zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Break

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Break

Bericht door Ruud1984 »

Beste mensen,

Betreft een Renault Megane Break 1.6 16v RXT

Al langere tijd heb ik een vreemd probleem. Als ik met koude motor de koppeling intrap tijdens afremmen 'zaagt' mijn toerental tussen de 1750 en 1250 toeren, op het moment dat ik stil sta loopt ie 1750 toeren (dus geen zagen meer). Als ik op de motor afrem en de toeren rond de 1250 'forceer' blijft ie hier wel op lopen.
Met warme motor heb ik bijna geen last van 'zagen' maar wel van het probleem dat als ik afrem en vervolgens stil sta, de toeren rond de 1500-1750 toeren lopen en langzaam teruglopen naar rond de 750-1000.

Hierbij merk ik ook dat de motor niet meer lekker stationair loopt, maar eerder richting het geluid van een diesel neigt. (beetje ploppen en rauw stationair lopen).
Op hogere toeren (dus boven de 1250) heb ik van dit probleem geen last meer.

Zit zelf te denken in de richting van een temperatuursensor of valse lucht.
Gisteren alle slangen op gevoel gecontroleerd en lijken allemaal heel en goed bevestigd.

Iemand nog meer suggesties?

Brandstof verbruik is ook iets gestegen (ongeveer een 0,5-0,7 l/100km)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door mechanic »

Wellicht heb je een lekke inlaatspruitstuk pakking. Indien je dit hebt, spuit bij lopende motor wat remmenreiniger tussen spruitstuk en motor, merk je verschil zit het probleem daar en zul je om te beginnen de pakkingen moeten vernieuwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door Ruud1984 »

Er is mij wel opgevallen dat er een zwart blokje zit, dat continu blijft zoemen, als de motor draait.
Is dit normaal, want dit is mij niet eerder opgevallen.

Ook lijkt het erop dat er een andere sensor niet meer fris is, omdat mijn wagen erg slecht start met warme motor.
Als de motor koud is, heb ik de sleutel nog niet aangeraakt en hij loopt al.
Evt een BDP-sensortje? Of kunnen andere sensoren dit nog veroorzaken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door WillemS »

Je hebt een K&N filterset gemonteerd zie ik. Heb je ook het gasklephuis al eens gereinigd?
Bij dit kuntststof spruitstuk is de-en montage een precies klusje waarbij je nieuwe pakkingen nodig hebt, er breekt ook nogal makkelijk een pijpje af(of scheurt).
Dus valse lucht is zeer goed mogelijk.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door mechanic »

Begin bij het begin, controleer even de inlaatpakking. Is die ok, zal er verder gezocht moeten worden.
Het lijkt zo op de foto dat dit een gasklep met stappenmotor betreft? Zoja zal de vervuiling van de gasklep weinig effect hebben gezien de stappenmotor de boel afregelt.
Het slecht starten kan inderdaad ook een temperatuursensor zijn, of een bdp sensor. Uitlezen geeft bij deze modellen niet altijd uitsluitsel, maar het is het proberen waard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door Ruud1984 »

om de inlaatspruitstukpakking te controleren, moet ik dan remmenreiniger spuiten daar waar de bekabeling voor de bobines voorlangs loopt?
Heb dit nog nooit eerder gedaan. Zal dan eerst morgen remmenreiniger moeten gaan halen, kostte geloof ik 1,95 per spuitbus.

Bij het de- en monteren van de K&N heb ik niets hoeven demonteren, ik ben zo 'slim' geweest om het originele huis te vernielen zodat ie gewoon achterlangs los kwam.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door mechanic »

Dat klopt, dat is waar het spruitstuk de lucht naar de motor voert en waar de pakkingen zitten.
Het originele huis is enkel de lucht wervelkamer, die heeft niet heel veel nut maar helemaal voor niks zit deze er ook niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door WillemS »

Die wervelkamer heeft wel degelijk een functie nl. de luchtstroom een gelijkmatiger verloop te geven.
Heb je bij het "vernielen" niet toevallig het pijpje van de vacuum/mapsensor geraakt. Dit is het bewuste pijpje dat vaker breekt/scheurt bij werken aan het inlaatspruitstuk.
En houd een brandblusser in de buurt als je met de remmemreiniger ad gang gaat, 1 klein vonkje is echt genoeg. :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door Ruud1984 »

het enige dat aan het luchthuis is afgebroken is een randje, daar waar de luchtfilter tussenin zit. Voor de rest ziet het er allemaal nog heel uit.
Ben na het verhaal van WillemS wel een beetje huiverig geworden om de remmenreiniger te gebruiken.
Is gewoon een nieuwe pakking monteren van €5,- dan geen veiliger idee? Of is dit veel werk?

groet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental

Bericht door mechanic »

WillemS schreef:Die wervelkamer heeft wel degelijk een functie nl. de luchtstroom een gelijkmatiger verloop te geven.
Dat het een functie heeft klopt, zoals ik ook al meldde. Maar het is niet merkbaar als deze er tussenuit gehaald word, of er gaten in de slang zitten.
Er zal vast iemand van Renault een studie van gemaakt hebben maar gezien de forse prijs van dit originele ding geef ik nooit het advies deze te vernieuwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door Ruud1984 »

Denk dat ik morgen de dealer bel om de auto te laten uitlezen.
Is dit alleen mogelijk bij de dealer, of kan dit ook bij een universele garage?

Ik kwam net thuis en de wagen liep op 2200 toeren. bij het intrappen van de koppeling tijdens het rijden/schakelen steeg het toerental weer 500 toeren.
Toen ik voor mijn huis stopte liep hij nog 2200 toeren.
Ik heb toen de motor uitgezet en weer gestart en toen liep ie meteen netjes 750 toeren.
Lijkt mij dat dit geen mechanisch defect is? :S

Iemand toevallig een idee wat het uitlezen van dit model kost?

groet Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door WillemS »

DE symptomen wijzen toch duidelijk id richting van valse lucht ergens. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door de mon »

De map meet toch de druk in het spruitstuk.in de bergen is de lucht ijler en daar moet de turbo meer pompen om druk te krijgen te krijgen in het spruitstuk.Vandaar de map.Nl is misschien overal gelijk met de zeespiegel en is de map niet nodig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door mechanic »

Een kapotte map-sensor zorgt ook in nederland gewoon voor problemen. Deze meet de inlaatspruitstukdruk, als deze heel veel afwijkt van de buitenlucht druk kunnen er problemen ontstaan. In de bergen is inderdaad lucht ijler en kunnen er problemen ontstaan terwijl er niks aan de hand is. Dan moet je wel erg hoog zitten :)
Uitlezen kan elke garage met goede apparatuur, maar iets doen met de uitlees data kan niet iedereen. Stekker zit bij de zekeringkast in het interieur, links onder het stuur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door Ruud1984 »

Ik vond het vreemd dat ie na herstarten wel normaal liep.
Vaak kan ik bij warme motor, ook even een flinke dot gas geven (tot ca 5000 rpm) en dan zakt ie ook mooi terug naar 750 rpm.
Net alsof dan een of andere sensor nieuwe/andere waarden krijgt.
Garage noemde ooit eens de lambda-sonde als boosdoener? Zou dit kunnen?

@WillemS: ik zal nogmaals de vacuumslangen controleren. Zijn er bepaalde slangen die hoofdverdachte kunnen zijn?
Bij eerste controle niet echt iets opgevallen namelijk.

In ieder geval alweer hartstikke bedankt voor het meedenken!!

Groet Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door Ruud1984 »

De auto is intussen 2x uitgelezen.
1x stonden er nog oude storingen in, daarna stond er niets meer in.
Alle sensoren werkten naar behoren.

De gaskleppositie-sensor is schoongemaakt aangezien deze erg vervuild/aangekoekt was.
Dat is dus dat zwarte blokje wat ik eerder met een pijl aan had gegeven bij bovenstaande foto.
Hier zou als het goed is, ook de carterontluchting op aangesloten zitten.

Benieuwd of mijn probleem morgen weg is.

bedankt voor het meedenken!

groet Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sielat
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2010 16:37
Actief als: particulier

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door sielat »

hallo ruud.

is je probleem inmiddels verholpen ?
ben benieuwd omdat mijn megane het zelfde probleem lijkt te hebben.

ps dat zwarte blokje waar je naar verwijst is toch de stappenmotor en niet de gasklepsensor ?
die zit er direct naast volgens mij.

groet iwan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Re: zagende motor en verhoogd stationair toerental Megane Br

Bericht door Ruud1984 »

Beste Iwan,

het probleem is iets minder geworden, maar niet helemaal verholpen.
De auto loopt nog steeds verhoogd stationair in het begin.
Ik kan dit in het begin verhelpen door de toeren onder de 1250 toeren te drukken.

Het is wel de gasklep-positie sensor wat ze schoon hebben gemaakt.
Ik weet niet of dit type renault een stappenmotor heeft.

Alle afdichtingen zijn nagekeken, en hij trekt nergens valse lucht.
Denk dat het een of andere maffe sensor/klep is die niet meer 100% sluit.
Misschien wel de gasklep (weet niet of dit kan).
Als ik namelijk het gas los laat in de 2 of 3 accelereert de auto ook tot 1500 toeren (resp 20 en 30 km/h).

succes met het oplossen van je probleem.
Zou ik nog verbeteringen zien bij mij dan hoor je het zeker!

groet Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht