al ondervonden,en toch zeker als je met 4 in de auto zit.Ik zet dan even de airco op en dan is het zo weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jawdewolf
Lid
Lid
Laatste bezoek: 21 nov 2011 11:18

Bericht door jawdewolf »

Het is toch niet zo dat je een lekkende kachelradiator hebt? Dan moet je in de auto koelvloeistof ruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
jurriaan008
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

pff geen idee hoe dat ruikt... Er hangt bij het aanzetten van de kachel wel een apparte lucht in de auto.. Maar kan nou niet zeggen of dat koelvloeistof is... Verder is de auto goed en snel warm, maar wil hij niet goed ontwasemen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10

Bericht door wesley015 »

Het kan ook een lekkage zijn van water.
Dat ruikt ook een beetje muf.
Ergens nat onder de matten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Zoals Wesley al zegt kijk eens onder de matten van de wagen.
En kijk ook eens naar het niveau van de koelvloeistof.
Overigens koelvloeistof heeft een weeige zoete geur.
Rijd je veel korte stukjes zet dan regelmatig de airco aan. Je hebt toch Climate-control!
Ikzelf rij het hele jaar door met CC aan nooit last van vocht in de wagen. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 22 jun 2025 18:07

Bericht door mechanic »

Kachelradiateuren (zitten er 2 in) is een grote klus, kost bij de dealer €1100 geloof ik! Pas nog gedaan, ben 1.5dag bezig geweest..
Dus hopen dat er iets anders aan de hand is. Hoe is de staat van je pollenfilters? Als deze vol vocht zitten is de aanvoerlucht ook meteen nog vochtiger dan normaal en zal het ontwasemen haast niet gaan. Elke beurt vervangen die dingen..
Als het met de airco aan nog niet goed gaat, en je geen lekke kachelradiateuren hebt zou ik adviseren de airco na te laten kijken, en indien nodig opnieuw af te vullen.
De originele koelvloeistof is groen, als je onder het dashbord kijkt zie je meestal de druppels al hangen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theovs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 16 nov 2010 13:02

Bericht door Theovs »

Dat de ramen gedeeltelijk ontwasemd worden kan liggen aan het feit dat de vulgraad in het airco systeem niet toereikend is, een verstopt interieur filter/condenswater afvoer.
WillemS schreef: Rijd je veel korte stukjes zet dan regelmatig de airco aan. Je hebt toch Climate-control!
Ikzelf rij het hele jaar door met CC aan nooit last van vocht in de wagen. :D
Als er veel korte stukjes gereden wordt, is het niet aanbevolen om de cc/ airco te gebruiken, dan kan beter met de raampjes open gereden worden.
Climate control wil niets anders zeggen dan dat de luchttemperatuur elektronisch geregeld wordt, de airco dient men te gebruiken om te koelen in de zomer of te ontwasemen bij vochtig/koud weer.
Ik bedoel hermee te zeggen, dat men de airco dient te gebruiken naar waar deze voor bestemd is, het heeft geen zin om de airco in de winter altijd aan te hebben staan in combi met de verwarming.
Stook dan een graadje lager, als de ramen beslaan gebruik dan de airco om te ontwasemen en zet de airco daarna uit.
Ik lees dit veel vuldig en wordt me dikwijls gevraagd, ik vraag dan op mijn beurt hebt u in de zomer dan ook de kachel aan staan? Nee is dan het antwoordt..Waarom dan in de winter de kachel aan op volle patrol en de airco aan om de temperatuur te regelen?
Het heeft geen zin om de airco te gebruiken beneden de 18 graden, daar komt nog ééns bij dat de meeste airco systeemen niet werken beneden de 5 °C.
Wil geen aanval doen op WillemS, maar ieder airco systeem kan aan en uitgezet worden, behalve die systeemen waarvan de compressor altijd mee draait, ook die kan uitgezet worden, dan nog draait de compressor mee ! alleen wordt er niet gekoeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Je hebt een airco om te gebruiken. Met ramen open rijden is lang niet zo prettig als met de cc/airco, vooral in de winter niet.
Bij climate control draait de airco ook niet constant mee, alleen wanneer de temperatuur stijgt zal deze even aanspringen om de ingestelde temperatuur te handhaven. Dus opzich een vrij goede optie om die aan te laten staan.
Het heeft zeker zin in de winter de cc/airco aan te hebben staan, een airco is namelijk niet alleen voor te koelen maar ook voor het vocht uit de lucht te halen. Gezien het in de winter in de auto tijdens het rijden warmer is dan buiten de auto, zul je toch last krijgen van beslaande ramen. De airco voorkomt dit.
Het is van belang de airco te gebruiken, ook tijdens koudere dagen, om het systeem en de afdichtingen heel te houden. Maanden lang niet gebruiken en dan weer vol belasten is extra slijtage is dure reparatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

@theovs,
De CC is bedoeld om het klimaat te regelen, ik heb hem altijd aan staan want hij regelt zelf of de airco erbij aan gaat of niet, met airco aan wordt het meeste vocht ook uit de wagen gehaald en krijg je een behaaglijk interieur, daar is het voor gemaakt en bedoeld. Bovendien gaat het airco deel alleen aan als het nodig is, dus bv. voor ontwaseming.
Maar je moet wel voldoende onderhoud plegen, anders werkt het tegen je en dat merk je op termijn ook in je geldbuidel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theovs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 16 nov 2010 13:02

Bericht door Theovs »

Volkomen gelijk dat de airco ook vocht uit de lucht haalt en nuttig is om te ontwasemen, dat heb ik ook gezegd.
Dat er onderhoud gepleegd moet worden is ook waar, het volstaat om in de winter de airco te gebruiken om te ontwasemen 10 minutjes per dag is genoeg om uitdroging te voorkomen.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat de airco helemaal niet gebruikt moest worden, maar bij ontwasemen airco uit.
En met altijd aan hebben staan, betekent dus ook dat de airco stopt met werken als de auto wordt uitgezet en ook weer meteen de compressor volop moet werken als de auto wordt gestart.
Ik wil de mensen niet de kost geven, die de airco niet uit zetten voordat de plaats van bestemming is bereikt, bevorderlijk is het niet en daar ligt voor een klein stukje ook al het onderhoud bij de eigenaar om het systeem in optimale conditie te houden.
De airco kan koelen en als tweede functie ontwasemen, is in de winter hiervoor uitermate geschikt, tot de temperatuur het toelaat en is dan ook niet meer te gebruiken.
Ik heb er ook niets tegen dat mensen de airco altijd aan hebben staan, alleen een verkeerd gebruik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Bericht door RPS »

@ mechanic, Ik weet wat voor rotklus het is, maar 1,5 halve dag is wel erg lang.
Ben er zelf ongeveer 7 a 8 uur mee bezig geweest, verdeeld over twee dagen(tussendoor gewoon met de auto gereden)
@ Theovs, hij heeft juist problemen zonder het gebruik van de airco, dus de vulgraad van de airco kan geen invloed op het geheel hebben.

hoe vervelend ook, ik denk inderdaad dat de kachelradiateur(en) lek zijn, hoe snel wordt het warm in de auto? bij mij merkte ik in een zeer korte tijd dat het niet of nauwelijks warm werd. de radiateurtjes zaten verstopt en er was nauwelijks doorstroming, ook krijgt in zo'n geval de zwakke plekken in het radiateurtje extra druk op het systeem waardoor lekkages sneller ontstaan.
ik merkte ook geen afwijking in het koelvloeistof niveau maar toen de radiateurtjes eruit waren was er duidelijk te zien dat ze lek waren.

Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05

Bericht door Rojo69 »

Er wordt nu wel veel over de airco gesproken bij ontwazemen, er zijn ook auto's zonder airco die goed ontwazemen.
Mijn oude E had een probleempje met de circulatie klep.
Je hebt de keuzeknop voor buitenaf lucht te halen of binnen in de auto te circuleren.
Lampje geeft netjes aan waar ie op staat, volgens het lampje dan.(de klep even niet)
Zo ook bij mijn oude E.
De klep wordt bediend door een servo die z'n signaal van een tijdschakelaartje krijgt.
Je bedient eigenlijk het tijdschakelaartje, bij openen (hang me niet op om de tijd) stond er ± 15 seconden de spanning heen naar het servomotortje en bij circuleren de spanning terug op de andere draad van de servomotor.
Bij mij was het 1nige plastieken tandwieltje in de servo gescheurd.
Motortje kreeg de tandwieltjes niet meer rond.
Spanning werd netjes heen en terug gestuurd, met het lampje dat aangaf voor lucht van buiten of circuleren.
Klep bleef dus mooi op circuleren staan en als inderdaad je airco niet meer optimaal werkt blijft het dus beslagen in de auto voor een heeeeeleee lange tijd en des te langer als het nattig is buiten, en gevolg muf ruiken.
Advies, wees ervan overtuigd dat die klep beweegt op het commando.
Ik heb me rot gezocht tot ik er toevallig tegenaan liep :Wall: met het bekende probleem bij type II ventilatorweerstand.(en airco niet optimaal en kachelradiateur verstopt waardoor ie niet warm werd en ....... :Gun: .....)

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid

Bericht door RPS »

De servo motortjes kan je op werking controleren door met het contact uit de ventilator op 0 te zetten, daarna de kachel op koud, en dan de twee middelste knopjes boven elkaar ingedrukt te houden terwijl je het contact aanzet. Hierna hoor je diverse motortjes draaien en de kleppen bewegen, na ongeveer 1 a 1,5 minuut staat alles weer stil en heb je een zogenaamde reset uitgevoerd voor de kleppen servos, door goed te luisteren kan je horen of de kleppen meebewegen(oefening baart kunst), en het helpt om dit te doen als je alleen in de auto zit, zonder allerlei zeurende bijgeluiden van kinderen of goedbedoelende echtgenotes die vragen wat je aan het doen bent.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Ja, was me ook aan het afvragen of er wel verse lucht in de wagen komt... Hij staat toch niet per ongeluk op de recirculatiestand...?

Verder moet je de volledige auto eens nagaan of hij overal droog is binnenin. Wat in het interieur kan ook een oorzaak zijn.Je kan hem bv eens een uurtje laten draaien met de verwarming volledig op. Daarna goed verluchten.
Maar als het regent en je komt met natte kleren in je wagen (en je bent met meerdere personen) gaan je ruiten gegarandeerd bedampen. Kan zoveel oàorzaken hebben..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid

Bericht door Rojo69 »

RPS schreef:De servo motortjes kan je op werking controleren door met het contact uit de ventilator op 0 te zetten, daarna de kachel op koud, en dan de twee middelste knopjes boven elkaar ingedrukt te houden terwijl je het contact aanzet. Hierna hoor je diverse motortjes draaien en de kleppen bewegen, na ongeveer 1 a 1,5 minuut staat alles weer stil en heb je een zogenaamde reset uitgevoerd voor de kleppen servos, door goed te luisteren kan je horen of de kleppen meebewegen(oefening baart kunst), en het helpt om dit te doen als je alleen in de auto zit, zonder allerlei zeurende bijgeluiden van kinderen of goedbedoelende echtgenotes die vragen wat je aan het doen bent.
Dank voor de tip.
Is ook voor de digitale versie neem ik aan?
(met ventilator op 0 is automatisch m'n kachel helemaal uit)
Met de klus van de ventielatorweerstand moest de klep toch los, met testen viel mij de schakeling op en zo dus de servo.
Volgens mij is deze E beter (geluids)geïsoleerd dan de type II, zal dus wat moeilijker worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Voorschrift van de dealer voor de kachelradiateuren te vernieuwen is ook 10uur. Ook zijn er 2 types, eentje met vaste koelwaterpijpjes en eentje met losse. Als ze al vernieuwd zijn krijg je die met de losse pijpjes, en is het minder werk. Hoe dan ook, heb er pas 2 vernieuwd in 5jaar :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid

Bericht door Rojo69 »

En ik heb inderdaad ook m'n kachelradiateur vervangen, niet omdat ie lek was maar gewoon verstopt.
Werd niet warmer dan ± 25 graden en in de winter is dat zeg maar minder prettig, en dan ook de circulatieklep die bleef hangen, daarna begaf de ventilator het op de lage snelheden.
Wel een raar gezicht hoor E interieur zonder dashboard......heb je nog meer beenruimte :lol: .....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid

Bericht door RPS »

resetten sevomotortjes is voor Phase3. weet niet of dit ook werkt voor andere types.
Heb zelf ook de versie radiateurtjes gemonteerd met de losse pijpjes. alleen de onderzijde van het dashboard gedemonteerd, begonnen met passagierszijde(jehebt hier meer ruimte en minder werk) volgende sleutelbeurt de bestuurderskant gedaan. Je weet dan hoe het moet en het lastigste is de pedalen losgooien en de stuurstang.
doordat je alleen de onderzijde van het dash weghaald kun je de airbags weer monteren en gewoon na het bijvullen van de koelvloeistof met de auto rijden en ja het is heel raar om daar onderin zoveel ruimte te hebben. een van de vervelendste dingen om los te maken is de asbak, dit gaat vanonder de asbak na het weghalen van een afdekklepje waarna je twee torx schroeven moet losmaken terwijl je op je kop hangt om met behulp van een lampje nog iets te zien van wat je probeerd te doen, is dit los dan kan je heel het handschoenenvak naar boventoe uit de wagen halen.(met dank aan de constructeurs)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid

Bericht door Rojo69 »

RPS schreef:resetten sevomotortjes is voor Phase3. weet niet of dit ook werkt voor andere types.
Heb zelf ook de versie radiateurtjes gemonteerd met de losse pijpjes. alleen de onderzijde van het dashboard gedemonteerd, begonnen met passagierszijde(jehebt hier meer ruimte en minder werk) volgende sleutelbeurt de bestuurderskant gedaan. Je weet dan hoe het moet en het lastigste is de pedalen losgooien en de stuurstang.
doordat je alleen de onderzijde van het dash weghaald kun je de airbags weer monteren en gewoon na het bijvullen van de koelvloeistof met de auto rijden en ja het is heel raar om daar onderin zoveel ruimte te hebben. een van de vervelendste dingen om los te maken is de asbak, dit gaat vanonder de asbak na het weghalen van een afdekklepje waarna je twee torx schroeven moet losmaken terwijl je op je kop hangt om met behulp van een lampje nog iets te zien van wat je probeerd te doen, is dit los dan kan je heel het handschoenenvak naar boventoe uit de wagen halen.(met dank aan de constructeurs)
Resetten is ook voor waar ik nu in stuur.
Ik had het over m'n oude E.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
jurriaan008
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Oke! bedankt voor de adviezen allemaal! Als ik de kachelradiator wil controleren waar moet ik dan kijken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
jurriaan008
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Heeft er iemand een beschrijving, liefst met foto's als in een werkplaatshandboek, van hoe ik het dashboard los kan krijgen, denk namelijk dat het inderdaad de kachelradiateurs zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

marcelvg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 25 apr 2011 13:54

Bericht door marcelvg »

dus een espace 3 kan je ook op deze manier reseten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

antrassansas
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Laatste bezoek: 03 mar 2011 17:04

Na kachel reset doet hij niets meer

Bericht door antrassansas »

Ik heb de kachel van onze Espace gereset door de middelste knoppen ingedrukt te houden en op contact te zetten
Nu doet hij niets meer en de onderste drie lampjes kipperen van de kachel bedieningen paneel
Bj 1997 type 3
Help help help

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

antrassansas
3-posting-rookie
3-posting-rookie

RPS schreef:De servo motortjes kan je op werking controleren door met het contact uit de ventilator op 0 te zetten, daarna de kachel op koud, en dan de twee middelste knopjes boven elkaar ingedrukt te houden terwijl je het contact aanzet. Hierna hoor je diverse motortjes draaien en de kleppen bewegen, na ongeveer 1 a 1,5 minuut staat alles weer stil en heb je een zogenaamde reset uitgevoerd voor de kleppen servos, door goed te luisteren kan je horen of de kleppen meebewegen(oefening baart kunst), en het helpt om dit te doen als je alleen in de auto zit, zonder allerlei zeurende bijgeluiden van kinderen of goedbedoelende echtgenotes die vragen wat je aan het doen bent.
Hoi. Mijn naam is Pieter en bezit een Espace uit 1997 type 3
Ik heb boven genoemde gedaan en nu doet de kachel niets meer en de onderste 3 lampjes van de bediening knipperen rood
Wat nu, is er een servo stuk want aan de bijrijders kant hoor ik geen joepen of servo schakelen
Wie kan mij helpen bij deze kou

Gr. Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

antrassansas
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Re: Na kachel reset doet hij niets meer

antrassansas schreef:Ik heb de kachel van onze Espace gereset door de middelste knoppen ingedrukt te houden en op contact te zetten
Nu doet hij niets meer en de onderste drie lampjes kipperen van de kachel bedieningen paneel
Bj 1997 type 3
Help help help
Probleem opgelost stekkers waren los van de klep bediening

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan